REKLAMA

Białołęka

komunikacja »

 

Co nowego w sprawie metra na Białołękę?

  10 lipca 2013

alt='Co nowego w sprawie metra na Białołękę?'

W czerwcu odbyło się pierwsze spotkanie zespołu roboczego, który ma zajmować się propozycją skierowania II linii metra na wschodnie obszary naszej dzielnicy, zwane Zieloną Białołęką.

REKLAMA

W moim marcowym artykule w "Echu", pt. "Metro na Białołękę? Szanse rosną" informowałem o ogłoszeniu przez miasto przetargu na wykonanie studium, które ma opracować nową, opartą na metrze, spójną koncepcję obsługi komunikacją publiczną wielkiego obszaru, obejmującego północną część Targówka i wschodnią Białołękę. Studium, które wykona firma Transprojekt Gdański, ma być gotowe pod koniec roku.

Zaczęło się od...

Jest to efekt naszych bardzo intensywnych działań, które rozpoczęły się od uchwał rady i zarządu dzielnicy na początku 2012 roku. Proponowaliśmy przeniesie końcowej stacji II linii metra z Bródna (na skrzyżowaniu ul. Kondratowicza i Rembielińskiej) na Białołękę, w okolice powstającego wielkiego węzła drogowego na skrzyżowaniu Trasy Toruńskiej (S8), ul. Głębockiej i przyszłej Trasy Olszynki Grochowskiej. Ta lokalizacja zapewni dostęp do najbardziej efektywnego środka komunikacji publicznej mieszkańcom bardzo szybko zabudowywanej wielkimi osiedlami Zielonej Białołęki. Nasza propozycja została początkowo odebrana bardzo sceptycznie. Jednak po kilku miesiącach przekonywania, miejskie Biuro Drogownictwa i Komunikacji postanowiło dokładnie rozpatrzyć nasz wniosek.

Kup bilet

Nie tylko do Trasy Toruńskiej

Na pierwsze spotkanie z wykonawcą studium przybyło kilkadziesiąt osób z najważniejszych miejskich instytucji. Białołękę reprezentował pełny skład zarządu dzielnicy wraz z moją skromną osobą. Należy przypomnieć, że opracowywanie ma znacznie szerszy zakres, niż nasza zeszłoroczna propozycja. Białołęcki wniosek stał się podstawą do dalszych rozważań. Zadaniem wykonawcy studium będzie przygotowanie koncepcji dalszego przedłużenia II linii metra nie tylko w kierunku istniejących już wielkich osiedli w rejonie ulic Głębockiej i Skarbka z Gór, ale jeszcze dalej, w okolice ul. Zdziarskiej i Kobiałka, gdzie takie osiedla właśnie zaczynają powstawać. Mało realne jest zapewne, aby w najbliższych latach metro dotarło np. do osiedla Regaty przy granicach miasta. Celem studium jest jednak ustalenie docelowej trasy, która w całości zostanie zrealizowana w późniejszym okresie. Na tej podstawie, będzie można zarezerwować odpowiednie tereny pod przyszłe inwestycje.

W dyskusji przedstawiono kilka wstępnych propozycji przebiegu podziemnej kolejki. Najprostszą i najmniej kłopotliwą jest jej budowa w tzw. rezerwie terenu pod Trasę Olszynki Grochowskiej, będącej częścią przyszłej obwodnicy miejskiej. Ta propozycja nie wymaga pozyskiwania żadnych nowych terenów. Przedstawiono także wariant wzdłuż ul. Płochocińskiej. Nie wydaje się jednak, by były one właściwe, ponieważ na północ od ul. Berensona, linia miałaby przechodzić przez obszary z niezbyt intensywną zabudową jednorodzinną.

REKLAMA

Dwa etapy, czyli nasza propozycja

Na spotkaniu miałem zaszczyt zaprezentować oficjalną propozycję dzielnicy Białołęka. Proszę spojrzeć na mapkę. Proponujemy dwa etapy budowy II linii metra.

W pierwszym (który powinien być realizowany razem z odcinkiem na Bródnie), za Stacją 2 na skrzyżowaniu ul. Kondratowicza i Św. Wincentego, metro należy skierować na północ. Stację 3 proponujemy zlokalizować na obszarze węzła drogowego Trasy Toruńskiej i ul. Głębockiej. Jest na nią miejsce pomiędzy rondem a sklepem Lidl. Dalej metro pobiegnie po wschodniej stronie osiedli Derby, wzdłuż rezerwy pod Trasę Olszynki Grochowskiej aż do ul. Berensona. Miejsce na Stację 4 znajdzie się pomiędzy skrzyżowaniem ul. Berensona i Kąty Grodziskie oraz ul. Derby.

W drugim etapie możliwe będzie dalsze przedłużenie linii metra na północ. Proponujemy jej skierowanie w rejon odziedziczonego po poprzednikach planu miejscowego X-71, który na praktycznie całym terenie dopuszcza zabudowę wielorodzinną. Nie wiadomo obecnie, jak szybko i w jakim stopniu deweloperzy zabudują ten teren. Powstają już pierwsze wielkie osiedla, np. Regaty i Zielona Dolina. Sądzimy, że potrzebne będą minimum kolejne dwa przystanki metra: Stacja 5 przy ul. Zdziarskiej oraz Stacja 6 w rejonie ul. Kobiałka.

Waldemar Roszak
radny dzielnicy Białołęka

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (59)

# mms

10.07.2013 09:09

Zagłosuję na kandydata na prezydenta, który zagwarantuje ten kierunek w ciągu najbliższych 5 lat :))

# hania 66

10.07.2013 09:54

A Feee Panie Waldku! Nieładnie!
Metro na Zdziarską i Kobiałkę? Do wyborów jeszcze daleko a Pan już zaczyna obiecywać gruszki na wierzbie.

# Kaśka

10.07.2013 10:32

Jeżeli metro jest potrzebne w Białołęce to napewno do Nowodworów i Tarchomina a nie do łąk i pól Zielonej Białołeki.

REKLAMA

# Henryków

10.07.2013 11:56

Kiedy tramwaj na Modlińską????

# wyborca

10.07.2013 12:00

Zanim metro zbudowano na Kabaty, tam też były pola i łąki.

# bia

10.07.2013 12:03

Na nawodwory i tarchomin metra nie będzie - tramwaj ma być, więc metra nie będą budować w najbliższym czasie.

REKLAMA

# Piotr_Jaworski

10.07.2013 12:54

... i Waldek się obudził, i znowu nie było Teleranka, metra i tramwaju...

# abrakadabra

10.07.2013 13:10

Ciekawe...propozycja oczywiscie jak najbardziej trafna - tak właśnie powinno przebiegać metro, teraz tylko kwestia - kto ma większe przebicie polityczne??!!
Ja bym jeszcze zaproponowała przyjrzenie się, czy dalej od trasy toruńskiej nie można metra poprowadzić takim tunelem (obiżenie ale bez koniecznosci drążenia tunelu w cąłosci pod ziemią) - przez teren, który jest zarezerwowany pod linię tramwajową wzdłuż TOG (bo przecież jak metro to nie tramwaj). Byłoby taniej i taka ekspertyza wyszłaby korzystniej.

# marecki

10.07.2013 17:26

#Kaśka napisał(a) 10.07.2013 10:32
Jeżeli metro jest potrzebne w Białołęce to napewno do Nowodworów i Tarchomina a nie do łąk i pól Zielonej Białołeki.

Kaśka, rusz du.ę sprzed telewizora i zobacz, że na Nowodworach nie kończy się świat
https://maps.google.pl/maps?q= Skarbka+z +G%C3%B3r,+ Warszawa&hl=en&ie=UTF8&ll=52. 320075,21.058452&spn= 0.009876,0.01929&sll= 51.953751,19.134379&sspn= 10.148556, 19.753418&oq= warszawa,+skarb&hnear= Skarbka+z+G%C3%B3r,+Warszawa, +mazowieckie&t=h&z=16.
Osiedla Derby i Lewandów są jakieś 2 km od stacji Kondratowicza. Nowodwory jakieś 12 km. Widzisz różnicę? Już na Bielany masz bliżej, bo 7 km, ale Hania was wycyckała i zrobiła wam tramwaj.
Zresztą, było nie kupować mieszkania na końcu świata.

REKLAMA

# mol

10.07.2013 20:15

Prowadzenie II linii na Tarchomin to totalna porażka - tam powinna zostać przedłużona I (nie będzie tyle zakrętów). Wyobrażacie sobie przejazd z Nowodworów w kierunku centrum albo na Wolę II linią? Przecież to będzie dłużej niż bardzo powolnym autobusem. Obecny pomysł jest rewelacyjny, taki powinien być kierunek rozwoju. Należy pamiętać, że większość Zielonej zostanie zabudowana do czasu, gdy metro rzeczywiście powstanie w tej okolicy. Bez metra też zostanie zabudowana, ale dziś jest najlepszy czas na myślenie o komunikacji, która (czy ktoś tego chce czy nie) będzie miała wpływ na komunikację w innych częściach miasta. Z tego co widzę, to większość krzykaczy właśnie z tym myśleniem perspektywicznym ma problemy. Wolą krzyczeć, że nowe dzielnice muszą koniecznie odstać swoje w kolejce po komunikację.

# Anatol Ulepek

10.07.2013 22:59

ZNOWU JAKAŚ PROPAGANDA ?

# jurand

11.07.2013 10:25

http://roszak.eu/images/stories/mapa.jpg
zostaw Pan te metro żeby choć trochę z tej mapy powstało...

REKLAMA

# ja-ja

11.07.2013 10:39

Metro do każdej zagrody !!! Oto utopijne plany Waldemara Roszaka. Każdy rolnik z Zielonej Białołeki na pole metrem jeździł będzie.

# buahahaha

11.07.2013 11:24

Zanim to metro tam nawet powstanie, to każdy rolnik z Zielonej Białołęki będzie wąchał kwiatki od dołu...
To są plany na min. 20 lat do przodu, jak nie więcej. Po co się tak unosić, za 20 lat to całe centrum wyniesie się na obrzeża miasta, w tym - na Białołęke. Za 20 lat to Warszawą będzie Nieporęt, Marki, Ząbki, a może nawet Radzymin.

# lazy

11.07.2013 12:07

Nawet jeżeli nasz Pan Radny Waldek robi sobie przy okazji PR, to i tak robi dobrą robotę dla części Białołęki, przebijając się w prasie i radzie miasta z głosem, aby taki wariant przebiegu metra brać pod uwagę. Do niedawna o zmianie przebiegu linii metra nie było mowy, a teraz robi się studium.

REKLAMA

# lolo

11.07.2013 12:31

Też mnie zastanawia, że ludzie tego nie widzą. Promując siebie, promuje też Białołękę - a Zielonej jest to szczególnie potrzebne, bo ludziom się wydaje, że tu pewnie ze 100 osób mieszka (sami rolnicy) i przez 20 lat więcej nie będzie. Tymczasem Warszawa musi się gdzieś rozwijać i właśnie ten rejon jest najbardziej realnym kierunkiem. Tu powstają nie pojedyncze bloki, lecz kilkutysięczne osiedla. Teraz jest czas na realizację projektów komunikacyjnych, dopóki nie trzeba kopać i zamykać ogromnych terenów (jak obecnie w Śródmieściu czy przy Wileńskim).
Swoja drogą niektórzy może pamiętają, że metrem na Kabaty kiedyś jeździło się głównie do sklepu, bo bloków to tam wiele nie było. A kiedy plany powstawały, to tam były tylko pola, bo Ursynów na Imielinie się kończył. Właśnie tak powinno się planować komunikację.
#lazy napisał(a) 11.07.2013 12:07
Nawet jeżeli nasz Pan Radny Waldek robi sobie przy okazji PR, to i tak robi dobrą robotę dla części Białołęki, przebijając się w prasie i radzie miasta z głosem, aby taki wariant przebiegu metra brać pod uwagę. Do niedawna o zmianie przebiegu linii metra nie było mowy, a teraz robi się studium.

# kjhgfds

11.07.2013 14:24

#wyborca
Zanim metro zbudowano na Kabaty, tam też były pola i łąki.
BYŁEŚ KIEDYŚ NA ZIELONEJ BIAŁOŁĘCE, STARE POLNE I UTWARDZONE DROŻKI, A OSIEDLA SĄ DOPIERO DALEKO W POLACH, TO NIGDY NIE BĘDZIE PRZYPOMINAĆ URSYNOWA!
JESLI METRO TO NA TARCHOMIN/NOWODWORY
na siekierkach w okolicach jeziorka czerniakowskiego tez mamy pola moze tam metro, bo w przyszlosci będą zabudowane?
wazniejsze metro np na goclaw, czy dolny mokotow, albo odgiecie metra od ronda daszynskiego przez zachodni na ochote/szczesliwice, wiele innych miejsc jest bardziej zurbanizowanych i rozwiniętych, zielonej białołęce wystarczy tramwaj z inwestycją do 2020.

# myślący

11.07.2013 15:05

#kjhgfds napisał(a) 11.07.2013 14:24
#wyborca
Zanim metro zbudowano na Kabaty, tam też były pola i łąki.
BYŁEŚ KIEDYŚ NA ZIELONEJ BIAŁOŁĘCE, STARE POLNE I UTWARDZONE DROŻKI, A OSIEDLA SĄ DOPIERO DALEKO W POLACH, TO NIGDY NIE BĘDZIE PRZYPOMINAĆ URSYNOWA!
JESLI METRO TO NA TARCHOMIN/NOWODWORY

Po 1. jak ciągnąć metro z Bródna na Nowodwory, żeby nie szło przez a. Zieloną Białołękę, b. hałdy węgla, Żerań, tereny poprzemysłowe?
Po 2. Byłeś kiedyś na Derbach / Lewandowie?
Jak okiem sięgnąć bloki gęsto zabudowane.
https://maps.google.pl/maps?q =warszawa&hl=pl&ll=52.320485, 21.058626 &spn=0.004 938,0.0096 45&sll=51.953751,19.1 34379& sspn=10.148 556,19.75341 8&hnear=Warszawa, +mazow ieckie&t=h&z=17&layer=c&cbll=52.3204 85,21.05862 6&panoid=ROwbtw58-- F1EJGTg8z Ibg&cbp=12,69.07,,0,1.5
https://maps.google .pl/maps?q=wa rszawa&hl=pl&ll=52.316754 ,21.0758 47&spn=0.019754,0.03858 1 &sll=51.953751,19.1343 79&sspn=1 0.148556 ,19.753418 &hnear=Warszawa,+ mazowieckie&t=h& z=15&layer=c&cbll=52.316754,21.075847&p anoid= W_TTL9JB dC82SN_82ww-fA&cbp=12,17 9.4,,0,11.51
Na Nowodworach też łąk nie brakuje:
https://m aps.google.pl/ maps?q=war szawa&hl=pl&ll =52. 3433 12,20.9447& spn=0.0 19742,0. 038581&sll=51.95375 1,19.13437 9&sspn=10. 148556,19 .753418&hnear= Wars zawa,+mazowi eckie&t=h &z=15&laye r=c&cbll=5 2.343312,20.9 447&p anoid=FM1Zh7T3W H5Aja4b8hHGJ A&cbp=12,0,,0,0
Masz, porównaj sobie, ta sama skala:
http://postimg.org/image/exkxdrz1p/
Przy Derbach nanieś sobie jeszcze Trasę Olszynki Grochowskiej i węzeł przy Trasie Toruńskiej, 2 nowe szkoły, Park przy Magicznej i kilka nowych (budowanych i planowanych dużych osiedli przy Głębockiej.

# Tridlle

11.07.2013 15:07

O czym tu mowa? W tym mieście problemem jest zrobienie P&R, więc gdzie do metra.
Tarchominowi wystarczyłby łącznik kolejowy w tunelu do zmodernizowanej trasy na Gdańsk. Zresztą tory są do Polfy, a to rzut beretem od urzędu dzielnicy.
Co ważniejsze inwestycja mogłaby powstać bardzo szybko i za stosunkowo niewielkie pieniądze.
Co jeszcze fajniejsze to Tarchomin miałby wtedy bezpośrednie i szybkie połączenie ze Służewcem, Zachodnim i centrum.

# myślący

11.07.2013 15:28

I jeszcze jedno porównanie.
Stare Bielany vs Derby i Lewandów. Bielany, podobnej wielkości co Derby, choć mieszka tam pewnie mniej ludzi niż na Derbach, bo dominuje niska rzadka zabudowa, a 1/3 terenu zajmują wille z ogrodami i las... a jednak opłacało się zbudować 4 stacje metra (na zdjęciu 3, nie pchałem się już na Hutę, która ledwo zipie.
http://images.tinypic.pl/i/ 00414/2rrg69wj0h0w.jpg
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

City Break
City Break

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe