REKLAMA

Bemowo

komunikacja »

 

Autobusy czy tramwaje? Kolejne trudne konsultacje społeczne

  23 marca 2015

alt='Autobusy czy tramwaje? Kolejne trudne konsultacje społeczne'

Konsultacje w sprawie zmian w komunikacji miejskiej przebiegały w atmosferze nerwów i wzajemnego braku zrozumienia. Znowu.

REKLAMA

Temat komunikacji miejskiej jest chyba najbardziej stabloidyzowanym tematem w Warszawie. Po oddaniu do użytku każdej nowej inwestycji przez lokalne media przetacza się fala niezadowolenia, pojawiają się setki cytatów z listów oburzonych czytelników... a potem ZTM wprowadza zmiany i po 2-3 tygodniach zazwyczaj wszystko się uspokaja. Jak było tym razem? Tak samo, jak zawsze.

Po co nam konsultacje społeczne?

Konsultowanie z pasażerami zmian w komunikacji miejskiej wynika z polityki dyrektora Wiesława Witka, kierującego instytucją od 2013 r. Mimo że za każdym razem reklama jest coraz lepsza (zaproszenia na spotkania wiszą na przystankach, na Facebooku, itp.), głos w dyskusji nad projektami zabiera garstka osób. Bo 150 osób, które przyszły na spotkanie w Art.Bemie, i kilkaset wysyłających e-maile, to garstka w porównaniu z całkowitą liczbą pasażerów, korzystających codziennie z komunikacji miejskiej. Wszyscy, którzy wzięli udział w dyskusji z ZTM, zmieściliby się w 6-7 tramwajach.

ZTM nieustannie ma problemy z komunikacją z pasażerami w kwestiach najważniejszych, takich jak "po co budujemy linie tramwajowe", "ile mamy autobusów", "które trasy są priorytetowe i dlaczego". Największe "potoki pasażerskie" są codziennie rano z Bemowa i Górc w kierunku stacji Ratusz Arsenał, zaś z Jelonek do ronda Daszyńskiego. Najlepiej byłoby, gdyby ludzie jechali tramwajami, dzięki czemu część z puli 1500 autobusów można byłoby przerzucić na inne odcinki. Najdobitniej wyjaśnił to na spotkaniu na Kole dyrektor działu handlowego ZTM, ale słuchało go... 15 osób. Co powiedział?

Powiedział m.in., że zgodnie z aktualnym budżetem Warszawę stać na utrzymywanie w godzinach szczytu 1500 autobusów na ulicach, komunikacja miejska jest dotowana w 65% z budżetu miasta i ze względu na braki finansowe za podstawowe zadanie ZTM uznaje zapewnianie transportu osobom, które codziennie pokonują tę samą trasę, jadąc do pracy, na uczelnię lub do szkoły. Ich jest najwięcej i gdyby przesiadły się do samochodów, miastu groziłby całkowity paraliż. Nie tylko komunikacyjny, ale też ekologiczny.

Zgodnie z tą ideą największe "potoki pasażerskie" są codziennie rano z Bemowa i Górc w kierunku stacji Ratusz Arsenał, zaś z Jelonek do ronda Daszyńskiego. Najlepiej byłoby, gdyby ludzie jechali tramwajami, dzięki czemu część z puli 1500 autobusów można byłoby przerzucić na inne odcinki. Na przykład na ul. Obrońców Tobruku, na której zapotrzebowanie na nie nieustannie rośnie.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Racje mieszkańców

Krytyka może być konstruktywna, może być też zupełnie chybiona. Do tej drugiej należy zaliczyć m.in. opinię, że przesiadka oznacza kupienie drugiego biletu (nonsens, bilet jest ważny 75 minut), wygłaszaną przez jedną z osób... zaangażowanych w walkę o pozostawienie 112 i 184. Albo pomysł, by mimo budowy linii tramwajowej dopuścić do tego, by 184 dublowało linię 11 na długości 9 kilometrów, i to z obecną częstotliwością. Albo: należy zostawić 112, żeby pracownicy mogli dojechać do nieczynnej od lat fabryki samochodów na Żeraniu.

Krytyką konstruktywną są natomiast takie opinie, jak:

  • 184 może kursować rzadziej i "wić" się ulicami Jelonek i Bemowa, przecinając linię tramwajową co kilka przystanków. W ten sposób stanie się linią lokalną na wzór 166, które kołuje po Ursynowie.
  • Przesiadki powinny być wygodniejsze.
  • Dla starszych osób, mających trudności z poruszaniem się, każda przesiadka jest niewygodna. Być może warto rozważyć zachowanie pewnych długich linii autobusowych, kursujących rzadko, jako linii socjalnych.
  • Pierwsze kursy niektórych linii powinny być znacznie wcześniej i dawać możliwość dojazdu do pracy osobom, które wychodzą z domu już o 5:00.
  • Jazda autobusem 112 z Górc na Bródno jest rozkładowo aż o 22 minuty krótsza niż tramwajami. Dlatego warto pozostawić tę linię w niezmienionym kształcie.

    REKLAMA

    Wnioski?

    Konsultacje skończyły się 20 marca, więc jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie, by mówić o jakichś decyzjach. Po spotkaniach konsultacyjnych można odnieść wrażenie, że ZTM wyrzuci projekt nr 1 do kosza i zaproponuje nowy, z mniejszą liczbą zmian w stosunku do stanu obecnego. Zmiany mają wejść w życie przed wakacjami.

    Dominik Gadomski

  •  

    REKLAMA

    Komentarze (65)

    # gordon

    23.03.2015 23:42

    Jasne, potoki do do ronda Daszyńskiego ... ZTM kpi sobie w żywe oczy wmawiając ludziom że chcą jechać do Daszyńskiego a nie do centrum. Dlaczego to właśnie na Jelonki się uwzięli i wtłaczają na siłę do metra? Oddawajcie 506, bo Jelonki mają tyle wspólnego z tym metrem co choćby Gocław. Przez taką chorą przesiadkową politykę bilet 75min właśnie nie zawsze wystarcza w podróży po Warszawie, wszystko zależy jak się ułożą przesiadki bo rozkładowi nie ma co ufać.

    # lutek

    24.03.2015 00:15

    Żadne konsultacje.
    Wystarczy przeczytać skrót czatu ztmu na ich stronie.
    Zwyczajne mydlenie oczu.
    Zrobią co będą uważali za słuszne.
    Jak zwykle z resztą.
    Prawda "bem" (d. osg) ?

    # a/p talent

    24.03.2015 11:24

    Byłem na bemowskich konsultacjach. W porównaniu z drakami jakie były przy okazji konsultacji jakie prowadziło MZK na początku lat 90-tych w sprawie budowy linii tramwajowej z Koła na Nowe Bemowo, spotkanie to było spokojne i merytoryczne. Dyskutanci byli przygotowani i raczej nie przynudzali. Dyr. Witek wił się jak piskorz. Zwłaszcza, jak obecni wypominali, ile linii autobusowych niedawno wykasowano , bo gdzieś tam w oddali pojawiło się metro / np. 406, 422, 501, 507 itd./. Wyśmiano pozorne dobrodziejstwo w postaci linii tramwajowej 11 - zesztukowane z istniejących linii 6 i 8.
    Wytknięto szereg innych dziwnych pomysłów, zwłaszcza projektowaną pokrętną i turystyczną linię autobusu 197. Przypomniano decydentom, że w przez ostatnie parę lat na Bemowie powstało szereg nowych inwestycji mieszkaniowych, w tym wiele osiedli lokowanych na polach kapusty, bez żadnej infrastruktury typu przedszkola, szkoły, przychodnie zdrowia itd. Infrastruktura istnieje w starych bemowskich osiedlach spółdzielczych i trzeba tam zapewnić dojazd dla mieszkańców tych suburbii. W konsultacjach brało udział wiele osób młodych autentycznie zaangażowanych w sprawy swojej dzielnicy.

    REKLAMA

    # miu

    24.03.2015 11:26

    Dlaczego takie pytanie nie pada w stosunku do Targówka, Bródna, czy Białołęki ???
    Widocznie nikt tam nie ma z tym problemu - jeżdżą same autobusy...

    # mec

    24.03.2015 11:34

    W Warszawie panuje ogólny chaos komunikacyjny - jedne dzielnice maja jedynie autobusy do dyspozycji, a inne maja problem z tym, na rozwój czego postawić (autobus czy tramwaj)... żałosne
    Brak jakiejkolwiek spójności decyzyjnej - Każdy wój na swój strój.
    Ciag dalszy szopki będzie...???

    # Jelonek z Puszczy

    24.03.2015 14:25

    PAC!!!, coś spadło, a to kupa wazeliny spod pióra redaktora Gadomskiego na tryby bezmyślnej machiny ZTMu. Silisz się pan na bycie drugim Osowskim, czy jak??? Przecież tych bzdur nie da się czytać.

    REKLAMA

    # pasażerka

    24.03.2015 16:04

    #gordon napisał(a) 23.03.2015 23:42
    Jasne, potoki do do ronda Daszyńskiego ... ZTM kpi sobie w żywe oczy wmawiając ludziom że chcą jechać do Daszyńskiego (...)
    no właśnie 109 jeździ bardzo puste. Jeszcze nie widziałam, żeby wszystkie miejsca siedzące były zajęte (w godzinach szczytu tak samo!)

    # Yelonkers

    24.03.2015 16:15

    Nie byłem na tych konsultacjach, ale odsłuchałem nagranie. Jak już ktoś pod innym artykułem napisał, występ jednego inżyniera z głową na karku przyćmił cały ztm. Po wysłuchaniu nagrania potwierdzam. Facet był gigant, a skoro jego pomysły są lepsze i na dodatek tańsze tańsze, to powinny być bez gadania wprowadzone. Człuchowska czeka na te 109!

    # @mec

    24.03.2015 16:20

    Ciąg dalszy oczywiście będzie po wybudowaniu kolejnych stacji...

    REKLAMA

    # Nawiasem mówiąc

    24.03.2015 20:30

    Mam takie wrażenie, że Pan który napisał ten pożal się Boże artykuł, używa terminów i tonu wypowiedzi jak by wszystkie rozumy pozjadał, a czytelników miał za głupszych od siebie. Może coś tam i wie o komunikacji, chociaż pewnie niezbyt wiele, ale w kulturze dziennikarskiej, to widzę duuuużo do nadrobienia.

    # zjelonek

    24.03.2015 22:54

    Najwieksze potoki sa kształtowane nie prze popyt tylko przez podaż - gdyby ruszyły linie kursujace czesto jak 109 czy 190/171 przez Maczka do Gdańskiego , albo przez Ochote np. na Wilanowską to by się okazało czy jeździmy do Centrum po nam po drodze czy dlatego że nie mamy innego wyjścia.
    A dylemat tramwaj czy autobus jest prosty - oczywiscie że tramwaj bo ekologiczny , wygodniejszy itd. , ale wybieramy autobus bo mimo korków jest szybciej.

    # trójrzędowy-prostopadły

    25.03.2015 00:27

    #a/p talent napisał(a) 24.03.2015 11:24
    Byłem na bemowskich konsultacjach... W konsultacjach brało udział wiele osób młodych autentycznie zaangażowanych w sprawy swojej dzielnicy.

    wawkom już ci nie wystarcza ?

    REKLAMA

    # a/p talent

    25.03.2015 08:54

    trójrzędowy-prostopadły, nie trolluj, a pisz na temat. Jak nie masz nic merytorycznego do napisania w temacie komunikacji na Bemowie, to spadaj do swego matecznika na onet i interię.

    # gordon

    25.03.2015 10:28

    #zjelonek napisał(a) 24.03.2015 22:54
    Najwieksze potoki sa kształtowane nie prze popyt tylko przez podaż
    Bardzo słuszna uwaga - z zastrzeżeniem, że w centrum jest dużo opcji przesiadek (choć nie na wysokości Świętokrzyskiej, a Al. Jerozolimskich). Dlatego tam można puszczać autobusy co 5 minut i nie będą jeździły pustawe. Dlatego też przesiadka do M2 na obrzeżach centrum jest bzdurą.
    A swoją drogą ZTM powinien obserwować potoki aut osobowych, to może coś więcej zrozumie z otaczającej rzeczywistości. Przecież kierowcy podróżują do pracy w podobnych relacjach, jak pasażerowie komunikacji - i wybierają trasy najszybsze. A taka np. Wisłostrada (i przy okazji M2 CNK) jest z jakichś powodów prawie niewykorzystywana w komunikacji miejskiej.

    # trójrzedowy-prostopadły

    25.03.2015 23:52

    #a/p talent napisał(a) 25.03.2015 08:54
    trójrzędowy-prostopadły...spadaj...
    oto kultura "arcybiskupa talenta" wyniesiona z tamtejszego forum.
    a przecież tylko zadałem konkretne pytanie, na które nie uzyskałem odpowiedzi.

    REKLAMA

    # a/p talent

    26.03.2015 13:48

    Godz. 23.52 - nocne mary i halucynacje trolla trójrzedowego-prostopadłego. Apage satanas. Koniec karmienia trolla.

    # trójrzędowy-prostopadły

    27.03.2015 08:12

    #a/p talent sam do siebie taką propozycję napisał(a) 26.03.2015 13:48
    Apage satanas. Koniec karmienia trolla.
    ponieważ "arcybiskup talent" dobrze się czuje wśród swoich (Bastian, fikander i tamtejsza spółka).

    # a/p talent

    27.03.2015 08:23

    Twoja twarz brzmi znajomo. Moje bycie arcybiskupem to wiedza ekskluzywna na wawkomie. Wobec tego zero błogosławieństwa i jeden karny kij za kijowe pisanie. Dodatkowo ekskomunika za odpuszczenie ubiegłorocznego wawkomspotu. Amen.
    PS. Pzdr.

    REKLAMA

    # jelonek z człuchowskiej

    27.03.2015 09:30

    109 na człuchowską 109 na człuchowską 109 na człuchowską 109 na człuchowską

    # tutejszy

    27.03.2015 18:31

    #jelonek z człuchowskiej napisał(a) 27.03.2015 09:30
    109 na człuchowską 109 na człuchowską 109 na człuchowską 109 na człuchowską

    105 na starej trasie: Stare Bemowo- Lazurowa- Połczyńska- Wolska- Kasprzaka- Prosta- Świętokrzyska- Em.Plater- Dworzec.Centralny
    105 na starej trasie: Stare Bemowo- Lazurowa- Połczyńska- Wolska- Kasprzaka- Prosta- Świętokrzyska- Em.Plater- Dworzec.Centralny
    105 na starej trasie: Stare Bemowo- Lazurowa- Połczyńska- Wolska- Kasprzaka- Prosta- Świętokrzyska- Em.Plater- Dworzec.Centralny
    105 na starej trasie: Stare Bemowo- Lazurowa- Połczyńska- Wolska- Kasprzaka- Prosta- Świętokrzyska- Em.Plater- Dworzec.Centralny
    105 na starej trasie: Stare Bemowo- Lazurowa- Połczyńska- Wolska- Kasprzaka- Prosta- Świętokrzyska- Em.Plater- Dworzec.Centralny
    105 na starej trasie: Stare Bemowo- Lazurowa- Połczyńska- Wolska- Kasprzaka- Prosta- Świętokrzyska- Em.Plater- Dworzec.Centralny
    więcej na forum

    LINKI SPONSOROWANE

    REKLAMA

    Wstąp do księgarni

    REKLAMA

    Najnowsze informacje na TuBemowo

    REKLAMA

    REKLAMA

    REKLAMA

    REKLAMA

    Misz@masz

    Artykuły sponsorowane

    REKLAMA

    REKLAMA

    Kup bilet

    Znajdź swoje wakacje

    Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

    Polecamy w naszym pasażu

    Wstąp do księgarni

    REKLAMA

    REKLAMA

    Wyjazdy sportowe
    Wyjazdy sportowe

    REKLAMA

    Butelki dla dzieci Kambukka
    Kambukka Reno

    REKLAMA

    AMBRA - Twoje Perfumy
    AMBRA - Twoje Perfumy