REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Komunikacja

15 lat SKM. Aż trudno uwierzyć...
REKLAMA

Fot. Piotr Zagozdon


REKLAMA

15 lat SKM. Aż trudno uwierzyć...

Podczas pierwszych kursów pasażerów SKM woziły legendarne lub - jak kto woli - niesławne pociągi typu EN57.

REKLAMA

Prezes SKM: Wkrótce pojedziemy nowymi pociągami
Prezes SKM: Wkrótce pojedziemy nowymi pociągami Rozmowa z Alanem Beroud, prezesem Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie.
czytaj
Produkowane w latach 1962-1993 we Wrocławiu elektryczne zespoły trakcyjne EN57 to pojazdy, na widok których pojawiają się w oczach łzy, przy czym u kolejarzy są to raczej łzy wzruszenia, a u pasażerów - rozpaczy. Konstrukcja Państwowej Fabryki Wagonów Pafawag jest uznawana za najdłużej produkowany pojazd szynowy w historii. Pociągi tego typu do dziś można spotkać na torach w Polsce i Słowenii. Do 2010 roku kursowały w Chorwacji, a przed 1991 rokiem - także w innych krajach dawnej Jugosławii.



REKLAMA

Pierwszy historyczny kurs EN57

EN57 w barwach warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej pamiętają już tylko pasażerowie z najdłuższym stażem. W pierwszych latach działalności nasz przewoźnik dysponował pociągami wypożyczanymi od SKM Trójmiasto, Przewozów Regionalnych, Kolei Mazowieckich i ZNTK Mińsk Mazowiecki, niekiedy oklejonymi w całości w barwach SKM, w innych przypadkach opatrzonymi tylko skromnymi naklejkami. Pierwszy, historyczny kurs stołecznego przewoźnika realizował właśnie skład typu EN57.



REKLAMA

"Halny" w stolicy

Innym typem taboru eksploatowanym w początkach warszawskiej SKM, były 14WE "Halny" z nowosądeckiego Newagu. Choć patrząc okiem laika trudno w to uwierzyć, powstały one na skutek gruntownej modyfikacji nadwozia pojazdu EN57. Pierwszych sześć egzemplarzy tego typu przybyło do Warszawy już w 2005 roku. Prawdziwa rewolucja nastąpiła pięć lat później, gdy do SKM trafiły składy 19WE, także wyprodukowane przez małopolskiego producenta z Nowego Sącza. To właśnie w nich po raz pierwszy zastosowano boczny układ siedzeń, dotychczas niespotykany w polskich pociągach.



REKLAMA

Niemal tysiąc osób w pociągu

W 2011 roku SKM otrzymała pociągi 27WE "Elf", produkowane przez firmę Pesa z Bydgoszczy. Były to wówczas najdłuższe pociągi przewoźnika, mające po 107 metrów długości i mogące przewieźć jednocześnie ponad 900 osób. W latach 2012-2013 na stołeczne tory dotarły kolejne składy z Newagu - 114-metrowe pociągi 35WE "Impuls" - a w 2022 roku planowana jest dostawa 21 Impulsów II generacji. O EN57, które nadal można spotkać na polskich torach u wielu przewoźników, oczywiście nie sposób zapomnieć, ale z każdym kolejnym rokiem będzie ich coraz mniej.

(dg)


  • Poleć
  • Polub Tu Stolica
  • Udostępnij

15 lat SKM. Aż trudno uwierzyć...

Fot. Piotr Zagozdon


15 lat SKM. Aż trudno uwierzyć...

Fot. Piotr Zagozdon


15 lat SKM. Aż trudno uwierzyć...

Fot. Piotr Zagozdon


15 lat SKM. Aż trudno uwierzyć...

Fot. Piotr Zagozdon


15 lat SKM. Aż trudno uwierzyć...

Fot. Piotr Zagozdon








13.11.2020 22:39 #Kierpoć
Czytając tytuł i treść artykułu można dojść do wniosku, że przed 2005 rokiem nic nie jeździło po torach w ruchu aglomeracyjnym w Warszawie. A to nieprawda - stołeczna kolej miejsko-podmiejska istnieje od drugiej połowy lat trzydziestych XX wieku. Od 15 lat istnieje natomiast odrębne przedsiębiorstwo - Szybka Kolej Miejska Sp. z o. o., które jest faktyczną (choć nie jest formalną) kontynuacją wcześniej istniejącej komunikacji, działającej pod firmą PKP.
16.11.2020 11:42 #lol
"Czytając tytuł i treść artykułu można dojść do wniosku, że przed 2005 rokiem nic nie jeździło po torach w ruchu aglomeracyjnym w Warszawie"

Można, jeśli jest się idiotą.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

więcej



REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


więcej


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wyprzedaż -55%!
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Nowości do -45%
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA