Dodatkowe tory przetną miasto? "Żaden z wariantów nie jest dobry"
2 grudnia 2020
PKP Polskie Linie Kolejowe chcą zbudować dodatkowe tory dla kolei szybkich prędkości. Mieszkańcy Legionowa, Nieporętu i Jabłonny są zaskoczeni i niezadowoleni.
W ramach budowy linii kolejowej nr 20 dla kolei dużych prędkości w projekcie zaproponowano trzy warianty, dwa z nich w mniejszym lub większym stopniu dotkną Legionowo. Trzeci prowadzi przez Jabłonnę i jest najbardziej dogodny dla Legionowa, bo w pełni omija miasto, ale z kolei wzbudza ogromne kontrowersje wśród mieszkańców Białołęki i Jabłonny.
Poszerzyć obecne torowisko
W wariancie pierwszym projekt zakłada częściową rozbudowę linii kolejowej nr 9 oraz wyłączenie linii kolejowej nr 20 na wysokości osiedla Kozłówka w Legionowie, gdzie rozpoczynałby się tunel o długości około 2 km, prowadzący pod III Parcelą, z wylotem w lasach przy Al.
Linia kolejowa przez park pałacu w Jabłonnie? Niewiarygodne plany PKP PLK
To co wydaje się niewiarygodną fikcją, na mapach kolejowej spółki PKP PLK już istnieje. Nowa linia kolejowa, którą miałyby kursować pociągi w kierunku Nasielska przed wjazdem do Jabłonny przecięłaby Modlińską i jechałaby wzdłuż wału wiślanego tnąc zabytkowy park pałacu w Jabłonnie. Inne warianty przewidują dodatkowe tory przez Legionowo.
Róż i dalej w kierunku Skrzeszewa po śladzie starego torowiska. Na Narwi miałby powstać nowy most pomiędzy Sikorami a Topoliną. Projekt przewiduje także budowę łącznicy nowej linii z linią kolejową nr 10 na wysokości Michałowa-Regionowa. To właśnie ten wariant wydaje się najbardziej sensowny, choć oczywiście władze miasta, jak i mieszkańcy Legionowa woleliby go uniknąć.
- Żaden z wariantów nie jest dobry. Ten przez Legionowo, ze względu na konieczność budowy dodatkowych torów, zakłada wyburzenia domów i infrastruktury miejskiej oraz zwiększenie hałasu i uciążliwych drgań dla mieszkańców miasta - komentuje na Facebooku wiceprezydent Piotr Zadrożny. W wariancie pierwszym chodziłoby o poszerzenie torowiska prowadzącego przez centrum Legionowa i być może wysiedlenie mieszkańców ulicy Plantowej.
Tory przez Grudzie i tunel pod CSP
Wariant 2 jeszcze bardziej wpłynąłby na układ komunikacyjny miasta i z pewnością pogorszyłby komfort życia w Legionowie. Ten pomysł przewiduje, że dotychczasowa linia kolejowa poszerzona zostanie o jeden tor na odcinku białołęckim i przez gminę Jabłonna. Tuż przed Legionowem tory miałyby odbijać w kierunku północnym i biec pomiędzy Legionowem a Józefowem i Stanisławowem Drugim, przejeżdżać przez Grudzie i kilkaset metrów od drogi krajowej nr 61 wjeżdżać do tunelu. Jego długość wynosiłaby aż 2 km - przebiegałby bowiem pod DK 61 i pod terenem Centrum Szkolenia Policji, a kończył za skrzyżowaniem z linią kolejową nr 10. Dalej Pendolino miałoby popędzić przez środek Łajsk i Skrzeszewa.
- Niestety warianty zaprezentowane w ramach konsultacji, a konkretnie wariant nr 2 prezentuje praktycznie te same założenia, którym już wcześniej sprzeciwiali się mieszkańcy Legionowa. Chodzi o budowę drugiej linii kolejowej przez miasto, która objęłaby tereny Bukowca, Grudzi oraz CSP. Przypomnieć należy, że parametry techniczne projektowanej linii kolejowej dostosowane będą do kategorii linii magistralnej dwutorowej, zelektryfikowanej, pozwalającej na przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 250 km/h - czytamy na stronie urzędu miasta.
Projekt tunelu pod CSP zaskakuje także ze względu na bezpieczeństwo jednostki, ale póki co trudno o uzyskanie sensownego komentarza w tej sprawie. - Jesteśmy tylko administratorem tego terenu, właścicielem całego naszego kompleksu jest Skarb Państwa i to na wyższym szczeblu będą podejmowane wiążące decyzje. Jeśli Ministerstwo Spraw Wewnętrznych lub Komenda Główna Policji poproszą nas o zaopiniowanie przebiegu trasy kolejowej pod CSP, to my to zrobimy w odpowiednim czasie. Póki co nie ma tematu, bo są to tylko koncepcje - mówi komisarz Szymon Koźniewski, rzecznik CSP.
(DB)
.