Nowe tory na Białołęce. Poznaliśmy kolejne szczegóły
2 grudnia 2020
Podczas trwającego ponad trzy godziny spotkania online kolejarze odpowiedzieli na wiele pytań, stawianych przez białołęckich radnych.
Planowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe budowa na Białołęce czwartego toru to obecnie zdecydowanie najważniejszy temat w dzielnicy. Kolejarze rozważają nie tylko nową stację na przecięciu z rezerwą terenu pod przedłużenie Kuklińskiego (trasą mostu Skłodowskiej-Curie), ale także - w jednym z wariantów - wiadukty nad Klasyków i Modlińską. We wtorek 1 grudnia przedstawiciele PKP PLK rozmawiali online z radnymi z komisji ochrony środowiska.
PKP PLK budują na Białołęce
- Usłyszeliśmy, że warianty nie są ostateczne - relacjonuje radny Filip Pelc. - Ich dokładny przebieg będzie doprecyzowany na kolejnych etapach konsultacji. Padła informacja, że linia może być odchylona o kilkadziesiąt metrów w jedną lub drugą stronę. Jest to istotne np. odnośnie Zawiślańskiej. Być może tory będą przebiegały bliżej Piwoniowej, co nie będzie kolidowało z obecnym kształtem ulic.
Warianty pierwszy i drugi zakładają, że czwarty tor powstanie tuż obok istniejących, wymuszając przebudowę wiaduktów w Płudach (w ciągu Klasyków-Bohaterów) i Choszczówce (Jeżowskiego). Na drugim z nich powstałyby przystanki autobusowe, które w połączeniu z przesunięciem stacji kolejowej umożliwiłyby bardzo wygodną przesiadkę do pociągów SKM i Kolei Mazowieckich.
W wariancie trzecim wiadukty w Płudach i Choszczówce zostają w obecnej formie a stacja Choszczówka nie jest przysuwana do estakady. Wariant ten zakłada budowę dwóch nowych torów, biegnących po wiadukcie nad Klasyków, przez las, następnie kolejnym wiaduktem nad Modlińską i dalej nad Wisłą w stronę Jabłonny.
Tory w roku 2026?
Radni dopytywali także o ewentualne ekrany akustyczne, ale w tej sprawie nie mogły paść żadne konkretne odpowiedzi - decyzja o budowie barier może zapaść dopiero po wykonaniu specjalistycznych analiz.
Padły za to zapowiedzi dotyczące terminów. PKP PLK zakłada, że optymalny wariant zostanie wybrany najpóźniej w marcu. Projekt miałby być gotowy w roku 2022, a pociągi skorzystałyby z nowych torów w roku 2026.
Konsultacje online
Po fali krytyki pod adresem poziomu konsultacji kolejarze zdecydowali o organizacji spotkania online dla mieszkańców Białołęki, Targówka, Pragi Północ i Południe, Żoliborza oraz Legionowa i Jabłonny. Odbędzie się ono w poniedziałek 7 grudnia o godz. 18:30 na platformie Microsoft Teams.(dg)