REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

15 lat Szybkiej Kolei Miejskiej

Jak powstaje rozkład jazdy? To skomplikowane...
REKLAMA

Rozkład jazdy to bardzo misternie utkana sieć, złożony układ naczyń połączonych i zaburzenia tego rozkładu jazdy można porównać do efektu domina - mówi Robert Różycki.


REKLAMA

Jak powstaje rozkład jazdy? To skomplikowane...

Rozmawiamy z Robertem Różyckim, który pracuje na kolei już 31 lat, a od 2005 roku jest w SKM i kieruje Działem Planowania Przewozów i Informacji Pasażerskiej.

REKLAMA



REKLAMA

- Powiedzmy to sobie wprost: rozkład jazdy to jeden z tych elementów komunikacji miejskiej czy - w przypadku SKM - aglomeracyjnej, na który pasażerowie lubią narzekać najbardziej. Kto decyduje o godzinach odjazdów pociągów i dlaczego tak trudno o idealny rozkład?

- Przede wszystkim musimy sobie zdać sprawę, że treść, która jest eksponowana w gablotach informacyjnych na stacjach i przystankach, na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych jest końcowym produktem, będącym finałem bardzo złożonego procesu. Przygotowanie rocznego rozkładu jazdy, który wchodzi w życie zwykle w drugą niedzielę grudnia, zajmuje niemal rok.



REKLAMA

- Czyli rozkład wchodzący w życie w grudniu zaczął powstawać już w styczniu?

- Zgadza się. Cały proces zaczyna się od projektu, którego przygotowanie trwa od stycznia do mniej więcej końca marca. W tym czasie przewoźnicy kontaktują się ze sobą, dzieląc się wiedzą na temat ramowych założeń do oferty przewozowej, a zarządca infrastruktury opracowuje wzorce służące wstępnemu wyliczeniu czasów jazdy dla poszczególnych typów pociągów.



REKLAMA

- Dla porządku dodajmy, że zarządcą infrastruktury, czyli właścicielem m.in. torów, są PKP Polskie Linie Kolejowe, a przewoźnicy to zarówno SKM i Koleje Mazowieckie, jak również PKP Intercity czy przewoźnicy towarowi. To wiele różnych podmiotów.

- Tak. W przypadku SKM projekt rozkładu przekazywany jest do akceptacji organizatorowi transportu, czyli stołecznemu Zarządowi Transportu Miejskiego. Po zaakceptowaniu projektu, na jego podstawie, z reguły w kwietniu, przewoźnicy składają do PKP PLK wnioski o przydzielenie tras pociągów w rocznym rozkładzie jazdy. Potem następuje najdłuższa część procesu, czyli konstrukcja rozkładu jazdy. Prace te dotyczą całego obszaru polskiej sieci kolejowej, a w przypadku pociągów międzynarodowych konieczna jest jeszcze współpraca z innymi krajami. To faza pełna dyskusji, dopasowania rozkładu jazdy na obszarze wszystkich województw. Należy pamiętać, że rozkład jazdy pociągu dalekobieżnego kursującego np. pomiędzy Gdynią a Przemyślem, ma wpływ na układ innych pociągów na wszystkich odcinkach linii kolejowych, przez które ten pociąg przejeżdża. W tej fazie każdy przewoźnik stara się wypracować układ jego połączeń jak najkorzystniejszy dla pasażerów.

- Czyli, mówiąc kolokwialnie, każdy przewoźnik próbuje zaspokoić w pierwszej kolejności potrzeby własnych pasażerów.

- Niestety, nie zawsze udaje się uzyskać układ idealny. Niekiedy trzeba pójść na ustępstwa, gdyż bez nich inny przewoźnik mógłby w ogóle nie mieć możliwości przejechać danym pociągiem. W celu stworzenia jak najlepszych warunków do współpracy organizuje się tzw. konferencje konstrukcyjne. To okres nieustannych negocjacji. W pierwszej połowie lipca PKP PLK przedstawia przewoźnikom projekt rocznego rozkładu jazdy. Przewoźnicy mają miesiąc na jego analizę i zgłoszenie ewentualnych uwag do przygotowanego projektu.

- Co dalej?

- Kolejny miesiąc jest przeznaczony na analizę powyższych uwag przez PKP PLK. Zakończenie fazy konstrukcyjnej następuje na koniec sierpnia. W pierwszych dniach września przewoźnicy akceptują rozkład jazdy.

- Domyślam się, że to wcale nie koniec.

- Jeszcze nie. Po dokonaniu przez przewoźników akceptacji następuje zarządzenie rocznego rozkładu jazdy, a w połowie września PKP PLK dokonuje oficjalnego powiadomienia przewoźników o przydzielonych trasach pociągów.

- To dopiero połowa września, więc...

- To nie koniec zmagań. Roczny rozkład jazdy jest bazą wyjściową do opracowywania tzw. zastępczych rozkładów jazdy, które muszą uwzględniać ograniczenia w ruchu pociągów wynikające z rożnego rodzaju planowych prac w infrastrukturze. Ograniczenia te są związane zwykle z zamknięciami torów, które są niezbędne dla bezpiecznego wykonania prac naprawczych lub modernizacyjnych. W najbliższym czasie będzie ich sporo.

- A czy istnieje możliwość zmiany godzin odjazdu pojedynczego pociągu bez zburzenia całej układanki?

- Zdarza się, że do SKM czy Zarządu Transportu Miejskiego spływają od pasażerów wnioski o zmianę rozkładu jazdy dla konkretnego pociągu. Wtedy analizujemy możliwości i staramy się uwzględnić wniosek w kolejnym okresie zastępczego rozkładu jazdy. Należy jednak pamiętać, że zmiana rozkładu dla konkretnego pociągu o 10 minut może zburzyć układ pozostałych pociągów na długim odcinku. Dla przykładu, rozpatrujemy wniosek o przesunięcie odjazdu pociągu linii S3 relacji Warszawa Lotnisko Chopina - Radzymin z przystanku Warszawa Służewiec z godziny 16:07 na 16:17. Podczas analizy obowiązującego rozkładu jazdy okazuje się, że po opóźnieniu odjazdu pociągu ze stacji Warszawa Lotnisko Chopina nie byłoby na tej stacji wolnego toru na wjazd pociągu z Modlina, na odcinku Warszawa Służewiec - Warszawa Zachodnia zmieniany pociąg znalazłby się w trasie pociągu z Radomia do Warszawy Wschodniej, na odcinku Warszawa Centralna - Warszawa Płudy w slocie, w którym obecnie jedzie wysokiej ważności pociąg dalekobieżny z Krakowa do Gdyni, a od przystanku Warszawa Płudy do Legionowa, zmieniany pociąg znalazłby się w trasie pociągu z Warszawy Gdańskiej do Działdowa.

- Czyli przesunięcie jednego kursu o 10 minut poskutkowałoby zmianą rozkładu czterech innych pociągów, odczuwalnych nawet w Krakowie i Gdyni.

- Tak. Ale zmiana tych czterech rozkładów może spowodować wymuszenie wtórnych zmian innych pociągów na dalszych odcinkach. Rozkład jazdy to bardzo misternie utkana sieć, złożony układ naczyń połączonych i zaburzenia tego rozkładu jazdy można porównać do efektu domina. SKM jest jednym z wielu przewoźników wykupujących dostęp do linii kolejowych od narodowego zarządcy infrastruktury a interesy wszystkich przewoźników, działających de facto w imieniu pasażerów, powinny być pogodzone.

Rozm. dg


  • Poleć
  • Polub Tu Stolica
  • Udostępnij

Jak powstaje rozkład jazdy? To skomplikowane...

Fot. Piotr Zagozdon








Ten tekst nie ma jeszcze komentarzy na forum. Twój może być pierwszy...


  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

więcej



REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


więcej


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Nowości do -45%
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA