REKLAMA

Bemowo

Komunikacja

 

Metro pod Górczewską to błąd? "Jelonki na tym stracą"

  8 września 2015

alt='Metro pod Górczewską to błąd? "Jelonki na tym stracą"'
źródło: Wikimedia Commons / I, Adamon

Jeszcze 10 lat temu plany budowy metra zakładały, że podziemna kolej pojedzie prosto na Jelonki. Coraz więcej wskazuje na to, że decyzja o odejściu od tej koncepcji była błędem.

REKLAMA

O budowie metra na szybko zaludniające się Jelonki mówiło się już w latach 70-tych. Spośród planowanych wtedy w Warszawie trzech linii pierwsza już powstała, druga jest w budowie ze znacznymi zmianami wobec oryginalnego pomysłu, zaś z trzeciej zrezygnowano jako dublującej kolej miejską. Linia M2 miała przebiegać przez Śródmieście, Wolę i Jelonki w najprostszy możliwy sposób: pod ulicami Świętokrzyską, Prostą, Kasprzaka i Człuchowską do skrzyżowania z Lazurową. Dopiero ekipa prezydenta Lecha Kaczyńskiego i jego komisarycznych następców zmieniła plan i zdecydowała o budowie linii metra, biegnącej wielkim zakolem przez Górczewską. W rezultacie do stacji metra Górce, która powstanie w 2022 roku, będzie daleko z obu największych osiedli zachodniej Warszawy.

- Założony przebieg metra pod Górczewską wykluczy właściwą obsługę zarówno Jelonek, jak i Nowego Bemowa - komentuje specjalista transportu Marcin Banach. - Przebiegi metra w osi korytarzy komunikacyjnych pozwalają na realne zastąpienie transportu naziemnego. Meandrowanie linii pomiędzy Kasprzaka, Górczewską a Połczyńską wyklucza pełne przejęcie obsługi połączeń międzyobszarowych przez metro. Trudno wskazać korytarz, z którego mają zniknąć autobusy, jeśli każdy z korytarzy będzie obsłużony przez metro tylko na pewnym odcinku.

Innymi słowy: w 2022 roku czekają nas kolejne nerwowe konsultacje społeczne z Zarządem Transportu Miejskiego, który po otwarciu nowych stacji powinien odzyskać z Bemowa jak najwięcej autobusów i wysłać je tam, gdzie za siedem lat nie będzie komunikacji szynowej. Przy planowanej trasie metra bunt pasażerów jest pewny, bo podziemna kolej zastąpi - spośród najpopularniejszych obecnie linii - tylko E-5. E-2, 523 czy 190 będą dublować metro na Górczewskiej, ale już nie w dalszych relacjach. A przecież z podziemnej kolei opłaca się korzystać dopiero wtedy, gdy mamy do pokonania dłuższy dystans, powyżej 10 km.

Metro wolniejsze od autobusu?

Linia 506 pokonywała odcinek między Halą Wola a stacją Świętokrzyska w ok. 25 minut. Obecnie trasy tej nie da się przejechać bez przesiadki: jedziemy 26 minut do przystanku Ratusz Arsenał tramwajem 26, przesiadamy się po schodach (nie ma przejścia naziemnego) do innej linii i podjeżdżamy jeszcze dwa przystanki. Równie dobrze można byłoby wypożyczyć na tym krótkim odcinku rower Veturilo (i jechać jezdnią, bo nie ma drogi rowerowej) lub po prostu iść pieszo przez park Saski. Co da nam metro?

W roku 2022 otwarta będzie już stacja Górce. Spod hali dojedziemy do niej w 4 minuty, zejdziemy na stację, przejdziemy przez bramki, poczekamy na peronie i spędzimy w metrze prawdopodobnie 17 minut. Następnie powoli wyjedziemy na powierzchnię z bardzo głęboko położonego peronu i uznamy, że lepiej korzystać z tramwaju albo spacerować przez park Saski. Czy tak powinno wyglądać połączenie Jelonek z centrum aglomeracji, w którym przecinają się dwie linie metra?

- Szacuję, że podróż z rejonu Człuchowskiej do centrum miasta z wykorzystaniem metra zajmie przynajmniej tyle czasu, ile na pokonanie tego odcinka potrzebowała linia 506 - mówi Banach. - Doliczając ekwiwalent czasowy z tytułu niedogodności związanej z przesiadką, metro przyczyni się w odczuwalny sposób do pogorszenia jakości obsługi komunikacyjnej Jelonek, poza niewielkimi fragmentami osiedli Górce i Górczewska. Uruchomienie drugiej linii metra pozostanie bez znaczenia dla Nowego Bemowa. Czas przejazdu z wykorzystaniem metra będzie nawet o 50% dłuższy, niż tramwajem ciągiem Radiowa - Obozowa - al. "Solidarności".

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Za późno na zmiany

Oferty na budowę stacji Płocka, Młynów i Księcia Janusza są już otwarte, obecnie trwa wybór wykonawcy a w Warszawie nie ma woli politycznej do zmiany niekorzystnego dla większości mieszkańców przebiegu linii. Gdyby można było zaprojektować M2 od nowa, Banach zaproponowałby rozwiązanie zastosowane na Mokotowie.

- Metro pobiegło pod al. Niepodległości, zastępując ursynowskie autobusy przyspieszone, natomiast na Puławskiej i Wołoskiej pozostały tramwaje - przypomina.

W wizji specjalisty transportu metro jechałoby prosto pod Człuchowską i Kasprzaka, zaś Radiową-Obozową i Połczyńską-Wolską obsługiwałyby szybko jeżdżące tramwaje. Komunikacja tramwajowa ruszyłaby na Górczewskiej i jednocześnie zniknęła z Kasprzaka jako dublująca metro i nieobsługująca całego ciągu Kasprzaka-Prosta-Świętokrzyska. W efekcie wszystkie istniejące ciągi komunikacyjne między Bemowem a Śródmieściem byłyby obsłużone przez szybki transport szynowy i doszedłby nowy korytarz w postaci niemal idealnie prostej linii metra. Ale skoro już zdecydowano się na odgięcie metra na Górczewską, to w opinii Banacha najlepszym wyjściem byłaby kontynuacja trasy na Nowe Bemowo i Chomiczówkę.

Jak taką koncepcję oceniają nasi Czytelnicy? Czy budowa linii metra z Woli na Chrzanów łukiem pod Górczewską jest racjonalna? Zapraszamy do dyskusji.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (37)

# qaz

08.09.2015 15:48

Jelonki mają tramwaj i chodniki. To powinno nam wystarczyć. Metro pod Górczewską niech będzie dla kupujących w Auchan i Castoramie. Porządek musi być.

# tomm

08.09.2015 16:58

Bez sensowne dywagacje. Autor wizjoner ;)

# ludzik

08.09.2015 18:32

Nie znam autora, ale widzę że człek nie ma nic do powiedzenia. Przypuszczam, że mieszka przy hali na Człuchowskiej i ubolewa, że nie będzie miał pod klatką zejścia do metra.

REKLAMA

# Dominik Bełkot

08.09.2015 18:52

Marudzenie bez sensu.

# pasażer

08.09.2015 19:32

Niestety u nas metro buduje się aby budować. To że na absurdalnej trasie? A kogo to obchodzi. Grunt, ze ci co na jego budowie maja zarobic - to zaroba. Smutne ale prawdziwe.

# smolin

08.09.2015 19:39

na polczynskiej sa tramwaje. Gorczewska zrobi sie arteria dojazdowa dla nowych osiedli miedzy s8 a lazurowa.

REKLAMA

# Mr.Zoka

08.09.2015 20:23

Jelonki Południowe w ciągu ostatnich lat straciły bezpośrednie połączenie z Centrum. Mówię tu w szczególności o Jelonkach pomiędzy Człuchowską a Połczyńską. Z powodu budowy 2 linii metra zostały zlikwidowane albo zmienione linie 105, 125, 422... Po otwarciu rond Onz i Daszyńskiego sytuacja nie wróciła do poprzedniego stanu. Do tego zlikwidowano jedną linię tramwajową jadącą z Pętli Górczewska do Centrum. Chcą jeszcze zlikwidować jedną z Dwóch linii, którymi można dojechać do tramwaju.Komunikacja jest fatalna... Skandal. Do tego jeszcze metro za te 20 lat nie będzie dla nas...

# górcz228cośtam

08.09.2015 21:00

Mowy nie ma o żadnym powrocie do koncepcji metra pod Człuchowską! Szkaradne blokowisko Jelonki to nie miejsce na tak drogą inwestycję. Górczewska wraz z bezpośrednią okolicą jest jednym z najbardziej odmieniających się i zabudowujących rejonów Warszawy, nie tylko Bemowa, więc zupełnie logicznym jest budowanie metra TUTAJ, nie tam.

# Kaczogronkowiec

08.09.2015 21:49

Osiedla i stare i nowe są głównie na Jelonkach i Nowym Bemowie, jednak na żadne z nich metro nie dojedzie. Superrr. Proponuję jeszcze pierwszą linię wykopać spod Ursynowa i dać pod Puławską, a dopiero przed granicą miasta zagiąć na Kabaty. Będzie tak samo głupio jak ma być na Bemowie. Może wtedy dotrze do pustch łbów że metro puszcza się pod osiedlami, a nie pod wylotówką.

REKLAMA

# Parkinson

09.09.2015 06:30

Mieszkam na Jelonkach od 30 lat i pomimo że nie szukam specjalnie informacji o M2,to pierwszy raz słyszę o planach linii na innej trasie niż ta planowana w początkowej koncepcji. Mi się krzywda nie stanie gdyż w nowej opcji będę miał do metra bliżej. Ale Ci wszyscy którzy brali kredyty na mieszkania w polu za Lazurową zostali jawnie okłamani, bo deweloper snuł wizję łatwiej i szybkiej komunikacji. Po raz kolejny nasi rządący - "społecznie działający pasjonaci polityki " pokazali,że najważniejsze są ich biznesy, bo ewidentnie takie ukrywane przez lata zmiany koncepcji skoro nie były powodem do głosnego chwalenia się i umotywowania tego, służyły innym celom, wg mnie prywatnym...

# Osiedle Bemowo

09.09.2015 10:52

#ludzik odnoszę to samo wrażenie, że autor mieszka na Jelonkach ;)))

# jakaka

09.09.2015 13:51

a ja choć mieszkam na nowym bemowie to zgadzam się z autorem

REKLAMA

# racjonalny

09.09.2015 16:24

Metro powinno pojechać albo na Jelonki pod Czułchowską, albo na Nowe Bemowo pod Wrocławską. Pod Górczewską to zwykła sztuka dla sztuki, a później całe Jelonki i oba Bemowa będą na siłę dowożone do metra? Nie dziękuje, już to przerabiamy z ogryzkiem metra do Daszyńskiego.

# zjelonek ( północnych )

09.09.2015 17:43

#racjonalny napisał(a) 09.09.2015 16:24
Metro powinno pojechać albo na Jelonki pod Czułchowską, albo na Nowe Bemowo pod Wrocławską. Pod Górczewską to zwykła sztuka dla sztuki, a później całe Jelonki i oba Bemowa będą na siłę dowożone do metra? Nie dziękuje, już to przerabiamy z ogryzkiem metra do Daszyńskiego.
A dlaczego albo - albo ? A może rozgałęzienie przy Elekcyjnej ?
Bo prowadzenie tunelu pod prostą szeroką ulicą jak Górczewska to marnotrawstwo pieniędzy - tu miał być szybki tramwaj , przez Ochotę do Lemingradu.
Dlaczego podziemne linie metra nie przebiegają skośnie do istniejącej siatki ulic ?

# Yelonkers

09.09.2015 18:38

Napisali że jak metro biegnie pod ulicą prosto, to można zastąpić autobusy. I w sumie racja, tylko niech biegnie pod ulicami które prowadzą osiowo przez osiedla tak jak KEN na Ursynowie. Człuchowska i Wrocławska pasuje, bo tam nie ma tramwaju a pierdyliard linii autobusowych do centrum warto by zastąpić metrem. Jak zabieracie metro z Jelonek, to oddawać złodzieje 506!!!!!!!

REKLAMA

# krewetka

10.09.2015 09:44

Na te mapce widać, że metro w starej wersji obsługiwałoby takie zaludnione obszary jak tory PKP, cmentarze i parki. No i na końcu Jelonki.

# zorientowany

10.09.2015 11:23

Krewetka masz chyba sos pomidorowy zamiast mózgu. W starej wersji metro obsługiwało ulice bez tramwaju, dlatego też w końcu lat 90tych zdecydowano się nie odtwarzać torowiska tramwajowego na Kasprzaka, a tory od Skierniewickiej do ONZtu eksploatować do ich zużycia technicznego ( chyba pamiętamy to w 100% oryginalne torowisko z lat 60tych po którym chadzał Łazuka). Metro według starych planów miało obsługiwać nie tylko Jelonki, ale os. Wolska, Płocka oraz zakłady pracy (Polfa, Kasprzak, Polam, Świerczewski, Nowotko). Jakiś debil doradca najwyraźniej uznał, że skoro nie ma fabryk, to jest nicość. Tymczasem tereny poprzemysłowe, to szybko rozwijające się obszary zabudowy mieszkaniowej o bardzo dużej gęstości zaludnienia. Jeszcze kilka lat i gigantyczne blokowisko powstanie na terenie ZM.Wola. Tramwaj ani tym bardziej autobus 105 tego nie przerobi, bo rano przy "śmierdziuchu" i tak ciężko wbić się do zapełnionego pojazdu. To właśnie przebieg pod Górczewską jest od czapy. Stacja Moczydło chyba będzie czynna tylko sezonowo i służyła niedzielnemu handlowi na Moczydle, albo dojeżdżającym na basen :) Stacja przy Ciołka? Gęstość zaludnienia odpowiada 1/3 ulicy Wyki. Stacja Bemowo Ratusz będzie obłożona, ale to nie przez słoików z Pełczyńskiego, lecz kilkanaście tysięcy pasażerów z Jelonek i Bemowa-Lotniska dowożonych na siłę jak bydło do PGRu za komuny dla zrobienia statystyki przed wizytą pierwszego sekretarza. Prezydent Gronkiewicz nowe fajne methro też zapewne będzie wizytowała...

# jelonki

13.09.2015 11:33

A krytykujący zapewne mieszkaja przy Górczewskiej. Prawda jest taka, że z jelonek ciężko jest dojechać gdziekolwiek bez przesiadki. Zabrali nam 506 na świętokrzyska, 8 do centrum, 125 i wiele innych środków transportu -.- a do wola parku jezdzi bardzo duzo autobusów wiec sorry ale metro tam zbędne zwlaszcza ze 190 ma podobna trasę więc jeśli zabiora ten autobus po otwarciu metra to na jelonkach bedzie gorzej niz w jakims Pruszkowie

REKLAMA

# Abrakadabra

14.09.2015 09:56

Metro będzie budowane (nie drążone) pod ulicą Górczewską taką samą metodą jak linia M2, czyli ODKRYWKOWO. Dlatego potrzebna jest długa, szeroka i prosta ulica, tak jak było w przypadku ciągu Prosta-Świętokrzyska. Przez cały okres budowy Górczewska będzie rozkopana.

# ybki

14.09.2015 12:04

Mi tam pasuje.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025