REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Komunikacja

Nadchodzą wreszcie lata inwestowania w kolej. SKM przed wielką szansą
REKLAMA

Nadchodzą wreszcie lata inwestowania w kolej. SKM przed wielką szansą

Nowoczesne pociągi z wi-fi, połączenia do Piaseczna i Zegrza - tak będzie wyglądać przyszłość warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej.

REKLAMA

SKM na Bemowie i Jelonkach. Niespełniona obietnica sprzed lat
SKM na Bemowie i Jelonkach. Niespełniona obietnica sprzed lat Wsiadamy do pociągu przy Strąkowej i po pięciu minutach jesteśmy na Dworcu Zachodnim - tak wyglądałoby połączenie z Ochotą, gdyby zrealizowano program wyborczy Hanny Gronkiewicz-Waltz z roku... 2006.
czytaj
SKM ma za sobą pierwszych 15 lat istnienia. Początki były skromne: w październiku 2005 roku dwa pociągi - w tym jeden wypożyczony - ruszyły z Dworca Zachodniego do Falenicy. Dziś SKM jest ważnym elementem Warszawskiego Transportu Publicznego z flotą liczącą blisko 30 pojazdów. A jak będzie za kolejnych 15 lat?



REKLAMA

Nowe stacje w Warszawie

Zacznijmy od przypomnienia listy nowych stacji, budowę których planują w Warszawie PKP Polskie Linie Kolejowe. W przyszłym roku pociągi SKM i KM zyskają przystanek Targówek, znajdujący się pomiędzy ul. Radzymińską a rondem Żaba. Druga w kolejności do budowy jest stacja Wiatraczna. Według zapowiedzi kolejarzy jedno z wejść na peron znajdzie się obok bloków mieszkalnych po zachodniej stronie ulicy Wiatracznej, a drugie - na wysokości szpitala na Szaserów. Stacja ma zostać wybudowana podczas zapowiadanego kapitalnego remontu linii otwockiej. W dalszej kolejności mogłyby powstać przystanki na Solcu (przy Wybrzeżu Kościuszkowskim) i rondzie de Gaulle'a, które zastąpiłyby wyłączoną z użytkowania stację Powiśle.

Jeśli decyzja zapadnie odpowiednio wcześnie i nie będzie problemów z finansowaniem, w roku 2035 Warszawa może mieć także drugą linię średnicową. PKP PLK chce przeanalizować możliwość budowy 8-kilometrowego tunelu, łączącego Pragę z Wolą. Przy Pszennej na Targówku Fabrycznym tory schodziłyby pod ziemię, prowadząc do podziemnej stacji Radzymińska. Następnie pociągi zatrzymywałyby się przy Dworcu Wileńskim, w pobliżu Starówki i Multimedialnego Parku Fontann, na Muranowie (obok parku Krasińskich i stacji metra Ratusz Arsenał). Później skręcałyby w kierunku południowym, w stronę ścisłego centrum Warszawy, zatrzymując się przy wieżowcach między Grzybowską a rondem ONZ. Z istniejącą siecią łączyłyby się na reaktywowanym właśnie Dworcu Głównym, przy pl. Zawiszy.



REKLAMA

SKM-ką do Piaseczna i Zegrza

- Moja wizja dotycząca planów rozwoju siatki połączeń SKM jest sumą potrzeb mieszkańców stołecznej aglomeracji i tego, gdzie realnie moglibyśmy takie połączenie stworzyć w ciągu najbliższych kilku czy kilkunastu lat - mówi Alan Beroud, prezes SKM. - Mam nadzieję, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, linia S9 zostanie wydłużona w kierunku południowym do Piaseczna. To ważny szlak komunikacyjny i nowe połączenie byłoby bardzo dużym udogodnieniem dla mieszkańców, a także odciążeniem dla wiecznie zakorkowanej, zwłaszcza w godzinach szczytu, Puławskiej.

Bardzo prawdopodobne jest, że w najbliższych latach SKM dotrze także do Zegrza Południowego, a nieco później do Ożarowa Mazowieckiego, dokąd pociągi kursowałyby z Rembertowa przez Dworzec Gdański. Na tzw. dużej linii obwodowej, biegnącej między Wolą a Bemowem, mogłyby powstać doskonale zlokalizowane stacje przy Górczewskiej i Połczyńskiej (obok parkingu P+R). Warto też przypomnieć, że w zamyśle PKP PLK wszystkie główne linie wychodzące z Warszawy mają być czterotorowe, co pozwoli całkowicie oddzielić ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego, a w rezultacie - poprawić rozkład jazdy.



REKLAMA

Pociągi wodorowe w Polsce?

Jedną z najważniejszych zmian, jakie zapowiedziała już SKM, będzie wydłużenie pociągów kursujących na wszystkich liniach. Jak mówi prezes Beroud, umowa ze spółką NEWAG z Nowego Sącza jest już podpisana. Zgodnie z harmonogramem w 2022 roku powinno dotrzeć do Warszawy 21 całkowicie nowych pociągów.

- Nowe elektryczne zespoły trakcyjne w barwach Szybkiej Kolei Miejskiej zostaną wyposażone w monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, hotspot wi-fi, ładowarki USB oraz ratujące życie defibrylatory AED. Każdy z pojazdów będzie klimatyzowany i w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się - mówi Alan Beroud. To największa inwestycja w historii SKM-ki, której wartość wynosi prawie 668 milionów złotych brutto - dodaje.

Co później? Jeśli poważnie potraktować zapowiedzi osiągnięcia przez Polskę tzw. neutralności klimatycznej do połowy stulecia, przynajmniej część pociągów powinna być zasilana alternatywnymi źródłami energii. W Europie coraz większą popularność zyskują lokomotywy wodorowe. To jednak pieśń przyszłości.

(dg)


REKLAMA
  • Poleć
  • Polub Tu Stolica
  • Udostępnij







18.12.2020 22:16 #Rafał
Wpadłem na drogi pomysł jak wesprzeć komunikacyjnie Białołękę; otóż można by wykorzystać istniejącą linie kolejową do huty Warszawa i na wysokości ul. Radiowej pociągnąć ją w kierunku Cm. Północnego, ul. Terenów, do Łomianek gdzie powstałaby stacja kolejowa Łomianki (skrzyżowanie ulic Brukowa i Kolejowa w Łomiankach) i dalej mostem kolejowo-drogowym "Aluzyjna" do stacji Winnica przy pętli WTP Winnica i dalej do nowej stacji Płudy powstałej przy stacji PKP Płudy i dalej do stacji "Zielona Białołęka" (skrzyżowanie przyszłych ulic trasy mostu północnego i Olszynki Grochowskiej) i dalej do stacji Marki położonej przy Ratuszu w Markach i dalej do obecnej stacji Zielonka. W ten sposób Zielonka, Marki, Łomianki uzyskały by połączenie kolejowe z Dworcem Zachodnim i wygodne połączenie do centrum.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

REKLAMA

więcej



REKLAMA
REKLAMA


więcej


REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA