Nowa stacja na linii otwockiej
26 stycznia 2017
Remonty i przesunięcia stacji, trzeci tor, nowy przystanek - w 2020 roku pojedziemy zupełnie nową koleją miejską.
Gdyby nie linia kolejowa nr 7, łącząca Warszawę z Lublinem i przejściem granicznym w Dorohusku, Wawer wyglądałby dziś zupełnie inaczej. Trudno wyobrazić sobie największą warszawską dzielnicę bez charakterystycznych wiat na stacjach kolejowych, ale też bez SKM-ki, będącej od kilku lat podstawowym środkiem transportu dla mieszkańców tej części miasta. Teraz linię otwocką czekają największe zmiany w historii.
11 kilometrów ekranów akustycznych może stanąć pośrodku Wawra
Kolejarze planują budowę na linii otwockiej trzeciego toru dla pociągów dalekobieżnych, zaś radni proponują... ogrodzenie jej ekranami akustycznymi, przecinającymi całą dzielnicę.
W połowie roku rozpoczną się prace nad całkowitą przebudową linii do Lublina, na którą PKP Polskie Linie Kolejowe wydadzą ponad 630 mln zł. Zmodernizowany zostanie cały odcinek od Dworca Wschodniego do Otwocka. Prace obejmą m.in. przebudowę torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem. Powstanie także trzeci tor, przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, oraz oczekiwana od wielu lat wiata na stacji Anin. Wszystkie przystanki zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej. Po zakończeniu prac pociągi dalekobieżne będą pokonywać Wawer z prędkością 160 km/h, zaś aglomeracyjne - 120 km/h.
Duże zmiany czekają stację Gocławek, która zostanie dosunięta do wiaduktu Marsa i otrzyma windy oraz schody, łączące ją z przystankami autobusowymi. Skorzystają na tym przede wszystkim mieszkańcy Marysina Wawerskiego, dla których nowa lokalizacja stacji będzie oznaczać wygodną przesiadkę z autobusów do SKM-ki. Rozważane jest także przesunięcie stacji Wawer, która może trafić w sąsiedztwo wiaduktu ulic Płowieckiej i Czecha. Nie będzie to proste z uwagi na wpisane do gminnej ewidencji zabytków zabudowania stacji i nastawnię, pochodzące z końca lat 50.
Dużą zmianą będzie także nowa stacja, która powstanie na wysokości ulicy Wiatracznej. Dla pasażerów z Wawra będzie ona oznaczać dodatkowy postój w drodze do Śródmieścia, dla pasażerów z Grochowa - znacznie lepszy dostęp do komunikacji miejskiej.
Prace na linii otwockiej powinny zakończyć się w roku 2020.
(dg)
.