Radni Białołęki: Studium metra nie powinno zostać przyjęte
3 marca 2014
Właśnie skończyła się nadzwyczajna sesja rady dzielnicy, zwołana na wniosek klubu radnych Platformy Obywatelskiej. Rada przyjęła dwa stanowiska dotyczące końcowego odcinka II linii metra i skierowania trasy na wschodnią Białołękę. Negatywnie zaopiniowaliśmy studium metra, które w zeszłym roku zostało wykonane przez Transprojekt Gdański na zlecenie miejskiego Biura Drogownictwa i Komunikacji. Radni Białołęki uważają, że opracowanie przedstawione w obecnym brzmieniu, nie powinno zostać przyjęte przez zleceniodawcę.
Wszystko zaczęło się dwa lata temu od uchwały rady dzielnicy, w której wnioskowaliśmy zmianę trasy II linii metra i utworzenie stacji Grodzisk. Jak można zauważyć na mapce, stacja ma się znajdować w rejonie powstającego wielkiego węzła komunikacyjnego, na skrzyżowaniu ul. Głębockiej, przyszłej Trasy Olszynki Grochowskiej oraz ekspresowej Trasy Toruńskiej (S8), która staje się główną bramą wjazdową z północno-wschodnich okolic Warszawy. Powstanie tu ważny węzeł przesiadkowy, wraz z parkingami "parkuj i jedź".
Coraz więcej nas
Zgodnie z analizą demograficzną opracowaną w 2013 r., na terenie wschodniej Białołęki było 22 tys. zameldowanych mieszkańców oraz ok. 40 tys. faktycznie zamieszkałych. W ostatnich pięciu latach, średni przyrost liczby oddawanych lokali mieszkalnych, to 12,6% rocznie. W ostatniej dekadzie, średni przyrost liczby zameldowanych osób wyniósł 17,9% rocznie, zaś uczniów w szkołach podstawowych aż 18,5% rocznie! Przyjmując bardzo ostrożny współczynnik rocznego przyrostu liczby mieszkańców na poziomie 11 % obliczono, że w 2025 roku powinno tu być ponad 83 tys. zameldowanych osób (plus mieszkujący bez meldunku).
W dalszej przyszłości może nas być jeszcze więcej. Analiza tzw. chłonności wschodniej Białołęki, opracowana w 2013 r. przez Biuro Planowania Rozwoju Warszawy na podstawie planów miejscowych oraz Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, określiła realną chłonność tego obszaru na poziomie 180 tys. mieszkańców.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, na Białołęce przybywa znacznie więcej mieszkańców niż w całej Warszawie. Na Targówku jest odwrotnie - liczba mieszkańców spada.
Liczba mieszkańców | 2002-12-31 | 2013-06-30 | Zmiana |
---|---|---|---|
Warszawa | 1 688 194 | 1 718 219 | wzrost o 32 025 |
Białołęka | 59 892 | 102 191 | wzrost o 42 299 |
Targówek | 123 662 | 123 395 | spadek o 267 |
Patrząc na powyższe liczby, wydaje się oczywiste, że dla mieszkańców wschodniej Białołęki, metro to być może jedyna szansa na sprawne wydostanie się w stronę centrum. Budowa stacji Grodzisk to w dalszej przyszłości także możliwość przedłużenia II linii w okolice, gdzie już dziś rozbudowują się wielkie osiedla Derby, Zielona Dolina i Regaty.
Studium metra nie powinno zostać przyjęte
W 2012 r. rada dzielnicy wystąpiła z dodatkowym wnioskiem o wykonanie szczegółowego opracowania, które miało porównać dwa warianty zakończenia trasy II linii metra. Dotychczasowy, ze stacją końcową na Rembielińskiej oraz proponowany przez nas nowy, ze stacją Grodzisk. W 2013 roku, miejskie Biuro Drogownictwa i Komunikacji zamówiło takie studium w firmie Transprojekt Gdański.
Na dzisiejszej sesji radni Białołęki jednoznacznie negatywnie zaopiniowali gotowy już dokument. Uważamy, że Studium przedstawione w obecnym brzmieniu, nie powinno zostać przyjęte przez zleceniodawcę. Dlaczego?
Transprojekt oparł swoje wyliczenia dotyczące liczby mieszkańców w przyszłości o informacje zawarte w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Warszawy, czyli ogólny dokument, według którego na tym obszarze ma dominować zabudowa jednorodzinna. Jednak zgodnie z planami miejscowymi, na większości terenów bez żadnych ograniczeń można lokalizować wielkie osiedla mieszkaniowe z budynkami wielorodzinnymi. Taki właśnie rodzaj zabudowy w szybkim tempie jest już realizowany. Efektem tego bardzo poważnego błędu, jest znaczące niedoszacowanie przez Transprojekt liczby przyszłych mieszkańców, co całkowicie podważa lub nawet przekreśla sens wszelkich analiz, wyliczeń i wniosków.
W Studium nie przeprowadzono dokładnego porównania dwóch wariantów zakończenia II linii, o co wnioskowaliśmy. Zamiast tego analizowano głównie propozycje docelowego przebiegu trasy metra na Białołęce, na odcinkach na północ od proponowanej stacji Grodzisk aż do granic miasta, których budowa mogłaby się odbyć w bardzo dalekiej przyszłości.
W swoim stanowisku rada dzielnicy wymienia też wiele innych błędów. Zainteresowanych zapraszam do zapoznania się z tym dokumentem.
"Bródno" czy "Grodzisk"? W najbliższym czasie władze miasta mają zdecydować, gdzie ma być zlokalizowana stacja końcowa II linii metra. Czy wielomiesięczne prace nad Studium przyniosły w efekcie jednoznaczną odpowiedź, który z proponowanych wariantów jest efektywniejszy? Niestety nie.
Waldemar Roszak
radny dzielnicy Białołęka