REKLAMA

Białołęka

komunikacja »

 

Biuro Drogownictwa wybrało trzy warianty metra na Białołękę

  30 września 2013

alt='Biuro Drogownictwa wybrało trzy warianty metra na Białołękę'

Rozpoczął się drugi etap prac nad studium, które analizuje możliwości skierowania II linii metra na wschodnią Białołękę. Kilka dni temu, spośród kilkunastu propozycji przestawionych przez Transprojekt Gdański, zespół działający przy Biurze Drogownictwa m.st Warszawy podjął decyzję o wyborze trzech wariantów nowej trasy kolejki, które będą dalej rozpatrywane. Wszystkie trzy prowadzą na Białołękę.

REKLAMA

W artykule "Dokąd ma jechać metro, czyli ile będzie mieszkańców wschodniej Białołęki?" opisywałem znaczące zmiany, jakie dokonały się w postrzeganiu tzw. Zielonej Białołęki. Nasze tereny przestały w końcu być zapomnianym przez wszystkich wiejskim zakątkiem, w którym pasą się krowy i gdzieniegdzie są pojedyncze domy. Na nasze zlecenie wykonano opracowanie demograficzne, które po raz pierwszy profesjonalnie i poprawnie spojrzało na konsekwencje uchwalonych wiele lat temu planów miejscowych. Tzw. docelowa chłonność tego obszaru została określona na ok. 200 tys. mieszkańców.

Demografia a metro

O tym dlaczego warto budować metro na Białołękę mówiliśmy już wiele razy. Przypomnijmy, że rozpoczęcie prac nad studium metra jest efektem działań zapoczątkowanych uchwałą rady dzielnicy. Opisywane wyżej nowe spojrzenie na liczbę przyszłych mieszkańców jest oczywiście kluczową sprawą przy pracy nad studium. Wzięcie do wyliczeń ich niedoszacowanej liczby pokazałoby, że budowa metra na Białołękę się nie opłaca. Finalnie postanowiono, że do oceny efektywności nowych wariantów przebiegu torów, zostaną wzięte dwie wartości: pośrednie 120 tys. oraz docelowe 200 tys. mieszkańców.

Kup bilet

Trzy nowe propozycje trasy

Spośród kilkunastu wariantów przebiegu II linii metra przygotowanych przez Transprojekt Gdański, który opracowuje studium, do dalszych prac wybrano trzy. Pod uwagę brana jest także wersja dotychczasowa, z zakończeniem torów na stacji przy ul. Rembielińskiej. Dla każdego wariantu zostanie opracowana koncepcja obsługi komunikacją publiczną całego obszaru (tramwaje, autobusy, węzły przesiadkowe).

REKLAMA

Bródno

Wariant "0", to przebieg dotychczasowy. Wariant "I" oraz "II", to wersje z rozwidleniem, które mają "pogodzić" obydwie dzielnice. Wariant "III", to linia tylko na Białołękę. Jako minimum, powstaną zapewne stacje na Zaciszu oraz przy skrzyżowaniu ul. Kondratowicza i Głębockiej.

REKLAMA

Białołęka

Propozycje tras rozpoczynają się stacją w przyszłym wielkim węźle przesiadkowym z parkingami P+R, na skrzyżowaniu Trasy Toruńskiej (S8), ul. Głębockiej i przyszłej Trasy Olszynki Grochowskiej (TOG), pomiędzy sklepem Lidl a rondem. Dalej tory biegną w pasie rezerwy ziemi pod TOG, mijając stację przy osiedlach Derby, aż do skrzyżowania z przyszłą Trasą Mostu Północnego (TMP), w której z dalekiego Tarchomina dotrą tory linii tramwajowej. Powstanie tu kolejne miejsce przesiadek.

Dalej mamy dwie wersje. W wariancie "I", tory kierują się w stronę ul. Mochtyńskiej, do Kobiałki. Jest to teren planu miejscowego X-71 cz. 1, gdzie już obecnie powstają wielkie osiedla mieszkaniowe. W wariancie "II" i "III" metro biegnie w rezerwie pod TOG do Olesina, wzdłuż okolic z zabudową jednorodzinną. W wariancie "II" pod ziemią, w "III" na wiadukcie, nad przyszłą trasą dla samochodów. Tory na wiadukcie zostaną zapewne obudowane szczelną "tubą", ponieważ pociągi metra nie są przystosowane do jazdy na powierzchni. Ochroni to także mieszkańców przed hałasem.

Moim zdaniem...

Czy rozwidlenie metra na Bródnie się opłaca? Za nim będzie tylko jedna stacja przy ul. Rembielińskiej. Za stacją trzeba wydrążyć kilkusetmetrowy tunel na tzw. tory odstawcze, gdzie będą zawracać pociągi. Budowa rozwidlenia jest skomplikowana technicznie. Koszt tej jednej stacji będzie więc bardzo wysoki. Uważam, że z powodów ekonomicznych, realizacja wersji z rozwidleniem jest bardzo wątpliwa.

Czy trasę wariantu dotychczasowego można wydłużyć w stronę dalekiego Tarchomina? Można, ale najpierw kolejka musiałaby pokonać wiele kilometrów terenów bez zabudowy mieszkaniowej. Znacznie taniej i prościej będzie przedłużyć I linię metra z Młocin.

Trasa do Kobiałki pobiegnie wśród przyszłych terenów z zabudową wielorodzinną, więc będzie bardziej atrakcyjna. Nie ma jednak dla niej zarezerwowanego miejsca. Konieczne będą kosztowne wykupy terenu a być może i wyburzenia, które wzbudzą protesty. Pas ziemi pod wariant trasy wzdłuż TOG jest gotowy. Będzie to więc tańsze, ale kolejka pojedzie przy zabudowie jednorodzinnej. Należałoby więc zaprojektować szybkie możliwości dojazdu do niej, co wygeneruje spore dodatkowe koszty.

Który wariant najlepszy? Najtańszy zapewne jest wariant "III". Moim zdaniem najlepsza dla mieszkańców jest jednak wersja, która łączy wariant "III" na Bródnie oraz wariant "I" na Białołęce.

Kiedy metro na Białołęce? Szczegóły zależą oczywiście od przyszłych władz miasta. Ocenia się, że w latach 2015-2018 powstaną tzw. stacje "3 + 3" (na Targówku do ul. Trockiej), które są obecnie projektowane. Zapewne około 2020 roku jest szansa na to, aby metro pojawiło się przy Trasie Toruńskiej lub nawet przy osiedlach Derby.

Waldemar Roszak
radny dzielnicy Białołęka

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (72)

 winnux8

30.09.2013 21:45

A dla tych, którzy uważają że Białołęka Wschodnia nie ma odpowiedniej zabudowy na metro, to proszę spojrzeć na proponowane 2 ostatnie stacje zachodniej części II linii metra - przecież taka stacja Chrzanów ma otoczenie pojedynczych domków i budynków przemysłowych.

# Zocha

30.09.2013 22:17

Tu nie plany ale lekarz od głowy jest potrzebny. Metro do Kobiałki a dlaczego nie do Kobyłki ? :)

# Adam Jaworski

30.09.2013 22:47

Metro na Białołękę to mit. W żaden sposób się ono nie broni. Tu nigdy nie będzie 200 tyś mieszkańców o których opowiada pan Roszak licząc głosy w kolejnych wyborach. I pan Roszak doskonale o tym wie, że metro na Derby to utopia, ale co powie tym, którzy w tą utopię uwierzyli - nie honor się wycofać.
Spotkania z Transprojektem przypominają coraz bardziej kabaret. Roszak i Borowska opowiadają swoje mrzonki, wiceburmistrz Targówka się śmieje, przedstawiciele BDiK rozglądają się bezradnie, a przedstawiciele Transprojektu trzymają się za głowy, bo tego nie da się komentować.
Niestety te zabawy działania skończą się tym, że Białołęka nie zyska nic przez kolejne 10 lat. Bo nie będzie tam ani metra (i to Transprojekt wyraźnie sugeruje, że metro się tam nie broni, więc analiza tylko to potwierdzi), ani tramwaju (który jest o 90% tańszy w budowie, relatywnie szybki do zbudowania i dałby radę sprawnie obsłużyć ten fragment dzielnicy, a jak dodamy, że na Białołęce powstanie największa zajezdnia to znaczy, że takie usilne forsowanie mrzonek jest tylko szkodzeniem mieszkańcom).

REKLAMA

# arti

30.09.2013 22:51

Miraże, miraże...

# fana

01.10.2013 00:16

po co wprowadzac ludzi w blad? Proszę poczytać ten materiał. Dobitnie wariant dotychczasowy jest najlepszy.

 waldek_roszak

01.10.2013 07:26, wpis modyfikowany 4 razy,ostatnio 01.10.2013 08:12

Witam Cię "Adamie Jaworski". ;)
Szkoda, że piszesz pod pseudonimem. Czyżbyś się czegoś bał? Czy może tego, że opisujesz sprawy, które nie miały miejsca?
#Adam Jaworski napisał(a) 30.09.2013 22:47
Spotkania z Transprojektem przypominają coraz bardziej kabaret. (...), wiceburmistrz Targówka się śmieje, przedstawiciele BDiK rozglądają się bezradnie, a przedstawiciele Transprojektu trzymają się za głowy, bo tego nie da się komentować.

Wygląda na to, że chyba byłeś na zupełnie innym spotkaniu w BDiK niż reszta pozostałych uczestników. Jakoś nie przypominam sobie takich sytuacji. To, że pan burmistrz Targówka jest Z ZASADY przeciwny, chyba nie powinno dziwić nikogo. Na Jego miejscu, także bym Z ZASADY protestował, gdyby ktoś chciał zabrać jedną stację z Bródna.
A patrząc na oceny propozycji zmian trasy metra, to np. ZTM już stwierdził na jednym ze spotkań, że trasa na Białołękę jest lepszym wyborem.
Pozdrowienia
Waldek Roszak
radny dzielnicy Białołęka

REKLAMA

# Marylka

01.10.2013 08:02

Tuż przed referendum pokaże się mapka II linii metra - i gdzie ona biegnie a oczywiście z Targówka na Zieloną Białołękę a następnie Tarchomin i Nowodwory . Na Tarchominie będą krzyżowały się 1 i 2 linia metra a więc przesiadka na Młociny i do Centrum.Termin realizacji RINGU METRA WARSZAWSKIEGO 2018 no może 2017 a więc nie idę na referendum.

# Beny

01.10.2013 08:03

200 tys mieszkańców, to prognozy, które nigdy się nie spełnią. To jest jednak wciąż teren wiejski, który przez wiele lat taki pozostanie. Chyba raczej metro powinno jeździć tam, gdzie już istnieje duże skupisko i zagęszczenie mieszkańców.
Jeśli chodzi o wschodnią część Warszawy, to metro prędzej by się przydało w wersji pierwotnej z ewentualnym przedłużeniem na Tarchomim.
Przecież to Ząbki i Marki bardziej by zasługiwały na miano dzielnicy Warszawy potrzebującej podziemniej kolejki niż wioski ze wschodniej Białołęki.

# zombiak45

01.10.2013 08:10

No proszę jaki mamy piękny wysyp inwestycji, ktoś złośliwy mógłby pomyśleć, że to kiełbasa przedwyborcza dla mieszkańców wschodniej Białołęki. Wszak za 1,5tygodnia wybory!
Włodarze w panice budują szkoły, żeby upchnąć biedne dzieciaki na 2 zmiany. Może się uda.
Przedszkoli, nie ma.
Żłobków, nie ma.
Drogi jak ser szwajcarski.
Będzie za to metro! HUUURA!

REKLAMA

# Mariusz

01.10.2013 08:44

"Nie zaskoczę chyba nikogo, jeżeli powiem, że najefektywniejsza ekonomicznie jest oczywiście wersja "III"."
Puszczanie metra przez osiedle domków? Dobre sobie. Transprojekt wyraźnie cały czas wskazuje rozwiązanie "0" na Bródno. Reszta panowie i panie to MRZONKI.

# many

01.10.2013 09:26

Waldku, szanowni przedpiścy. Poproszę źródło, czyli studium Transprojektu.

# Fernando

01.10.2013 10:22

Wbew wszelkim przeciwnościom z elementarnym zdrowym rozsądkiem na czele realizujmy wizję radnego Roszaka która zawiera się w zawołaniu: "Niech metro trafi pod strzechy" :)))

REKLAMA

# many

01.10.2013 10:58

Dla wszystkich, którzy nie rozumieją zasad budowy i wykorzystania metra.
Tak wyglądała stacja Kabaty, gdy ją budowano (usuńcie spacje):
http://www.urbanrail.net/eu/pl/war/ war-gallery/M1_Kabaty-1_1995.JPG
tak wygląda dziś okolica, gdzie byłaby stacja Grodzisk.
http://goo.gl/maps/fJjco
Od lewej osiedle Brzeziny, łąka (zarezerwowana dla Trasy Olszynki Grochowskiej), Derby, ul. Głębocka, Lewandów. Dziś w promieniu 2 km od tego punktu mieszka 20.000 osób. Można spokojnie w ciągu 10 lat zagęścić do 50.000.
Sporo wolnego miejsca na kolejne inwestycje, prawda?: http://goo.gl/maps/7wszi, http://goo.gl/maps/D1QkQ
A tak wygląda słynny przeolbrzymi Tarchomin i Nowodwory. Ta sama skala.
http://goo.gl/maps/YgLCn, http://goo.gl/maps/u82yJ

# Olszynek Grochowski

01.10.2013 11:17

Pitu, pitu, panie Waldku. Czy to kwestia referendum, czy to kwestia potrzeby zaistnienia?

# Paweł ZB

01.10.2013 11:27

Bądźmy realistami, przez najbliższe 10-15 lat nie będzie kasy na wydłużenie linii na Kobiałkę, czy Tarchomin.
Skoncentrujmy się na faktach i LOKALIZACJI ostatniej stacji - Bródno czy TT/TOG. Ostatnia, bezsporna stacja to Kondratowicza /Głębocka. Jeśli pójdzie na Bródno, to tu muszą dojeżdżać ludzie z Zielonej Białołęki/ Marek/ Radzymina. Jeśli pójdzie na Białołękę, to tu musieliby dojeżdżać ludzie z Bródna.
Po 1. Parking P+R:
- stacja Bródno - nie ma tam miejsca, przy Kondratowicza / Głębockiej też już nie ma, samochody obstawiają więc każdy wolny skrawek, zabierają miejsce lokalnym mieszkańcom.
- stacja "Lidl" TT/TOG - miejsca bardzo dużo wzdłuż TT - można zbudować coś na wzór węzła Młociny.
Po 2. dojazd środkami komunikacji publicznej do stacji Kondratowicza / Głębocka:
Bródno - już jest szeroka Kondratowicza, po 2 pasy na całym odcinku od Rembielińskiej, dużo autobusów. Co więcej, na środku pas zieleni, rezerwa na tramwaj czy dobudowanie 3 pasa/bus-pasa. Koszt tramwaju, odnoga od już działającej linii wzdłuż Rembielińskiej - 4 przystanki.
Zielona Białołęka - dwupasmowa Głębocka tylko do Magicznej. W przyszłości, problem rozwiąże TOG, ale nie ma ŻADNYCH planów finansowych oraz jakichkolwiek dat, kiedy ta trasa powstanie. Tramwaj - wariant najtańszy od Rembielińskiej - 4 przystanki + minimum 3 przystanki: Malborska / CH Atrium / Lidl (uwaga, bardzo kosztowny tunel tramwajowy pod TT) + co najmniej 3 przystanki dla obsługi Osiedla Derby wzdłuż TOG - wariant optymalny. Tramwaj wzdłuż Budowlanej/Wincentego, koszt podobny do odcinka Rembielińska/Wincentego (może 1 przystanek mniej, minus wozimy duchy z cmentarza). Obsługa autobusami, brak miejsca na dodatkowy pas na wąskich: Głębockiej, czy Skarbka z gór, jedyna nadzieja TOG, ale kiedy i za ile...
3. Demografia:
- Bródno, w tej chwili 3-4 razy więcej mieszkańców niż Zielona Białołęka, ale brak dużej ilości wolnych terenów do intensywnej rozbudowy.
- Zielona Białołęka - 3-4 razy mniej mieszkańców, ale potężny potencjał wzrostu. Dodatkowy atut, węzeł P+R przy TT (mieszkańcy Marek i Radzymina, alternatywa dla jazdy zatłoczoną Radzymińską).
4. Potencjalne wydłużenie linii:
- stacja Bródno - tylko w stronę Tarchomina? Po drodze dużo terenów przemysłowych: FSO, EC Żerań, tory PKP. Stacje do wybudowania:W-wa Toruńska /CH Auchan /Konwaliowa /Obrazkowa /Ćmielowska /Stefanika/ Winnica. Oczywiście, to moja wariacja.
Policzmy z Tarchomina do stacji Świętokrzyska: 4 na Tarchominie + 3 stacje do Bródna, potem 10 stacji, razem 17. Taniej/bliżej/szybciej dorobić odnogę do Młocin. 5 stacji (z tego 4 na Tarchominie) + 8 na I linii = 13 do Świętokrzyskiej.
- stacja TT/TOG - jeśli spełnią się prognozy o dalszej intensywnej rozbudowie Zieloną Białołękę można będzie pomyśleć o kolejnych odcinkach wzdłuż TOG. Ale prawdę mówiąc, wtedy, kiedy byłaby kasa na taki odcinek metra, to do tego czasu powstałaby trasa TOG, a wtedy tramwaj na niej dowożący ludzi do stacji przy TT/TOG rozwiązałby problem. Chyba, że prognozy o 200.000 mieszkańców by się spełniły.
Nie zmienia to faktów, stacja TT/TOG ma większy potencjał na ewentualne dalsze przedłużenie linii niż stacja Bródno.

# abrakadabra

01.10.2013 13:56

Zdecydowanie najlepszy i moim zdaniem jedyny rozsądny jest wariant III!!!
Rozwidlenie tak jak napisał p. Roszak, jest całkowicie bezsensowne - po co wywalać tyle kasy i robić rozwidlenie i zajezdnie na koncu wyłącnzie dla jednej stacji Bródno!? Z tamtych okolic spokojnie mozna szeroka dwupasmową Kondratowicza dojechać do stacji Kondratowicza - może nikomu czapka z głowy nie spadnie, jak nie bedzie mial stacji przy klatce schodowej, porusza się odrobine, będzie zdrowszy!
Całkowicie popieram Pawła ZB - bardzo trafne i racjonalne argumenty, dokładnie tak samo uważam.
Ponadto, najważniejsza kwestia- chyba nikt nie łudzi się, że nawet jesłi trasa metra zostanie skierowana na ZB, to jest to tylko projekt, realizacja najwcześniej za 15-20 lat! To i tak nie dla nas, ale przyszłych pokoleń, wiec po co ta kłótnia? Trzeba jednak pamietać, ze patrząc na gęstosć zaludnienia, trzeba wziąć pod uwagę rozwój w okresie najbliższych 15-20 lat, a nie stan obecny. Tak jak ktoś wyzej napisał - jak metro było projekotwane na Kabaty to tam były tylko pola, a na ZB już obecnie powstają osiedla jak grzyby po deszczu i to nie domki, tylko osiedla bloków!

# pasażer SKM

01.10.2013 14:06

#abrakadabra napisał(a) 01.10.2013 13:56
Zdecydowanie najlepszy i moim zdaniem jedyny rozsądny jest wariant III!!!

Wariant III wzdłuż TOG jest najlepszy ale tylko wtedy jeśli TOG powstanie w gminie Nieporęt i połączy się z DK 61. Jeśli nie to wjazd do Wwy bedzie nadal Płochocinską, a wtedy najlepszy jest wariant 1, ale ze stacją końcową właśnie przy Płochocińskiej, a nie na Regatach. Trzeba mysleć o zatrzymaniu ruchu samochodowego zza miasta na parkingach P+R i łatwym dowiezieniu autobusami do stacji metra z miejscowości podwarszawskich (trasą TOG jeśli będzie lub Płochocińska). Już dziś należy zaplanować rezerwę pod wielkie P+R. Mieszkańcy ZB chyba raczej nie chcą przezywać w przyszłości tego co Młociny, Wawrzyszew i Stare Bielany, czyli codziennego porannego szturmy na każdy wolny kawałek trwanika

# Warszawiak

01.10.2013 14:38

Dziękuję, że Radni i Sympatycy Białołęki Słuchają Mieszkańców Białołęki Wschodniej.
To Bardzo Dobra Decyzja, że Myśli się o budowie Metra na Białołękę Wschodnią. Moim zdaniem, najlepszą decyzją byłoby poprowadzenie linii metra wzdłuż tzw. Trasy Olszynki Grochowskiej, również od skrzyżowania Trasy Mostu Północnego w niedalekiej odległości od ul. Chudoby do Najdalszych Krańców Miasta Stołecznego Warszawy (Olesin, Kobiałka). Myślę też, że Nikt nie powinien być przeciwny takiemu rozwiązaniu.
Czy linia metra powinna być poprowadzona pod jednią TOG czy na wiadukcie (na wale ziemnym) obok jedni w "szklanym tunelu" ?
Tego nie potrafię stwierdzić. Wiadomo, że najlepiej jak metro jest pod ziemią. Nie ma hałasu, jest bezpieczniej, ale też generuje to większe koszty inwestycji. Aby wykonać wał trzeba by nawieźć tysiące metrów sześciennych ziemi (żadnego cementu, tzw. betonu), tylko przy budowaniu podkładów na tory. Tylko dwa tory. A "szklany tunel" nie musi być na całej długości TOG.
Jak już będzie kolejka metra wybudowana na Białołęce Wschodniej wszyscy mieszkańcy będą zadowoleni, że mają szybki, najlepszy na świecie i komfortowy środek transportu publicznego do Centrum Warszawy.
A mieszkańcy Bródna, powinno walczyć o następną linie Metra :).
Może będzie to następna czwarta lub piąta linia pod ziemią w kolejności na przykład z Bródna przez Centrum Warszawy na Ochotę i Szczęśliwce

# Zygzak

01.10.2013 14:42

Czy z nami napewno leci pilot ?

# miś

01.10.2013 15:40

Póki nie ma zabudowy to kupować i rezerwować ziemie na szybki tramwaj, będzie 90% taniej, bo jak się pojawią kolejne osiedla, a pojawia ich się naprawdę dużo, to rzeczywiście będzie potrzebne metro.
Hasło metro działa bardzo populistycznie i działa na wyobraźnie ludzi bez wyobraźni, więc może nazwijmy tramwaj metrem naziemnym;)
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon
Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA