REKLAMA

Bielany

inwestycje »

 

Protestują przeciwko przebudowie Słodowca. Za późno

  6 listopada 2013

alt='Protestują przeciwko przebudowie Słodowca. Za późno'

Na początku października rozstrzygnięto przetarg na przebudowę dróg wokół "bielańskiego serka", czyli terenu przy stacji metra Słodowiec. A niektórzy mieszkańcy protestują. Dlaczego?

REKLAMA

Plan przebudowy serka bielańskiego, przewidujący likwidację fragmentu ulicy Kasprowicza, przedłużenie Sacharowa do Marymonckiej, wybudowanie dwóch rond (tam gdzie Sacharowa przecina Kasprowicza i Żeromskiego) oraz przygotowanie okolic stacji metra pod wysoką zabudowę, budzi kontrowersje wśród części mieszkańców.

Zagrożenie dla zieleni?

Już w 2010 roku mieszkańcy Słodowca alarmowali w oficjalnym piśmie do urzędu miasta: - Plan miejscowy zagospodarowania przestrzennego przeraża i bulwersuje uchwalonymi radykalnymi zmianami, które doprowadzą do nieodwracalnych zmian ekologicznych i wodnych przez obniżenie poziomu wód gruntowych, co pociągnie za sobą zniszczenie istniejącej zieleni - przekonywali. Zdaniem mieszkańców głębokie wykopy towarzyszące pracom budowlanym na Słodowcu zagrażają ekosystemom m.in. parku Olszyna i parku Kaskada.

W planie miejscowym teren położony u zbiegu Marymonckiej i Żeromskiego jest przeznaczony pod zabudowę administracyjno-usługową (z dominantą do 100 m wysokości), obszar bliżej ul. Duracza ma mieć funkcje administracyjne oraz mieszkaniowe (bloki do 55 m), a teren środkowy - to administracja i kultura (do 25 m).

- Budowa metra już obniżyła poziom wód gruntowych. Teraz będzie jeszcze gorzej, a zmiany nie muszą być widoczne od razu. Przebudowa ulic ma służyć scaleniu działek, które będą wystawione na sprzedaż - mówi wiceburmistrz Grzegorz Pietruczuk. Czasem takie rzeczy wychodzą po wielu latach. I to są zmiany nieodwracalne! - alarmują mieszkańcy, jako przykład podając rzekę Rudawkę, która zaczęła wysychać po wybudowaniu okolicznych osiedli.

Zapraszamy na zakupy

Wszystko złe, drogi też...

Protestujący krytykują rozwiązania drogowe, które ich zdaniem spowodują zamieszanie w prostym i płynnym obecnie ruchu pojazdów. Argumentują, że zamiast jechać prosto Kasprowicza aż do miejsca, gdzie ulica wpada w Żeromskiego (skrzyżowanie ze światłami), kierowcy będą tłoczyć się przy małym rondzie Kasprowicza/Sacharowa. - Po wybudowaniu stacji metra nasilił się tu ruch samochodowy, blokując wszystkie przylegające ulice. Zniszczenie Kasprowicza na odcinku od Żeromskiego do Duracza jest wielce nieroztropne i lekkomyślne - przekonują. Małe ronda, które tu powstaną, nie spełnią zdaniem protestujących swojej funkcji, będą dodatkowym utrudnieniem dla kierowców - szczególnie, że przez Słodowiec jeździ teraz wiele samochodów ciężarowych.

Uwagi zostały złożone do urzędu miasta przez Mariana Derdeja po konsultacjach z Samorządem Mieszkańców "Olszyna", Samorządem Mieszkańców Spółdzielni Mieszkaniowej "Domhut" oraz mieszkańcami okolicznych domów.

REKLAMA

Przetarg rozstrzygnięty

- Przetarg na przebudowę układu ulic w rejonie "serka bielańskiego" Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych już rozstrzygnął i teraz jest czas na ewentualne odwołania - tłumaczy Tomasz Kunert z urzędu miasta. - Od momentu podpisania umowy wykonawca będzie miał 10 miesięcy na jej realizację. Inwestycja jest już jednak na takim etapie, że wprowadzenie dużych zmian do projektu jest niemożliwe - dodaje.

Radna Ilona Soja-Kozłowska po spotkaniu z Marianem Derdejem, jednym z protestujących mieszkańców, złożyła w sprawie "serka" interpelację, dopytując, czy projekt na pewno został konsultowany z władzami dzielnicy. - Jeśli projekt jest nieprzemyślany do końca, lepiej teraz z niego zrezygnować niż wydać pieniądze na coś, co nie ma racji bytu - mówi Marian Derdej.

- Projektowany w planie układ ulic jest dostosowany do przewidywanej docelowej intensywności zagospodarowania terenu "serka bielańskiego" - odpowiada wiceburmistrz Grzegorz Pietruczuk. Jego zdaniem na tym etapie jakakolwiek zmiana jest ekonomicznie nieuzasadniona, tym bardziej że nie wpłynęły żadne wnioski, wtedy gdy był na to czas. - Projekt był poprzedzony badaniami, więc nie mamy powodu sądzić, że przebudowa jest źle zaprojektowana - dodaje wiceburmistrz Pietruczuk. - Od początku stacja metra Słodowiec była zaprojektowana tak, aby można ją było nadbudować. Być może powstanie tam kino. Przebudowa ulic ma służyć scaleniu działek, które będą wystawione na sprzedaż.

kz

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (7)

# eeetam

06.11.2013 12:39

Jak to dlaczego teraz? Toż to oczywiste - ludzie niczym się nie interesują, nic ich nie obchodzi, wybierają na rządzących kogo popadnie i dopiero gdy buldożer demoluje im parking przed blokiem, likwidują im przystanek, czy zamykają szkołę zaczynają się protesty. O skandalicznym pomyśle na ten serek w mediach można było usłyszeć od dawna. O tym co planują aktualnie rządzący stolicą politycy również nie było tajemnicą. Mało to - nikt krył i w dalszym ciągu się nie kryje, że chodzi głównie o pieniądze. Wszak na tym serku można by było zrobić park, plac zabaw czy inną wizytówkę tej dzielnicy (daleko szukać nie trzeba bo w równie atrakcyjnym miejscu przy pl. Wilsona Żoliborz umiał ładnie zagospodarować teren, nie stawiając wszędzie bloków). Ale wtedy nie byłoby kasy na sylwestra, kosmiczne wiaty, ledy, biuro promocji, sterty umów itd. Po scaleniu za znacznie większą działkę, bez ulicy po środku, miasto dostanie znacznie więcej, niż za te dwa fragmenty osobno. Aktywnym mieszkańcom pozostaje jedynie współczuć bo po wybudowaniu tam molochu mieszkalnego, okolica zamieni się w jeden wielki parking dla nowo przybyłych, którym miejsc w garażach (zwykle 1 na lokal) nigdy nie starczy...

# inżynier_wwa

06.11.2013 17:08

Można wprowadzić zmiany: występuje się o Zamienne Pozwolenie na budowę z tzw. zmianami istotnymi w Projekcie budowlanym. Tylko trzeba chcieć, skoro wcześniej się nie chciało.

# eRDe

06.11.2013 17:22

#eeetam napisał(a) 06.11.2013 12:39
Toż to oczywiste - ludzie niczym się nie interesują, nic ich nie obchodzi, wybierają na rządzących kogo popadnie i dopiero gdy buldożer demoluje im parking przed blokiem, likwidują im przystanek, czy zamykają szkołę zaczynają się protesty.

Nie wszyscy się nie interesują, prowadziłem nawet korespondencję w tej sprawie z naszymi ukochanymi i najlepszymi na świecie samorządowcami i jedyne wrażenie jakie odniosłem to takie, że mieszkańców Bielan to oni mają głęboko w ....:(

REKLAMA

# rowerzysta z Chomiczówki

06.11.2013 21:06

Mogli pójść na całość z tymi rozwiązaniami komunikacyjnymi i wybudować tunel wzdłuż linii metra, wzorem tunelu wzdłuż Wisły. Pan Pietruczuk mógł porozmawiać ze swoim kolegą Piskorskim (w końcu wywodzą się z tego samego wspaniałego środowiska politycznego), jak się robi prawdziwe inwestycje ;-)

# Mieszkaniec Bielan

08.11.2013 10:45

#eeetam napisał(a) 06.11.2013 12:39
Jak to dlaczego teraz? Toż to oczywiste - ludzie niczym się nie interesują, nic ich nie obchodzi, wybierają na rządzących kogo popadnie i dopiero gdy buldożer demoluje im parking przed blokiem, likwidują im przystanek, czy zamykają szkołę zaczynają się protesty.
Najciekawsze jest to, że np. o likwidacji bardzo przydatnego przystanku Twardowska pod pretekstem budowy ścieżki rowerowej mieszkańcy dowiedzieli się po wszystkim, tzn. gdy skończyła się budowa ścieżki, a przystanek nie wrócił. Nie ma praktycznie możliwości dowiedzieć się o tego typu pomysłach wcześniej.
W przypadku Serka rzeczywiście mówiło się o tym, ludzie protestowali, ale władze dzielnicy były i będą głuche na nasze zdanie. To jest naprawdę wbrew interesom dzielnicy (podobnie jak ingerencja drogowców na ul. Dewajtis, budowa Reymonta, rezygnacja z zieleni na rzecz parkingu dla kierowców z ościennych dzielnic chcących przesiąść się do metra przy Hucie, pozwolenie na nieustanne uszczuplanie komunikacji miejskiej na Bielanach, likwidacja przystanku Twardowska itd. - długo by wymieniać). Władze to wiedzą, ale wiedzą też, że za taką usłużność można otrzymać miejsce na liście do władz "bardziej centralnych" niż Rada Dzielnicy...

# R17

08.11.2013 21:54

#Mieszkaniec Bielan
W prawdzie mam od Ciebie odmienne zdanie na kilka kwestii, bo nie uważam np zmian na Słodowcu czy budowy Reymonta za złe choć Dewajtis, parkingi na terenach nad metrem tak.
O tyle z jednym nie sposób się nie zgodzić. Komunikacja dzielnicy jest fatalna o ile tu było wiadomo o planach i czas był o tyle jak zaczynali robić "Twardowską" to pisano w komunikatach ZTM czasowo zawieszony a tydzień później już go nie było czyli kłamano po prostu. Tak na Dewajtis cisza aż po prostu wszedł sprzęt.
A można się różnić jakbyśmy to mogli robić w sprawie Słodowca ale nie ma nic gorszego niż brak informacji.

REKLAMA

# wiat

22.05.2017 20:54

Informacje powinny być na 1 miejscu
___________________
http://www.toparchitektura.pl/wiaty-przystankowe.html
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBielany

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe