Półtora roku budowy dworca i P+R w Legionowie
25 marca 2013
Wyłoniono wstępnie wykonawcę Centrum Komunikacyjnego w Legionowie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, 26 marca zostanie podpisana umowa i od tego dnia firma ma półtora roku na wybudowanie nam dworca, parkingu i obwodnicy.
Konsorcjum złożyło miastu najtańszą ofertę (28,9 mln zł), a przedział cenowy był naprawdę duży.
Dworzec w Legionowie: szczegóły projektu
Legionowo przygotowuje się do przetargu, który wyłoni wykonawcę na budowę centrum komunikacyjnego. Miasto planuje także przejąć opiekę nad przejściem podziemnym, którym obecnie zarządzają Polskie Koleje Państwowe.
Najwięcej policzył sobie Budimex - 44,7 mln. Jeśli nie będzie protestów ze strony reszty startujących firm, 26 marca miasto podpisze umowę na wykonanie Centrum Komunikacyjnego. Od momentu rozpoczęcia budowy wykonawca będzie miał półtora roku na realizację inwestycji.
Co wybudują?
Przypomnijmy: inwestycja będzie obejmować budowę: dworca kolejowego i autobusowego, wielopoziomowego parkingu oraz tzw. wewnętrznej obwodnicy miasta.
Najbardziej reprezentacyjną częścią będzie budynek dworca, z którego zaplanowano bezpośrednie wyjście na perony poprzez istniejące obecnie przejście podziemne. Przejście to zostanie przedłużone, od strony osiedla Piaski zostanie przygotowana pochylnia umożliwiająca podjazd niepełnosprawnym i rowerzystom. Budynek dworca będzie miał trzy kondygnacje.
Wzdłuż jego ściany i krawędzi jezdni zostaną ustawione zadaszone przystanki autobusowe. Bezpośrednio z dworcem sąsiadować będzie parking naziemny na 95 samochodów.
Parking po stronie osiedla Piaski, o powierzchni ponad 6,5 tys. m2, został przygotowany na 771 miejsc parkingowych na trzech kondygnacjach (ostatnia nie będzie posiadała zadaszenia). Przed obiektem znajdzie się dodatkowo 51 miejsc parkingowych.
Ulicę Polną oraz Piaskową połączy nowa droga - Torowa - biegnąc wzdłuż torów pod wiaduktem. Znajdą się na niej cztery zatoki autobusowe, po dwie w każdą stronę. Całkowity koszt inwestycji wynosi 37 mln zł, z czego 31,3 mln zł to dofinansowanie ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Wzdłuż ulicy będzie biegł chodnik, nie zaplanowano tam sygnalizacji świetlnej ani ekranów.
Pod drogą zostanie zbudowane przejście podziemne, które stanowić będzie kontynuację obecnie istniejącego przejścia pod torami.
Półtora roku budowy
Czas budowy centrum będzie trudnym okresem dla wszystkich podróżnych, zostawiających samochód na dotychczasowych parkingach wokół stacji.
- Na czas budowy Centrum Komunikacyjnego zostaną przygotowane nowe (tymczasowe) miejsca parkingowe w rejonie dotychczasowego składu węgla oraz składu materiałów budowlanych. Sytuacja będzie cały czas uważnie obserwowana, i w przypadku gdy wystąpią większe problemy parkingowe, będziemy organizować kolejne tymczasowe parkingi - jednak już w dalszej odległości od stacji - zapowiada prezydent Smogorzewski.
Starostwo wesprze budowę
Przypomnijmy, że całkowity koszt inwestycji wynosi 37 mln zł, z czego 31,3 mln zł to dofinansowanie ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Finansowe wsparcie inwestycji zapowiedziało też legionowskie starostwo. - Uzgodniliśmy, że powiat dołoży się do budowy tego przedsięwzięcia. O konkretnych kwotach będziemy jeszcze dyskutować - zapowiada starosta Jan Grabiec.
AS
.