Pieśń przyszłości. Jak zmieni się kolej w Warszawie?
24 listopada 2020
W latach 2018-2019 w naszym mieście otwarto dwie nowe stacje, czy też - jak wolą nazywać je kolejarze - dwa przystanki osobowe. Sprawdzamy, gdzie PKP Polskie Linie Kolejowe chcą inwestować w kolejnych latach.
Do tanga trzeba dwojga. Należąca do warszawskiego samorządu Szybka Kolej Miejska zajmuje się organizacją przewozów, ale za budowę i utrzymanie torów oraz stacji odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Piętnaście lat SKM. "Przewieźliśmy blisko 240 mln pasażerów"
W poniedziałek 3 października 2005 roku pierwszy pociąg Szybkiej Kolei Miejskiej odjechał do Falenicy. Co zmieniło się przez tych 15 lat? Rozmawiamy z Alanem Beroud, prezesem SKM.
W ciągu ostatnich dwóch lat kolejarze zbudowali dwie całkiem nowe stacje na tzw. linii obwodowej, biegnącej przez Wolę między dworcami Gdańskim a Zachodnim. W październiku 2018 roku pociągi SKM i Kolei Mazowieckich zaczęły zatrzymywać się na przystanku Warszawa Koło, który powstał przy ul. Obozowej, zaś w listopadzie roku 2019 - na Powązkach, tuż obok cmentarza.
Dwie nowe stacje SKM
Na przyszły rok PKP PLK planują otwarcie stacji Targówek, która powstaje pomiędzy ul. Radzymińską a rondem Żaba. Druga w kolejności do budowy jest stacja Wiatraczna. Jej lokalizacja była konsultowana z Urzędem Dzielnicy Praga Południe oraz Biurem Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym m.st. Warszawy. Gdzie powstanie? Według zapowiedzi kolejarzy jedno z wejść na peron znajdzie się obok bloków mieszkalnych po zachodniej stronie ul. Wiatracznej, a drugie - na wysokości Wojskowego Instytutu Medycznego przy ul. Szaserów. Stacja ma zostać wybudowana podczas zapowiadanego kapitalnego remontu linii otwockiej. Na razie PKP PLK jest na etapie poszukiwania firmy, która przeprowadzi prace na odcinku od Dworca Wschodniego do stacji Wawer.
Druga linia średnicowa
Niezwykle ciekawie wygląda propozycja... drugiej linii średnicowej w stolicy. PKP PLK chce przeanalizować możliwość budowy długiego na 8 kilometrów tunelu, łączącego Pragę z Wolą. Przy ul. Pszennej na Targówku Fabrycznym tory schodziłyby pod ziemię, prowadząc do podziemnej stacji Radzymińska. Następnie pociągi zatrzymywałyby się przy ul. Targowej. Ze względu na istniejącą stację metra Dworzec Wileński peron musiałby znajdować się aż na poziomie -3, umożliwiając przesiadkę w kierunku Targówka, Zacisza, Bródna czy Stadionu Narodowego. Następna stacja wypadałaby w pobliżu Starówki i Multimedialnego Parku Fontann, a kolejna - na Muranowie, obok parku Krasińskich i stacji metra Ratusz Arsenał.
Później pociągi skręcałyby w kierunku południowym, w stronę ścisłego centrum Warszawy, zatrzymując się przy wieżowcach między ul. Grzybowską a rondem ONZ. Z istniejącą siecią łączyłyby się na reaktywowanym właśnie Dworcu Głównym, przy pl. Zawiszy. PKP PLK zaznaczają, że druga linia średnicowa to na razie nie projekt i nie koncepcja, lecz "wizja" lub "pomysł". Jej budowa całkowicie odmieniłaby komunikacyjną mapę Warszawy.
Stacja Solec i Rondo de Gaulle'a
Zanim kolejarze zajmą się ewentualną budową połączenia dworców Wileńskiego i Głównego, wyremontują odcinek między dworcami Wschodnim a Zachodnim. W ubiegłym roku PKP PLK przedstawiły propozycję... likwidacji stacji Powiśle, z pozostawieniem niewykorzystywanych peronów i zabytkowych wiat. W zamian powstałyby dwie inne: Solec (przy Wybrzeżu Kościuszkowskim) i Rondo de Gaulle'a. W zamyśle kolejarzy przy takim rozmieszczeniu stacji dostęp do pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich dla pasażerów byłby optymalny. Ciekawie brzmi przede wszystkim propozycja stacji przy rondzie de Gaulle'a, z której możliwa byłaby wygodna przesiadka do autobusów kursujących Nowym Światem.
Reaktywacja przedwojennych wizji?
Wiele pomysłów na rozwój kolei w Warszawie sięga korzeniami czasów sprzed II wojny światowej. W 1929 roku poważnie brano pod uwagę budowę tzw. południowej obwodnicy, łączącej Ochotę, Mokotów i Grochów. W latach 50. koncepcja powróciła w postaci torów kolejowych towarzyszących planowanemu mostowi Łazienkowskiemu. Współcześnie, gdy zabudowa Warszawy sięga zdecydowanie dalej na południe, mówi się już o połączeniu Służewca i Siekierek z Gocławiem na wysokości mostu Siekierkowskiego. Nowe tory rozpoczynałyby się przy stacji Wawer i biegły przez niezabudowane Zakole Wawerskie a następnie wzdłuż Trasy Siekierkowskiej, co wymusiłoby wyburzenia domów na osiedlu Las (chyba, że tory biegłyby po wiadukcie nad ich dachami). Na wysokości ul. Bora-Komorowskiego powstałaby stacja Gocław, gdzie pasażerowie mogliby przesiąść się do tramwajów jadących w stronę ronda Waszyngtona i dalej istniejącymi torami na Pragę lub do Śródmieścia. Wisłę kolej przekraczałaby po nowej części mostu Siekierkowskiego. Na lewym brzegu powstałyby stacje Siekierki (tu linia mogłaby naruszyć XIX-wieczny fort ziemny Augustówka), Czerniaków (przy węźle Trasy Siekierkowskiej z Czerniakowską) i Sobieskiego.
Następnie kolej wjeżdżałaby do tunelu, w którym powstałaby stacje Wilanowska, Wołoska i przebudowana Służewiec. Na razie południowa obwodnica kolejowa jest tylko luźną propozycją, ale za 20-30 lat może stać się jednak rzeczywistością.
(dg)
.