REKLAMA

bck hip hop 1bck hip hop 2bck hip hop 0
Bemowo

drogi »

 

Hałas na Lazurowej nie daje żyć. Będą badania

  dzisiaj, 12:39

alt='Ulica Lazurowa. Badania natężenia hałasu'
Okna i balkony mieszkańców kilka metrów od ruchliwej dwujezdniowej i trzypasmowej ulicy. Zamiast ekranów czy chociażby drzew, są ledwo widoczne krzewy. Fot. Mikołaj Ojrzanowski

Problem nadmiernego hałasu dobiegającego od Lazurowej nie jest nowy. Choć ulica została przebudowana w 2018 roku, mieszkańcy okolicznych bloków wciąż narzekają na zbyt głośny ruch samochodowy.

REKLAMA

moje bielany 004 2moje bielany 004 0

Ulica zyskała wówczas dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, sygnalizację świetlną na głównych skrzyżowaniach oraz ograniczony dostęp z dróg wewnętrznych. Zdaniem Zarządu Dróg Miejskich, taka organizacja ruchu zwiększa bezpieczeństwo, ale sama geometria ulicy sprzyja łamaniu przepisów.

Do tego dochodzi głośna nawierzchnia i bliskość zabudowy mieszkalnej, oddalonej od jezdni często o zaledwie kilkanaście metrów. Bemowski radny Mikołaj Ojrzanowski zapytał Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta, czy zastosowana "cicha nawierzchnia" rzeczywiście spełnia swoje zadanie i dlaczego wzdłuż ulicy nie posadzono większej liczby drzew, które mogłyby tłumić dźwięki.

"Cicha nawierzchnia" nie zawsze cicha

Tak zwana cicha nawierzchnia to cienka warstwa mineralno-asfaltowa, która ma ograniczać hałas powstający przy kontakcie opon z jezdnią. Jej skuteczność zależy jednak od natężenia ruchu, prędkości pojazdów i właściwej konserwacji.

- Zastosowanie tego rozwiązania było zgodne z decyzją środowiskową - wyjaśnia wiceburmistrz Maciej Wójtowicz. - Nasadzenia drzew i krzewów wykonano zgodnie z harmonogramem, a obumarłe rośliny wymieniono w ramach gwarancji - dodaje.

Jak przyznaje wiceburmistrz, intensywny ruch ciężarówek związany z budową metra i nowych osiedli między ulicami Doroszewskiego a Sterniczą może chwilowo zwiększać poziom hałasu.

Zapraszamy na zakupy

Kto winny - drogowcy czy deweloperzy?

Wiceburmistrz Wójtowicz odniósł się też do zarzutu, że przy analizie akustycznej przed przebudową Lazurowej nie uwzględniono planowanej zabudowy mieszkaniowej w jej pobliżu.

- Analizy akustyczne uwzględniały ówczesne zagospodarowanie terenów. Inwestorzy nowych osiedli powinni samodzielnie ocenić wpływ hałasu w swoich projektach - tłumaczy.

Jednak - jak zauważają mieszkańcy - miasto znało miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego i mogło wcześniej zabezpieczyć ulicę ekranami akustycznymi. Dziś łatwiej jest zrzucać odpowiedzialność na deweloperów.

REKLAMA

bck królowa śniegu 2025 2bck królowa śniegu 2025 0

Badania hałasu i nowe pomysły na jego ograniczenie

Jeszcze tej jesieni oraz wiosną mają zostać przeprowadzone pomiary poziomu hałasu, by ocenić skuteczność dotychczasowych rozwiązań.

Zgodnie z miejską mapą hałasu, przy Lazurowej natężenie dźwięku wynosi 65-70 dB, podczas gdy dopuszczalne normy dla terenów mieszkaniowych to 55 dB w dzień i 50 dB w nocy.

Radny Mikołaj Ojrzanowski zaproponował też montaż radarowych wyświetlaczy prędkości wzdłuż Lazurowej i Połczyńskiej, które - poprzez ograniczenie prędkości - mogą dodatkowo zmniejszyć poziom hałasu. Do tematu z pewnością będzie wracać nie tylko rada dzielnicy, ale i sami mieszkańcy.

DB

Dziękujemy, że czytasz nasze artykuły. Chcesz na bieżąco śledzić ważne sprawy w Twojej dzielnicy i w Warszawie?
 Zapisz się do naszego newslettera 
 Obserwuj nas na Google News 
 

REKLAMA

cmp 09-2025 2cmp 09-2025 0

Komentarze (3)

# Tubylec

04.11.2025 12:48

Radarowy wyświetlacz prędkości jest genialny. Powoduje naturalny u kierowcy odruch wyścigowy - chce się jechać szybciej niż ostatnim razem i bić poprzedni rekord. Niech zamontują, na pewno będzie ciszej. Co do hałasu, to winni oczywiście urzędnicy. Pozowili na zabudowę wzdłuż ruchliwej miejskiej autostrady i teraz zonk. Skończy się jak zwykle, fotoradary i progi zwalniające i szykany. Wszystki kierowcy będą teraz mieli tor przeszkód.

# KMB

04.11.2025 14:35

Dodajmy do tego coroczne remonty pasa na lotnisku Chopina, które trwają miesiąc lub dwa, jak było w ubiegłych latach. Szum jest nie do zniesienia, teraz właśnie skończył się remont ale widocznie administracja lotniska doszła do wniosku, że mieszkańcy Bemowa już się przyzwyczaili i już na stałe mamy samolot przelatujący nad moim domem między 23:30, a 1 w nocy. Nie rozumiem, dlaczego pozwala się przelatywać ciężkim samolotom pasażerskim tuż nad budynkiem mieszkalnym, przecież może dojść do awarii samolotu i nie chcę myśleć co się może stać z budynkem, konsekwencje będą katastrofalne.

# jkk

04.11.2025 16:50

Pamiętam Lazurową sprzed wielu lat. Bywało tak, że pojawiały się na ulicy samochody raz na kilka minut. Ale, niewiele lat temu, budowano już zatoki dla autobusów aby stojące na przystankach autobusy nie blokowały coraz większego ruchu na ulicy. Ulice w mieście muszą być, także takie jak Lazurowa. Za kilka lat posadzone przy ulicy drzewka staną się większe, wtedy lepiej będą tłumić uliczny hałas. Rozwiązanie typu radarowy wyświetlacz prędkości może pomóc ograniczyć hałas generowany przez pędzące pojazdy tylko wówczas, gdy wspomagany będzie przez towarzyszącego mu fotografa podłączonego do policyjnej sieci.

REKLAMA

bemowo neurografika 2bemowo neurografika 0
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

smaki zycia 2024-09-03 3smaki zycia 2024-09-03 0
Wstąp do księgarni

REKLAMA

san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 1san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 2san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 0

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

autoreklama tustolica 2autoreklama tustolica 0

REKLAMA

moje bielany 003 2moje bielany 003 0

REKLAMA

bck balwanek 3bck balwanek 0

REKLAMA

refleks chlodnictwo 2024-11-21 1refleks chlodnictwo 2024-11-21 2refleks chlodnictwo 2024-11-21 0

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

bck noc kultury 3bck noc kultury 0

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni