REKLAMA

Targówek

komunikacja »

 

Budujemy metro - przemodelujmy Kondratowicza!

  28 października 2014

alt='Budujemy metro - przemodelujmy Kondratowicza!'

Decyzja o budowie II linii metra na Targówek była, moim zdaniem, jedną z najbardziej kluczowych dla rozwoju dzielnicy w ostatnich latach. Tym bardziej, że rozważana była alternatywa trasy na Białołękę z wyłączeniem stacji końcowej na Bródno (przy ul. Rembielińskiej).

REKLAMA

Budowa metra nie tylko bezpośrednio wpływa na poprawę organizacji transportu publicznego w mieście, ale także staje się ogromną szansą dla zmiany przestrzeni wokół stacji. Ja taką szansę upatruję dla rewitalizacji ul. Kondratowicza, która z racji położenia geograficznego jest osią lokalnego centrum dzielnicy. Niestety z biegiem lat stała się ulicą tranzytową, a przestrzeń zaplanowana pierwotnie dla ludzi została zdominowana przez samochody. Każdy, kto choć raz spacerował wzdłuż tej ulicy, dobrze wie, że na prawie całej jej długości jest to ciągły slalom pomiędzy samochodami parkującymi niemalże pod drzwiami sklepów, przychodni czy restauracji. Ogromnym zagrożeniem, szczególnie dla dzieci i osób starszych, są przejeżdżające przez chodniki auta.

Wcale nie łatwiej mają rowerzyści, którzy chcieliby dotrzeć do wspomnianych pawilonów handlowych, gastronomicznych, przychodni, poczty itp. Biegnąca wzdłuż Kondratowicza droga rowerowa pełna jest niebezpiecznych kolizyjnych skrzyżowań z ruchem pieszym, alternatywna zaś przebiega wzdłuż parku - czyli dokładnie po drugiej stronie jezdni.

Co można zrobić?

Marzy mi się, by ul. Kondratowicza stała się miejscem codziennych spotkań mieszkańców. Lokalnym centrum dzielnicy - jej wizytówką.

Ulica jest na tyle szeroka, że można by ją zaprojektować w nowy sposób, rozgraniczając przestrzeń dla ruchu pieszego i rowerowego od samochodowego. Parkingi przenieść choćby na pas zieleni rozgraniczający ruch w przeciwnych kierunkach albo zorganizować je wzdłuż ulicy. Kondratowicza nie musi pełnić przecież funkcji tranzytowych. Marzy mi się, by ul. Kondratowicza stała się miejscem codziennych spotkań mieszkańców. Lokalnym centrum dzielnicy - jej wizytówką. Równolegle do niej przebiega Trasa Toruńska a w przyszłości również Trasa Mostu Krasińskiego. Budowa II linii metra wydaje się realną szansą na realizację tego marzenia.

Dla wypracowania wizji dla Kondratowicza nadszedł idealny moment, jesteśmy bowiem na początku drogi projektowej. W dokumentacji zostanie określony sposób, w jaki wykonawca ma odtworzyć zniszczoną w trakcie budowy ulicę.

Wstąp do księgarni

Projekt, który zmieni Bródno

Nie chcąc przegapić szansy dla projektu "Kondratowicza 2.1", poprosiłam o pomoc ekspertów.

Ich entuzjazm pozytywnie mnie zaskoczył. Kilkugodzinna dyskusja, w której wzięli udział m.in.: Jan Jakiel - prezes stowarzyszania SISKOM, Jacek Grunt Meyer - psycholog transportu (UW), Aleksander Buczyński z Zielonego Mazowsza, Adam Zając - SISKOM, Michał Dobrzański z Instytutu Obywatelskiego, Michał Harasimowicz - Forum Rozwoju Warszawy, Łukasz Puchalski - pełnomocnik prezydent Warszawy ds. komunikacji rowerowej oraz szefowa zespołu ds. infrastruktury w Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego na Targówku Katarzyna Górska-Manczenko, potwierdziła, że choć projekt nie jest łatwy, z pewnością bardzo istotny. To projekt, który może zmienić Bródno.

Do jego realizacji potrzebna będzie zapewne analiza komunikacyjna, która odpowie na pytanie, jak metro i ewentualne uspokojenie ruchu na Kondratowicza wpłynie na transport publiczny w tej okolicy. Następnie analiza funkcjonalna w obrębie planu zagospodarowania, która wskaże możliwości oraz potrzeby tego obszaru. Na ich podstawie powinny zostać przeprowadzone warsztaty projektowe z udziałem mieszkańców, a wszelkie propozycje rozwiązań omówione w ramach konsultacji społecznych.

Oczekiwanym efektem prac jest koncepcja nowej Kondratowicza oraz włączenie jej w proces budowy metra na tym obszarze.

REKLAMA

Miasto daje zielone światło

Pod koniec września podczas konferencji "Jak II linia metra zmieni Warszawę?" wywołałam temat projektu "Kondratowicza 2.1". Obecny na spotkaniu wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski potwierdził otwartość władz miasta na jego realizację. Podobnego zdania jest Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy odpowiedzialny za infrastrukturę. Zadeklarował czynny udział w projekcie i obecnie analizuje wraz z podległymi biurami możliwość ogłoszenia konkursu na koncepcję dla tego obszaru. Dobrym rozwiązaniem byłoby wypracowywanie jej wspólnie: przez ekspertów, społeczników, mieszkańców i decydentów. Mam nadzieję, że już na początku przyszłego roku będziemy mogli wspólnie nad tym pracować, a wcześniej także nad otoczeniem stacji metra Trocka, do czego już dziś Państwa zachęcam.

Iwona Wujastyk
Radna m.st. Warszawy
Członek Komisji Infrastruktury i Inwestycji
i.wujastyk@wp.pl

 

REKLAMA

Komentarze (11)

 Warszawa Społeczna Targówek

28.10.2014 18:14

Pani Iwono Wujastyk, inicjatywa zacna i godna pochwały, tylko czy nie są to jedynie przedwyborcze obietnice lub po prostu pani marzenia...
Skąd weźmie Pani na ten cel środki?. Czy Dzielnica Targówek w 2015 r. nie będzie miała poważnych problemów finansowych?. Warto też zauważyć, że na Targówku na inwestycje przeznaczono na 2015 r. jedynie 8,2 mln zł przy liczbie mieszkańców ponad 98 000, dla porównania na Pradze - Północ 38,7 mln zł przy liczbie mieszkańców ok. 52 400. Rozumiem, że jesteśmy w trakcie kampanii wyborczej, ale proszę bez zbędnej przesady - mówmy i piszmy o sprawach realnych, proszę doceniać inteligencję Mieszkańców Targówka - naprawdę warto :).

# Chodecka

28.10.2014 20:25

Pani radna Iwona jest widzę zauroczona koncepcjami Zielonego Mazowsza i lobby rowerowego. Proszę jednak pamiętać, że odmawiając skierowania linii metra wzdłuż Głębockiej i zrobienia węzła przesiadkowego przy Trasie Toruńskiej naraziliście Państwo Bródno na najazd samochodów do stacji metra. Tak więc koncepcja zwężania ulicy Kondratowicza jest w tym wypadku pozbawiona logicznego wytłumaczenia. Ulica ta bedzie bowiem w przyszłości totalnie zakorkowana. Pomysł z gatunku słabych

# mnietek

29.10.2014 20:13

#Chodecka - zapewniam, ze nie jest mozliwe zorganizowanie parkingow P+R ktore pomiescilyby najazd samochodow chcacych przesiadac sie do metra. A zostawienie szerokiej ulicy spowoduje dopchanie tylko na Brudno wiecej samochodow, ktore zostana porozrzucane gdzie popadnie i zabiora miejsca parkingowe mieszkancom Dlatego paradoksalnie Brudno powinno domagac sie zwezenia ulicy, zorganizowania stojakow rowerowych przy stacjach metra i doprowadzenia wygodnej drogi rowerowej z Lawendowa i Derbow i wsparcia dla komunikacji publicznej (autobus nie musi parkowac). Nie chcemy samochodow z innych dzielnic! Zapraszamy rowery i transport publiczny.

REKLAMA

# Wiesiek

29.10.2014 22:51

#mnietek napisał(a) 29.10.2014 20:13
#Chodecka - zapewniam, ze nie jest mozliwe zorganizowanie parkingow P+R ktore pomiescilyby najazd samochodow chcacych przesiadac sie do metra. A zostawienie szerokiej ulicy spowoduje dopchanie tylko na Brudno wiecej samochodow, ktore zostana porozrzucane gdzie popadnie i zabiora miejsca parkingowe mieszkancom Dlatego paradoksalnie Brudno powinno domagac sie zwezenia ulicy, zorganizowania stojakow rowerowych przy stacjach metra i doprowadzenia wygodnej drogi rowerowej z Lawendowa i Derbow i wsparcia dla komunikacji publicznej (autobus nie musi parkowac). Nie chcemy samochodow z innych dzielnic! Zapraszamy rowery i transport publiczny.
Pieprzysz 3 po 3 z błedami ortograficznymi.
Chyba, że masz na mysli Brudno jako nieczystości różnego rodzaju a nie dzielnice mieszkaniową o nazwie Bródno.

# abrakadabra

30.10.2014 13:38

Chodecka - ma rację.
Targówek może zapomnieć o tym, że Konratowicza stanie się miejscem codziennych spotkać mieszkańów - Kondratowicza stanie się WIELKIM PARK AND DRIVE!
Trzeba było zgodziś się na końcowa stację metra przy TT, wówczas cały ruch byłby skierowany na trase ekspresową, a tak będzie skierowany na Kondarowicza :)

# qqqqq

31.10.2014 14:47

Jeśli chodzi o pieniądze to prawdopodobnie ulica będzie musiała zostać całkiem zamknięta tak jak Świętokrzyska, Prosta i Sokola.
Parkujące samochody to na pewno problem będzie, ale trzeba pamiętać, że na rozwiązanie tego i innych problemów będzie jeszcze 7 lat.

REKLAMA

# Mjm

01.11.2014 06:28

Końcowa stacja metra w środku osiedla to idiotyzm. To projekt z czasów PRL. Nie ma się z czego cieszyć, pani radna.

# kinga

03.11.2014 14:16

a co Pani Radna robiła 4 lata? Teraz rzuca populistycznymi postulatami tak jakby nie była Radną i nie miała nic wspólnego z PO, która rządzi Warszawą już 8 lat! Lepiej niech napisze co zrobiła, a nie co jej się marzy, bo tak będzie marzyła kolejne 4 lata ....

# ooouiui

03.11.2014 19:45

Byłem dziś na Kondratowicza i samochody jeżdżące po chodniku to jakiś koszmar. Ale gdzie Pani radna była przez ostatnie 4 lata? Przecież ten koszmar trwa od dawna i do tej pory nikt nic z tym nie robił.
Dlaczego mamy uwierzyć, że tym razem weźmie się Pani do pracy?

REKLAMA

# Torunska

03.11.2014 22:57

Popieram. Wzdłuż Kondratowicza droga dla pieszych i rowerów to koszmar- pełno samochodow najezdzajacych na chodnik - jak wladze dzielnicy mogą dopuscic aby pieszy - dziecko czy starszy czy po prostu kazdy, nie moze spokujnie przejsc po chodniku. To nie chodzi tylko o kolizyjne skrzyzowania drog - to najazd na drogi chodnikowe dla pieszych, bezprawie!!!
Gdzie jest prawo chroniące mieszkanca! Popieram kazdy pomysł likwidujący autostrady na wielkim osiedlu mieszkaniowym - przeznaczonym do pomieszkiwania i odpoczynku po pracy.

# Torunski

03.11.2014 23:11

Szanowna Pani Iwono Wujastyk, jesli Pani ma szczere intencje walczyc o zielone Brodno - popieramy! Bez wzgledu na to czy to akt wyborczy czy szczere zapotrzebowanie duszy.
Niech Pani rzuci okiem co zrobiono i dalej sie robi w kwadracie przy Hieronima. Zniszczona ludziom kilka lepszych na Brodnie podworek. Wyrwano piekne drzewa 30-letnie - nazwano to przesadzaniem - wcisnieto je pomiedzy inne bez ładu - kazde przesadzanko za kwote ok 80 tysiecy sztuka- niezły zarobek dla cwaniackich firm. Za nasze pieniadze. Zryto zielone trawniki i chodniki, podworka dla dzieci i ławki dla wypoczynku. Zryto i zamieniono całkowicie całe podworka wyłacznie na parkingi. Nie ma przejsc dla pieszych - bo poprzecinane sa droga jezdną! To karygodne i bardzo niebezpieczne dla mieszkancow. Ratunku - jak mozna nie liczyc sie z mieszkancami, Nikt nie konsultował, nikt nie glosował. Ludzie mieli zielence pod oknami i miejsca do odpoczynku - teraz trzeba przemykac do klatki i modlic sie aby nas nie rozjechano. To powinno byc karalne- niszczenie podworek w taki sposob to wandalizm, bezprawie, do tego za nasze pieniadze. Mieszkancy - jesli jeszcze gdzies macie trawe pod oknami zajrzyjcie na Hieronima - zobaczycie co mogą zrobic z Waszym zyciem - mozecie jeszcze sie obronic zanim zajezdza wasze podworka
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy