Marywilska szeroka jak Modlińska? Nowe plany miasta
24 sierpnia 2015
Zaskakujące wieści z ratusza. Warszawa dostanie dofinansowanie unijne na przebudowę Marywilskiej, Czołowej i Polnych Kwiatów.
Na wspólnej konferencji prasowej prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz i premier Ewa Kopacz ogłosiły, że Warszawa dostanie z Unii Europejskiej prawie 4 mld zł dofinansowania na metro i przebudowę czterech arterii: Marynarskiej, Żołnierskiej-Marsa, południowego odcinka Wału Miedzeszyńskiego oraz Marywilskiej, Czołowej i Polnych Kwiatów. Ta ostatnia inwestycja dostanie zastrzyk finansowy w postaci 93,5 mln zł.
- Przebudowany zostanie ciąg ulic od Trasy Toruńskiej do ul. Mehoffera. - mówi Bartosz Milczarczyk, rzecznik urzędu miasta. - Na odcinku od S8 do Trasy Mostu Skłodowskiej-Curie ulica będzie mieć przekrój 2x3, do Bohaterów - 2x2, a do Mehoffera - 2x1.
W pierwszym etapie powstanie szeroka arteria, zakończona węzłem z Płochocińską. Zgodnie ze studium uwarunkowań przestrzennych żerański odcinek (od S8 do planowanej Trasy Mostu Skłodowskiej-Curie) oznaczony jest jako GP, czyli droga główna przyspieszona - de facto trasa szybkiego ruchu. Oznacza to skrzyżowania co minimum kilometr i w praktyce wyłącznie bezkolizyjne węzły z innymi ważnymi arteriami. Będzie to więc krótka trasa szybkiego ruchu.
Plusy i minusy
Zyskają przede wszystkim kierowcy ze środkowej i północnej Białołęki oraz Nieporętu, którzy dostaną bardzo szybki dojazd do północnej obwodnicy Warszawy (S8). Na pewno będzie luźniej na Modlińskiej i na końcowym odcinku Płochocińskiej. Otworzy się też korytarz dla autobusów, prowadzący w kierunku stacji metra (zanim droga powstanie, otwarte będą już stacje na Targówku, a może także na Bródnie).
Razem z przebudową jezdni musi powstać rozwiązanie dla rowerów, czyli co najmniej jedna zewnętrzna droga rowerowa. Będzie można dojechać nią na Bródno, do metra, albo do Trasy Toruńskiej i dalej w kierunku Centrum.
Kto straci? Najbardziej może stracić krajobraz Białołęki, bo trasa szybkiego ruchu nigdy nie jest ładnym widokiem. Być może w pobliżu osiedla przy Marywilskiej staną ekrany akustyczne. Ponieważ nowa arteria będzie kończyć się na razie na skrzyżowaniu (lub węźle) z Mehoffera, prawie na pewno ta wąska ulica stanie w korkach. Droga nazywana roboczo "Mehoffera-bis", która miała połączyć wiadukt nad torami kolejowymi z planowanym w Winnicy skrzyżowaniem Modlińskiej ze Światowida, wypadła z planów inwestycyjnych miasta.
Na drugim końcu długi ciąg stworzony przez przebudowane ulice oraz Wysockiego i Odrowąża skończy się na rondzie Żaba, które już teraz nie jest w stanie przyjąć całego ruchu. A temat dokończenia obwodnicy śródmiejskiej na Pradze niestety wygląda na martwy.
Harmonogram prac nie jest jeszcze znany. Wiadomo jednak, że Warszawa musi zakończyć inwestycję i rozliczyć się z Unią do końca 2022 roku.
Dominik Gadomski