REKLAMA

Targówek

komunikacja »

 

Metro na Białołękę ma sens dla Bródna

  30 października 2013

alt='Metro na Białołękę ma sens dla Bródna'

Za sprawą radnych Białołęki rozpoczęła się dyskusja, czy zabrać stację metra z Bródna i wybudować ją za Trasą Toruńską. Równolegle z dyskusjami przygotowywana jest ekonomiczna i demograficzna analiza przebiegu metra na Białołękę. Zespół działający przy Biurze Drogownictwa m.st. Warszawy podjął decyzję o wyborze trzech wariantów nowej trasy metra, które będą rozpatrywane jako możliwie do wykonania. Te trzy warianty prowadzą na Białołękę... Decyzja do końca roku.

REKLAMA

Znany wszystkim od lat wariant prowadził z Pragi przez Targówek i Zacisze na Bródno do ulicy Rembielińskiej.

Ostatnio pojawiły się nowe pomysły i warianty - kierujące tory ku północy. Wariant "I" i "II" zakłada rozwidlenie, czyli dodatkowe tory w kierunku Białołęki od stacji Zacisze. Biuro Drogownictwa wybrało trzy warianty metra na Białołękę Biuro Drogownictwa wybrało trzy warianty metra na Białołękę
Rozpoczął się drugi etap prac nad studium, które analizuje możliwości skierowania II linii metra na wschodnią Białołękę. Kilka dni temu, spośród kilkunastu propozycji przestawionych przez Transprojekt Gdański, zespół działający przy Biurze Drogownictwa m.st Warszawy podjął decyzję o wyborze trzech wariantów nowej trasy kolejki, które będą dalej rozpatrywane. Wszystkie trzy prowadzą na Białołękę.
Tak jest budowana stacja metra Stadion Narodowy, aby móc kiedyś obsłużyć III linię metra na Gocław. Docelowo te linie metra kończyłyby bieg na Kobiałce lub Olesinie. Wariant "III" kieruje metro bezpośrednio na Białołękę, bez rozwidleń.

W każdym przypadku stacja metra Zacisze przesuwa się w okolice budowanego obecnie przedszkola przy ulicy Sternhela w pobliżu Kanału Bródnowskiego, zamiast przy skrzyżowaniu ulic Rolanda i Spójni.

Jeśli metro zostanie skierowane na Białołękę, wtedy stacja Kondratowicza przesuwa się w kierunku skrzyżowania Wincentego z Kondratowicza, przy Skwerze im. Grzegorza Ciechowskiego. Jakakolwiek będzie trasa metra, miejsce to stanie się głównym węzłem przesiadkowym w dzielnicy - albo dla Bródna albo Białołęki. Zgoda na to, aby na osiemdziesięciotysięcznym Bródnie była jedna stacja, jest nie do przyjęcia.

Dlaczego na Białołękę?

Odpowiedź na to pytanie jest kluczowa dla dalszego przebiegu linii metra. Wcześniej nikt się nad tym nie zastanawiał. Władze Białołęki dowodzą jednak, że planowany przyrost liczby mieszkańców w tym rejonie wyniesie nawet do 200 tysięcy w ciągu najbliższych kilkudziesięciu lat. Mając na względzie obecne problemy komunikacyjne tej dzielnicy, której mieszkańcy każdego dnia przemieszczają się przez Bródno i Targówek, wnioskowanie o podziemną kolej ma jak najbardziej sens.

Zapraszamy na zakupy

Kiedy buduje się metro?

Kto choć raz jechał metrem wie, że jest to najlepszy środek miejskiego transportu. Mając doświadczenia podróżowania podziemną kolejką w Londynie czy Berlinie, można łatwo powiedzieć, że samochód w tych miastach nie jest potrzebny. Wszędzie dojedziemy wygodniej bez niego. Tego byśmy chcieli dla Warszawy.

Projektując system miejskiej komunikacji zbiorowej, skupiamy się na odpowiedzi na pytanie, jak najlepiej przewieźć mieszkańców z punktu A do punktu B. Najlepiej oznacza sprawnie, ekonomicznie i społecznie. Zastanawiając się nad różnymi wariantami transportu w mieście, rozważa się autobus, tramwaj i metro. Mieszkańcy Bródna czy Targówka, tłocząc się co dzień w autobusie, już na drugim przystanku marzą o pustym pojeździe. Do autobusu wsiądzie do 150 osób, do metra nawet 1200. Różnica jest znacząca. Jednak aby metro nie woziło powietrza i aby było ekonomiczne, buduje się je tak, aby przewoziło 20 tysięcy osób na godzinę.

To z kolei jest możliwe tam, gdzie jest wysoka gęstość zaludnienia. Na mapie Biura Planowania Warszawy Bródno ma jedną z największych gęstości zaludnienia w Warszawie. Patrząc na tę mapę można od razu można zaobserwować, dlaczego metro zostało skierowane z Kabat na Młociny, a druga linia ma przebiegać z Bemowa na Bródno. Linie te przebiegają tam, skąd trzeba przewieźć najwięcej ludzi. Problem w tym, że na mapie są nieaktualne dane dla wschodniej Białołęki, gdzie mieszkańcy ostatnio złożyli ok. 15 tys. deklaracji śmieciowych, co oznacza, że już dziś jest ich ponad 50 tysięcy.

REKLAMA

Gdzie przystanki i parkingi?

Według ekspertów ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji (SISKOM) w studium komunikacyjnym Białołęki wschodniej badano zarówno wariant poprowadzenia na Zieloną Białołękę tramwaju, jak i metra, a obsługa samej wschodniej Białołęki nie uzasadnia wykorzystania metra ze względu na dużo niższą zabudowę, a co za tym idzie - mniejszą liczbę mieszkańców tej części Warszawy niż Bródna. Radni i zarząd Białołęki podważają te dane i zamówili własne analizy, twierdząc że na wschodniej Białołęce dominująca będzie jednak wysoka zabudowa. To bardzo prawdopodobne z uwagi na błędy popełnione kilkanaście lat temu podczas uchwalania planów miejscowych dla obszarów położonych na północ od Trasy Toruńskiej. Bez wątpienia panuje tam totalny chaos urbanistyczny.

Deweloperzy zabudowywali co się da, nie patrząc na potrzeby mieszkańców. Teraz wąskie jezdnie są tam zakorkowane każdego dnia. Wyjazd z osiedli wschodniej Białołęki jest bez porównania trudniejszy, niż np. z Bródna. Dlatego m.in. presja radnych tej dzielnicy na zmianę przebiegu trasy metra była tak silna.

REKLAMA

Skąd pieniądze?

Druga linia metra budowana jest z pieniędzy miejskich, czyli naszych podatków. Jednak bez wsparcia funduszy Unii Europejskiej budowę by zaniechano lub trwałaby równie długo, jak budowa pierwszej (25 lat). Unia ma wiele wymagań - w przypadku metra inwestycja musi spełniać parametry demograficzne i ekonomiczne. Wspomniana mapa gęstości zaludnienia jest podstawą do projektowania sieci metra. Należy oczywiście myśleć przyszłościowo, tylko czy rzeczywiście Białołękę zasiedli kolejne 100-200 tysięcy mieszkańców? Obecnie nikt nie odpowie na to pytanie. Plan budowy drugiej linii metra zakłada jego zakończenie do 2020-2022. Jest jednak niepewny ze względu wysokie potrzeby finansowe. Do tego czasu wiele może się wyjaśnić.

Protestować? Nie!

Mieszkańcy Bródna nie powinni być przeciwni dalszemu rozwojowi metra na Białołękę. Zmniejszyłoby ono ruch samochodowy i autobusowy przez naszą dzielnicę. Nie może być jednak zgody na to, by na 80-tysięcznym Bródnie była tylko jedna stacja. Rozwidlenie to wariant gdzie wilk będzie syty i owca cała.

Jędrzej Kunowski
radny dzielnicy Targówek

.
 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (35)

# abrakadabra

30.10.2013 14:33

Ooo, no i Targówek strzelił pokorę...nie da się jednak ukryć, że zdecydowanie lepiej dla Targówka/Bródna, jeśli metro pojedzie na Białołękę - odciąży to Bródno z aut, które jadą z Białołeki Wsch. Brawo Targówek!!!

# Mieszkaniec Bródna

30.10.2013 15:18

Dziękujemy takim radnym. Trzeba być zupełnie bez wyobraźni aby pleść takie głupstwa. Czy są w tej radzie osoby, które przeciwstawią się jawnej głupocie. Czy jest ktoś w zarządzie co reprezentuje interesy mieszkańców Bródna?

# Robert T

30.10.2013 16:50

#Mieszkaniec Bródna napisał(a) 30.10.2013 15:18
Dziękujemy takim radnym. Trzeba być zupełnie bez wyobraźni aby pleść takie głupstwa. Czy są w tej radzie osoby, które przeciwstawią się jawnej głupocie. Czy jest ktoś w zarządzie co reprezentuje interesy mieszkańców Bródna?

Metro na Bialoleke jest dobrym rozwiązaniem. Rembielińska jest fatalną lokalizacją dla ostatniej stacji. W wariancie na Bialoleke można zrobić dwa razy park and ride. Przy Trasie Toruńskiej i dalej przy Trasie Mostu Północnego. Brawo dla radnego, ktory ma odwage wbrew wlasnemu interesowi politycznemu pisac prawde.

REKLAMA

# też z Bródna

31.10.2013 08:11

Robert T ma 100% rację.
Wszyscy powinniśmy być za tym, żeby u nas była stacja (wystarczy ta przy Kondratowicza), ale metro powinno iść dalej na Białołeke. Po co u nas potok samochodów zaparkowanych na chodnikach, trawnikach, przed oknami i gdzie się tylko da. Teraz tak jest na Bielanach, a przy trasie toruńskiej mozna zrobić duży parking, a kiedyś dalej - przy trasie mostu północnego - będzie ład i porządek, i tak powinno wyglądac racjonalne planowanie.
Planowanie to nie czubek własnego nosa i swoja klatka schodowa!

# trybuh

31.10.2013 08:15

Stacja powinna iść dalej, do PKP Toruńska, po stronie Białołęki. Tam jest miejsce na parkingi przesiadkowe, a w przyszłości metro mogłoby być budowane dalej.
Dlaczego nikt nie analizuje podanego wariantu?

# też z Bródna

31.10.2013 10:35

trybuh-
bo ten wariant jest beznadziejny - po jakiego budować tory wzdłuż/równolegle do istniejacych torów? Przecież tam są tory, jeżdżą pociągi, SKM, więc jest szybkie połączenie szynowe. Nowe połączenia nalezy budowac tam, gdzie ich nie ma. Proste.

# mis

31.10.2013 10:44

Witam
Po pierwsze Białołęka zamówiła nie prognoze demograficzna lecz analize chłonności terenu co oznacza że wiadmo ile moze tam sie zmiescic mieszkancow przy zalozeniu ze budujemy dom w dom co metr. Przyjecie zalozenia ze na Bialolece bedzie mieszkalo 200 tys ludzi gloszone przez wladze Bialoleki jest troche sprzeczne z innymi prognozami np GUS ktory jest bardziej kometenty jesli chodzi o gloszenie prognoz wzrostu niz wladze Bialoleki , twierdzi ze ludnosc CALEJ Warszawy wzrosnie do tego okresu o okolo 160 tys mieszkańcó czyli mniej niz zaklada Bialoleka tylko na obszarze Zielonej Bialoleki.
Ok fajnie, chca metro, wszyscy chca, tylko niech mi ktos odpowie skad wziac na to pieniadze. budowa centralnego odcinka to okolo 4 mld zl (bez taboru) Dokonczenie 2 linii wedlug obecnego planu to koszt 10 mld. Wydluzenie na Bialoleke to koszt 5-8 mld zl. Realny termin ukonczenia to jakis 2040 rok. Skoro w tej chwili z Bialoleki nie da sie wyjechac to kto tam bedzie chcial sie przeprowadzic jezeli jedyna inwstycja zostanie zrealizowana dopiero za 30 lat. Skoro prawie nikt to skad te 200 tys?
Wzrost liczby ludnosci Bialoleki wynikal w glownej mierze z przewagi podazy nad popytem mieszkan. Ta tendencja na przestrzeni kilku ostatnich lat dosc mocno sie zmienila.
Rozumiem problemy Bialoleki ale cala awantura o metro jest czysto politycznym zagraniem pod swoich wyborcow. Wszelkie argumenty wszystkich sluzb miejskich poparte danymi m.in. otrzymanymi od UD Bialoleka do nich nie trafiają (np sredni wzrost liczby mieszkancow zielonej bialoleki z ostatnich 10 lat oscylowal w okolicy 2000 nowych mieszkancow/ rok, prosze mi powiedziec ilu mieszkańców przybedzie do roku 2040 przy utrzymaniu obecnej tendencji).

# mis

31.10.2013 10:49

Witam
Po pierwsze Białołęka zamówiła nie prognozę demograficzna lecz analizę chłonności terenu co oznacza że wiadomo ile może tam się zmieścić mieszkańców przy założeniu ze budujemy dom w dom co metr. Przyjecie założenia ze na Białołęce będzie mieszkało 200 tys ludzi głoszone przez władze Białołęki jest trochę sprzeczne z innymi prognozami np GUS który jest bardziej kompetentny jeśli chodzi o głoszenie prognoz wzrostu, twierdzi ze ludność CAŁEJ Warszawy wzrośnie do tego okresu o około 160 tys mieszkańców czyli mniej niż zakłada Białołęka tylko na obszarze Zielonej Białołęki.
Ok fajnie, chcą metro, wszyscy chcą, tylko niech mi ktoś odpowie skąd wziąć na to pieniądze. Budowa centralnego odcinka to około 4 mld zl (bez taboru) Dokończenie 2 linii według obecnego planu to koszt 10 mld. Wydłużenie na Białołękę to koszt 5-8 mld zl. Realny termin ukończenia to 2040 rok. Skoro w tej chwili z Białołęki nie da się wyjechać to kto tam będzie chciał się przeprowadzić jeżeli jedyna inwestycja zostanie zrealizowana dopiero za 30 lat. Skoro prawie nikt to skąd te 200 tys?
Wzrost liczby ludności Białołęki wynikał w głównej mierze z przewagi popytu nad podażem mieszkań. Ta tendencja na przestrzeni kilku ostatnich lat dość mocno się zmieniła.
Rozumiem problemy Białołęki ale cala awantura o metro jest czysto politycznym zagraniem pod swoich wyborców. Wszelkie argumenty wszystkich służb miejskich poparte danymi m.in. otrzymanymi od UD Białołęka do nich nie trafiają (np średni wzrost liczby mieszkańców zielonej Białołęki z ostatnich 10 lat oscylował w okolicy 2000 nowych mieszkańców/ rok, proszę mi powiedzieć ilu mieszkańców przybędzie do roku 2040 przy utrzymaniu obecnej tendencji).

# myślący pan

31.10.2013 11:29

Panie Radny, tę mapę można sobie nad łóżkiem powiesić, ponieważ jest tak aktualna jak przeboje Bon Jovi.
Na mapie nie ma ani osiedla Derby, ani Lewandów. Dziś, w 2013 roku, na osiedlach tych mieszka ok. 20.000 ludzi (prostokąt Ostródzka-Berensona-wschodnia granica miasta-Trasa Toruńska). Nawet laik jest w stanie zrozumieć, że da się wcisnąć kolejne 20.000, ponieważ mniej więcej połowę tego terenu zajmują łąki, powoli scalane i zabudowywane przez deweloperów). Czyli zanim dotrze metro, będzie tu mieszkać 40.000 ludzi.
Obszar ten (390 ha) jest porównywalny do całego Bródna (430 ha prostokąt Wysockiego-Matki Teresy-św. Wincentego-Głębocka-Trasa Toruńska). Ile osób mieszka na całym Bródnie? W całej dzielnicy Targówek mieszka ok 120.000 ludzi, 20-30 tys na Zaciszu-Elsnerowie, Na Targówku właściwym z 40 tys., na całe Bródno zostaje 50.000. Czyli wartość porównywalna do Derbów-Lewandowa w 2025 roku! Jak to możliwe, skoro na Bródnie są bloki 11-15 piętrowe, a na Derbach 3-4? Wystarczy spojrzeć na mapę i zobaczyć, jaka jest GĘSTOŚĆ zabudowy. 3-4 razy większa gęstość zabudowy na Derbach niweluje różnicę w WYSOKOŚCI zabudowy. Czy Bródno będzie się rozbudowywało? Raczej nie. Jedynie pojedyncze kameralne bloki. Na Lewandowie stawia się od razu 20 bloków na 3000 ludzi. Taka skala.
Tak samo 3-4 piętrowe Kabaty mają podobną gęstość co 11-piętrowy Ursynów? Jak to możliwe? A jednak możliwe.
Mam nadzieję, że wygra rozsądek i metro pójdzie na północ. Wówczas będzie i Bródno syte (stacja Kondratowicza), Zielona Białołęka kontenta (stacja Trasa Toruńska i potem Berensona) i zadowolona cała Warszawa, bo metro przejmie ruch z płn.-wsch peryferii, przedmieść, miast i przysiółków, rozładowując korki na Pradze, mostach i w Centrum.

# myślący pan

31.10.2013 11:31

a jakie jest zapotrzebowanie na stację Rembielińska widać w tramwajach. Zawsze można znaleźć miejsce siedzące! Zawsze! Kto będzie jechał z Poborzańskiej i Rembielińskiej metrem do Centrum (czas 20 min?) skoro może podjechać tramwajem do Wileniaka i na jedno wyjdzie?

# Warszawiak

31.10.2013 12:51

Bardzo Dobra Decyzja, Metro JEST OK, jeśli linia zostanie poprowadzona z Bródna (z ul. Kondratowicza/ul. Nowo-Świętego Wincentego) na Białołękę Wschodnią. A z Targówka Mieszkaniowego (ul. Pratulińska /ul. Trocka) metro nie musi przechodzić przez Zacisze, tylko skrajem Zacisza i Targówka Mieszkaniowego, czyli za blokami ul. Askenazego skręcałyby w lewo, po śladzie ul.Nowo-trockiej, a dalej przez plac PGR-u, wzdłuż ul. Głębockiej, wzdłuż ulicy Świętego Wincentego i dalej na Białołękę Wschodnią.
Metro Z Białołęki Wschodniej na Bródno, Targówek Mieszkaniowy i dalej do Centrum Warszawy to mniej samochodów na ulicach Białołęki Wschodniej, mniej korków na ulicach Białołęki, szybszy dojazd do Centrum Warszawy Metrem.
Myślę, że pomysł Pani Borowskiej, radnej Dzielnicy Białołęka, żeby linię metra skierować przy ul. Chodoby w lewo w śladzie Trasy Mostu Północnego jest dobry, więc zrobić jedną odnogę na Żerań i Tarchomin a drugą na Olesin.
Ciekawszą możliwością może być na przyszłość np. wytyczenie kolejnej linii metra, która by szła np z Płud, Choszczówki dalej przez Nowodwory, Tarchomin, Źerań wzdłuż ulicy Modlińskiej, ulicy Jagiellońskiej do Ronda Starzyńskiego, dalej przeciąć Wisłę na wysokości Mostu Gdańskiego, dalej ulicą Słomińskiego obok Centrum Handlowego Arkadia do Ronda Zesłańców Syberyjskich, dalej Okopową, Towarową i dalej nie wiem gdzie...;)

# KaKa

31.10.2013 21:06

Po dniu Zadumy, przychodzi dzień na Relax:
III liga: GKP Targówek - Pilica Białobrzegi -> 02.11.2013 r. godz. 12.00
Stadion GKP Targówek, ul. Kołowa 18
Zapraszamy, jesteśmy o krok od cmentarza Bródnowskiego ...

# bleeeeee

31.10.2013 22:56

NIE STAWIAJCIE NAM OSIEDLI MIESZKANOWYCH W MIEJSCE GKP TARGÓWEK!!!

# mark

01.11.2013 10:54

zgadza się. jak zakończą metro przy Rembielińskiej to "element napływowy" z Białołeki zastawi nas samochodami. będą parkować wszędzie, na ulicach, chodnikach, trawnikach...
a swoją drogą z Rembielińskiej do centrum można tramwajem. a jak ktoś będzie chciał metrem to sobie podjedzie busem te trzy przystanki.

# Jurek

01.11.2013 17:03

Tia.... Myślę, że ostatnie spotkanie w BDiK odsłoniło brednie opowiadane przez Roszaka, Smoczyńskiego i spółkę. Białołęka nie będzie miała 200 tysięcy mieszkańców nawet za 80 lat.

# macmil

01.11.2013 19:27

#Jurek napisał(a) 01.11.2013 17:03
Tia.... Myślę, że ostatnie spotkanie w BDiK odsłoniło brednie opowiadane przez Roszaka, Smoczyńskiego i spółkę. Białołęka nie będzie miała 200 tysięcy mieszkańców nawet za 80 lat.

Demografia to nie jedyny argument. Trzeba gdzieś zbudować parkingi i zrobić węzeł przesiadkowy jak na Młocinach. Na Rembielińskiej nie ma na to miejsca. Na Trasie Toruńskiej jest.
A demografia? Cóż - na terenie pomiędzy Trasą Toruńską, Płochocińską i granicą miasta mieszkańcy złożyli ok. 15 tys. deklaracji śmieciowych (a wiadomo, że nie wszyscy złożyli oraz że wpisuje się 4 osoby nawet gdy mieszka 5 i węcej). Czyli już dziś mieszka tu ponad 50 tys. ludzi. Do tzw. chłonności terenu niezabudowanego trzeba doliczyć puste mieszkania w inwestycjach już zbudowanych. Te 200 tys. jest realne

# TARGÓWEK

01.11.2013 21:29

TARGÓWEK
my wszyscy wiemy, że konkretne zdarzenia, oceniamy wg. tzw. potrzeb ...
BRAK WODY to:
1. pompa od studni nie działa
2. pompa od 100 dni nie działa
(... a wody dalej jest brak ...)
ale toczy się spór, jak ten fakt poprawnie zinterpretować ... 1. lub 2.
*** podpowiadam ->
zarówno jedynka, jak i dwójka są poprawnie napisane i odczytane !
*** oczekuję ->
nasza (moja) STO-lica, to nie jest setka w tysiącu (karty)
*** deklaruję ->
nie mam nic przeciwko osobom, które żywność, po wizycie w domu, w słoikach przywożą, ale proszę aby te osoby, słuchały autochtonów

# kasia s.

02.11.2013 08:10

Jędrzej Kunowski jest autochtonem. Codzil do SP nr 52 na Samarytance

# ziom

03.11.2013 19:51

zróbmy metro dla słoików to na brudnie będzie spokój

# zoim 65

03.11.2013 19:54

coś nie tak
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon
Kup bilet

REKLAMA

City Break
City Break

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA