REKLAMA

Białołęka

komunikacja »

 

Metro czy tramwaj na wschodnią Białołękę? Co dalej?

  23 marca 2012

alt='Metro czy tramwaj na wschodnią Białołękę? Co dalej?'

Trzy miesiące temu, w uchwałach rady i zarządu dzielnicy, wnioskowaliśmy o przeniesienie końcowej stacji II linii metra z Bródna do wschodnich obszarów naszej dzielnicy, zwanych Zieloną Białołęką. W tej jednej z najszybciej rozbudowujących się części miasta, mieszka obecnie ok. 40 tys. osób. W ocenie planistów, w przyszłości osiedli się tu od 100 do 200 tys. mieszkańców. Jednym z najważniejszych zadań jest więc przygotowanie optymalnego połączenia komunikacją publiczną z pozostałymi rejonami Warszawy.

REKLAMA

Dyskusje pełne emocji

Po naszych uchwałach rozgorzała gorąca dyskusja. Media szeroko informowały o "wojnie domowej" pomiędzy dzielnicami. W artykułach prasowych, w telewizji i radiu, padało wiele argumentów za i przeciw tej idei. Czasem całkiem zaskakujących. W jednym z programów telewizyjnych, burmistrz Targówka zarzucił mi na przykład, że chcemy "zostawić 70 tys. mieszkańców bez możliwości korzystania z metra". Panie Burmistrzu! W dzielnicy Targówek, mającej 24 km2 powierzchni, zaplanowano pięć stacji II linii metra. Na znacznie większej Białołęce (73 km2) nie ma żadnej! Nie możecie nam blokować możliwości rozwoju.

W tle nowej dyskusji o metrze, wciąż trwają równie gorące rozmowy na temat budowy linii tramwajowej wzdłuż ul. Św. Wincentego, z Bródna na wschodnią Białołękę. Jak czytelnicy "Echa" zapewne pamiętają, władze Targówka wnioskowały o usunięcie jej z planów.

Zapraszamy na zakupy

Przekażmy sprawę w ręce ekspertów

Metro na Rembielińską czy do Trasy Toruńskiej? Co lepsze? Nikt dzisiaj nie potrafi tego jednoznacznie stwierdzić. Czas więc zakończyć medialne dyskusje i przygotować rzetelne oraz bezstronne studium z analizą porównawczą obydwu wariantów. Przygotowałem specjalną uchwałę, w której prosimy o jego wykonanie. Rada dzielnicy przegłosowała ją na ostatniej sesji. Z rozmów po drugiej stronie Wisły wynika, że są spore szanse na szybkie zrealizowanie tego pomysłu. W studium zostanie porównana potencjalna liczba przewiezionych pasażerów, a tym samym efektywność ekonomiczna obu wariantów. Określi się też przebieg nowej trasy i lokalizację stacji po białołęckiej stronie Trasy Toruńskiej. Pozwoli to oszacować koszty budowy. Wierzymy, że studium potwierdzi, że nasza propozycja ma sens, że jest potrzebna i opłacalna.

REKLAMA

Co z tramwajem?

W tej sprawie także sporo się dzieje. W marcu miasto podpisało umowę z wybraną w przetargu firmą DHV, która za 125 tys. zł przygotuje "Koncepcję przeprowadzenia linii tramwajowej w ciągu Głębocka - planowana trasa Olszynki Grochowskiej do planowanej trasy mostu Północnego". Celem opracowania jest ustalenie jej optymalnego przebiegu, lokalizacji przystanków, pętli, węzłów przesiadkowych i parkingów P+R. Oceniany ma też być oczywiście najdroższy element, czyli sposób przejścia przez węzeł z Trasą Toruńską. Pod uwagę bierze się wiadukt lub tunel. Studium pozwoli określić koszty całej inwestycji. Dokument ma być gotowy do sierpnia tego roku. Linia tramwajowa na wschodnią Białołękę przestanie być tylko kreską rysowaną mapie i stanie się rzeczywistym rozwiązaniem.

REKLAMA

Komplet informacji do podjęcia decyzji

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to wkrótce miasto będzie miało wszystkie dane, które pozwolą wybrać optymalny sposób obsługi komunikacją szynową spójnego obszaru, obejmującego północną część dzielnicy Targówek oraz wschodnią część Białołęki.

A może nic nie zmieniać, budować ostatnią stację metra przy Rembielińskiej i równocześnie kosztowną wielokilometrową linię tramwajową na Zieloną Białołękę? A może jednak warto przenieść stację metra na drugą stronę Trasy Toruńskiej? Dzięki temu możliwe będzie znaczące odsunięcie w czasie budowy trasy tramwajowej, co przyniesie istotne oszczędności w budżecie Warszawy. Gdyby dodatkowo zaplanowano możliwość przedłużenia w dalszej przyszłości II linii metra jeszcze dalej na północ, w stronę powstających wielkich osiedli przy Skarbka z Gór czy Zdziarskiej, to zapewne z tramwaju można by całkiem zrezygnować.

Waldemar Roszak
radny dzielnicy Białołęka

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (16)

# TW Wiesław

26.03.2012 13:15

"równocześnie kosztowną wielokilometrową linię tramwajową na Zieloną Białołękę?"
Panie Roszak - przestań pisać te swoje tramwajofobiczne brednie. Metro jest 10 RAZY DROŻSZE od tramwaju. Poza tym budowa metra na Derby będzie o conajmniej 1 MILIARD ZŁOTYCH droższa od metra na Bródno.

 tarantula01

26.03.2012 22:19

To się okaże po analizach. Być może nie będzie tak źle, zwłaszcza, że budowa metra ma odsunąć w czasie potrzebę budowy tramwaju (czyt. tramwaj ma nie powstać, czyli mamy nie wydawać pieniędzy na ten środek transportu). Już widzę, jak po metrze zbudują jeszcze tramwaj wzdłuż tego metra. Swego czasu chciano po zbudowaniu metra w centrum zlikwidować tramwaje na Marszałkowskiej.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

 tarantula01

26.03.2012 22:19

To się okaże po analizach. Być może nie będzie tak źle, zwłaszcza, że budowa metra ma odsunąć w czasie potrzebę budowy tramwaju (czyt. tramwaj ma nie powstać, czyli mamy nie wydawać pieniędzy na ten środek transportu). Już widzę, jak po metrze zbudują jeszcze tramwaj wzdłuż tego metra. Swego czasu chciano po zbudowaniu metra w centrum zlikwidować tramwaje na Marszałkowskiej.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

REKLAMA

# TW Wiesław

28.03.2012 15:06

Czyli zostawiamy Zieloną Białołękę bez komunikacji, bo czekamy na mgliste metro? Hehehe - czemu nie - 10, 20 lat..... Mam nadzieję, że mieszkańcy będą wiedzieli komu to zawdzięczają.

 platformers

28.03.2012 15:19, wpis modyfikowany 2 razy,ostatnio 28.03.2012 15:35

#TW Wiesław napisał(a) 28.03.2012 15:06
Czyli zostawiamy Zieloną Białołękę bez komunikacji, bo czekamy na mgliste metro? Hehehe - czemu nie - 10, 20 lat..... Mam nadzieję, że mieszkańcy będą wiedzieli komu to zawdzięczają.


Może i będą pamiętali, tylko że Tumasz nie startuje z Zielonej Białołęki. To kolejny oryginalny pomysł pana radnego.

# papa

30.03.2012 20:02

a ja wolę szybki i często jeżdzący autobus teraz i metro za 10-15 lat niż tramwaj, który do pl. Bankowego będzie jechał 45 min, a jak jeden się rozkraczy, to wszyscy na piechotkę do centrum, bo autobusy (te które zostaną) będą przepełnione.
Nie widzicie, jak tramwaje rozkładają komunikację? Co kilka dni jakaś awaria i setki ludzi lezie po poboczu.

REKLAMA

 waldek_roszak

31.03.2012 11:33

#TW Wiesław napisał(a) 26.03.2012 13:15
Panie Roszak - przestań pisać te swoje tramwajofobiczne brednie. Metro jest 10 RAZY DROŻSZE od tramwaju. Poza tym budowa metra na Derby będzie o conajmniej 1 MILIARD ZŁOTYCH droższa od metra na Bródno.

Oczywiście, że budowa linii metra jest wielokrotnie droższa niż tramwaju. To proste.
Zapraszam jednak do "głębszego" zapoznania się dostępnymi informacjami na temat naszej propozycji.
My wnosimy o PRZENIESIENIE końcowej stacji metra z jednego miejsca w drugie (tzn. z Bródna na Białołękę). To da się zrobić przy PODOBNYCH KOSZTACH.
Taka zmiana pozwoli znacząco odsunąć w czasie potrzebę budowy linii tramwajowej z Bródna (być może na zawsze). Będzie zapewne kosztować 250-500mln. To jest oszczędność, o której mówimy.
Chętnie wyjaśnię inne wątpliwości w tej sprawie.
Pozdrowienia
Waldek Roszak
radny dzielnicy Białołęka

 waldek_roszak

31.03.2012 11:44, wpis modyfikowany 2 razy,ostatnio 01.04.2012 18:17

#TW Wiesław napisał(a) 28.03.2012 15:06
Czyli zostawiamy Zieloną Białołękę bez komunikacji, bo czekamy na mgliste metro? Hehehe - czemu nie - 10, 20 lat..... Mam nadzieję, że mieszkańcy będą wiedzieli komu to zawdzięczają.

Sprawy AKTUALNE, nurtujące nas wszystkich obecnie są oczywiście NAJWAŻNIEJSZE (np. komunikacja autobusowa).
Abyśmy jednak w 2020 roku nie obudzili się w ręką, nie powiem gdzie, TRZEBA TEŻ MYŚLEĆ O DALSZEJ PRZYSZŁOŚCI.
Mieszkasz na ZB? Znasz np. osiedla Derby?
Wiesz dlaczego stoją na środku pola a wokół nie ma prawie żadnej infrastruktury? Dlaczego wokół są wąskie drogi i nie ma miejsca na ich poszerzenie?
Dlaczego nie ma miejsca na obiekty publiczne (parki, place zabaw, boiska itd)?
Dlatego, że NIKT O TYM NIE POMYŚLAŁ 10-15 LAT TEMU!
W latrach 1998-2004 uchwalono takie plany miejscowe. Na przykład słynny "X-71 cz.1", czyli taki wielki 650-hektarowy worek, w którym bez żadnych ograniczeń można budować wielkie osiedle za osiedlem. Nikt nawet nie zastanowił się, jak te dziesiątki tysięcy nowych mieszkańców np. dojedzie.
Pozdrowienia
Waldek Roszak
radny dzielnicy Białołęka

 tarantula01

01.04.2012 08:35

Poczekajmy na analizy, czyli co najmniej jakieś 1,5 roku
Ja tylko napiszę, że 10 - 15 lat temu prognozowano w Warszawie, powstanie TOG najpóźniej do 2015 roku. Perspektywa wtedy była tak odległa, że aż ... realna.
PS. Trasę Toruńską chciano zmodernizować do końca 2005 r. łącznik na lotnisko Okęcie miał powstać do ... 2006 r.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

REKLAMA

 tarantula01

01.04.2012 08:35

Poczekajmy na analizy, czyli co najmniej jakieś 1,5 roku
Ja tylko napiszę, że 10 - 15 lat temu prognozowano w Warszawie, powstanie TOG najpóźniej do 2015 roku. Perspektywa wtedy była tak odległa, że aż ... realna.
PS. Trasę Toruńską chciano zmodernizować do końca 2005 r. łącznik na lotnisko Okęcie miał powstać do ... 2006 r.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

# Marek 1

01.04.2012 09:20

A most Północny jest gotowy od siedmiu lat według pierowtnych założen.

# Bogdan S.

01.04.2012 21:46

Fatalny pomysł z metrem do super marketu. Wschodnia Białołęka powinna wykorzystać dla poprawy komunikacji Trasę Toruńską i już istniejącą linię tramwajową na ulicy Annopol. Nikt rozsądny w Warszawie nie pozwoli na inwestycje komunikacyjne, które poza ogromnymi kosztami nie przyniosą mieszkańcom Białołęki korzyści.

REKLAMA

 waldek_roszak

02.04.2012 12:14

#Bogdan S. napisał(a) 01.04.2012 21:46
(...) inwestycje komunikacyjne, które poza ogromnymi kosztami nie przyniosą mieszkańcom Białołęki korzyści.

Odnoszę wrażenie, że Twoje zdanie na ten temat jest odosobnione.
Pzdr

 platformers

02.04.2012 15:32

waldek_roszak napisał 02.04.2012 12:14
[#Bogdan S. napisał(a) 01.04.2012 21:46]
(...) inwestycje komunikacyjne, które poza ogromnymi kosztami nie przyniosą mieszkańcom Białołęki korzyści.
Odnoszę wrażenie, że Twoje zdanie na ten temat jest odosobnione.
Pzdr

Bogdan S. pisząc Białołęka myśli o Tarchominie.

# biala

16.04.2012 08:40

wiec moze szersze ulice i wiecej linii autobusowych ?

REKLAMA

# Bolek

11.09.2012 12:38

W tej części nie jest potrzebna komunikacja. Niech wszystkie autobusy pojadą ulicą Światowida. Przecież innych ulic nie ma na Białołęce. Może warto wy dodać jeszcz klika autobusów E i niech wszystkie jadą ulicą Światowida. A tak wogóle to niech wszystkie autobusy w warszawie jadą ul Światowida.

 Matka_Sławka_z_Gdańska

11.09.2012 16:07, wpis modyfikowany 4 razy,ostatnio 11.09.2012 16:17

Ale przeciez nie mogą jechać innymi. Decydują o tym wazne wzgledy społeczne i polityczne wprawdzie o znaczeniu lokalnym, ale zawsze! Przy Świderskiej mieszka była deputowana, a przy Mysliborskiej, prezes. Oni nie zgadzaja się na hałas, który towarzyszy komunikacji miejskiej i w związku z tym dwie duże równoległe do Swiatowida ulice są wyłączone ( jedna całkowicie, na drugiej ruch jest eliminowany wszelkimi mozliwymi metodami) z autobusowej obsługi. A tramwaj... to kalectwo zaślepione za mostem na wieki wieków, czemu w marzeniach projektanta poszedł w pole, gdzieś het za bloki. Czyżby nowoczesna PESA miała promień skrętu ustawiony na 800 metrów? To czemu z Nowotki skręca, na zwykłym skrzyżowaniu? Jezeli wam się wydaje, że coś tu się planuje dla ludzi, to jestescie w bledzie. Planuje się pod ludzi. Taki Tadeusz eS., wezmy na przyklad. Towarzysz, fan Lenina do podstawówki, ma gniazdko przy Myśliborskiej.
Miał że by mu stawać po nocach? Tramwaj pod oknem, oczywiscie?

# ccc

30.01.2014 00:00

na hu... kupowałeś/kupowaś mieszkanie w polu, a teraz krzyczysz o metro!!!
""widziały gały co brały" zanim wybuduja tramwaj lub metro na z/ białołękę te domki od deweloperów rozsypią się pył....
dawniej tez budowano z tanich materiałów (np wielka płyta) oraz szybko, lecz w tamtych czasach najtansze materiały były lepsze niż dzisiejsze ze średniej pułki. a developerzy budują z najgorszych jakie można.

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe