REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Legionowo

inwestycje

 

Linia kolejowa przez park pałacu w Jabłonnie? Niewiarygodne plany PKP PLK

  23 listopada 2020

Linia kolejowa przez park pałacu w Jabłonnie? Niewiarygodne plany PKP PLK

To co wydaje się niewiarygodną fikcją, na mapach kolejowej spółki PKP PLK już istnieje. Nowa linia kolejowa, którą miałyby kursować pociągi w kierunku Nasielska przed wjazdem do Jabłonny przecięłaby Modlińską i jechałaby wzdłuż wału wiślanego tnąc zabytkowy park pałacu w Jabłonnie. Inne warianty przewidują dodatkowe tory przez Legionowo.

REKLAMA

- W związku z opracowywaniem na potrzeby PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dokumentacji pt.: "Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia - Nasielsk (Kątne/Świercze)" prowadzimy konsultacje społeczne dotyczące projektu - czytamy na stronie databout.pl, należącej do firmy projektowej. Planowana przez PKP PLK inwestycja jest ogromna. Głównym jej zadaniem będzie budowa dodatkowych torów, umożliwiających pełne oddzielenie SKM i Kolei Mazowieckich od pociągów dalekobieżnych, które na wybranych odcinkach mają osiągać 250 km/h. Między Dworcem Wschodnim a stacją Praga torów ma być sześć, a na odcinkach białołęckim i legionowskim - cztery.

Fikcja konsultacji

Kolejarze wyraźnie nie chcą rozgłosu. Nie ma ogłoszeń konsultacji w prasie ani w mediach społecznościowych. Pod pretekstem epidemii uda im się prawdopodobnie uniknąć jakiejkolwiek rozmowy z mieszkańcami. Dlaczego nie zaplanowano spotkań nawet w trybie online? Materiały na stronie databout.pl są fatalnie przygotowane dla przeciętnego użytkownika internetu. Zainteresowani mogą ściągnąć (lub spróbować ściągnąć, bo pliki są ogromne) niezbyt wyraźne, 50-megabajtowe mapy (na których nie podpisano nawet nazw ulic), wypełnić ankietę w pliku doc i odesłać ją mailem lub... tradycyjną pocztą. Nie ma nawet przejrzystej, wygodnej ankiety gotowej do wypełnienia online. Po lekturze opracowania mamy więcej pytań, niż odpowiedzi.

REKLAMA

Przez Płudy, Dąbrówkę i... park w Jabłonnie

PKP PLK proponuje trzy warianty przeprowadzenia nowej linii przez Białołękę. Dlaczego to właśnie mieszkańcy, a zwłaszcza samorządowcy Jabłonny, powinni zainteresować się tym odcinkiem w szczególności? Najwięcej kontrowersji wzbudza bowiem trzeci wariant, w którym tory mają odbić w lewo kilkaset metrów przed przystankiem Płudy, biec tuż obok kościoła na Klasyków, a następnie przez las, wzdłuż oczyszczalni Czajka i dalej prosto.

I tu uwaga, robi się coraz ciekawiej. Tory przetną Modlińską tuż przed obwodnicą Jabłonny, by następnie przejechać w pobliżu wału wiślanego przez... park pałacu w Jabłonnie! Oznaczałoby to dość niewiarygodny wariant przeprowadzenia torów w centralnej części Jabłonny i przecięcia torami zabytkowego kompleksu pałacowego, odcięcie linii brzegowej Wisły i zniszczenie terenów zielonych.

Legionowo przecięte kolejnymi torami?

Pozostałe dwa warianty są dla mieszkańców Jabłonny obojętne, bo przebiegają wzdłuż obecnej linii kolejowej, która i tak przecina Choszczówkę, jak i jabłonowski Bukowiec. Oba wzbudzą jednak żywe zainteresowanie i kontrowersje w Nieporęcie, Legionowie i Wieliszewie ponieważ i tu pojawiają się kolejne rozwiązania poprowadzenia trasy.

- Zachęcamy mieszkańców Legionowa do udziału w konsultacjach społecznych pt. "Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia - Nasielsk", które dotyczą modernizacji połączeń kolejowych. W zakres prac projektowych wchodzi również linia 10, która łączy Legionowo z Tłuszczem. PKP prezentuje w nich trzy warianty możliwej rozbudowy trasy kolejowej. Niestety wariant nr 2 to już wcześniej planowana trasa przez Centrum Szkolenia Policji, osiedla Bukowiec i Grudzie. Wariant nr 1 to dodatkowy tor na obecnej trasie. Jedynie wariant nr 3 pomija tereny Legionowa - podsumowuje na Facebooku wiceprezydent Piotr Zadrożny. Władze Legionowa nie ukrywają, że właśnie ten ostatni wariant odpowiada im najbardziej. Ponoć poszerzenie torowiska przez Legionowo wiązać by się mogło z wywłaszczeniami mieszkańców z ulicy Plantowej.

Jak przez gminę Wieliszew?

Tu też zawrzało. Jak pisze wójt Paweł Kownacki, Druga opcja, to "wielkie i znane już nam ryzyko, a wręcz zagrożenie dla naszej gminy, czyli skrót z Warszawy do Nasielska przez gminę Wieliszew".

- Autorzy bardziej szczegółowego opracowania zrezygnowali z poprowadzenia kolei przez Wieliszew, ale dalej forsowany jest przejazd przez Skrzeszew w okolicach starego toru. A dodatkowo "uszczęśliwiono" nas nowym wariantem, czyli przejazdem między Janówkiem Pierwszym a Krubinem, a dodatkowo w tym wariancie projektanci stworzyli koncepcję odnogi od głównej trasy w kierunku Radzymina przez lasy przy Olszewnicy Nowej, Olszewnicy Starej, Kałuszynie, Skrzeszewie, Łajskach i Wieliszewie - analizuje przebieg tras wójt Kownacki.

Mieszkańcy Jabłonny, Nieporętu, Legionowa i Wieliszewa swoje uwagi mogą zgłaszać tylko do 18 grudnia.

(db, dg, oko)

 

Czytaj na ten temat

Polecamy

Komentarze (23)

# Aha

23.11.2020 12:47

Moim zdaniem nie powinni puszczać linii przez Legionowo, Wieliszew itp. Powiat legionowski dookoła powinien być zabudowany murem i nie powinno się ani wpuszczać ani wypuszczać stąd ludzi. Tak poza tym to dobrze się jeździ autostradami czy koleją po kraju? Od lat w całej Polsce jak trzeba coś zrobić to przepychanki z ludźmi.

# wykolejnica wąskotorowa

23.11.2020 13:51

#Aha napisał(a) 23.11.2020 12:47
Powiat legionowski dookoła powinien być zabudowany murem i nie powinno się ani wpuszczać ani wypuszczać stąd ludzi. Tak poza tym to dobrze się jeździ autostradami czy koleją po kraju?
Proponuję skrócić wszystkie kursy SKM do Choszczówki - skoro w Legionowie tak nie lubią kolei...
A prawie 200 lat temu jak budowano kolej warszawsko-wiedeńską to biskup zarządał żeby mu blisko pałacu w Skierniewicach przechodziła. Pomimo że okoliczne chłopstwo lamentowało że przestaną krowy się nieść a kury dawać mleka od cugu parowozów.
Wariant przez 3 jest nierealny bo nie skróci czasu przejazdu.

# Beta

23.11.2020 14:30

Legionowo ma złe doświadczenia z i nwestycjami prowadzonymi przez kolej, tak duże miasto, układ komunikacyjny obsługujący ościenne gminy poprowadzony przez centrum miasta i o małej przepustowości - tunel i wiadukt. Jak na tak duże miasto za mało przepraw. Kolej zrzuciła to miasto.

REKLAMA

# Poznaj historię wpierw

23.11.2020 16:53

Jak te tory powstawały to Legionowa na mapie nie było... rozrosło się dopiero jak stało się sypialnią dla Warszawy...i to też dzięki szybkiemu dojazdowi właśnie pociągiem...

# Aha

23.11.2020 18:39

#Beta napisał(a) 23.11.2020 14:30
Legionowo ma złe doświadczenia z i nwestycjami prowadzonymi przez kolej, tak duże miasto, układ komunikacyjny obsługujący ościenne gminy poprowadzony przez centrum miasta i o małej przepustowości - tunel i wiadukt. Jak na tak duże miasto za mało przepraw. Kolej zrzuciła to miasto.
to może zamiast od razu być na wszystko ANTY, trzeba usiąść i porozmawiać jakby to mogło wyglądać i jak można to zgrać z "lokalnym klimatem"

# Alfik

23.11.2020 19:31

...biskup zarządał... ZAŻĄDAŁ! Oczy krwawią, jak się takie bysiory czyta. Wykolejnico, do szkoły (podstawowej) wrrróć!!!

REKLAMA

# Aha

23.11.2020 19:37

#Poznaj historię wpierw napisał(a) 23.11.2020 16:53
Jak te tory powstawały to Legionowa na mapie nie było... rozrosło się dopiero jak stało się sypialnią dla Warszawy...i to też dzięki szybkiemu dojazdowi właśnie pociągiem...
i teraz "rdzenni" mieszkańcy Legionowa nią nie jeżdżą? Nie jeżdżą nią do pracy, do szkoły, na studia, na wydarzenia kulturalne, do kina?

# elza

23.11.2020 23:42

Sama nie wiem kto te projekty wymyśla. A to co trzeba to nie zrobią, gdzie jest plan budowy oczyszczalni na Bielanach? To dla całego miasta powinien być priorytet teraz a nie tory kolejowe i tym podobne.... To ze ściekami miasto ma przede wszystkim problemy.

# Ormarek

24.11.2020 00:26

Pomysł z poprowadzeniem linii kolejowej przez Jabłonnę, jest tak absurdalny ( z uwagi na 2 kolizje z ul. Modlińską, przecięcie zabytkowego parku przyrodniczego tuż obok Pałacu, ingerencję w rezerwaty przyrody,) że aż możliwy do realizacji. Im plan bardziej szalony, tym bardziej go będą uzasadniać jako najlepszą opcję. Tylko dla KOGO? . Dla ludzi?, dla przyrody?, dla samej PKP? A może to próba sił, a może nie zareagują.

REKLAMA

# Rac

24.11.2020 07:04

No tak więcej linii kolejowych w jednym mieście być nie może. Trzeba pociąć miejscowość na kawałeczki, bez przejazdów, tuneli i wiaduktów. Za oknem każdego domu musi być widok na tory z każdej strony. Tylko niech nie zapomną zmienić nazwy Legionowo na Kolejowo (albo Kolejnanowo).

# Ronin

24.11.2020 10:29

Mniej wiecej cytując klasyka: Tu postawimy blok, ale tu nie może stać bo jest jezioro.
A nie to dobrze dobrze blok niech stoi a przestawimy jezioro o tu!
A ja się pytam w jakim celu ma być zwiększona przepustowośc do uzdrowiska Nasielsk kosztem ternów zielonych Białołęki, Jabłonny i Chotomowa. Przecięż ten super dworzec w Nasielsku jest parę km od miasta. To jest swoją drogą mistrzostwo. Pozwolić ludziom masowo się budować w zielonych regionach a potem zafundować im trasę kolejową pod oknami.

# Miko

24.11.2020 11:52

Wydaje mi się, że najlepiej by było wykorzystać jak najwięcej już istniejącej infrastruktury, a nie próbować zabetonować wszystko co się da, łącznie z obszarami natura 2000, przecież to również potencjalne tereny zalewowe.

# Dr inż Kazik

24.11.2020 13:04

Za cara Aleksandra kolej nadwislanska Kowel Lublin Warszawa Mlawa panowie budowali 2 lata...500 km... Tyłko konfederacja Korwin zlikwiduje lewackie aferalne koryto I obrzydliwe tęczowe feministyczno-gej zboczenie HOMOPEDOFILSKIE

# wykolejnica wąskotorowa

25.11.2020 15:01

#Alfik napisał(a) 23.11.2020 19:31
...biskup zarządał... ZAŻĄDAŁ! Oczy krwawią, jak się takie bysiory czyta. Wykolejnico, do szkoły (podstawowej) wrrróć!!!
To nie od rządzenia ?

# www.kkk

25.11.2020 15:49

Zebrać więźniów rozdać łopaty i niech kopią tunel od Dw. wschodniego do Nasielska :)

# Berdzio

26.11.2020 11:04

Nie dla wariantu 3. Najlepiej zaorać 2 rezerwaty, odciąć zwierzętom szlak migracji przez Wisłę, zniszczyć zabytkowy pałac PAN w Jabłonnie, stworzyć zagrożenie powodziowe dla ludzi (linia kolejowa z ekranami) będzie pułapką w razie przerwania wałów na Wiśle. W wariancie 3 - budujemy kolej pod oknami osiedla Kasztanowy Park. A to wszystko w myśl wygody mieszkańców Legionowa. Dodam, że na żadnych planach zagospodarowanie nie było linii kolejowej przebiegającej przez rezerwat Jabłonna. I jeszcze opinie o wszystkich planowanych liniach kolejowych, wyrażona przez osobę planującą rozwój infrastruktury kolejowej:
" Tam są 3 warianty:
1. Idzie na maksa po śladzie istniejącym, ale psuje trochę budynków i drogi bo długie tunele
2. Ma krótsze tunele i sensowniejszą trasę ale wciąż niszczy kilka budynków, tańszy
3. Minimalizuje wyburzenia ale rozwala przyrodę bo idzie dolinami dwóch rzek trochę po terenach zalewowych (Wisła i Narew)
Wariant 3 jest z miejsca do odstrzału, nie trzeba lamentować."

# placuś

28.11.2020 08:05

"...i teraz "rdzenni" mieszkańcy Legionowa nią nie jeżdżą? Nie jeżdżą nią do pracy, do szkoły, na studia, na wydarzenia kulturalne, do kina?"
Jeżdżą jeżdżą. Wystarczy że są jakieś opóźnienia KM czy SKM bo coś się stało, albo (nie daj Bóg) podjedzie rano jedna jednostka na lotniskowym do Warsiawski, to darcie mordy na info do Kolmazów nie ma końca :P W szczególności teraz, bo odstępy, ograniczenia itp :P

# abc

28.11.2020 13:15

Trzeba protestować przeciw głupim pomysłom. Biebrzański Park Narodowy też chcą przeciąć drogą ekspresową, a trasą kolejową Rail Baltica już przecinają.

# www.kkk

29.11.2020 16:52

Szkoda parków, lasów. A dlaczego nie szkoda Wam wysiedlonych ludzi, często mieszkających w tych miejscach od pokoleń. Nie szkoda prywatnych sadów, lasów, pasiek tego Wam nie szkoda !!! Rozwój kolei powinien przebiegać obwodnicami miast i to tamtędy puszczać tabor towarowy i tranzytowy, a to co jest zostawić do transportu osobowego.

# Razor

01.12.2020 08:41

Pierwsze posty pochodzą zapewne od zwolenników tak zwanej dobrej zmiany gdzie planuje się potężne inwestycje rysując kreski po mapie
Podstawowe pytanie jakie będą korzyści z budowy nowej linii oprócz gigantycznej ingerencji w środowisko i degradacji terenów zielonych
Otóż wydane miliardy, zdewastowane środowisko pozwoli zaoszczędzić AŻ 17 minut, tyle właśnie krócej będzie jechać pendolino nad morze
Mieszkańcom Legionowa, Jabłonny itd zafunduje się dwudziestometrowe torowisko z ekranami akustycznymi i pociągami które w całym powiecie nie zatrzymają się ani razu
Taka będzie właśnie korzyść z tej linii
więcej na forum

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsze informacje

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuLegionowo

Artykuły partnerskie

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje
Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl    Stanowią one własność prawnie chronioną należącą do Wakacje.pl S.A. i/lub jej partnerów.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy w naszym pasażu

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA