REKLAMA

Bemowo

komunikacja »

 

SKM z Jelonek na Służewiec? Peron przy Strąkowej? Do dzieła!

  25 września 2015

alt='SKM z Jelonek na Służewiec? Peron przy Strąkowej? Do dzieła!'
W tej dekadzie w Warszawie powstały tylko trzy stacje dla kolei miejskich: Zacisze Wilno, Ursus Niedźwiadek i Lotnisko Chopina.
źródło: ZTM

Wszystko wskazuje na to, że z linii kolejowej między Wolą a Bemowem skorzystamy najwcześniej za dziesięć lat. Jest więc mnóstwo czasu na ponowne przemyślenie sprawy.

REKLAMA

Osiem lat to dla Warszawy cała epoka i nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak miasto będzie wyglądać w roku 2023, ani jakie będą potrzeby mieszkańców. PKP Polskie Linie Kolejowe, odkładając budowę stacji Górczewska i Połczyńska, dają sobie czas do zastanowienia. Nad czym powinni zastanowić się kolejarze?

Przede wszystkim nad połączeniem linii jelonkowskiej ze stacjami Aleje Jerozolimskie, Rakowiec, Żwirki i Wigury i Służewiec. 189, dowożące na Służewiec m.in. pracowników z Jelonek, to w godzinach szczytu "stado" przegubowych autobusów, które można zastąpić SKM-ką. Dojazd autobusem z Os. Górczewska do przystanku Służewiec trwa 32 minuty (plus korki). Gdyby powstał tunel pod Odolanami i stacja obok Wola Parku, przejazd trwałby ok. 20 minut i w 3/4 odbywał się w komfortowych warunkach SKM-ki, do której można by dojechać autobusem lub nawet rowerem. Dla osób mieszkających na wschód od Powstańców Śląskich, w odległości spaceru od torów, zysk czasowy byłby jeszcze większy.

Pytanie brzmi: czy warto budować linię kolejową, która byłaby wykorzystywana właściwie tylko od poniedziałku do piątku w godzinach szczytu? Po otwarciu kilku nowych stacji SKM-ki do zagłębia biurowego na Służewcu dojeżdżaliby nią właściwie tylko mieszkańcy Jelonek, Ulrychowa i Żoliborza Artystycznego. Wszystko zależy od tego, jaką funkcję będą mieć w przyszłości tereny poprzemysłowe na zachodnich Odolanach.

Do rozważenia jest budowa stacji na wysokości Strąkowej. Gdyby powstała, odległości między przystankami SKM-ki między Bemowem a Wolą wynosiłyby około kilometra. Dla metra i Szybkiej Kolei Miejskiej to idealna odległość między stacjami.

PKP PLK i Metro Warszawskie powinny też koniecznie znaleźć rozsądne rozwiązanie problemu węzła przy Wola Parku. Stwierdzenie, że perony metra i SKM-ki musi dzielić 300 metrów i inaczej się nie da, jest nie do przyjęcia. Wciąż jest czas na przesunięcie planowanego tunelu metra tak, by pod istniejącą linią kolejową nie było łuku i można było zbudować tam perony. Warto rozważyć też rezygnację ze stacji SKM-ki w tym miejscu. Może zamiast budować węzeł spacerowy przy Wola Parku lepiej zainwestować w stację pod Dywizjonu 303 i nowe przystanki tramwajowe obok? Wtedy z bezpośredniej linii na Służewiec skorzystaliby też mieszkańcy Nowego Bemowa, okolic Fortu Bema i Koła.

Dobrzy planiści są w stanie odpowiedzieć na te i inne pytania o inwestycje kolejowe po przeprowadzeniu poważnych analiz. Tylko czy mamy w Polsce dobrych planistów?

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (9)

# zjelonek

25.09.2015 11:15

Miasto za 8 lat powinno wyglądać tak jak je dzisiaj zaplanujemy.
A stacja przy Strąkowej nie ma sensu , bo nie byłaby ani przesiadkowa z metrem ani z P&R przy Połczyńskiej.
Chyba że wracamy do koncepcji metra pod Człuchowską.
Ale wtedy powinno być odgałęzienia przy Elekcyjnej na Bemowo - i wtedy byłaby 2 stacja przesiadkowa pod Księcia Janusza-Dywizjonu 303 , a P&R można przenieść na pola w Gołąbkach.
Wbrew pozorom SKM to nie metro - nie powinna mieć przystanków co kilometr bo wtedy przestanie być Szybka.

# Osiedle Bemowo

25.09.2015 12:34

Dla mnie idealnymi lokalizacjami stacji na tej trasie byłby stacje:
Połczyńska - Strąkowa - Górczewska - Dywizjonu 303.

# zjelonek

25.09.2015 13:38

#Osiedle Bemowo napisał(a) 25.09.2015 12:34
Dla mnie idealnymi lokalizacjami stacji na tej trasie byłby stacje:
Połczyńska - Strąkowa - Górczewska - Dywizjonu 303.
A może jeszcze Dźwigowa , Marynin i Lasek na Kole ?
To ma być Szybka Kolej Miejska ?

REKLAMA

# z bemowa

27.09.2015 21:46

Stacje Górczewska i Dywizjonu 303 mogą być zastąpione jedną stacją pośrodku z dojściem do niej od strony Wola Parku ( z tyłu centrum, tam gdzie dziś jest dzikie przejście przez tory) jak i od strony osiedla Górce. Do wiaduktu tramwajowego na Dywizjonu od peronów SKM było by do przejścia jakieś 300 metrów, to nie tragedia. Większą tragedią jest to, że wiadukt na Dywizjonu 303 nie będzie mógł obsłużyć przystanków tramwajowych, a przebudowa to kilka lat, zwłaszcza że w 2020 ma być tam poprowadzona trasa S7.

# darq

27.09.2015 23:57

Tunel pod Odolanami to mrzonki. Plany PKP dla Warszawy na tę siedmiolatkę - najlepszą w historii kolei - nie zakładają budowy prawie żadnych torów. To czemu za 10 lat mieliby się szarpać na taki wydatek?
Już bardziej realne (ale też wątpliwe) byłoby połączenie Ursus Pn. - Służewiec, ta pierwsza stacja niedługo się bardzo przybliży do Jelonek.
Tym, o co teraz warto walczyć (w ZTM), jest odciążenie 189 linią przyspieszoną, najlepiej przez Nowolazurową zamiast Dźwigową, najlepiej do Metra Wilanowska (węzeł przesiadkowy). Akurat w listopadzie zwolni się pula autobusów z objazdów mostu Łazienkowskiego.

# PKP

06.10.2015 14:30

No ale taki tunel juz istnieje! W tym momencie jest on wykorzystywany tylko przez pociagi towarowe. Tory prowadza z Warszawa Główna Towarowa i łączą się z torami w kierunku Piaseczna na wysokości przystanku Warszaw Al Jerozolimskie. Nikt przy zdrowych zmysłach nie poprze budowy kolejnego tunelu, który będzie używany tylko w godzinach szczytu. Po prostu trzeba zmodernizować ta linie (linia jest jedno torowa)

REKLAMA

# darq

11.10.2015 19:08

@PKP
Ale jak proponujesz wykorzystać ten tunel w ruchu pasażerskim? Trzeba by chyba zeskakiwać z Nowolazurowej na stację Odolany albo jechać do Gołąbek. Autor miał na myśli przebieg torów taki jak na obrazku. Przy dobrze zorganizowanej kolei miejskiej taka linia obwodowa miałaby sens (przejedź się 189 poza godzinami szczytu - jest popyt). Tyle że nie widzę szans. Powtórzę - warto teraz walczyć o przyspieszony autobus na Nowolazurowej, bo ZTM zdaje się planuje jakiegoś ślimaka, tak jak na Gierdziejewskiego.

# qvertz

08.11.2018 21:28

Po kilku latach od powstania tego artykułu trzeba ze smutkiem podkreślić, że nic się na lepsze nie zmieni. Dalej włodarze i planiści z uporem maniaka pchają cały transport do centrum miasta. Jakiekolwiek szynowe, najlepiej podziemne, połączenia Bemowa i Jelonek z Ochotą i Mokotowem są kompletnie ignorowane. Próbował trochę o tym mówić Patryk Jaki w kampanii, ale po zwycięstwie Trzaskowskiego te marzenia trzeba będzie odłożyć ad calendas Graecas. I niestety jest to straszna perspektywa, bo już teraz przejazd w godzinach szczytu przez tunel na Dźwigowej z Włoch na Jelonki jest drogą przez mękę. Warszawie naprawdę brakuje charyzmatycznych wizjonerów, którzy narzuciliby właściwy styl narracji, tak by przyniosło to dobre skutki dla następnych pokoleń. Rządzą miastem ludzie bez ambicji i wiedzy, często po prostu głupi, a na pewno mało inteligentni i nie lubiący Warszawy.

# Magma Finance

12.05.2022 10:06

Magma Fincrop is a reputed and licensed moneylender, offering loans at low interest rates. The company is registered with the ministry of law. Our mission is to help people who are in need of cash by lending them money. We do not need any credit score, collateral and deposits to process your loan request.
Some of the services provided by the company are:
Personal Loans
Business Loans
Payday Loans
Debt Consolidation Loans
Apply for a loan today.
email: magmafincropp@gmail.com
Whats-app us on +917896570143

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA