REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

15 lat Szybkiej Kolei Miejskiej

Pieśń przyszłości. Jak zmieni się kolej w Warszawie?
REKLAMA

W ciągu ostatnich dwóch lat kolejarze zbudowali dwie całkiem nowe stacje na tzw. linii obwodowej, biegnącej przez Wolę między dworcami Gdańskim a Zachodnim.


REKLAMA

Pieśń przyszłości. Jak zmieni się kolej w Warszawie?

W latach 2018-2019 w naszym mieście otwarto dwie nowe stacje, czy też - jak wolą nazywać je kolejarze - dwa przystanki osobowe. Sprawdzamy, gdzie PKP Polskie Linie Kolejowe chcą inwestować w kolejnych latach.

REKLAMA

Piętnaście lat SKM. "Przewieźliśmy blisko 240 mln pasażerów"
Piętnaście lat SKM. "Przewieźliśmy blisko 240 mln pasażerów" W poniedziałek 3 października 2005 roku pierwszy pociąg Szybkiej Kolei Miejskiej odjechał do Falenicy. Co zmieniło się przez tych 15 lat? Rozmawiamy z Alanem Beroud, prezesem SKM.
czytaj
Do tanga trzeba dwojga. Należąca do warszawskiego samorządu Szybka Kolej Miejska zajmuje się organizacją przewozów, ale za budowę i utrzymanie torów oraz stacji odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W ciągu ostatnich dwóch lat kolejarze zbudowali dwie całkiem nowe stacje na tzw. linii obwodowej, biegnącej przez Wolę między dworcami Gdańskim a Zachodnim. W październiku 2018 roku pociągi SKM i Kolei Mazowieckich zaczęły zatrzymywać się na przystanku Warszawa Koło, który powstał przy ul. Obozowej, zaś w listopadzie roku 2019 - na Powązkach, tuż obok cmentarza.



REKLAMA

Dwie nowe stacje SKM

Na przyszły rok PKP PLK planują otwarcie stacji Targówek, która powstaje pomiędzy ul. Radzymińską a rondem Żaba. Druga w kolejności do budowy jest stacja Wiatraczna. Jej lokalizacja była konsultowana z Urzędem Dzielnicy Praga Południe oraz Biurem Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym m.st. Warszawy. Gdzie powstanie? Według zapowiedzi kolejarzy jedno z wejść na peron znajdzie się obok bloków mieszkalnych po zachodniej stronie ul. Wiatracznej, a drugie - na wysokości Wojskowego Instytutu Medycznego przy ul. Szaserów. Stacja ma zostać wybudowana podczas zapowiadanego kapitalnego remontu linii otwockiej. Na razie PKP PLK jest na etapie poszukiwania firmy, która przeprowadzi prace na odcinku od Dworca Wschodniego do stacji Wawer.



REKLAMA

Druga linia średnicowa

Niezwykle ciekawie wygląda propozycja... drugiej linii średnicowej w stolicy. PKP PLK chce przeanalizować możliwość budowy długiego na 8 kilometrów tunelu, łączącego Pragę z Wolą. Przy ul. Pszennej na Targówku Fabrycznym tory schodziłyby pod ziemię, prowadząc do podziemnej stacji Radzymińska. Następnie pociągi zatrzymywałyby się przy ul. Targowej. Ze względu na istniejącą stację metra Dworzec Wileński peron musiałby znajdować się aż na poziomie -3, umożliwiając przesiadkę w kierunku Targówka, Zacisza, Bródna czy Stadionu Narodowego. Następna stacja wypadałaby w pobliżu Starówki i Multimedialnego Parku Fontann, a kolejna - na Muranowie, obok parku Krasińskich i stacji metra Ratusz Arsenał.

Później pociągi skręcałyby w kierunku południowym, w stronę ścisłego centrum Warszawy, zatrzymując się przy wieżowcach między ul. Grzybowską a rondem ONZ. Z istniejącą siecią łączyłyby się na reaktywowanym właśnie Dworcu Głównym, przy pl. Zawiszy. PKP PLK zaznaczają, że druga linia średnicowa to na razie nie projekt i nie koncepcja, lecz "wizja" lub "pomysł". Jej budowa całkowicie odmieniłaby komunikacyjną mapę Warszawy.



REKLAMA

Stacja Solec i Rondo de Gaulle'a

Zanim kolejarze zajmą się ewentualną budową połączenia dworców Wileńskiego i Głównego, wyremontują odcinek między dworcami Wschodnim a Zachodnim. W ubiegłym roku PKP PLK przedstawiły propozycję... likwidacji stacji Powiśle, z pozostawieniem niewykorzystywanych peronów i zabytkowych wiat. W zamian powstałyby dwie inne: Solec (przy Wybrzeżu Kościuszkowskim) i Rondo de Gaulle'a. W zamyśle kolejarzy przy takim rozmieszczeniu stacji dostęp do pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich dla pasażerów byłby optymalny. Ciekawie brzmi przede wszystkim propozycja stacji przy rondzie de Gaulle'a, z której możliwa byłaby wygodna przesiadka do autobusów kursujących Nowym Światem.

Reaktywacja przedwojennych wizji?

Wiele pomysłów na rozwój kolei w Warszawie sięga korzeniami czasów sprzed II wojny światowej. W 1929 roku poważnie brano pod uwagę budowę tzw. południowej obwodnicy, łączącej Ochotę, Mokotów i Grochów. W latach 50. koncepcja powróciła w postaci torów kolejowych towarzyszących planowanemu mostowi Łazienkowskiemu. Współcześnie, gdy zabudowa Warszawy sięga zdecydowanie dalej na południe, mówi się już o połączeniu Służewca i Siekierek z Gocławiem na wysokości mostu Siekierkowskiego. Nowe tory rozpoczynałyby się przy stacji Wawer i biegły przez niezabudowane Zakole Wawerskie a następnie wzdłuż Trasy Siekierkowskiej, co wymusiłoby wyburzenia domów na osiedlu Las (chyba, że tory biegłyby po wiadukcie nad ich dachami). Na wysokości ul. Bora-Komorowskiego powstałaby stacja Gocław, gdzie pasażerowie mogliby przesiąść się do tramwajów jadących w stronę ronda Waszyngtona i dalej istniejącymi torami na Pragę lub do Śródmieścia. Wisłę kolej przekraczałaby po nowej części mostu Siekierkowskiego. Na lewym brzegu powstałyby stacje Siekierki (tu linia mogłaby naruszyć XIX-wieczny fort ziemny Augustówka), Czerniaków (przy węźle Trasy Siekierkowskiej z Czerniakowską) i Sobieskiego.

Następnie kolej wjeżdżałaby do tunelu, w którym powstałaby stacje Wilanowska, Wołoska i przebudowana Służewiec. Na razie południowa obwodnica kolejowa jest tylko luźną propozycją, ale za 20-30 lat może stać się jednak rzeczywistością.

(dg)


  • Poleć
  • Polub Tu Stolica
  • Udostępnij

Pieśń przyszłości. Jak zmieni się kolej w Warszawie?

Niezwykle ciekawie wygląda propozycja... drugiej linii średnicowej w stolicy.








29.11.2020 23:00 #zilka
Proponujecie takie inwestycje i super, ja tylko nie wiem czy nie lepiej zacząć od ważniejszych dla miasta? Nie wiem czemu nie rusza projekt oczyszczalni na Bielanach. Ze ściekami w mieście jest znacznie większy problem przecież jak z komunikacją.
18.12.2020 22:17 #Rafał
Wpadłem na drogi pomysł jak wesprzeć komunikacyjnie Białołękę; otóż można by wykorzystać istniejącą linie kolejową do huty Warszawa i na wysokości ul. Radiowej pociągnąć ją w kierunku Cm. Północnego, ul. Terenów, do Łomianek gdzie powstałaby stacja kolejowa Łomianki (skrzyżowanie ulic Brukowa i Kolejowa w Łomiankach) i dalej mostem kolejowo-drogowym "Aluzyjna" do stacji Winnica przy pętli WTP Winnica i dalej do nowej stacji Płudy powstałej przy stacji PKP Płudy i dalej do stacji "Zielona Białołęka" (skrzyżowanie przyszłych ulic trasy mostu północnego i Olszynki Grochowskiej) i dalej do stacji Marki położonej przy Ratuszu w Markach i dalej do obecnej stacji Zielonka. W ten sposób Zielonka, Marki, Łomianki uzyskały by połączenie kolejowe z Dworcem Zachodnim i wygodne połączenie do centrum.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 



REKLAMA

REKLAMA
REKLAMA

REKLAMA



REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Nowości do -45%
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wyprzedaż -55%!
REKLAMA
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA