Rampa kolejowa zabytkiem. "Przedstawia wartość"
17 kwietnia 2024
Do rejestru zabytków województwa mazowieckiego została wpisana rampa kolejowa przy stacji kolejowej Warszawa Falenica. Stało się to na wniosek Towarzystwa Miłośników Falenicy.
Jak uważa nowy mazowiecki konserwator zabytków Marcin Dawidowicz, rampa kolejowa przy ul. Patriotów 49A w Wawrze posiada ważne w skali regionu wartości historyczne i naukowe.
Rampa w rejestrze zabytków
- Stanowi relikt infrastruktury kolejowej z okresu budowy stacji Kolei Nadwiślańskiej w ówczesnych Willach Falenickich. Zachowała autentyzm substancji i formy z początku XX wieku - wyjaśnia konserwator. - Relikt przedstawia historyczną wartość jako materialne świadectwo oraz wyznacznik położenia dawnego placu załadunkowego przy bocznicy kolejowej. Był miejscem bezpośrednio związanym z realizowaną przez Niemców 20 sierpnia 1942 roku akcją deportacji około 8 tysięcy Żydów (w tym 6,5 tysiąca z getta w Falenicy, około tysiąca przegnanych w "marszu śmierci" z getta w Rembertowie oraz kilkuset przypędzonych z Otwocka, gdzie dzień wcześniej nastąpiła likwidacja getta) do obozu zagłady w Treblince. Rampa kolejowa posiada wartości historyczne i naukowe. Jest materialnym świadectwem historii zagłady polskich Żydów. Objęcie jej ochroną konserwatorską leży w interesie społecznym - dodaje konserwator.
Obiekt związany jest z historią Falenicy i jej rozwojem. Wpłynęła na to m.in. inwestycja kolejowa - trasa Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej, łącząca Mławę (na ówczesnej granicy niemiecko-rosyjskiej) z Kowlem na Wołyniu - oddana do użytku w 1877 roku. 20 lat później rozpoczęto eksploatację trzeciego odcinka Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej łączącego stacje Otwock i Pilawa, potem Wawer i Celestynów. Na trasie kolei rozwinęły się miejscowości letniskowe, m.in. Wille Falenickie, powstałe w 1895 roku w wyniku parcelacji folwarku Falenica. Około 1897 roku utworzony został w tej miejscowości przystanek Kolei Nadwiślańskiej, który został wzniesiony po zachodniej stronie torów. Na początku lat 20. XX wieku wybudowano odgałęzienie torów bocznicy kolejowej prowadzące w kierunku zachodnim do nowo powstałych w Falenicy. Miejscowość w 1925 roku zyskała rangę miasta i oficjalną nazwę Falenica. W okresie międzywojennym nastąpiła elektryfikacja linii podmiejskiej Pruszków - Warszawa - Otwock, która zakończyła się w 1936 roku i przyczyniła do dalszego rozwoju miasta. Tuż przed wojną liczyło ok. 9 tys. stałych mieszkańców i przyjmowało ok. 7 tys. letników - mieszkańców sezonowych - głównie wyznania mojżeszowego. Miejscowość stała się centrum religijnym społeczności żydowskiej.
Holokaust w Falenicy
Pod koniec 1940 roku niemieckie władze okupacyjne wyznaczyły teren dzielnicy żydowskiej po wschodniej stronie torów kolejowych i nakazały przymusowe przesiedlenia. Getto zostało zamknięte w styczniu 1941 roku. W ramach prowadzonej na ziemiach polskich przez niemieckie władze okupacyjne "akcji Reinhardt" 20 sierpnia 1942 roku z bocznicy kolejowej na stacji w Falenicy wywieziono ok. 8 tysięcy Żydów z gett w Falenicy i Rembertowie do niemieckiego obozu zagłady w Treblince.
Odgałęzienie bocznicy kolejowej, która nie została zelektryfikowana podczas elektryfikacji linii kolejowych w latach 30., funkcjonowało do połowy lat 70. XX wieku i prowadziło do upaństwowionych przez komunistów zakładów produkcyjnych.
MB