Co nowego w sprawie metra na Białołękę?
10 lipca 2013
W czerwcu odbyło się pierwsze spotkanie zespołu roboczego, który ma zajmować się propozycją skierowania II linii metra na wschodnie obszary naszej dzielnicy, zwane Zieloną Białołęką.
Zaczęło się od...
Jest to efekt naszych bardzo intensywnych działań, które rozpoczęły się od uchwał rady i zarządu dzielnicy na początku 2012 roku. Proponowaliśmy przeniesie końcowej stacji II linii metra z Bródna (na skrzyżowaniu ul. Kondratowicza i Rembielińskiej) na Białołękę, w okolice powstającego wielkiego węzła drogowego na skrzyżowaniu Trasy Toruńskiej (S8), ul. Głębockiej i przyszłej Trasy Olszynki Grochowskiej. Ta lokalizacja zapewni dostęp do najbardziej efektywnego środka komunikacji publicznej mieszkańcom bardzo szybko zabudowywanej wielkimi osiedlami Zielonej Białołęki. Nasza propozycja została początkowo odebrana bardzo sceptycznie. Jednak po kilku miesiącach przekonywania, miejskie Biuro Drogownictwa i Komunikacji postanowiło dokładnie rozpatrzyć nasz wniosek.
Nie tylko do Trasy Toruńskiej
Na pierwsze spotkanie z wykonawcą studium przybyło kilkadziesiąt osób z najważniejszych miejskich instytucji. Białołękę reprezentował pełny skład zarządu dzielnicy wraz z moją skromną osobą. Należy przypomnieć, że opracowywanie ma znacznie szerszy zakres, niż nasza zeszłoroczna propozycja. Białołęcki wniosek stał się podstawą do dalszych rozważań. Zadaniem wykonawcy studium będzie przygotowanie koncepcji dalszego przedłużenia II linii metra nie tylko w kierunku istniejących już wielkich osiedli w rejonie ulic Głębockiej i Skarbka z Gór, ale jeszcze dalej, w okolice ul. Zdziarskiej i Kobiałka, gdzie takie osiedla właśnie zaczynają powstawać. Mało realne jest zapewne, aby w najbliższych latach metro dotarło np. do osiedla Regaty przy granicach miasta. Celem studium jest jednak ustalenie docelowej trasy, która w całości zostanie zrealizowana w późniejszym okresie. Na tej podstawie, będzie można zarezerwować odpowiednie tereny pod przyszłe inwestycje.
W dyskusji przedstawiono kilka wstępnych propozycji przebiegu podziemnej kolejki. Najprostszą i najmniej kłopotliwą jest jej budowa w tzw. rezerwie terenu pod Trasę Olszynki Grochowskiej, będącej częścią przyszłej obwodnicy miejskiej. Ta propozycja nie wymaga pozyskiwania żadnych nowych terenów. Przedstawiono także wariant wzdłuż ul. Płochocińskiej. Nie wydaje się jednak, by były one właściwe, ponieważ na północ od ul. Berensona, linia miałaby przechodzić przez obszary z niezbyt intensywną zabudową jednorodzinną.
Dwa etapy, czyli nasza propozycja
Na spotkaniu miałem zaszczyt zaprezentować oficjalną propozycję dzielnicy Białołęka. Proszę spojrzeć na mapkę. Proponujemy dwa etapy budowy II linii metra.
W pierwszym (który powinien być realizowany razem z odcinkiem na Bródnie), za Stacją 2 na skrzyżowaniu ul. Kondratowicza i Św. Wincentego, metro należy skierować na północ. Stację 3 proponujemy zlokalizować na obszarze węzła drogowego Trasy Toruńskiej i ul. Głębockiej. Jest na nią miejsce pomiędzy rondem a sklepem Lidl. Dalej metro pobiegnie po wschodniej stronie osiedli Derby, wzdłuż rezerwy pod Trasę Olszynki Grochowskiej aż do ul. Berensona. Miejsce na Stację 4 znajdzie się pomiędzy skrzyżowaniem ul. Berensona i Kąty Grodziskie oraz ul. Derby.
W drugim etapie możliwe będzie dalsze przedłużenie linii metra na północ. Proponujemy jej skierowanie w rejon odziedziczonego po poprzednikach planu miejscowego X-71, który na praktycznie całym terenie dopuszcza zabudowę wielorodzinną. Nie wiadomo obecnie, jak szybko i w jakim stopniu deweloperzy zabudują ten teren. Powstają już pierwsze wielkie osiedla, np. Regaty i Zielona Dolina. Sądzimy, że potrzebne będą minimum kolejne dwa przystanki metra: Stacja 5 przy ul. Zdziarskiej oraz Stacja 6 w rejonie ul. Kobiałka.
Waldemar Roszak
radny dzielnicy Białołęka