Górce i Jelonki będą mieć SKM-kę. Za osiem lat
20 listopada 2014
Po latach oczekiwania projekt linii SKM-ki między Bemowem a Wolą nabiera realnych kształtów. Ze stacji Połczyńska i Górczewska pojedziemy najpóźniej za osiem lat.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2022 r. cały układ komunikacyjny Bemowa zostanie wywrócony do góry nogami. Między P+R Połczyńska a Fortem Wola otwarta zostanie stacja SKM-ki, z której możliwa będzie przesiadka w kierunku zachodnim (do Gołąbek i Ożarowa Mazowieckiego) oraz północno-wschodnim. Jeśli wybierzemy opcję drugą, dojedziemy do węzła przesiadkowego z metrem przy Wola Parku. Stąd już prosta droga bez przesiadek linią M2, którą będzie można dojechać do centrum, na Targówek i Bródno. Z kolei dalsza podróż SKM-ką będzie oznaczać przystanki na nowej stacji przy Powązkowskiej, Dworcu Gdańskim, zoo, przy Radzymińskiej (tu także będzie nowa stacja) i dalej aż do Rembertowa.
Z SKM-ki na Bemowie z pewnością nie będzie korzystać tak wielu pasażerów, jak z linii metra, jednak każda kolejna stacja, a zwłaszcza węzeł przesiadkowy przy Wola Parku, przyczyni się do zmniejszenia korków na Wolskiej i Górczewskiej i da więcej możliwości szybkiego dojazdu do Dworca Gdańskiego i Świętokrzyskiej, skąd można przesiąść się praktycznie w dowolnym kierunku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2022 r. cały układ komunikacyjny Bemowa zostanie wywrócony do góry nogami. Jeśli chodzi o bezpośrednie relacje, SKM-ka będzie bezkonkurencyjna w dojeździe np. do zoo i oczywiście w podróżach do Ożarowa Mazowieckiego i Rembertowa. Przy okazji okaże się także, czy budowa P+R Połczyńska miała sens. Jeśli zainteresowanie dojazdem do Dworca Gdańskiego będzie duże, parking zapełni się samochodami z gminy Babice. Może się jednak okazać, że pasażerom spoza Warszawy bardziej będzie opłacać się dojazd do SKM-ki już w Ożarowie i parking opustoszeje zupełnie.
Poszkodowani planowanymi inwestycjami mogą się czuć mieszkańcy osiedli przy Strąkowej i Batalionu "Miotła", obok których SKM-ka będzie przejeżdżać bez zatrzymywania. Pozostanie im dojazd autobusem do stacji metra Księcia Janusza.
Wszystkie inwestycje w SKM-kę będą w sumie kosztować aż 25 mld zł. Warszawa wyda 11 mld, PKP Polskie Linie Kolejowe - 8 mld, PKP S.A. - 6 mld.
DG