REKLAMA

Białołęka

inwestycje »

 

Trasa Olszynki Grochowskiej: mrzonka czy konieczność?

  5 kwietnia 2012

alt='Trasa Olszynki Grochowskiej: mrzonka czy konieczność?'

Od lat dyskutuje się o tej, chyba już mitycznej trasie. Dla jednych ma być rozwiązaniem problemów komunikacyjnych wschodnich obszarów naszej dzielnicy, zwanych Zieloną Białołęką. Dla drugich to hałaśliwa i śmierdząca autostrada, która przetnie te tereny na pół. Kto ma słuszność? Zebrałem najważniejsze informacje na ten temat. Spróbujmy też się zastanowić, czy i w jakim zakresie jej powstanie jest nam potrzebne.

REKLAMA

Co to jest TOG?

Trasa Olszynki Grochowskiej (zwana dalej TOG) ma kluczowe znaczenie dla Warszawy. Spójrzmy na mapkę. Planowana droga (kolor czerwony) przechodzi przez wschodnie obszary naszego miasta. Razem z trasami Mostu Północnego, NS oraz Siekierkowską, w przyszłości utworzy obwodnicę miejską (kolor niebieski). Planuje się, aby TOG zbudowano w standardzie drogi GP, czyli o podobnych parametrach jak dzisiejsza aleja Prymasa Tysiąclecia czy Wisłostrada.

Trzeba też wyraźnie podkreślić ponadmiejskie znaczenie TOG. Na południu Warszawy trasa ma się rozpoczynać w rejonie autostrady A2 oraz drogi ekspresowej S17 do Lublina. Po północnej stronie, ma stanowić wylot w stronę Gdańska i Mazur. Zapewni też szybki dojazd do nowego lotniska w Modlinie. Dlatego też TOG jest tzw. drogą wojewódzką. Trzy lata temu proponowano nawet, aby stała się częścią systemu dróg krajowych, z jednoczesnym podniesieniem jej klasy do ekspresowej S, jak Trasa Toruńska (S8) po przebudowie.

Kup bilet

Kiedy powstanie?

Konkretnych terminów budowy Trasy Olszynki Grochowskiej nie znajdziemy obecnie w żadnych planach finansowych Warszawy i Mazowsza. Tzw. rezerwa terenu dla niej jest jednak wciąż zachowywana w naszym mieście, jak i gminach sąsiednich.

Uważam, że są małe szanse, aby TOG w jej w pełnym zakresie powstała w ciągu najbliższych 10 lat. Ważniejsze jest ukończenie wschodniej części tzw. obwodnicy ekspresowej Warszawy, jej połączenie z autostradą A2 oraz zbudowanie odcinka obwodnicy śródmiejskiej, łączącego dwa ronda: Żaba i Wiatraczna.

REKLAMA

TOG na wschodniej Białołęce

Jak widać na kolejnej mapce, arteria przebiega przez wschodnie obszary naszej dzielnicy. Pas zarezerwowanej ziemi ma ok. 50 metrów szerokości. Można go zobaczyć, spacerując np. po wschodniej stronie osiedla Derby. Pętla autobusowa na końcu ul. Skarbka z Gór także znajduje się na nim. Ze swej natury, trasa klasy GP ma mieć mało połączeń z drogami lokalnymi.
Małe są szanse, aby Trasa Olszynki Grochowskiej w jej w pełnym zakresie powstała w ciągu najbliższych 10 lat.
W obecnej koncepcji planuje się skrzyżowania (dwupoziomowe) tylko z ulicami: Kobiałka, Mańkowską, Zdziarską i Głębocką. Powstaną też oczywiście wielkie węzły z Trasą Toruńską (S8) oraz Trasą Mostu Północnego.

Rozważa się zamknięcie przejazdu wzdłuż ul. Berensona. Jest to jedyne w tej okolicy (teraz i w przyszłości) bezpośrednie połączenie ul. Ostródzkiej z Głębocką. Uważam w związku z tym, że utworzenie dwupoziomowego skrzyżowania Berensona z TOG jest niezbędne, wraz z zachowaniem możliwości skrętu we wszystkich kierunkach ruchu.

Na załączonym planie zamieszczam też jeden z ciekawszych rozpatrywanych wariantów - budowę tunelu pod TOG wzdłuż ul. Derby (pomiędzy osiedlami I oraz II), łączącego ją z ul. Głębocką.

REKLAMA

Co z tramwajem?

W pasie ziemi pod TOG, planuje się pozostawić miejsce na linię tramwajową, która ma być przedłużeniem trasy z Bródna. W ostatnim czasie zamieszczono wiele informacji na ten temat. Docelowo ma się ona połączyć z linią tramwajową wzdłuż Trasy Mostu Północnego, zmierzającą w stronę dalekiego Tarchomina.

Rozcięcie

Niektórzy z nas mogliby powiedzieć, że TOG, jako wielka trasa tranzytowa nie jest nam potrzebna. Bezpowrotnie przedzieli wiele istniejących dróg lokalnych. Tak stanie się np. z ul. Tymotki i Wyszkowską. W okolicy wyrosną wysokie ekrany, chroniące przed hałasem. Do bliskich sąsiadów, do których chodziliśmy krótkim spacerem, trzeba będzie jechać samochodem. Takie zmiany spowodują zapewne protesty wielu mieszkańców. Często bywa tak, że kupując mieszkanie czy budując dom, nie sprawdzamy, co będzie w przyszłości za płotem. TOG jest jednak w planach miejscowych od bardzo dawna.

Budujmy "kręgosłup komunikacyjny" wschodniej Białołęki

Z powodu braku bliskich planów budowy TOG, moglibyśmy w tym miejscu zakończyć nasze rozważania. Deweloperzy jednak nie próżnują i na wschodniej Białołęce powstają kolejne wielkie osiedla. Wąskie ulice Ostródzka i Głębocka są jedynymi drogami przebiegającymi z północy na południe. Nie są jednak z gumy i wkrótce nie będą w stanie przyjąć większej liczby samochodów. Co więc robić?

W najbliższych latach, w pasie rezerwy pod TOG, należy więc rozpocząć budowę nowej ulicy, która przejmie znaczącą część ruchu. Powinna się ona rozpoczynać przy nowym rondzie na ul. Głębockiej (przy Trasie Toruńskiej) i kończyć na Kobiałce. Ulica będzie zbierać ruch z okolicznych dróg lokalnych. Aby zapewnić krótki czas przejazdu, skrzyżowania powinny być nie częściej niż np. co kilkaset metrów. Jako wzór można przyjąć aleję KEN na Ursynowie. Taka ulica będzie stanowić "kręgosłup komunikacyjny" wschodnich obszarów naszej dzielnicy.

Budować etapami

Nie znajdziemy oczywiście w budżecie Warszawy pieniędzy na wykonanie całej proponowanej nowej arterii. Należy więc budować ją etapami. Rozpocznijmy od odcinka pomiędzy rondem a skrzyżowaniem ulic Berensona i Kąty Grodziskie. W drugiej kolejności przedłużmy ją do Zdziarskiej, a potem jeszcze dalej. Niech na początku nowa droga ma po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Stopniowo można dobudowywać drugą jezdnię, co pozwoli poszerzyć ulicę o kolejne dwa pasy. Wzdłuż nowej drogi musi znaleźć się oczywiście miejsce na wygodną ścieżkę rowerową.

W jeszcze dalszej przyszłości, po wybudowaniu docelowej sieci dróg lokalnych, możliwe będzie przekształcenie naszej ulicy w Trasę Olszynki Grochowskiej, stanowiącej część tranzytowej obwodnicy miejskiej.

Waldemar Roszak
radny dzielnicy Białołęka

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (66)

# marecki

05.04.2012 11:22

czy za tydzień sa wybory?Poszaleli metro,tramwaj, TOG na ZB niech choć jedną sprawę doprowadzą do końca!A nie pięć srok za ogon i nic

 waldek_roszak

05.04.2012 11:44, wpis modyfikowany 3 razy,ostatnio 05.04.2012 22:39

#marecki napisał(a) 05.04.2012 11:22
czy za tydzień sa wybory?Poszaleli metro,tramwaj, TOG na ZB

Nie poszaleli. Nie chcą tylko, aby po raz kolejny dopuszczono na ZB do powstawania planów miejscowych (jak w latach 1998-2004) i w ich konsekwencji budowania wielkich osiedli na środku pola, bez zastanowienia się, jak mieszkańcy do nich dojadą.
Pzdr
Waldek Roszak
http://www.roszak.eu
P.S.
Czy mam rozumieć, że nie słyszałeś o przedterminowych wyborach na Białołęce za tydzień?
;)

# niedowiarek

05.04.2012 16:21

Prima aprilis był 01.04.

REKLAMA

# mamba

05.04.2012 20:31

A kto może pozwolić na powstawanie planów miejscowych na ZB? Nie ma tego obecnie w kompetencjach Dzielnic?

 waldek_roszak

05.04.2012 22:44

#mamba napisał(a) 05.04.2012 20:31
A kto może pozwolić na powstawanie planów miejscowych na ZB? Nie ma tego obecnie w kompetencjach Dzielnic?

Do roku 2002 plany miejscowe uchwalała Gmina Białołęka. Po tym czasie robi to Rada Miasta. Rady Dzielnic formalnie mają głos wnioskujący i opiniujący. Mieszkańcy mogą składać swoje uwagi w czasie tzw. wyłożeń publicznych.

 platformers

05.04.2012 23:40

Najbardziej mnie ubawił pomysł połączenia z ową "mityczną" trasą uliczki, nie ulicy, uliczki Derby. Dojazd do tunelu pod trasą przebiega przez parking osiedla Derby Bis, to zostawię bez komentarza. Dzięki decyzjom urzędasów jest na Derbach za mało miejsc parkingowych i jeszcze planuje się je uszczuplić, po prostu genialne.

REKLAMA

# Bastian

06.04.2012 01:09

Warto się zapoznać z opracowaniem na temat obsługi komunikacyjnej ZB, które w zeszłym roku przygotował Transprojekt dla Biura Drogownictwa i Komunikacji. We wnioskach było m.in. jak najszybsze zbudowanie TOG od Trasy Toruńskiej (moim zdaniem nie zaszkodziłaby Radzymińska ciut dalej, ale to wymaga kasy na kolejny węzeł) na północ, a także etapowanie od niższych standardów: najpierw jedna jezdnia (i tramwaj), potem druga, na końcu ewentualne wiadukty. Wskazywano, że ZB się udławi, jeśli będzie się czekać na możliwość zbudowania od razu opcji "full wypas".

# ppp

06.04.2012 01:11

Radny pisze o ponadmiejskim charakterze inwestycji, a skupia się na umawianiu jakichś uliczek na Białołęce, nie wspominając nawet o przebiegu na Pradze Południe czy Wawrze. To się nadaje na artykuł o białołęckim zadoopiu, a nie o przelotowej drodze.

 waldek_roszak

06.04.2012 09:00

platformers napisał 05.04.2012 23:40
Najbardziej mnie ubawił pomysł połączenia z ową "mityczną" trasą uliczki, nie ulicy, uliczki Derby. Dojazd do tunelu pod trasą przebiega przez parking osiedla Derby Bis, to zostawię bez komentarza. Dzięki decyzjom urzędasów jest na Derbach za mało miejsc parkingowych i jeszcze planuje się je uszczuplić, po prostu genialne.

To, co czym piszesz, to jeden z wariantów skrzyżowań (tzw. "podwariant") TOG z drogami lokalnymi. Rzeczywiście jest BAAAARDZO kontrowersyjny. Wchodzi w teren osiedli Derby I i Derby II. Czy ma szanse na realizację? Ciężko będzie.
Jeśli dobrze rozumiem, idea tego pomysłu była jednak ok. Pomiędzy Berensona a nowym rondem przy Głębockiej w mpzp Grodzisk zaplanowano tylko jedno połączenie Skarbka z Gór i Głębockiej. To jest właśnie to miejsce.

REKLAMA

# Racjonalista

06.04.2012 09:06

Trasa Olszynki Grochowskiej nie ma nadanej kategorii, tzn. nie wiadomo czy jest to drogwa wojewódzka czy droga krajowa. W granicach Warszawy nie ma to znaczenia, bo drogi wojewódzkie wszystkich klas oraz drogi krajowe klasy G i GP buduje i utrzymuje miasto. Poza granicami Warszawy ma to kluczowe znaczenie, ponieważ bez wskazania kategorii nie można określić kto jest inwestorem - Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w przypadku drogi wojewódzkiej czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie w przypadku drogi krajowej.

 waldek_roszak

06.04.2012 09:07, wpis modyfikowany 1 raz,ostatnio 06.04.2012 10:47

#Bastian napisał(a) 06.04.2012 01:09
Warto się zapoznać z opracowaniem na temat obsługi komunikacyjnej ZB, które w zeszłym roku przygotował Transprojekt dla Biura Drogownictwa i Komunikacji.

Nie znajdziesz chyba wśród zarządu i rady dzielnicy osób, które pozytywnie ocenią to studium. Powszechna jest raczej negatywna opinia.
Dlaczego? Z 2 głównych powodów:
* w dużym stopniu niedoszacowanie ilości mieszkańców teraz i w przyszłości,
* w efekcie planowanie najważniejszych inwestycji w latach 2025-2035.
#Bastian napisał(a) 06.04.2012 01:09
(...) etapowanie od niższych standardów: najpierw jedna jezdnia (i tramwaj), potem druga, na końcu ewentualne wiadukty. Wskazywano, że ZB się udławi, jeśli będzie się czekać na możliwość zbudowania od razu opcji "full wypas".

Masz oczywiście świętą rację. Napisałem o tym w końcowej części artykułu.
Pzdr
Waldek Roszak

 waldek_roszak

06.04.2012 09:10

#ppp napisał(a) 06.04.2012 01:11
Radny pisze o ponadmiejskim charakterze inwestycji, a skupia się na umawianiu jakichś uliczek na Białołęce, nie wspominając nawet o przebiegu na Pradze Południe czy Wawrze. To się nadaje na artykuł o białołęckim zadoopiu, a nie o przelotowej drodze.

To właśnie miał być artykuł o znaczeniu TOG dla (jak piszesz) "białołęckiego zad...ia".
:)))

REKLAMA

# Ruskowy

07.04.2012 10:12

Na Białołęce budowa nowych dróg jest konieczna, a skoro jest rezerwa terenu, a wygląda na to, że przez 25 lat TOG nie powstanie, to radny Roszak słusznie mówi, że w tej rezerwie należy zbudować ulicę lokalną, która będzie służyć do czasu budowy TOG (jakieś 25 lat)

 platformers

07.04.2012 10:41

waldek_roszak napisał 06.04.2012 09:00
To, co czym piszesz, to jeden z wariantów skrzyżowań (tzw. "podwariant") TOG z drogami lokalnymi. Rzeczywiście jest BAAAARDZO kontrowersyjny. Wchodzi w teren osiedli Derby I i Derby II. Czy ma szanse na realizację? Ciężko będzie.
Jeśli dobrze rozumiem, idea tego pomysłu była jednak ok. Pomiędzy Berensona a nowym rondem przy Głębockiej w mpzp Grodzisk zaplanowano tylko jedno połączenie Skarbka z Gór i Głębockiej. To jest właśnie to miejsce.

Czyli jak zwykle planuje to jakiś kretyn nie orientujący się w terenie, ślepo wierzący w plany.

# ktos

11.04.2012 18:47

To po co są radni?

REKLAMA

 platformers

11.04.2012 20:17

#ktos napisał(a) 11.04.2012 18:47
To po co są radni?

No chyba nie od planowania tras, od tego są inni ludzie, niestety nie zawsze zorientowani w terenie.

# aaaa

18.04.2012 19:20

blablabla pitupitu. tyle w temacie trasy.

# Jarek

14.02.2013 13:28

TOG jest potrzebna ale znacznie bardziej i szybciej potrzebne są nowe mosty nad kanałem. Jeszcze kilka osiedli i będziemy mieszkać nie w Zielonej Białołęce tylko w Czarnej D

REKLAMA

# wyborca

18.02.2013 09:03

I mrzonka i konieczność. Na pewno jest o czym mówić przez najbliższe 20 lat.

# abrakadabra

19.02.2013 11:27

Wzdłuż TOG proponuje raczej poprowadzić linie metra na powierzchni zamiast ślimakowatego tramwaju - koszt porównywalny, a korzyście nie do opisania! Oczywiście to inwestycja dla naszych wnuków, ale uważam, że w tak odległych od centrum dzielnicach nie buduje się linii tramwajowych, bo jest to zbyt wolna komunikacja.
I uwaga odnosząca się do proponowanego etapowania budowy TOG - ta propozycja jest nieralna ze wględu na koszty (decyzje, uzgodnienia, przetargi, itp), kto by się w to bawił??? Przygotowuje się pełną dokumentację na całą inwestycję, ogłasza przetarg i realizuje.
I jeszcze uwaga do planowania przestrzennego - to rada dzielnicy wydała dziesiatki pozwoleń na budowę wielu osiedli w tzw. polu, np. Derby bez rozsądnego dojazdu i teraz mamy takie szopki jak z ul. Skarba z Gór!
więcej na forum

REKLAMA

Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni