Dworzec, parking i wewnętrzna obwodnica Legionowa - szanse rosną
23 lutego 2012
Po raz kolejny delegacja Szwajcarów odwiedziła Legionowo. Miasto stara się o dotację na budowę Centrum Komunikacyjnego właśnie ze szwajcarskiego programu pomocowego. Goście bacznie przyglądali się obecnym barakom udającym dworzec i projektom nowoczesnego obiektu. Przyznali, że Legionowo ma duże szanse na uzyskanie dofinansowania.
Po dokładnym przestudiowaniu planu, goście obejrzeli obecny dworzec. Widok nie był zachwycający.
- Przyjechaliśmy tutaj tak liczną delegacją, co świadczy o tym, że Legionowo ma dużą szansę na akceptację projektu. Otrzymaliśmy projekt w wersji elektronicznej, teraz czekamy na wersję papierową, dokładnie przeanalizujemy go i będziemy musieli zorganizować kolejne spotkanie, podczas którego podpiszemy umowę - mówił Heinz Kaumann, dyrektor Biura Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
Prezydent Roman Smogorzewski przyznaje, że budowa dworca nie leży w kompetencjach miasta, ale wie doskonale, że mieszkańcy mają już dość prowizorycznych blaszanych baraków. - Od 20 lat żaden nowy dworzec w Polsce nie powstał, ale my taki dworzec dla naszych mieszkańców zbudujemy. Na szczęście mamy szansę zdobycia na ten cel ogromnego dofinansowania - cieszy się prezydent.
Szacunkowy koszt obiektu to 37 mln zł. Legionowo może pozyskać od Szwajcarów 85% tej kwoty, czyli 31 mln 450 tys. zł. Wkład miasta byłby zatem niewielki i wynosił ponad 5,5 mln.
Zmiany w wielkości parkingu w kompleksie komunikacyjnym pociągną za sobą zmniejszenie liczby miejsc parkingowych. Z 1800 zostanie ponad 770, nie wiadomo jeszcze, czy wszystkie będą bezpłatne, czy też parkowanie będzie na nich możliwe na podstawie karty miejskiej albo wykupionego biletu.
Przypomnijmy: w skład projektu wchodzą: budowa dworca kolejowo-autobusowego, budowa drogi wzdłuż torów kolejowych Piaskowa-Polna oraz parkingu samochodowego przy stacji (po stronie osiedla Piaski). Po konsultacjach z mieszkańcami największe zmiany wprowadzono w projekcie parkingu - odsunięto go od okolicznych bloków oraz zmniejszono do dwóch kondygnacji zamkniętych i jednej otwartej. Główne wjazdy mają być usytuowane od strony torów. Znajdzie się tam również wjazd na drugą i trzecią kondygnację, od strony osiedla wjazdy będą prowadziły tylko na pierwszą kondygnację.
Wstępnie planowany koniec prac przy centrum komunikacyjnym zapowiadany jest na rok 2013. W połowie roku powinniśmy dowiedzieć się, czy legionowskie centrum otrzyma dofinansowanie.
Ewelina Kurzak