Komunikacja

SKM na Bemowie i Jelonkach. Niespełniona obietnica sprzed lat
Wsiadamy do pociągu przy Strąkowej i po pięciu minutach jesteśmy na Dworcu Zachodnim - tak wyglądałoby połączenie z Ochotą, gdyby zrealizowano program wyborczy Hanny Gronkiewicz-Waltz z roku... 2006.
Pieśń przyszłości. Jak zmieni się kolej w Warszawie? W latach 2018-2019 w naszym mieście otwarto dwie nowe stacje, czy też - jak wolą nazywać je kolejarze - dwa przystanki osobowe. Sprawdzamy, gdzie PKP Polskie Linie Kolejowe chcą inwestować w kolejnych...
czytaj
Linia SKM krążąca wokół Woli, Śródmieścia i Pragi, zatrzymująca się nie tylko na Dworcu Zachodnim czy Wschodnim, ale także na nowych stacjach, m.in. przy Westfield Arkadii, obok ronda Żaba czy pod Cedetem na rogu Alej Jerozolimskich i Kruczej - to nie wizja kolejarza z dalekiej przyszłości, ale fragment programu wyborczego Hanny Gronkiewicz-Waltz z 2006 roku.
Mapa Gronkiewicz-Waltz
Ubiegająca się po raz pierwszy o fotel prezydenta Warszawy była prezes NBP przedstawiła niezwykle ambitny program rozwoju komunikacji miejskiej. Na załączonej do niego mapie pierwsza linia metra sięga aż za Tarchomin a Szybka Kolej Miejska - wchłonąwszy WKD - może pochwalić się aż siedmioma liniami.
Niezwykle ciekawie prezentowała się propozycja linii S5, kursującej po obwodzie wokół centralnych dzielnic Warszawy. Na istniejącej linii średnicowej Gronkiewicz-Waltz proponowała przesunięcie stacji Powiśle w stronę Wisły, reaktywację Dworca Głównego i budowę stacji przy Brackiej i Niemcewicza. SKM miała zatrzymywać się także przy Połczyńskiej (parking P+R już istnieje), Strąkowej, Górczewskiej (przesiadka do metra), Dywizjonu 303, Powązkowskiej i obok Westfield Arkadii. Gdyby powstała, dojazd z Jelonek na Dworzec Zachodni albo z Bemowa do galerii handlowej przy rondzie "Radosława" trwałby kilka minut.
Siedem linii SKM?
Propozycje Gronkiewicz-Waltz z 2006 roku są zaskakująco zbieżne z aktualnymi planami inwestycyjnymi PKP Polskich Linii Kolejowych. Przesunięcie stacji Powiśle i budowa stacji przy Brackiej i rondzie de Gaulle'a są już niemal pewne. Stacja Rondo Żaba jest w planach a perony przy Połczyńskiej i Górczewskiej mają powstać po remoncie linii średnicowej i Dworca Zachodniego (niestety "przesiadkowa" stacja metra powstaje w oddaleniu od torów kolejowych, przed Wola Parkiem).
Czy powstanie obwodnica SKM?
Uruchomienie obwodowej linii SKM przy dzisiejszym układzie torów jest niemożliwe. Brakuje m.in. połączenia linii między Wolą a Bemowem z Dworcem Zachodnim, którego stworzenie wymagałoby prawdopodobnie budowy tunelu pod zachodnim krańcem Odolan. PKP PLK nie ma w planach takiej inwestycji a samorząd nie zamierza się o nią starać, więc obietnice z 2006 roku pozostaną obietnicami.
(dg)

źródło: program wyborczy Hanny Gronkiewicz-Waltz z 2006 roku
A tymczasem Zacisze, osiedle o jednorodzinnej zabudowie. Można powiedzieć taka mała wioska w Warszawie ma swoją stację metra... Co zapewne spowoduje w ciągu 5-10 lat zniszczenie tej zabudowy poprzez wciskanie przez zachłannych developerów, mniejszych-większych bloków.
BRAWO! Zaje&iste planowanie...
Każda ekipa przy odejście powinna być rozliczana.
Procentowo.
Żadna nigdy nie była.
Obiecanki cacanki a głupiemu radość.
Po co budować perony skoro lepiej wydać miliardy na drążenie metra ze stacją przy centrum handlowym.
A co wolałbyś żeby ten przystanek był na Żoliborzu, pod domem pewnego staruszka, tak aby funkcjonariusze policji mogli łatwiej tam dojeżdżać, celem ochrony płotu ?:). Warszawiacy nigdy nie oddadzą miasta temu kociemu fanatykowi, już raz jeden bardzo podobny do niego rządził i to wystarczy.
więcej