Dworzec w Legionowie: szczegóły projektu
31 sierpnia 2012
Legionowo przygotowuje się do przetargu, który wyłoni wykonawcę na budowę centrum komunikacyjnego. Miasto planuje także przejąć opiekę nad przejściem podziemnym, którym obecnie zarządzają Polskie Koleje Państwowe.
Przejście podziemne przedłużone
Najbardziej reprezentacyjną częścią inwestycji będzie budynek dworca, który ma całkowicie odmienić teren przy PKP. Z dworca zaplanowano bezpośrednie wyjście na perony poprzez istniejące obecnie przejście podziemne. Przejście to zostanie przedłużone, projekt opiera się na obecnie istniejącym fragmencie, który pozostanie niezmieniony, poza końcowym fragmentem po stronie osiedla Piaski. Tam zostanie zbudowana pochylnia umożliwiająca podjazd niepełnosprawnym czy też rowerzystom. W projekcie są także kamery monitoringu. Po wybudowaniu parkingu, w ramach centrum komunikacyjnego, i połączeniu go z przejściem podziemnym, miasto przejmie od PKP tunel w eksploatację. Dlaczego nie można wybudować pochylni także od strony dworca?
- W tej chwili w przejściu nie ma wind, są tzw. dźwigi osobowe. Podjazdy były niemożliwe z powodu dużego nachylenia. Po przebudowie wejście od strony osiedla Piaski będzie wydłużone, zostanie zbudowana pochylnia. Dźwigi pozostaną bez zmian, gdyż zostały wybudowane przez PKP ze środków unijnych, a takie inwestycje obowiązuje pięcioletni okres trwałości projektu. Z jednej strony będą pochylnie, z drugiej tylko windy. Przejście będzie pod opieką miasta, monitorowane, więc zrobimy co w naszej mocy, aby nie było awarii wind - zapewnia rzeczniczka.
Podczas prowadzenia prac istniejące przejście podziemne nie będzie zamknięte.
Budynek dworca z salą widowiskową
Budynek dworca będzie miał trzy kondygnacje, a jego zwieńczenie będzie stanowić kopuła. W południowo-wschodniej części zaplanowano tylko jedną kondygnację.
- Na parterze znajdzie się przestrzeń na działalność usługową-komercyjną. Zaplanowano na ten cel sześć lokali.
Czemu ma służyć sala widowiskowa na dworcu? Jak tłumaczy ratusz, na razie jest zbyt wcześnie, żeby mówić o szczegółach. - Każdy pomysł zagospodarowania przestrzeni musi być ustalony ze stroną szwajcarską i przez nich zaakceptowany. W Legionowie powstaje dworzec, co oznacza, że przestrzeń będzie służyła przede wszystkim podróżnym - tłumaczy wymijająco Mytkowska.
W budynku będzie także system informacji pasażerskiej. Natomiast wzdłuż ściany dworca i krawędzi jezdni zostaną ustawione zadaszone przystanki autobusowe. Bezpośrednio z dworcem sąsiadować będzie parking naziemny na 95 samochodów (i dwa miejsca postojowe dla niepełnosprawnych).
Ostatecznie prawie 800 miejsc
Parking będzie miał powierzchnię ponad 6,5 tys. m2. Dla kierowców dostępnych będzie 771 miejsc parkingowych dostępnych na trzech kondygnacjach. Będą też trzy miejsca dla niepełnosprawnych. Dodatkowo również przed parkingiem znajdzie się 51 miejsc parkingowych. Trzeci poziom parkingu nie będzie posiadał zadaszenia. Przypomnijmy, że w pierwotnej wersji parking miał pomieścić aż 1800 samochodów. Liczba ta została zmniejszona po protestach okolicznych mieszkańców. Czy słusznie protestowali? Przyszłość pokaże, ale niestety muszą się teraz liczyć z tym, że cała ich okolica stanie się... parkingiem.
- W obiekcie znajdą się dwa wjazdy i wyjazdy od strony torów oraz dwa wjazdy awaryjne od strony osiedla. Będą trzy zamknięte klatki schodowe, w jednej będzie znajdowała się winda - tłumaczy Mytkowska.
Legionowo nie zapomniało także o rowerzystach, którzy licznie dojeżdżają na jednośladach na stację PKP. - Będą także parkingi na rowery, ale ich liczba oraz lokalizacja zostanie zaplanowana w późniejszym terminie. Parkingi powstaną zarówno od strony osiedla Piaski, jak i w centrum miasta. Natomiast postój taxi i zatoki autobusowe pozostaną w tym samym miejscu - mówi rzecznik.
Co z garażami przy osiedlu Piaski?
Nowoczesne centrum komunikacyjne, a przy nim stare, obskurne garaże - taki scenariusz jest już pewny. Garaże przy osiedlu Piaski pozostaną bez zmian. Wszystkie są własnością prywatną, więc nie ma możliwości ich likwidacji. - Mieszkańcy na pewno nie zgodziliby się na zamianę ciepłego garażu na otwarte miejsca parkingowe w nowym obiekcie. Poza tym zaprojektowane miejsca parkingowe mają służyć podróżnym, więc nie ma mowy o sprzedaży miejsc mieszkańcom - tłumaczy Mytkowska.
Będzie przejście podziemne pod Torową
Ulicę Polną za przejazdem przez tory kolejowe i Piaskową połączy nowa droga - Torowa - biegnąc wzdłuż torów pod wiaduktem. Znajdą się na niej cztery zatoki autobusowe, po dwie w każdą stronę. Wzdłuż ulicy będzie biegł chodnik, nie zaplanowano tam sygnalizacji świetlnej, ani ekranów, gdyż nie przylegają do niej bezpośrednio żadne budynki mieszkalne.
Pod drogą zostanie zbudowane przejście podziemne, które stanowić będzie kontynuację obecnie istniejącego przejścia pod torami.
Przypomnijmy, że całkowity koszt inwestycji wynosi 37 mln zł, a dofinansowanie ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy wynosi 31,3 mln zł. Centrum komunikacyjne będzie otwarte dla pasażerów już za rok. Dokładny termin jednak na razie nie jest znany, gdyż jeszcze nie został wyłoniony wykonawca inwestycji.
Ewelina Kurzak