Porsche i elektromobilność - czy Taycan to przyszłość motoryzacji
Porsche od lat łączy tradycję z nowoczesnością, a Porsche Taycan jest tego najlepszym przykładem. Ten w pełni elektryczny model stanowi przełomowy krok marki w kierunku elektromobilności, zachowując sportowy charakter oraz wysoki komfort. W poniższym artykule przyjrzymy się szczegółowo osiągom, wymiarom i napędowi Porsche Taycan, aby pokazać, czy to właśnie on wyznacza przyszłość motoryzacji.
Osiągi Porsche Taycan
Porsche Taycan dostępne jest w kilku wariantach, od bazowego RWD, przez 4S, GTS, Turbo, Turbo S, aż po ekstremalny Turbo GT. Silniki elektryczne zapewniają moc od około 402KM w wersji podstawowej, przez 536KM (4S), 690KM (GTS) do nawet 815kW (~1108KM) w modelu TurboGT .
Przyspieszenie do 100km/h: wersja podstawowa potrzebuje około 5,4s, 4S - 4,0s, GTS - 3,7s, Turbo S - 2,8s, a TurboGT - już 2,2s.
TurboGT ustanowił nowe granice - przyspiesza od 0 do 100km/h w tylko 2,2s i osiągnął czasy na Nürburgring, które stawiają go obok hyper-samochodów.
Porsche Taycan imponuje również mocą ciągłą - wersje Turbo i TurboS dostarczają przez dłuższy czas ponad 600KM, bez widocznego spadku mocy po serii intensywnych przyspieszeń.
Wymiary i przestrzeń
Porsche Taycan w wersji sedan ma długość około 4963mm, szerokość 1966mm (łącznie 2144mm z lusterkami) i wysokość około 1395mm. Rozstaw osi wynosi 2900mm.
Pojemność bagażnika w sedanie to ok. 407l + dodatkowe ok. 84l pod maską (tzw. frunk).
Wersje Cross/Sport Turismo oferują więcej przestrzeni, zachowując wszystkie atuty sedanowej konstrukcji.
Obrót auta przy parkowaniu wynosi około 11,1-11,7m średnicy skrętu, co czyni Porsche Taycan zwinnym modelem.
Elektryczny napęd Taycan
Porsche Taycan napędzany jest przez zestaw silników synchronicznych prądu zmiennego - jeden przy tylnej osi (wersja RWD), dwa w układach AWD (4S, GTS, Turbo, Turbo S). Tylna jednostka posiada dwubiegową przekładnię, zapewniającą doskonałe przyspieszenie i wysoką prędkość maksymalną.
Energia pochodzi z akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 79,2kWh (Performance Battery) lub 93,4kWh (Performance Battery Plus). Nowa wersja TurboGT oferuje baterię o poj. 105kWh.
System 800V umożliwia ultra-szybkie ładowanie DC do poziomu 80% w 18-22min przy mocy 270-320kW. Auto ma miejskie ładowanie AC 22kW.
Zasięg (WLTP) osiąga od około 490km (4S), przez 587km (Turbo S), do nawet 630km (Turbo S z Weissach) - a w wersji bazowej even powyżej 680km.
Porsche Taycan oferuje też technologię rekuperacji do 265kW, co zwiększa efektywność i zasięg w jeździe miejskiej.
Nowości w 2025 roku
W 2025 roku Porsche Taycan doczekało się modernizacji: więcej mocy, lepszy zasięg, szybsze ładowanie, adaptacyjne zawieszenie powietrzne, lepsze wyposażenie standardowe.
Base model przyspiesza teraz do 60mph w 4,5s, TurboS - w 2,4s.
TurboGT ciągle dominuje, rozwijając 815kW (ok. 1108KM) i 1340Nm momentu, co pozwoliło mu osiągnąć rekordowy czas okrążenia Nürburgringu.
Czy Taycan to przyszłość motoryzacji?
Porsche Taycan to dowód, że elektryczna przyszłość może być jednocześnie luksusowa, szybka i emocjonująca.
Technologia 800V, rekuperacja, silniki o natychmiastowym momencie obrotowym - wszystko to składa się na dynamiczną i efektywną jazdę. Warianty TurboGT pokazują, że EV mogą rywalizować z najlepszymi autami spalinowymi i hypercarami.
Zasięg na jednym ładowaniu oraz ultra-szybkie ładowanie sprawiają, że Porsche Taycan nadaje się zarówno na co dzień, jak i na długie trasy. Ponadto, Porsche deklaruje, że do 2030 r. sprzedaż modeli elektrycznych ma stanowić 80% całości - Taycan jest więc kluczowy w ich strategii.
Zapraszamy do Porsche Store Warszawa
Jeśli chcesz doświadczyć na własnej skórze potencjału Porsche Taycan, odwiedź Porsche Store Warszawa, gdzie możesz zapoznać się z modelami, przetestować je, a nawet zakupić. Więcej informacji znajdziesz na stronie: https://porschestorewarszawa.pl/.
Porsche Taycan to nie tylko samochód - to przyszłość, gdzie technologia, emocje i odpowiedzialność środowiskowa idą w parze.