REKLAMA

Białołęka

drogi »

 

Wiadukt na Marcelinie: komu robimy dobrze?

  6 lutego 2013

alt='Wiadukt na Marcelinie: komu robimy dobrze?'

Zdewastowana Marywilska wciąż czeka na remont, a jednym z głównych hamulców tej inwestycji jest ogromny koszt przebudowy wiaduktu nad bocznicą kolejową na Marcelinie, używaną przez prywatną firmę kilka razy w miesiącu.

REKLAMA

Kierowcy przejeżdżający codziennie wiaduktem na Marywilskiej mają dość. Zrujnowana nawierzchnia nie pozwala na normalną jazdę nawet zgodnie z ograniczeniem prędkości, czyli 30 km/h.

- Jakiś czas temu pisaliście o "łapankach" na wiadukcie. To kpiny w żywe oczy. Jest jednak jeszcze druga strona medalu - pogarszający się stan samochodów jeżdżących po takich nierównościach. Kto nam zapłaci za ich naprawę? Przecież to oczywiste, że po jakimś czasie auta zaczną szwankować - skarży się czytelnik.

Na przebudowę Marywilskiej potrzeba niemałych pieniędzy. Ważnym elementem tej inwestycji jest bardzo kosztowna przebudowa wiaduktu nad starą bocznicą kolejową prowadzącą z Marcelina na Annopol. Mieszkańcy telefonujący do redakcji spekulują, że została ona porzucona przez PKP. Rzecznik kolei zaprzecza.

- Bocznica nie została porzucona. Jest dzierżawiona od PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przez firmę spedycyjną Trade Trans i kilka razy w tygodniu wykorzystywana - wyjaśnia Krzysztof Łańcucki z PKP PLK.

Zapytaliśmy firmę Trade Trans, jak często korzysta z tego fragmentu torów. Okazuje się, że raz, góra dwa razy w tygodniu. - Trzy lata temu wydzierżawiliśmy bocznicę od PKP PLK, dzięki temu mogliśmy wynająć magazyn na Annopolu - mówi dyrektor Zbigniew Bartuszak.

Sześć lat temu nie była używana

O planowanej przebudowie i rozbudowie wiaduktu nad nieużywaną bocznicą kolejową pisaliśmy w grudniu 2007 roku. Nasz artykuł "Wiadukt nad krzaczkami" zarzucał wprost niegospodarność władzom miasta.

- Bocznica nie jest używana - potwierdzała wówczas Barbara Leszczyńska z biura marketingu i komunikacji społecznej PKP. - Obecnie jest na etapie uwłaszczania, co oznacza, że koleje nie mają żadnych planów wobec tego toru. Jego teren zostanie najprawdopodobniej przejęty przez samorząd m.st. Warszawy.

Dlaczego nie pomyślano o likwidacji toru i wybudowaniu zwyczajnej, dwupasmowej drogi?

To samo mówił ówczesny burmistrz dzielnicy Jacek Kaznowski. - W rejonie tej bocznicy planujemy parkingi do obsługi centrum handlowego na Marywilskiej. Tory z pewnością ulegną likwidacji - zapewniał.

Artykuł z 2007 roku był nośny. Redaktor naczelny odebrał wówczas bardzo wiele telefonów od zbulwersowanych radnych i zdumionych urzędników. Dlaczego więc jedynym efektem tekstu "Wiadukt nad krzaczkami" było wynajęcie starej bocznicy firmie Trade Trans? Czyżby zrobiono wszystko, by nie trzeba było tłumaczyć się z zaplanowania kosztownej inwestycji, która nie ma sensu?

Kup bilet

Miliony w błoto

Sytuacja jest kuriozalna: miasto planuje wydać kilkanaście milionów na przebudowę starego wiaduktu i dobudowanie obok niego drugiego, a wszystko tylko dlatego, żeby firma Trade Trans dwa razy w tygodniu mogła skorzystać z toru. Dlaczego w porę nie zareagowano i nie zaplanowano - zgodnie z deklaracjami ówczesnego burmistrza - likwidacji bocznicy?

Zdaniem radnego dzielnicy Wojciecha Tumasza wszystkiemu winne są skomplikowane procedury i przepisy, a także lenistwo urzędników. - Przejąć teren to znaczy wykupić go, a włada nim niepodzielnie PKP PLK. Mogę się założyć, że miasto nie zgodzi się na jakąkolwiek dzierżawę. W praktyce pozostaje przejęcie terenu przy pomocy specustawy o budowie dróg, co z kolei wiąże się z procedurą sprawdzenia, czy aktualna decyzja środowiskowa dopuszcza zmianę rozwiązania drogowego w tym rejonie: zamiast wiaduktu przejazd w terenie. Pytanie, czy urzędnicy będą chcieli wykonać dodatkową pracę przy inwestycji, której nie ma w planach - zastanawia się radny Tumasz.

Niestety, na to pytanie póki co nie ma odpowiedzi. Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych, pomimo kolejnych pytań i ponagleń z naszej strony, nie ustosunkował się do tematu.

Anna Sadowska

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (13)

# Marcel

06.02.2013 14:50

Trzeba nowego burmistrza zainteresować sprawą - niech się wykaże świeżynka :)

# kris

06.02.2013 15:14

Dokładnie a co na to nowy burmistrz? Coś cicho siedzi jakby go nie było. Coś robi dla naszej dzielnicy???

# Rafał

07.02.2013 10:37

Typowy dla Warszawy brak koordynacji. Dopóki urzędnicy nie będą za takie kwiatki bekać finansowo, to możecie sobie pisać na Berdyczów.

REKLAMA

# KaKa

07.02.2013 11:28

WAŻNE ! Nie wolno likwidować tej bocznicy kolejowej. Należy ją właściwie wykorzystać i włączyć w sieć komunikacyjną aglomeracji warszawskiej. Ja mogę zająć się tym zagadnieniem nieodpłatnie. A jeśli, w XXI wieku, w m.st. Warszawa, problem stanowi wybudowanie wiaduktu nad torami - to ja mam dość opinii fachowców tej klasy ! / Krzysiek z Marcelina

# Rob

07.02.2013 11:37

Włączenie tej bocznicy chyba tylko jako dojazd do CH Marywilska, ale to zdaje się lepiej zrobić przedłużając linię tramwajową z Annopola po wiadukcie tej bocznicy nad kanałem.

# z Zyndrama

07.02.2013 11:41

D
#KaKa napisał(a) 07.02.2013 11:28
WAŻNE ! Nie wolno likwidować tej bocznicy kolejowej. Należy ją właściwie wykorzystać i włączyć w sieć komunikacyjną aglomeracji warszawskiej. Ja mogę zająć się tym zagadnieniem nieodpłatnie. A jeśli, w XXI wieku, w m.st. Warszawa, problem stanowi wybudowanie wiaduktu nad torami - to ja mam dość opinii fachowców tej klasy ! / Krzysiek z Marcelina

To zacznij od zmiany projektu wiaduktu, bo przewiduje miejsce na jeden tor, a jeśli miałaby tędy w przyszłości jeździć jakaś komunikacja szynowa, to potrzebny jest drugi

REKLAMA

# Michał T.

07.02.2013 11:57

Do KAKA
Masz racje, ale biorąc pod uwage w jakim tempie uruchamiane są połączenia kolejowe na głównych szlakach (na sąsiedniej stacji Żerań wiele pociągów KM nawet sie nie zatrzymuje), to zanim zajmie się wspomniana bocznicą, wyremontowany wiadukt znów bedzie sie nadawał do wyburzenia i postawienia od nowa, wiec spokojnie można teraz z niego zrezygnować, a za 40 lat zbudowac od nowa.

# KaKa

07.02.2013 13:31

do Rob: Zdecydowanie lepiej doprowadzić linię tramwajową, ale trzeba by położyć tory, wybudować przeprawę nad kanałkiem, uruchomić pętle tramwajową. A tory kolejowe już tam są. Oczywiście, moja ocena i propozycja, są całkowicie subiektywne - lubię koleje, chodzę po tych marcelńskich torach, marzy mi się możliwość podróży pociągiem po naszym pięknym Żeraniu Wschodnim.

 tarantula01

07.02.2013 23:06

Aktualnie zmieniane jest Studium Warszawy. Będzie dodany m.in.:
http://radny.com.pl/dokumenty/uchwaly/20marywilska44zmiany-suikzp100924poprawka-.pdf
http://radny.com.pl/dokumenty/uchwaly/20marywilska44zmiany-suikzp100924poprawka-zal.jpg
po uchwale http://bip.warszawa.pl/NR/exeres/62F7CE89-0251-44C0-BA00-0F4CBC99CAE4,frameless.htm
Odrębną sprawą jest termin realizacji.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

REKLAMA

 tarantula01

07.02.2013 23:06

Aktualnie zmieniane jest Studium Warszawy. Będzie dodany m.in.:
http://radny.com.pl/dokumenty/uchwaly/20marywilska44zmiany-suikzp100924poprawka-.pdf
http://radny.com.pl/dokumenty/uchwaly/20marywilska44zmiany-suikzp100924poprawka-zal.jpg
po uchwale http://bip.warszawa.pl/NR/exeres/62F7CE89-0251-44C0-BA00-0F4CBC99CAE4,frameless.htm
Odrębną sprawą jest termin realizacji.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

# sal

08.02.2013 10:38

A czy na pewno dla wszystkich jest oczywiste, że ten odcinek torów ma być zlikwidowany? Z tego co można zobaczyć na mapach (np openstreetmap) widać, że ta bocznica prowadzi do kilku skupisk przemysłowych (młyny, centrum handlowe, morspol). Po drodze jest też most kolejowy nad kanłem Żerańskim. Tyle mówi się o akcji 'Tiry na Tory'. Pamietajmy że to wciąż jest wciąż teren przemysłowy więc może takie równanie z ziemią torów może być niezbyt roztropne.
Ci sami, którzy oburzają się na sytuację z wiaduktem pewnie też śmieją sie z faktu, ze w Polsce cały czas liwkwiduje się tory kolejowe. A tory kolejowe to nie tylko pasażerowie, ale i towary.

# sąsiad

08.02.2013 13:26

Tym torem od kilkunastu lat nic nie jeździ ani do więzienia, ani do Młynów. Bardzo rzedko na Anoopol

REKLAMA

# piotr65

09.02.2013 15:51

popieo[przeństwo

# joł joł

17.02.2013 22:24

utrzymać i wyremontować ten bezsensowny wiadukt nad torami chcą tylko ci którzy na tym zarobią
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe