SKM z Jelonek na Służewiec? Peron przy Strąkowej? Do dzieła!
25 września 2015
Wszystko wskazuje na to, że z linii kolejowej między Wolą a Bemowem skorzystamy najwcześniej za dziesięć lat. Jest więc mnóstwo czasu na ponowne przemyślenie sprawy.
Przede wszystkim nad połączeniem linii jelonkowskiej ze stacjami Aleje Jerozolimskie, Rakowiec, Żwirki i Wigury i Służewiec. 189, dowożące na Służewiec m.in. pracowników z Jelonek, to w godzinach szczytu "stado" przegubowych autobusów, które można zastąpić SKM-ką. Dojazd autobusem z Os. Górczewska do przystanku Służewiec trwa 32 minuty (plus korki). Gdyby powstał tunel pod Odolanami i stacja obok Wola Parku, przejazd trwałby ok. 20 minut i w 3/4 odbywał się w komfortowych warunkach SKM-ki, do której można by dojechać autobusem lub nawet rowerem. Dla osób mieszkających na wschód od Powstańców Śląskich, w odległości spaceru od torów, zysk czasowy byłby jeszcze większy.
Pytanie brzmi: czy warto budować linię kolejową, która byłaby wykorzystywana właściwie tylko od poniedziałku do piątku w godzinach szczytu? Po otwarciu kilku nowych stacji SKM-ki do zagłębia biurowego na Służewcu dojeżdżaliby nią właściwie tylko mieszkańcy Jelonek, Ulrychowa i Żoliborza Artystycznego. Wszystko zależy od tego, jaką funkcję będą mieć w przyszłości tereny poprzemysłowe na zachodnich Odolanach.
Do rozważenia jest budowa stacji na wysokości Strąkowej. Gdyby powstała, odległości między przystankami SKM-ki między Bemowem a Wolą wynosiłyby około kilometra. Dla metra i Szybkiej Kolei Miejskiej to idealna odległość między stacjami.
PKP PLK i Metro Warszawskie powinny też koniecznie znaleźć rozsądne rozwiązanie problemu węzła przy Wola Parku. Stwierdzenie, że perony metra i SKM-ki musi dzielić 300 metrów i inaczej się nie da, jest nie do przyjęcia. Wciąż jest czas na przesunięcie planowanego tunelu metra tak, by pod istniejącą linią kolejową nie było łuku i można było zbudować tam perony. Warto rozważyć też rezygnację ze stacji SKM-ki w tym miejscu. Może zamiast budować węzeł spacerowy przy Wola Parku lepiej zainwestować w stację pod Dywizjonu 303 i nowe przystanki tramwajowe obok? Wtedy z bezpośredniej linii na Służewiec skorzystaliby też mieszkańcy Nowego Bemowa, okolic Fortu Bema i Koła.
Dobrzy planiści są w stanie odpowiedzieć na te i inne pytania o inwestycje kolejowe po przeprowadzeniu poważnych analiz. Tylko czy mamy w Polsce dobrych planistów?
Dominik Gadomski