REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Drogi

Aleje Jerozolimskie zostaną zwężone. Dla kierowców jeden pas
REKLAMA

źródło: Wikimedia Commons / Lukas Plewnia


Aleje Jerozolimskie zostaną zwężone. Dla kierowców jeden pas

Po przebudowie odcinka między Marszałkowską a Nowym Światem wąskie będą nawet... buspasy. W zamian ratusz planuje dwie drogi rowerowe i dużo zieleni.

REKLAMA

Zamknięcie dla samochodów przejazdu przez skrzyżowanie Brackiej, Kruczej, Zgody, Szpitalnej i Chmielnej oraz zwężenie Marszałkowskiej między pl. Konstytucji i Nowogrodzką i od Królewskiej do pl. Bankowego - takie plany dla ulic centrum Warszawy były znane już od pewnego czasu. 20 maja ratusz niespodziewanie ogłosił, ze zwężone zostaną także Aleje Jerozolimskie.



REKLAMA

Węższe Aleje Jerozolimskie

Sądząc z zapowiedzi urzędu miasta, Warszawa ma w ten sposób upodobnić się do mniejszych miast, leżących w innym klimacie i mających całkowicie inną historię. Z bliżej niewyjaśnionego powodu samorząd czerpie wzorce ze stolic dwóch skandynawskich państw.

- Stolica przejdzie metamorfozę podobną do tej, którą mają już za sobą takie europejskie metropolie, jak Kopenhaga czy Sztokholm - zapowiada prezydent Rafał Trzaskowski. - Wprowadzamy rozwiązania, które pogodzą oczekiwania pieszych, kierowców, rowerzystów i przedsiębiorców. A to wszystko po to, żeby miasto, które do tej pory było idealnym miejscem do pracy, stało się również idealnym miejscem do życia.

- To jedno z największych wyzwań programu Nowe Centrum Warszawy, który odmieni oblicze centralnej części stolicy - dodaje wiceprezydent Michał Olszewski. - Budujemy już nowy "plac pięciu rogów", planujemy przebudowę Marszałkowskiej, teraz czas na Al. Jerozolimskie. Pracujemy nad tym zadaniem wspólnie z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego. Chcemy, aby po zakończeniu inwestycji kolejowej Aleje Jerozolimskie zmieniły się w piękną przestrzeń publiczną, przyjazną pieszym, rowerom i komunikacji zbiorowej, a także pełną zieleni.



REKLAMA

Nowe Aleje Jerozolimskie

Zgodnie z założeniami, po przebudowie odcinka między Marszałkowską a Nowym Światem Al. Jerozolimskie będą miały szersze chodniki z miejscem na ogródki gastronomiczne, a także cztery szpalery drzew. Do dyspozycji kierowców pozostanie jeden pas ruchu w każdym kierunku. Obok znajdą się buspasy, zatoki do parkowania równoległego i drogi rowerowe. Co ciekawe, zarówno pasy dla samochodów, jak i buspasy będą wyjątkowo wąskie - pierwsze zaplanowano na 3 m, drugie na 3,25 m. Z kolei obie drogi rowerowe będą mieć po 3 metry, a więc szerokość o 50% większą od standardowej.

Ronda Dmowskiego i de Gaulle'a zostaną zastąpione zwykłymi skrzyżowaniami. Nowe zebry zaplanowano przy Pankiewicza, Brackiej, stacji kolejowej Powiśle, a także na wysokości dawnego Domu Partii i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka. Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone.

- Przetarg na zaprojektowanie nowych Alej Jerozolimskich został przygotowany w porozumieniu z PKP, a jego zakres jest skoordynowany z inwestycją kolejową - zapowiada urząd miasta. - Projekt opracowany przez Zarząd Dróg Miejskich ma zostać wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej tak, aby wprowadzić zmiany nad tunelem kolejowym zamiast odtwarzania stanu istniejącego. Termin realizacji inwestycji jest zatem uzależniony od harmonogramu prac kolejowych.

Warszawski ratusz na razie nie informuje o kosztach przebudowy.

(dg)



REKLAMA


  • Poleć
  • Polub Tu Stolica
  • Udostępnij







20.05.2021 13:16 #***** 8*
W końcu jakiś dobry ruch. Na Alejach nie ma nawet porządnej ścieżki rowerowej. Centrum miasta to nie miejsce na autostradę.
20.05.2021 13:26 #RW12
Fajnie - Miasto nie pieniędzy .. Miasto cierpi bo ludzie płacą mniejszy PIT .. Miasto płaci Janosikowe ..
Oby płaciło więcej i dostawało mniej ..
No i Rowery Górą - proponuję dopłatę dla posiadaczy rowerów Rower+ z budżetu - tylko z budżetu wynagrodzeń ZDM i Ratusza
20.05.2021 13:49 #Marian
Kiedy powstaną w końcu drogi żeby z jednego końca miasta przejechać na drugi?
I mam nadzieję że w tych ogródkach nie będzie propagowania pijaństwa.
20.05.2021 13:53 #jajcanormalnie
1 IV dzisiaj?
20.05.2021 15:52 #wwa
Ciekawe, wygląda to na promocję kopcących wieśbusow i ukraińskich złomów.
20.05.2021 16:03 #tomcio
zostawcie tą ulice jak jest, wyjdźcie z zadłużenia miasta!!!!!!!!!!!!!!

dość życia na kredyt innych!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
20.05.2021 20:07 #Aroa
Bardzo dobry krok w kierunku ucywilizowania śródmieścia. Miasto jest dla ludzi, a ludzie zaczęli ustępować samochodom oraz biurom.
Trzaskowski wykonuje odważny i dobry ruch. Jako zatwardziały prawak oddam na niego glos bo poprawia jakość zycia. Brawo Panie Trzaskowski brawo. Chylę czoła.
20.05.2021 20:12 #Pioter
Akurat - i to jako nie jeżdżący raczej na rowerze - popieram szersze drogi rowerowe. Te zbudowane dotychczas, są trochę niewygodne. Dla mniej sprawnego rowerzysty, który niezbyt stabilnie utrzymuje kierunek jazdy, wręcz niebezpieczne. Moja nastoletnia córka nie chce jeździć w mieście rowerem.
Co do zwężania arterii komunikacyjnych, to bardzo smutna wiadomość. Każda taka innowacja zrealizowana ostatnimi czasy, bardzo popsuła płynność ruchu. Takie pomysły można realizować w centrach miast, które są stricte centrami biznesowymi. Lecz w centrum Warszawy mieszka, co najmniej, kilkadziesiąt tysięcy ludzi! Najwyraźniej władza chce wygonić mieszkańców. O komunikacji tranzytowej między odległymi dzielnicami nawet nie wspomnę.
20.05.2021 20:58 #Darfon
Najważniejsze, żeby palma została na swoim miejscu. Po wsze czasy będzie wiadomo, że komuś odbiła
20.05.2021 21:42 #eeeded
Popieram takie projekty, jednak powinny im towarzyszyć inne, dające jakąś alternatywę przemieszczania się. My nawet obwodnicy nie mamy zamkniętej a jeśli nawet ją domkniemy, to już teraz widać jak bardzo jest potrzebna kolejna, bo na grota korki są masakryczne. Tak więc, jestem w stanie przełknąć nawet i pieszy most, byle powstał obok np: Krasińskiego bo naprawdę przepraw jest za mało jak na takie miasto. Metro również ma zbyt mało linii, pociągi kursują za rzadko no i tramwaje są niedoinwestowane zdecydowanie.... Mając dobrą komunikację można rewolucje w centrum (i nie tylko) robić, ale bez tego to lekko kaszana.
REKLAMA
21.05.2021 09:56 #RW12
#Aroa napisał(a) 20.05.2021 20:07

Trzaskowski wykonuje odważny i dobry ruch. Jako zatwardziały prawak oddam na niego glos bo poprawia jakość zycia. Brawo Panie Trzaskowski brawo. Chylę czoła.
Poprawia jakość życia ? na zwężone ulice narzekali kierowcy karetek pogotowia .. karetka to nie rower .. nie zawinie sie o 90 stopni w korku musie mieć miejsce ... wąska ulica to poprawa ?
Dodatkowo .. nasze piekne "CITY" z super wieżowcami ... jak wybuchnie pożar to jak dojadą tam słuzby? na rowerach ? Taka SCANIA P360 to wymiary dł. x szer. x wys. 8,2 x 2,5 x 3,1 metra , promień skrętu też nie mały, a w razie zagrożenia nie będzie jechała jedna .. a pewnie drabina/podnośnik (jest większy) ..

Oczywiście można wysłać strażaków na rowerach ... albo metrem .. (ze Szkoły na Żoliborzu maja Metro Marymont) :)
Śmieszne do czasu aż ktos nie zginie .. ale to ja z Czajka i rurami .. sukces .. piękny tunel (Michał Wojtczuk
3 września 2012 wyborcza.pl Przełomowa inwestycja: stolica przestaje zatruwać Wisłę )
21.05.2021 11:42 #Kierownik WB
Słuszna koncepcja. Robić i nie oglądać się na zmotoryzowanych dziadersów próbujących sabotować rozwój miasta!
Cywilizacja idzie do przodu a ci zatrzymali się w czasach, gdy świat bezkrytycznie zachwycał się masową motoryzacją a miasta urządzano przede wszystkim z myślą o wygodzie kierowcow.
21.05.2021 19:55 #Leon
No i PIS ma zwyciestwo w kieszeni a na pewno mój głos.
22.05.2021 17:54 #WrednyKocur
Jak przy tak wąskich pasach motocykliści przejadą?
24.05.2021 12:19 #Andrzej K.
On niszczy handel internetowy! Podstawą handlu internetowego jest dostawa kurierami, dostawczakami itp. - a on totalnie zablokuje ulice dla tego typu Towarowego Transportu Publicznego.
28.05.2021 19:39 #taka_prawda
Projekt jest dobry, mógłby być wręcz rozszerzony o zamknięcie poniata dla samochodów, ale nie wspomnieli o tunelu drogowym pod Alejami, który połączyłby okolice Placu Zawiszy z okolicami Stadionu Narodowego oraz znajdującym się między nim a powierzchnią parkingiem podziemnym.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

więcej



REKLAMA
REKLAMA


więcej


REKLAMA
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA