REKLAMA

Wawer

Komunikacja

 

Do metra czy dworca? Komunikacja miejska w Wawrze do poprawki

  20 stycznia 2017

alt='Do metra czy dworca? Komunikacja miejska w Wawrze do poprawki'
źródło: warszawa.wikia.com/Kakarakak

Autobusy na kolejnych ulicach, nowa pętla, poprawki tras - jakie poprawki w wawerskiej komunikacji miejskiej są najbardziej realne?

REKLAMA

Linia kolejowa jako kręgosłup i autobusy dowożące do pociągów - Wawer ma wyjątkowo czytelny układ komunikacji miejskiej. Kwestia, którymi ulicami i jak często powinny kursować "dowozówki" do SKM-ki i linie lokalne, to jednak temat do poważnej dyskusji. Mieszkańcy regularnie zwracają się do Zarządu Transportu Miejskiego z mniej lub bardziej racjonalnymi propozycjami poprawek. Tramwaj bliżej Wawra. W 25 minut do centrum, ale... Tramwaj bliżej Wawra. W 25 minut do centrum, ale...
...pod warunkiem, że powstanie 1,5 km nowej ulicy.
Zapytaliśmy rzeczniczkę ZTM, co jest realne, a co nie.

Wozów wciąż brak

Prośba o dodatkowe kursy ulubionej linii to jedna ze spraw, z którymi warszawiacy zgłaszają się do ZTM najczęściej. Rozkład jazdy jest jednak uzależniony od liczby dostępnych autobusów, która rośnie bardzo powoli, bo nowy tabor zastępuje zazwyczaj stary, wycofywany z użytkowania. Dlatego zwiększenie częstotliwości można osiągnąć tylko skracając trasę albo zabierając autobusy z innej linii. W Wawrze problem dotyczy m.in. linii 119, 147, 213 i 305.

- Nie dysponujemy obecnie wolnymi autobusami, które moglibyśmy skierować na wymienione linie - odpowiada Magdalena Potocka. - Wzmocnienie linii wiązałoby się z wycofaniem autobusów z innych linii.

Kup bilet

Potrzebny autobus na Alpejską

Duża część Anina jest wciąż pozbawiona komunikacji miejskiej, co utrudnia nie tylko codzienne dojazdy do pracy, ale też dotarcie do Instytutu Kardiologii przy Alpejskiej. W listopadzie radny Włodzimierz Zalewski zaproponował zabranie linii 115 z odcinka Kajki i skierowanie jej przez Alpejską, Wierzchowskiego i Czecha.

- Ze względów technicznych nie jest to możliwe - mówi Potocka. - Autobusy musiałyby dwukierunkowo przejeżdżać przez skrzyżowanie Wierzchowskiego i Czecha. Jest to niemożliwe z kilku powodów: duże natężenie ruchu na Czecha, duża prędkość pojazdów oraz brak możliwości skrętu autobusu w lewo z Wierzchowskiego w Czecha. Zaproponowaliśmy urzędowi dzielnicy obsługę komunikacyjną Alpejskiej bez przejazdów przez skrzyżowanie Wierzchowskiego z Czecha, ale wymagałoby to realizacji kilku inwestycji. Przede wszystkim urząd musiałby zapewnić pętlę do zawracania autobusów w rejonie Instytutu Kardiologii, przystanki na Alpejskiej oraz pełną drożność ulicy dla autobusów.

REKLAMA

Pół Aleksandrowa bez dojazdu

Lokalizacja pętli w Aleksandrowie sprawia, że cała północno-wschodnia część osiedla nie ma dostępu do komunikacji miejskiej. O potrzebie budowy nowej zawrotki mówi się od lat. Miałaby powstać również na Podkowy, ale przy samej granicy z Wiązowną. Niestety "ostatnie osiedle Warszawy" ciągle oddaje miejsce w kolejce po pieniądze bardziej zaludnionym rejonom miasta, w tym Falenicy, w której pętla została gruntownie przebudowana.

- Nowa pętla w Aleksandrowie jest potrzebna i planujemy jej budowę, ale niestety, ze względów finansowych, w perspektywie kilku- lub kilkunastoletniej - wyjaśnia rzeczniczka. - Jeżeli dzielnica zdecyduje się samodzielnie zrealizować tę inwestycję oraz udrożnić ulicę Podkowy, uruchomimy komunikację miejską w głąb osiedla.

REKLAMA

Nowa linia szkolna?

Radny Michał Żebrowski proponuje uruchomienie nowej linii, która kursowałaby m.in. ulicami Jeziorową, Wiązaną, Południową i Borków oraz dowoziła do szkoły podstawowej przy Przygodnej i zespołów szkół przy Wichrowej, Bajkowej i Cyklamenów. Mogłaby kursować tylko w dni powszednie w roku szkolnym, bo jej główną funkcją byłoby oczywiście dowożenie dzieci.

- Generalna zasada jest taka, że w uzasadnionych przypadkach, w zależności od możliwości taborowych, uruchamiany komunikację miejską pod warunkiem, że spełnione są wymagania dotyczące infrastruktury: jezdnia o 7-metrowej szerokości, przystanki (ewentualnie zawrotka), 12-metrowe promienie łuków oraz brak pełnych progów zwalniających - odpowiada Potocka.

Kółeczka wokół tunelu

Od otwarcia tunelu w ciągu Żegańskiej i Zwoleńskiej linie 119 i 147 mają w centrum osiedla bardzo skomplikowane trasy. W obu kierunkach autobusy zatrzymują się na przystanku "PKP Międzylesie" dwukrotnie. Część pasażerów proponuje, by zostawić tylko po jednym przystanku w każdym kierunku, co miałoby nieco skrócić czas przejazdu. Czy 119 i 147 rzeczywiście muszą podjeżdżać do PKP Międzylesie z obu stron torów?

- Nie jest to konieczne - mówi rzeczniczka. - W listopadzie radni zobowiązali się, że poinformują nas, czy chcą, aby autobusy podjeżdżały z obu stron. A jeśli z jednej, to z której. Czekamy na ich stanowisko.

Do metra czy dworca?

Do ZTM spływają głosy, że 146 i 147 trzeba zabrać z Kijowskiej i pętli przy Dworcu Wschodnim, by skierować je na pętlę "Stadion". Jak mówi Potocka, główna zaleta tego rozwiązania to skomunikowanie linii z Wawra i Saskiej Kępy z nową linią metra. Jest ona jednak na razie kadłubkiem, do którego opłaca się przesiadać w zasadzie tylko po to, by dotrzeć na rondo Daszyńskiego. Prawie we wszystkich relacjach dużo ciekawszym rozwiązaniem jest przesiadka do tramwaju na rondzie Waszyngtona. Co więcej, 146 i 147 zostałyby odcięte od Targowej, która wciąż jest główną ulicą prawobrzeżnej Warszawy i Dworca Wschodniego, z którego odjeżdżają nie tylko pociągi dalekobieżne, ale też SKM-ki. Tymczasem przy stacji Stadion wieje pustką.

Nic dziwnego, że zdania w temacie tras 146 i 147 są wśród mieszkańców podzielone. A jakie jest zdanie naszych Czytelników? Zapraszamy do dyskusji.

(DG)

.
 

REKLAMA

Komentarze (10)

# Ole

20.01.2017 12:04

Autobus do centrum - trakt lubelski i zwolenska

# ufo

20.01.2017 12:30

Super. Przydałby się autobus do Centrum z Borkowa ponieważ 142 i 702 mają prawię tę samą trasę.

# swojak

20.01.2017 15:01

należy wydłużyć 521 do centrum. Niestety jak pociąg się spóźnia lub jest odwołany, to niestety trzeba jechać z przesiadkami. Wtedy wszyscy z peronów walą na przystanek autobusowy - ścisk i upodlenie ludzi - jednym słowem tak to opiszę. Komu przeszkadzało, że 521 jeździło dalej. Od Falenicy do Centrum powinny być 2 środki komunikacji - niezależne od siebie, tzn. autobus i pociąg. Tak aby mieszkaniec Falenicy, Radości, czy Międzylesia mógł dojechać jednym środkiem komunikacji bez przesiadki w przypadku awarii drugiego środka. Tak było do niedawna. Ale "mądre" głowy, które tu nie mieszkają, to nie wiedzą, że z tej pipidówy ciężko rano dojechać. Kombinują, skracają, a efekt beznadziejny. Zapraszam np. HGW zimą aby spróbowała dojechać do centrum w przypadku awarii pociągów. Autobusy nabite, że nie wsadzi się szpilki, ludzie stłoczeni jak śledzie. To jest komunikacja XXI wieku? Nie żartujcie. A może Ratusz zainteresuje się stanem technicznym taboru na linii 119 - zapraszamy na wycieczkę w czasie - cofniemy się o 20 lat. Stare, klekocące autobusy, prowadzone przez ukraińskich kierowców. Czy mieszkańcy Wawra to bydło? Czy tylko mieszkańcy Mokotowa, czy Ursynowa mogą jeździć nowym taborem, a my starym? Czy my jesteśmy zwolnieni z podatków na rzecz naszej gminy i miasta? Raczej nie, to dlaczego jesteśmy gorzej traktowani? Co na to Ratusz? Może czas na rekonesans? Ruszcie tyłki i w teren, zapraszamy.

REKLAMA

# Emma

20.01.2017 15:32

Szybki autobus via Czecha do stacji STADION. Idealne szybkie połączenie. Niestety po naprawie mostu Łazienkowskiego do stacji metro/pkp Stadion można dostac się jadąc 125 przez pół dnia. A nie wszyscy mogą podjechać PKP.

# elka

21.01.2017 12:31

Autobus zwoleńska, trakt lubelski, Bronowska, wał ... do centrum i to najlepiej linia przyspieszona. Kiedyś 119 jeździło ale komuś to przeszkadzało. 147 musi zostać do dworca wschodniego

# Nikola

05.02.2017 20:57

Autobus - Mozaikowa ,Przewodowa,Wał miedzeszyński i dalej mostem przez Czerniakowska do centrum.
Warto się zastanowić.

REKLAMA

# coffee

23.02.2017 13:08

119 przez Kadetów, Łasaka i dalej po staremu. następnie w Czerniakowską i Gagarina i znowu po staremu.
147 połączone z 411 od Starej Miłosny przez Al. Dzieci Polskich, Żegańską, Zwoleńską, Wał Miedzeszyński, Trasa Łazienkowska, Metro Politechnika.
146 wzmocniona częstotliwość.

# Zastowianka

27.02.2017 09:28

A może mała korekta trasy linii 213 lub 219 żeby mieszkańcy Traktu Lubelskiego z odcinka pomiędzy Lucerny a Plowiecka mieli połączenie ze stacją Warszawa Wawer. Można jedną z tych lin

# Zastowianka

27.02.2017 09:49

Nie zapisało całości mojej wypowiedzi więc uzupełniam. Proponuję skierowanie linii 213 lub 219 zamiast ul. Lucerny odcinkiem Ul. Trakt Lubelski. Floriana. Wydawnicza do stacji Anin. Umożliwiłoby to mieszkańcom tego odcinka pozyskanie połączenia komunikacyjnego zarówno z Goclawiem jak i stacją kolejową. Niewielka korekta a korzystna dla mieszkańców. A może wydłużyć linie 142 z dotychczasowej Wiatracznej do Metra Stadion? Czy nie zaslugujemy na tak niewielkie korekty tras komunikacyjnych. Czy w ztm nadal panuje przeświadczenie ze nam komunikacja miejska jest niepotrzebna bo jeździmy samochodami. Wszyscy o nas zapominają - widać to po stanie nawierzchni Traktu Lubelskiego na odcinku od Klimontowskiej do Plowieckiej. Czasami coś łatają i widząc te niezbyt udolne próby naprawienia dziur aż się ciśnie na usta - może tak te łaty położyć na całej jezdni a nie na małych kawaleczkach gdzie obok zaraz pojawia się następna dziura do załatania. Syzyfowa praca

REKLAMA

# belka

19.03.2017 20:58

test
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

City Break
City Break

REKLAMA

REKLAMA