Jeszcze w styczniu po moście Północnym pojadą pierwsze tramwaje. Linia, która - póki co - połączy trzy bloki na Tarchominie z Młocinami będzie oznaczona numerem "2".
- Tramwaje będą wyruszały z przystanku Stare Świdry i dojadą do stacji metra Młociny. W godzinach szczytu "dwójka" będzie kursowała co 5 minut. Poza szczytem oraz w dni świąteczne - co 7,5 minuty - mówi Igor Krajnow z Zarządu Transportu Miejskiego i dodaje, że było rozważane połączenie z Marymontem, jednak odrzucono je z powodu braku przystanku umożliwiającego wygodną przesiadkę z autobusu do tramwaju (przy ul. Świderskiej przed trasą mostu), co utrudniałoby poprowadzenie "dowozowej" komunikacji autobusowej i z tramwaju korzystałoby niewielu pasażerów.
Mieszkańcy: to tramwaj dla trzech bloków
Mieszkańcy zastanawiają się nad sensem uruchamiania tramwaju w tej postaci. Wagony jedynie przejadą przez Wisłę i na tym zakończy się trasa na Tarchominie. Złośliwie nazywają nową linię "protezą tramwaju", "ogryzkiem", "kikutem" albo "linią dla trzech bloków". Mówią wprost, że z "dwójki" będzie korzystać niewielu pasażerów.
Innego zdania są przedstawiciele ZTM, którzy twierdzą, że nowa linia to dobre rozwiązanie. Nie podają jednak kosztów jej funkcjonowania. - W bezpośrednim sąsiedztwie torów tramwajowych mieszka kilkanaście tysięcy osób, a uwzględniając dojazd komunikacją autobusową (zostanie zmodyfikowany układ komunikacyjny zapewniający sprawny dojazd do linii tramwajowej) kilkadziesiąt tysięcy osób - mówi Paweł Olek z ZTM. - Linia tramwajowa przez most będzie znacznym zwiększeniem podaży miejsc w komunikacji miejskiej z Tarchomina do metra.
Czy tramwaj na Tarchomin powinniśmy uruchamiać, dopiero jak zostanie wybudowany odcinek torów do Winnicy? - pyta rzecznik.
Obecnie w godzinach szczytu, mimo bardzo wysokiej częstotliwości linii autobusowych m.in. na odcinku Nowodwory - Metro Młociny, pojazdy są pełne. Tramwaj będzie stanowić dla tych pasażerów alternatywę i znaczne podniesienie komfortu jazdy. Mamy świadomość, że na początku tramwaj będzie pełnił funkcję uzupełniającą dla linii autobusowych, docelowo jednak to się zmieni - przyzwyczajamy pasażerów do komunikacji szynowej - dodaje Paweł Olek i przekornie pyta: - Czy tramwaj na Tarchomin powinniśmy uruchamiać, dopiero jak zostanie wybudowany odcinek torów do Winnicy? Metro nie zostało oddane do użytku dopiero po zakończeniu budowy, ale wydłużano linię na bieżąco, po oddawaniu kolejnych odcinków. Podobnie będzie z drugą linią metra (najpierw budowa centralnego odcinka a dopiero później kolejnych stacji w kierunku Bemowa i Targówka)...
Autobusowe roszady. E-4 rzadziej
Dyskusje nad sensownością rozwiązań z pewnością jeszcze długo potrwają. Pewne jest jedno - tramwaje ruszą jeszcze w tym miesiącu, a z tego powodu mieszkańcow czekają kolejne zmiany w komunikacji autobusowej. Autobusy będą dowoziły do tramwaju pasażerów m.in. z Bukowa i Nowodworów. Dojazd do tramwaju zyskają także mieszkańcy rejonu ulic: Odkrytej, Nowodworskiej i Świderskiej, którzy nie mają bezpośredniego połączenia do metra. Bezpośredni dojazd do tramwaju zyskają również mieszkańcy gminy Jabłonna.
Zdaniem ZTM uruchomienie autobusowej komunikacji dowożącej zachęci mieszkańców Tarchomina i Nowodworów do jazdy tramwajem i wytworzy nowe nawyki komunikacyjne. Będzie to istotne, kiedy linia tramwajowa zostanie wydłużona, w kolejnych etapach, do ul. Mehoffera, a potem do Winnicy.
Szczegółowe zmiany autobusowe
Linia 211: zostanie skierowana na trasę: BUKÓW - ... - Milenijna - Światowida - Myśliborska - Porajów - Świderska - STARE ŚWIDRY, powrót: Myśliborska - Światowida - Milenijna... Jej częstotliwość nie zmieni się.
Linia 516: będzie podzielona na dwie linie: 516 i nową linię 214. Będzie kursowała na trasie: ŻERAŃ FSO - ... - Ćmielowska - Światowida - Świętosławskiego - Świderska - STARE ŚWIDRY, powrót: Myśliborska - Światowida - Ćmielowska... W godzinach szczytu, poza szczytem i w święto będzie kursowała co 15 minut.
Linia 214 natomiast zostanie uruchomiona na trasie: NOWODWORY - Światowida - Dzierzgońska - Odkryta - Nowodworska - Mehoffera - Świderska - STARE ŚWIDRY, powrót: Myśliborska - Porajów - Świderska... W godzinach szczytu autobusy będą kursowały co 10 minut (z "zagęszczeniem" w szczycie porannym do 7,5 min) a poza szczytem, w soboty i w święto co 15 minut
Linia 741: Zostanie skierowana na trasę: CHOTOMÓW - ... - Modlińska - Mehoffera - Świderska - STARE ŚWIDRY, powrót: Myśliborska - Porajów - Świderska - Mehoffera... Jej częstotliwość nie zmieni się.
Linia E-4: Zmieni się częstotliwość jej kursowania w godzinach porannego szczytu. Autobusy będą podjeżdżały na przystanki co 10 minut - teraz kursują co pięć.
Zmiany czekają też przystanek "Porajów". - Biorąc pod uwagę, że ten przystanek znajduje się w niewielkiej odległości od przystanku tramwajowego (w tzw. strefie dojścia) oraz w celu przyspieszenia podróży tym pasażerom z Nowodworów, którzy nie będą zainteresowani korzystaniem z tramwaju, przystanek Porajów zostanie zlikwidowany dla linii E-4 (w godzinach porannego szczytu) i E-6 (w godzinach szczytu popołudniowego) - zapowiada Igor Krajnow.
Anna Sadowska