Biuro Drogownictwa wybrało trzy warianty metra na Białołękę
30 września 2013
Rozpoczął się drugi etap prac nad studium, które analizuje możliwości skierowania II linii metra na wschodnią Białołękę. Kilka dni temu, spośród kilkunastu propozycji przestawionych przez Transprojekt Gdański, zespół działający przy Biurze Drogownictwa m.st Warszawy podjął decyzję o wyborze trzech wariantów nowej trasy kolejki, które będą dalej rozpatrywane. Wszystkie trzy prowadzą na Białołękę.
Demografia a metro
O tym dlaczego warto budować metro na Białołękę mówiliśmy już wiele razy. Przypomnijmy, że rozpoczęcie prac nad studium metra jest efektem działań zapoczątkowanych uchwałą rady dzielnicy. Opisywane wyżej nowe spojrzenie na liczbę przyszłych mieszkańców jest oczywiście kluczową sprawą przy pracy nad studium. Wzięcie do wyliczeń ich niedoszacowanej liczby pokazałoby, że budowa metra na Białołękę się nie opłaca. Finalnie postanowiono, że do oceny efektywności nowych wariantów przebiegu torów, zostaną wzięte dwie wartości: pośrednie 120 tys. oraz docelowe 200 tys. mieszkańców.
Trzy nowe propozycje trasy
Spośród kilkunastu wariantów przebiegu II linii metra przygotowanych przez Transprojekt Gdański, który opracowuje studium, do dalszych prac wybrano trzy. Pod uwagę brana jest także wersja dotychczasowa, z zakończeniem torów na stacji przy ul. Rembielińskiej. Dla każdego wariantu zostanie opracowana koncepcja obsługi komunikacją publiczną całego obszaru (tramwaje, autobusy, węzły przesiadkowe).
Bródno
Wariant "0", to przebieg dotychczasowy. Wariant "I" oraz "II", to wersje z rozwidleniem, które mają "pogodzić" obydwie dzielnice. Wariant "III", to linia tylko na Białołękę. Jako minimum, powstaną zapewne stacje na Zaciszu oraz przy skrzyżowaniu ul. Kondratowicza i Głębockiej.
Białołęka
Propozycje tras rozpoczynają się stacją w przyszłym wielkim węźle przesiadkowym z parkingami P+R, na skrzyżowaniu Trasy Toruńskiej (S8), ul. Głębockiej i przyszłej Trasy Olszynki Grochowskiej (TOG), pomiędzy sklepem Lidl a rondem. Dalej tory biegną w pasie rezerwy ziemi pod TOG, mijając stację przy osiedlach Derby, aż do skrzyżowania z przyszłą Trasą Mostu Północnego (TMP), w której z dalekiego Tarchomina dotrą tory linii tramwajowej. Powstanie tu kolejne miejsce przesiadek.
Dalej mamy dwie wersje. W wariancie "I", tory kierują się w stronę ul. Mochtyńskiej, do Kobiałki. Jest to teren planu miejscowego X-71 cz. 1, gdzie już obecnie powstają wielkie osiedla mieszkaniowe. W wariancie "II" i "III" metro biegnie w rezerwie pod TOG do Olesina, wzdłuż okolic z zabudową jednorodzinną. W wariancie "II" pod ziemią, w "III" na wiadukcie, nad przyszłą trasą dla samochodów. Tory na wiadukcie zostaną zapewne obudowane szczelną "tubą", ponieważ pociągi metra nie są przystosowane do jazdy na powierzchni. Ochroni to także mieszkańców przed hałasem.
Moim zdaniem...
Czy rozwidlenie metra na Bródnie się opłaca? Za nim będzie tylko jedna stacja przy ul. Rembielińskiej. Za stacją trzeba wydrążyć kilkusetmetrowy tunel na tzw. tory odstawcze, gdzie będą zawracać pociągi. Budowa rozwidlenia jest skomplikowana technicznie. Koszt tej jednej stacji będzie więc bardzo wysoki. Uważam, że z powodów ekonomicznych, realizacja wersji z rozwidleniem jest bardzo wątpliwa.
Czy trasę wariantu dotychczasowego można wydłużyć w stronę dalekiego Tarchomina? Można, ale najpierw kolejka musiałaby pokonać wiele kilometrów terenów bez zabudowy mieszkaniowej. Znacznie taniej i prościej będzie przedłużyć I linię metra z Młocin.
Trasa do Kobiałki pobiegnie wśród przyszłych terenów z zabudową wielorodzinną, więc będzie bardziej atrakcyjna. Nie ma jednak dla niej zarezerwowanego miejsca. Konieczne będą kosztowne wykupy terenu a być może i wyburzenia, które wzbudzą protesty. Pas ziemi pod wariant trasy wzdłuż TOG jest gotowy. Będzie to więc tańsze, ale kolejka pojedzie przy zabudowie jednorodzinnej. Należałoby więc zaprojektować szybkie możliwości dojazdu do niej, co wygeneruje spore dodatkowe koszty.
Który wariant najlepszy? Najtańszy zapewne jest wariant "III". Moim zdaniem najlepsza dla mieszkańców jest jednak wersja, która łączy wariant "III" na Bródnie oraz wariant "I" na Białołęce.
Kiedy metro na Białołęce? Szczegóły zależą oczywiście od przyszłych władz miasta. Ocenia się, że w latach 2015-2018 powstaną tzw. stacje "3 + 3" (na Targówku do ul. Trockiej), które są obecnie projektowane. Zapewne około 2020 roku jest szansa na to, aby metro pojawiło się przy Trasie Toruńskiej lub nawet przy osiedlach Derby.
Waldemar Roszak
radny dzielnicy Białołęka