Obok dworca już budują, parking przeniesiony
25 kwietnia 2013
Wystartowała budowa nowego Centrum Komunikacyjnego w Legionowie.
Legionowo przygotowuje się do przetargu, który wyłoni wykonawcę na budowę centrum komunikacyjnego. Miasto planuje także przejąć opiekę nad przejściem podziemnym, którym obecnie zarządzają Polskie Koleje Państwowe. Pasażerowie pociągów muszą się liczyć z utrudnionym dojściem do peronów - jest ono poprowadzone przy pętli autobusowej i budynku kas.
Budowlańcy przejęli teren 11 kwietnia. W trzecim tygodniu od wejścia na plac budowy mają się rozpocząć zasadnicze prace przy budowie dworca i garażu wielokondygnacyjnego. Pół roku później - a więc według harmonogramu w listopadzie tego roku - ruszą roboty przy przejściu podziemnym i połączeniach drogowych. Plan zakłada zakończenie prac we wrześniu przyszłego roku. Do tego czasu trzeba się liczyć z utrudnieniami - oprócz wymienionych wyżej trzeba brać pod uwagę wzmożony ruch samochodów ciężarowych na ulicach Handlowej i Kościuszki, więcej kurzu i hałasu po obydwu stronach torów na terenie budowy, krótkotrwałe wyłączenia mediów (gaz, elektryczność, woda) związane z przekładkami instalacji, krótkotrwałe objazdy i zmiana lokalizacji przejść dla pieszych oraz postoju taxi.
Dla mieszkańców wyznaczona będzie osoba kontaktowa, do której można się zgłaszać po informacje dotyczące bieżących spraw związanych z inwestycją lub przekazywać ewentualne uwagi. Do czasu jej wyznaczenia rolę kontaktową spełniać będzie skrzynka e-mail w urzędzie miasta.
Pod koniec maja br. ruszy także strona internetowa Centrum Komunikacyjnego. Znajdą się na niej aktualności, w tym bieżące utrudnienia, opis projektu i inwestycji, galerie zdjęć z każdego etapu realizacji oraz podgląd on-line z kamery usytuowanej na budowie.
Na 18 czerwca zaplanowane jest także wbicie "pierwszej łopaty", podczas którego mieszkańcy będą mieli możliwość pozyskania szerszych informacji na temat inwestycji.
Wykonawcą Centrum Komunikacyjnego w Legionowie jest konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe "Buder" Danuta Fis & Rafał Flis s.j. (lider konsorcjum) i Przedsiębiorstwo Budowlano-Montażowe "Flisbud" Stanisław Flis. Przedstawiło ono ofertę opiewającą na prawie 29 mln zł. W kwocie tej mieści się wykonanie budynku dworca - ponad 9,5 mln zł, garażu wielopoziomowego - prawie 11 mln zł oraz połączenia drogowego ulic Polnej i Piaskowej - ponad 7 mln zł. Prace nad poszczególnymi elementami Centrum Komunikacyjnego będą prowadzone jednocześnie. Wykonawca robót na wykonanie zlecenia ma 18 miesięcy. Po zakończeniu realizacji inwestycji, konsorcjum przez pięć lat będzie zobowiązane umową gwarancyjną. Firma "Flisbud" w minionych latach pracowała już w Legionowie - zbudowała ratusz oraz rozbudowała Zespół Szkolno-Przedszkolny przy ul. Jana Pawła I.
Tymczasem mieszkańcy mają już uwagi do projektu Centrum. - Z tego co pamiętam, pierwotnie projekt zakładał cztery poziomy parkingu - pod wpływem nacisku mieszkańców (być może z innych powodów) liczba została zredukowana do dwóch, ograniczając w znaczny sposób liczbę miejsc parkingowych. Czy nie należałoby raczej zadbać o wizualną stronę budynku, o akustykę od strony os. Piaski, umieszczenie zieleni na elewacji? - pyta Maciej. - Obecna forma budynku nie dość, że nie spełni do końca swojej funkcji (samochody znów będą parkowane na rampach i trawnikach), to wygląda po prostu źle. Podobnie rzecz ma się z budynkiem dworca. Pokazana wizja reprezentuje niskiej jakości architekturę z lat 90. - ciężka, banalna, nudna - a dosłownie dostawione zadaszenia przystanków świadczą o braku wrażliwości estetycznej autorów. Czy możliwe są jeszcze jakieś zmiany w projekcie by to, na co wydane zostaną ogromne kwoty, było naprawdę dobre, a nie jedynie lepsze od tego, co mamy dzisiaj?
- Obecnie analizujemy możliwość zwiększenia liczby miejsc parkingowych przez nadbudowę kolejnych kondygnacji parkingu wielopoziomowego od strony os. Piaski lub budowę drugiego parkingu wielopoziomowego od strony ul. Kościuszki na terenie PKP (dawny skład materiałów budowlanych) obok budynku nowego dworca - twierdzi prezydent Roman Smogorzewski, jednak do zarzutów estetycznych odnosi się mniej optymistycznie. - Na obecnym etapie nie ma możliwości zmiany projektu. Poza tym nie widzę takiej potrzeby.
(wt)
.