REKLAMA

Puls Warszawy

komunikacja »

 

Trzaskowski obiecuje pięć linii metra. Tym razem inne trasy

  13 lutego 2023

alt='Trzaskowski obiecuje pięć linii metra. Tym razem inne trasy'
źródło: UM Warszawa

Wybory samorządowe zbliżają się wielkimi krokami. Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski po pięciu latach znów obiecuje trzy nowe linie metra, tym razem na zmienionych trasach i z bardziej realistycznym terminem otwarcia. Budowa sieci miałaby trwać aż do roku 2050.

REKLAMA

"Tak będzie wyglądać metro w 2050 roku. Pięć linii, 103 stacje, 113 km sieci. Metro będzie dojeżdżać do 17 z 18 dzielnic. Wyborcze bajki z mchu i paproci. Jak to z metrem było? [KOMENTARZ] Wyborcze bajki z mchu i paproci. Jak to z metrem było? [KOMENTARZ]
W 2006 r. Hanna Gronkiewicz-Waltz obiecała Białołęce cztery stacje metra. Dziś Rafał Trzaskowski zapowiada dwie, a Patryk Jaki - osiem.

"Nie ma czegoś takiego, jak metro na Białołękę". A tyle było obietnic "Nie ma czegoś takiego, jak metro na Białołękę". A tyle było obietnic
Lata mijają, a niektórzy wciąż łudzą się, że północna dzielnica Warszawy dostanie odcinek podziemnej kolei.

Trzecia linia metra: czemu nie zaczną na Mokotowie? Trzecia linia metra: czemu nie zaczną na Mokotowie?
Z analiz wynika, że linia M3 stanie się opłacalna dopiero po doprowadzeniu jej do Racławickiej lub Wilanowskiej. Mimo to samorząd stolicy prze do rozpoczęcia budowy od pętli ze Stadionu przez rondo Wiatraczna na Gocław.
Będą też i nowe rozwiązania. Na linii M5, gdzie zabudowa jest gęsta, zbudujemy stacje dwupoziomowe. Na innych, gdzie to możliwe, stacje przesiadkowe. A to oznacza, że nie trzeba będzie zmieniać peronu podczas zmiany linii. Jednocześnie przez cały czas rozwijamy kolej miejską i tramwaj. Do 2050 roku we wszystkich dzielnicach Warszawy będzie transport szynowy" - ogłosił 13 lutego Rafał Trzaskowski.

Metro w Warszawie

Przebieg planowanych linii metra jest inny, niż obiecywany przez prezydenta Trzaskowskiego w 2018 roku czy byłą prezydent Hannę Gronkiewicz trzykrotnie, w latach 2006, 2010 i 2014.

Pierwsza linia metra miałaby zostać uzupełniona o stacje Plac Konstytucji i Muranów, których projekt już powstaje za 7 mln zł.

Druga linia zostałaby wydłużona ze stacji Bemowo nie tylko na Karolin (prace właśnie ruszają), ale do... Ursusa-Niedźwiadka, który jest już obsługiwany przez Szybką Kolej Miejską. Metro nie mogłoby kursować z pasażerami przez stację techniczno-postojową w Morach, więc konieczna byłaby budowa torów naokoło. Na północnym końcu drugiej linii zaplanowano przedłużenie o stacje Toruńska, Żerań FSO, Potok i Marymont.

Kup bilet

Trzecia linia metra w Warszawie

Trzecia linia metra jest obecnie na etapie opracowywania trasy, ale prezydent Trzaskowski najwyraźniej już wie, który z dwóch wariantów zostanie uznany za lepszy. Metro miałoby pojechać ze Stadionu łukiem pod rondem Wiatraczna i na Gocław, a w dalszej kolejności pod Wisłą na Siekierki, Mokotów i Wyględów. Przesiadka na pierwszą linię byłaby możliwa na Racławickiej.

Prawdopodobnie najwięcej sensu ma czwarta linia łącząca Tarchomin z Wilanowem. Metro M4 rozpoczynałoby trasę obok Galerii Północnej i zahaczało o Modlińską, gdzie powstałaby stacja... Henryków (w rzeczywistości jest to Piekiełko lub Tarchomin Fabryczny, a Henryków jest 2 km na północ). Kolejne proponowane stacje to Stare Świdry, Ruda, Marymont, Plac Grunwaldzki, Rondo Radosława, Cmentarz Żydowski, Kercelak, Rondo Daszyńskiego, Plac Zawiszy, Plac Narutowicza, Banacha, Rakowiec, Żwirki i Wigury, Służewiec, Rondo UE, Ksawerów, Wilanowska, Dolina Służewiecka, Stegny (poza Stegnami, w Wilanowie Wysokim), Sobieskiego i Wilanów.

REKLAMA

Pięć linii metra w Warszawie

Piąta linia miałaby rozpoczynać się na Gocławku i biec pod Ostrobramską, Piękną i Koszykową na Ochotę, a dalej pod Dworcem Zachodnim i Alejami Jerozolimskimi do Ursusa. W ten sposób Ursus miałby dwie linie metra i linię kolejową, przy czym najszybszym połączeniem z centrum miasta wciąż byłaby Szybka Kolej Miejska. Zagadką pozostaje, na jakiej podstawie prezydent Trzaskowski wspomina o stacjach dwupoziomowych na piątej linii, ponieważ decyzje o kształcie stacji zapadają dopiero po wykonaniu studium wykonalności i projektu.

Warszawski ratusz zapewnia, że podczas prac nad planem generalnym metra Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy przebadało około 710 km tras metra i tramwajów. Uwzględnione zostały również plany PKP Polskich Linii Kolejowych dotyczące koncepcji jednej z nowych linii średnicowych. Urzędnicy wzięli pod uwagę ewentualną linię kolejową z Dworca Gdańskiego na Służewiec, ale... zignorowali znacznie bardziej prawdopodobną budowę linii z Dworca Głównego na Dworzec Wileński. Nie jest też jasne, czy autorzy planu wzięli pod uwagę bardzo prawdopodobne przeniesienie lotniska z Okęcia do Baranowa. W legendzie do mapy jest symbol lotniska, ale na samej mapie brakuje znaczka w miejscu Lotniska Chopina. Zadziwiający jest też brak jakichkolwiek propozycji rozwoju Szybkiej Kolei Miejskiej.

(jok)

.
 

REKLAMA

Komentarze (20)

# Tubylec

13.02.2023 15:34

Czajkowski najpierw pisze wnioski do UE o zablokowanie pięniędzy dla Polski, a następnie swoim wyborcom i mieszkańcom wmawia, że przez brak pieniędzy z Unii, jest problem z inwestycjami w stolicy. Nieżly kartofel. A w dodatku sabotażysta, który wykorzystuje miasto i mieszkańców do gry politycznej. Mieszkańcy stolicy stali się zakładnikami tego hipokryty. Dobrali się z rządem doskonale. A mieszkańcy znaleźli się pomiędzy młotek, a kowadłem.

# Vvv

13.02.2023 15:45

Ogromny badziew, ciekawe gdzie niby jest miejsce na Marymoncie na trzy stacje metra. Środkowy palec dla Bialołęki, której gdy zabierano 2 linię metra przez głębocką to obiecywano, że coś później będzie. Wawer i okolice też olane.

# pucha

13.02.2023 15:52

To nie Trzaskowski zaorał system sprawiedliwości w Polsce. To PIS i tylko PIS jest odpowiedzialny za ostatnie 7 lat nierządu. To rząd przez swoje machloje przy systemie podatkowym drenuje samorządy. Przeciętny obywatel dostanie wyższą kwotę wolną od podatku i 2% mniej przy najniższym progu procentowym ale zapłaci dużo wyższą składkę na świadczenia zdrowotne, a kasa poleci nie do Samorządu tylko do kasy państwa. Jesteś PISowskim trolem i tubą powielającą propagandę pisowskiej TV. Tylko bieda może przemówić Ci do rozsądku, bo logiczne argumenty nie przebiją się przez ten beton.

REKLAMA

# antypis

13.02.2023 15:56

#pucha napisał(a) 13.02.2023 15:52
kasa poleci nie do Samorządu tylko do kasy państwa. Jesteś PISowskim trolem i tubą powielającą propagandę pisowskiej TV.

Czy możesz pokazać, w którym roku spadły dochody Warszawy z podatku PIT? Bo ja sprawdzałem. Rosną rok do roku. Nawet na 2023 ratusz zaplanował wzrost z PIT. Też wierzysz propagandzie, tylko tej drugiej.

# Marian

13.02.2023 20:39

Za walkę z kierowcami, kiedy sam wozi swoje .upsko służbową furą, dam temu komuchowi czerwoną kartkę. Zagłosuję na PIS.

# Wawer

13.02.2023 20:58

Wawer, największa dzielnica Warszawy, nie doczeka się nawet tramwaju. Tu jest najgorsza sieć komunikacyjna, a mieszka najwięcej mieszkańców miasta, w tym bardzo dużo cudzoziemców. Od lat kilkudziesięciu plany niczego nowego praktycznie nie przewidują. Dptrzeć z Traktu Lubelskiego do centrum najlepiej autem albo pieszo.

REKLAMA

# BeMózg

13.02.2023 21:50

O stopniu zacofania w zakresie komunikacji kolejowej świadczy fakt, że ostatnie inwestycje wprowadzające i wyprowadzające ruch kolejowy z Warszawy zrealizowano przed wojną: w zakresie ruchu lokalnego - WKD do Grodziska Mazowieckiego w 1927 roku oraz kolej do Łomianek i Palmir (ta druga wybudowana w 1927 roku, została rozebrana przez niemieckiego okupanta około 1943 roku), zaś w zakresie ruchu dalekobieżnego kolej radomską w 1934 roku. Pozostałe linie to realizacje jeszcze XIX-wieczne. Do tego w okresie powojennym sukcesywnie likwidowano podmiejskie wąskotorowe linie kolejowe z których nie ostała się żadna i rozebrano końcówkę normalnotorowej linii kolejowej prowadzącej do Zegrza.
Jednocześnie nie zrealizowano żadnej nowej linii kolejowej wychodzącej z Warszawy oraz nie zrealizowano zaplanowanej południowej obwodnicy kolejowej, co więcej - nawet nie pozostawiono rezerwy terenowej pod jej wybudowanie. Jedyne istotne inwestycje powojenne to pełna elektryfikacja linii kolejowych w węźle warszawskim oraz poszerzenie do czterech torów wylotu w kierunku Grodziska, zaś w ostatnich latach dobudowa drugiego toru na odcinku od Otwocka do Pilawy oraz dobudowa trzeciego toru do Legionowa.

# Vvv

13.02.2023 23:20

#BeMózg napisał(a) 13.02.2023 21:50
O stopniu zacofania w zakresie komunikacji kolejowej świadczy fakt, że ostatnie inwestycje wprowadzające i wyprowadzające ruch kolejowy z Warszawy zrealizowano przed wojną: w zakresie ruchu lokalnego - WKD do Grodziska Mazowieckiego w 1927 roku oraz kolej do Łomianek i Palmir (ta druga wybudowana w 1927 roku, została rozebrana przez niemieckiego okupanta około 1943 roku), zaś w zakresie ruchu dalekobieżnego kolej radomską w 1934 roku. Pozostałe linie to realizacje jeszcze XIX-wieczne. Do tego w okresie powojennym sukcesywnie likwidowano podmiejskie wąskotorowe linie kolejowe z których nie ostała się żadna i rozebrano końcówkę normalnotorowej linii kolejowej prowadzącej do Zegrza.
Jednocześnie nie zrealizowano żadnej nowej linii kolejowej wychodzącej z Warszawy oraz nie zrealizowano zaplanowanej południowej obwodnicy kolejowej, co więcej - nawet nie pozostawiono rezerwy terenowej pod jej wybudowanie. Jedyne istotne inwestycje powojenne to pełna elektryfikacja linii kolejowych w węźle warszawskim oraz poszerzenie do czterech torów wylotu w kierunku Grodziska, zaś w ostatnich latach dobudowa drugiego toru na odcinku od Otwocka do Pilawy oraz dobudowa trzeciego toru do Legionowa.
Jeszcze zmodernizowali trasę do Białegostoku, czyli trasę przez Zielonkę.

# BeMózg

14.02.2023 02:29

#Vvv napisał(a) 13.02.2023 23:20
Jeszcze zmodernizowali trasę do Białegostoku, czyli trasę przez Zielonkę.
Po wojnie zmodernizowano wszystkie trasy wylotowe z Warszawy, i to wielokrotnie.

REKLAMA

# nnn

14.02.2023 08:19

Wchodzimy w kampanię wyborczą, warto coś obiecać.

# jedwabiak

14.02.2023 10:23

#nnn napisał(a) 14.02.2023 08:19
Wchodzimy w kampanię wyborczą, warto coś obiecać.
A KO ma w swoim programie że jak dwa razy obieca to jak by raz dała, więc można się spodziewać wielu obietnic...
Tak, wyborcy peło mówią że PIS kradnie, a wyborcy pisu że PO kradnie... pewnie wszyscy mają rację...
praktycznie każdy kto pcha się do władzy to nie po to żeby tylko rządzić, ale też coś z tego mieć... i to jest normalnie, nikt o zdrowych zmysłach nie pracuje za darmo (no wolontariusze czasami tak).
Problem tylko czy dbają o dobro wspólne i jak je pojmują...
Jak ktoś mówi że lotnisko nie potrzebne bo w Berlinie jest już duże... czy kopalnie zamknąć bo kazali... czy siedzieć cicho bo Berlinowi/Moskwie to nie pasuje...

# Madbutcher

14.02.2023 14:51

Zastanawiam się, jak daleko trzeba mieć posunięty proces zmiękczenia mózgu, żeby uwierzyć w te obietnice.
Na fejsbukowym forum Białołęki ktoś napisał, że cyfry się zgadzają tylko kolejność nie - to jest plan na 5020, a nie 2050 rok.

REKLAMA

# Vvv

14.02.2023 16:21

#Wawer napisał(a) 13.02.2023 20:58
Wawer, największa dzielnica Warszawy, nie doczeka się nawet tramwaju. Tu jest najgorsza sieć komunikacyjna, a mieszka najwięcej mieszkańców miasta, w tym bardzo dużo cudzoziemców. Od lat kilkudziesięciu plany niczego nowego praktycznie nie przewidują. Dptrzeć z Traktu Lubelskiego do centrum najlepiej autem albo pieszo.
Ja nie rozumiem dlaczego nie mogą pociągnąć tej 3 linii z gocławia do wawra czy nawet radości, zrobić węzeł komunikacyjny przy pętli na gocławiu i puścić kolejną linię z wesołej przez ten węzeł na siekierki.

# Tomekk

14.02.2023 16:34

A mi ten układ bardzo się podoba. Wiadomo że do 2050 się nie wyrobią, ale jak już się uda to będę bardzo zadowolony

# tupetuniebrak

14.02.2023 17:08

właśnie kolejny tom bajek został wydany. Ja ze swojej strony mogę obiecać, że do 2200 roku powstanie 6 linii metra.
Podziękuję, nie prenumeruję tefo wydawnictwa.

REKLAMA

# WrednyKot

15.02.2023 11:20

"mieszkańców miasta, w tym bardzo dużo cudzoziemców" no i widzisz #Wawer - nie miaszkają tam Warszawiacy, tylko "mieszkańcy miasta [sic!]", więc hak wam w smak. Priorytet, to stare dzielnice, a nie hotele i b2b dla pontonowych wioślarzy zza morza Śródziemnego, czy wiochmenów.

# Brak zgody

15.02.2023 11:36

Dwie linie w maleńkim Ursusie. Na Białołęce, gdzie za 10 lat będzie mieszkać 250.000 ludzi, trzy stacje zdudlowane z tramwajem. Mistrzostwo planowania

# Ewa_oo

16.02.2023 13:05

Pytanie, czy ktoś te zapowiedzi traktuje poważnie? Żyję w tym mieście ponad 40 lat i choć trudno zaprzeczyć że miasto się rozwija, to jednak infrastruktura nie nadąża zupełnie za potrzebami a samo zarządzanie Warszawą jest bardziej trampoliną do wielkiej polityki niż dbaniem o interesy mieszkańców. Ta przedstawiona wizja, to losowo naniesione kredką linie na mapie Warszawy. Nie ma żadnego planu i za 10 lat nic z tego nie zostanie. Bo w Warszawie nawet jeśli jakiś plan już jest, to i tak zazwyczaj jest opóźniona jego realizacja o conajmniej 10, 20 albo i 50 lat. Dlatego konsekwentnie trzeba pytać o niespełnione obietnice i rozliczać przy urnie z dokonań. Najgorszym Prezydentem jakiego pamiętam był Kaczyński, totalne dno i marazm i nic się z tym nie równa. Martwy okres rozwoju stolicy. In plus moim zdaniem Hanna G.W. mimo kontrowersji popchnęła miasto najbardziej. Trzaskowski to mizeria, ginie gdzieś pomiędzy Piskorskim a Święcickim. Zostanie zapamiętany jako ten, co wybudował pieszy most, tyle że nikt nie potrafi powiedzieć po co...?

REKLAMA

# WaWa-PLToNieNY-USA

18.02.2023 18:48

Prędzej powstanie w PL pierwsza elektrownia atomowa i ruszy tam produkcja prądu niż te 3 dodatkowe linie metra w Stolicy plus rozbudowa tych istniejących.

# Filmowiec97

18.02.2023 20:54

An innovative platform with access to a legal database of links to movies and series.
All movies and series in one place
checked page.
https://bit.ly/3k1m4O1
http://bit.ly/3EghySk
http://bit.ly/3lEQnKx
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025

REKLAMA

Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni