Nadchodzą wreszcie lata inwestowania w kolej. SKM przed wielką szansą
13 grudnia 2020
Nowoczesne pociągi z wi-fi, połączenia do Piaseczna i Zegrza - tak będzie wyglądać przyszłość warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej.
SKM ma za sobą pierwszych 15 lat istnienia. Początki były skromne: w październiku 2005 roku dwa pociągi - w tym jeden wypożyczony - ruszyły z Dworca Zachodniego do Falenicy. Dziś SKM jest ważnym elementem Warszawskiego Transportu Publicznego z flotą liczącą blisko 30 pojazdów.
SKM na Bemowie i Jelonkach. Niespełniona obietnica sprzed lat
Wsiadamy do pociągu przy Strąkowej i po pięciu minutach jesteśmy na Dworcu Zachodnim - tak wyglądałoby połączenie z Ochotą, gdyby zrealizowano program wyborczy Hanny Gronkiewicz-Waltz z roku... 2006.
A jak będzie za kolejnych 15 lat?
Nowe stacje w Warszawie
Zacznijmy od przypomnienia listy nowych stacji, budowę których planują w Warszawie PKP Polskie Linie Kolejowe. W przyszłym roku pociągi SKM i KM zyskają przystanek Targówek, znajdujący się pomiędzy ul. Radzymińską a rondem Żaba. Druga w kolejności do budowy jest stacja Wiatraczna. Według zapowiedzi kolejarzy jedno z wejść na peron znajdzie się obok bloków mieszkalnych po zachodniej stronie ulicy Wiatracznej, a drugie - na wysokości szpitala na Szaserów. Stacja ma zostać wybudowana podczas zapowiadanego kapitalnego remontu linii otwockiej. W dalszej kolejności mogłyby powstać przystanki na Solcu (przy Wybrzeżu Kościuszkowskim) i rondzie de Gaulle'a, które zastąpiłyby wyłączoną z użytkowania stację Powiśle.
Jeśli decyzja zapadnie odpowiednio wcześnie i nie będzie problemów z finansowaniem, w roku 2035 Warszawa może mieć także drugą linię średnicową. PKP PLK chce przeanalizować możliwość budowy 8-kilometrowego tunelu, łączącego Pragę z Wolą. Przy Pszennej na Targówku Fabrycznym tory schodziłyby pod ziemię, prowadząc do podziemnej stacji Radzymińska. Następnie pociągi zatrzymywałyby się przy Dworcu Wileńskim, w pobliżu Starówki i Multimedialnego Parku Fontann, na Muranowie (obok parku Krasińskich i stacji metra Ratusz Arsenał). Później skręcałyby w kierunku południowym, w stronę ścisłego centrum Warszawy, zatrzymując się przy wieżowcach między Grzybowską a rondem ONZ. Z istniejącą siecią łączyłyby się na reaktywowanym właśnie Dworcu Głównym, przy pl. Zawiszy.
SKM-ką do Piaseczna i Zegrza
- Moja wizja dotycząca planów rozwoju siatki połączeń SKM jest sumą potrzeb mieszkańców stołecznej aglomeracji i tego, gdzie realnie moglibyśmy takie połączenie stworzyć w ciągu najbliższych kilku czy kilkunastu lat - mówi Alan Beroud, prezes SKM. - Mam nadzieję, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, linia S9 zostanie wydłużona w kierunku południowym do Piaseczna. To ważny szlak komunikacyjny i nowe połączenie byłoby bardzo dużym udogodnieniem dla mieszkańców, a także odciążeniem dla wiecznie zakorkowanej, zwłaszcza w godzinach szczytu, Puławskiej.
Bardzo prawdopodobne jest, że w najbliższych latach SKM dotrze także do Zegrza Południowego, a nieco później do Ożarowa Mazowieckiego, dokąd pociągi kursowałyby z Rembertowa przez Dworzec Gdański. Na tzw. dużej linii obwodowej, biegnącej między Wolą a Bemowem, mogłyby powstać doskonale zlokalizowane stacje przy Górczewskiej i Połczyńskiej (obok parkingu P+R). Warto też przypomnieć, że w zamyśle PKP PLK wszystkie główne linie wychodzące z Warszawy mają być czterotorowe, co pozwoli całkowicie oddzielić ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego, a w rezultacie - poprawić rozkład jazdy.
Pociągi wodorowe w Polsce?
Jedną z najważniejszych zmian, jakie zapowiedziała już SKM, będzie wydłużenie pociągów kursujących na wszystkich liniach. Jak mówi prezes Beroud, umowa ze spółką NEWAG z Nowego Sącza jest już podpisana. Zgodnie z harmonogramem w 2022 roku powinno dotrzeć do Warszawy 21 całkowicie nowych pociągów.
- Nowe elektryczne zespoły trakcyjne w barwach Szybkiej Kolei Miejskiej zostaną wyposażone w monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, hotspot wi-fi, ładowarki USB oraz ratujące życie defibrylatory AED. Każdy z pojazdów będzie klimatyzowany i w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się - mówi Alan Beroud. To największa inwestycja w historii SKM-ki, której wartość wynosi prawie 668 milionów złotych brutto - dodaje.
Co później? Jeśli poważnie potraktować zapowiedzi osiągnięcia przez Polskę tzw. neutralności klimatycznej do połowy stulecia, przynajmniej część pociągów powinna być zasilana alternatywnymi źródłami energii. W Europie coraz większą popularność zyskują lokomotywy wodorowe. To jednak pieśń przyszłości.
(dg)
.