SKM przewozi miliony pasażerów. Tak zmieniały się trasy
21 listopada 2020
Pod koniec XX wieku zapotrzebowanie na szybkie połączenia o charakterze stricte aglomeracyjnym, wzorowane na dużych stolicach europejskich, stawało się coraz bardziej odczuwalne. 5 lutego 2004 roku władze Warszawy powołały pierwszą i jak dotychczas jedyną w kraju miejską spółkę kolejową - Szybką Kolej Miejską.
W poniedziałek 3 października 2005 roku pierwszy pociąg Szybkiej Kolei Miejskiej linii S1 wyruszył na trasę Warszawa Zachodnia - Warszawa Falenica. Po niespełna roku od uruchomienia pierwszej SKM-ki, w lipcu 2006 roku zdecydowano o wycofaniu pociągów z linii otwockiej i skierowaniu ich na nową linię S2 obsługującą początkowo odcinek z Warszawy Rembertowa, a następnie z Sulejówka Miłosny do Pruszkowa. Pociągi wróciły na linię otwocką w połowie 2010 roku, gdy w związku z zagrożeniem powodziowym zamknięto Wał Miedzeszyński.
Jak powstaje rozkład jazdy? To skomplikowane...
Rozmawiamy z Robertem Różyckim, który pracuje na kolei już 31 lat, a od 2005 roku jest w SKM i kieruje Działem Planowania Przewozów i Informacji Pasażerskiej.
Uruchomiono wówczas linię S10 na trasie Warszawa Wschodnia - Warszawa Falenica. Jeszcze w tym samym roku pociągom kursującym na linii otwockiej przywrócono oznakowanie S1 i skierowano je do obsługi wydłużonego odcinka Otwock - Pruszków. Pociągi linii S2 zaczęły kursować na trasie Sulejówek Miłosna - Warszawa Zachodnia. W 2010 roku uruchomiono także nowe połączenie kolei aglomeracyjnej, linię S9 łączącą Warszawę Gdańską z Legionowem.
Sporo zawdzięczmy piłkarzom
Kolejnym impulsem do rozwoju Szybkiej Kolei Miejskiej był rok 2012 i oddanie do użytku na Euro 2012 nowej linii kolejowej, łączącej stacje Warszawa Służewiec i Warszawa Lotnisko Chopina. Wydłużono tam trasę linii S2. Do lotniska zaczęły dojeżdżać z Legionowa także pociągi nowej linii S3. Ostatnie zmiany w układzie połączeń SKM miały miejsce na początku 2020 roku. Wybrane pociągi linii S3 rozpoczęły kursowanie na trasie wydłużonej do Radzymina przez Nieporęt.
Miliony pasażerów
W 2006 roku liczba pasażerów korzystających z usług Szybkiej Kolei Miejskiej wyniosła 3,6 mln. W 2019 roku było to już ponad 22 mln, a łącznie przez ostatnie 15 lat stołeczna SKM przewiozła blisko 240 mln pasażerów. Na początku SKM obsługiwała jedną linię o długości 24 km. Piętnaście lat później, w 2020 roku, pociągi SKM kursują na czterech liniach o łącznej długości ponad 162 km, obsługując 53 stacje i przystanki na terenie aglomeracji warszawskiej. Oprócz Warszawy, stołeczny przewoźnik dociera obecnie do 5 powiatów, 9 gmin i 11 miejscowości. Według raportu Urzędu Transportu Kolejowego, pod względem liczby przewiezionych pasażerów w 2019 roku Szybka Kolej Miejska jest piątym przewoźnikiem kolejowym w Polsce.
(mg)
.