REKLAMA

Puls Warszawy

inwestycje »

 

Ratusz projektuje zwężenie Alej Jerozolimskich. Dlaczego już teraz?

  22 października 2021

alt='Ratusz projektuje zwężenie Alej Jerozolimskich. Dlaczego już teraz?'
źródło: Wikimedia Commons / Lukas Plewnia

Ratusz zapłaci aż 2,4 mln zł za projekt przebudowy ulicy na odcinku od al. Jana Pawła II do mostu Poniatowskiego. Dokumenty przeleżą w szafie tyle czasu, że z pewnością trzeba będzie dopłacić za ich aktualizację.

REKLAMA

Przypomnijmy: w maju warszawski ratusz ogłosił, że po planowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe remoncie tunelu linii kolejowej Aleje Jerozolimskie nie wrócą do obecnego wyglądu. Na odcinku od al. Jana Pawła II do Nowego Światu ulica ma mieć tylko jeden ogólny pas ruchu w każdym kierunku. Aktywiści proponują: zwęzić Aleje aż do placu Zawiszy Aktywiści proponują: zwęzić Aleje aż do placu Zawiszy
Zdaniem stowarzyszenia Ochocianie Sąsiedzi plany ratusza wobec Al. Jerozolimskich są za mało radykalne.
Obok znajdą się buspasy, zatoki do parkowania równoległego, drogi rowerowe i aż cztery szpalery drzew.

Zwężą Al. Jerozolimskie

Zarząd Dróg Miejskich zamierza zapłacić za projekt przebudowy aż 2,4 mln zł. Choć wiosną nie było o tym mowy, okazuje się, że przebudową zostaną objęty także odcinek od Marszałkowskiej do al. Jana Pawła II oraz od Nowego Światu do wjazdu na most Poniatowskiego. Dokumenty przygotuje firma Meritum Projekt, która wygrała ogłoszony przez drogowców przetarg. Zamiast ronda Dmowskiego i ronda de Gaulle'a powstaną tradycyjne skrzyżowania. Na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji Powiśle, a także na wysokości dawnego Domu Partii i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka wyznaczone zostaną przejścia dla pieszych.

- Inny będzie podział ulicy, z szerokimi chodnikami, drogami rowerowymi po obu stronach (o szerokości trzech metrów) i wyznaczonymi miejscami na ogródki gastronomiczne - zapowiada urząd miasta. - Pojawi się zieleń. Każda z jedni będzie się składała z pasa ruchu ogólnego, buspasa i pasa do parkowania.

Zapraszamy na zakupy

W koordynacji z PKP?

Warszawski ratusz zapowiada, że projekt przebudowy Al. Jerozolimskich powstanie "w ścisłej koordynacji" z kolejarzami, którzy rozkopią ulicę na czas remontu tunelu i budowy stacji przy Nowym Świecie. Jak pokazują ostatnie lata, w rzeczywistości urzędnicy z pl. Bankowego nie są w stanie współpracować z Polskimi Kolejami Państwowym czy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi.

Przykładowo na pograniczu Pragi i Targówka trwa budowa stacji, której lokalizacja nie zapewnia pasażerom wygodnej przesiadki a w okolicy brakuje nawet chodników. Równolegle samorząd spiera się z kolejarzami o to, kto miałby zapłacić za budowę tunelu drogowego przy Dworcu Wschodnim, wciąż nie ma ostatecznej decyzji w sprawie przejścia podziemnego między stacjami Centrum i Śródmieście a w Wawrze PKP PLK nie pozostawia obok przeznaczonych do remontu stacji miejsca na parkingi P+R. Przykłady fatalnej współpracy stołecznego samorządu z kolejarzami można długo wyliczać.

REKLAMA

ZDM: "Właściwy moment"

W komunikacie o rozstrzygnięciu przetargu na projekt ratusz nie wspomina też, że remont tunelu pod Al. Jerozolimskimi rozpocznie się w najlepszym wypadku za trzy lata. Częstotliwość zmian w przepisach budowlanych jest w Polsce taka, że po kilku latach projekty wymagają żmudnej i kosztownej aktualizacji. Ratusz nie bierze też pod uwagę scenariusza, w którym kolejowa inwestycja łapie 5-10 lat opóźnienia. Wówczas projekt będzie do zrobienia od nowa.

- Remont linii średnicowej na tym odcinku PKP PLK planują na lata 2024-2027 - mówi Jakub Dybalski, rzecznik drogowców. - Jeśli chcemy, żeby po tych pracach Aleje Jerozolimskie zostały odbudowane w wygodnym kształcie, a nie w takim jak obecny, projekt zmian musimy dostarczyć kolejarzom odpowiednio wcześnie. Jest to więc właściwy moment na postępowanie przetargowe.

(dg)

.
 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (11)

# Marian

23.10.2021 22:26

A jaką propozycję mają leawcy z ratusza na przejazd przez Warszawę? Warszawa nie ma żadnej ulicy wschod zachód łaczącej dzielnice. Mam nadzieję że wyborcy przejrzą w końcu na oczy.
Ja już wolę aferzystów z PIS niż PO, której chore pomysly dotykają mnie bezpośrednio.

# wkurzony na pomysly

24.10.2021 13:35

To prawda to sa chore pomysly z tym zwęzaniem jezdni szczegolnie na glownych ulicach, tak samo jak na Wawrzyszewie ulica Sokratesa jest w trakcie zwęzania i co bedzie jak dojdzie do większej tragedii sluzby ratownicze juz stoją w korkach nie bedą mialy jak przejezdzać bo nie ma jak zjechać na bok - był to szalony pomysl zeby zwęzić tą ulicę, gratulacje bo spaliny bedą wciskać się do tych mieszkań przy ulicy. Pomyslodawcę tych projektow nagrodzić mieszkaniem wsrod spalin. W Warszawie sa inne potrzeby ulatwiające życie mieszkancom chociazby większy dostęp do sluzby zdrowia.

# Dziadek parkingowy

24.10.2021 17:17

#wkurzony na pomysly napisał(a) 24.10.2021 13:35
To prawda to sa chore pomysly z tym zwęzaniem jezdni szczegolnie na glownych ulicach, tak samo jak na Wawrzyszewie ulica Sokratesa jest w trakcie zwęzania i co bedzie jak dojdzie do większej tragedii sluzby ratownicze juz stoją w korkach nie bedą mialy jak przejezdzać bo nie ma jak zjechać na bok - był to szalony pomysl zeby zwęzić tą ulicę, gratulacje bo spaliny bedą wciskać się do tych mieszkań przy ulicy. Pomyslodawcę tych projektow nagrodzić mieszkaniem wsrod spalin. W Warszawie sa inne potrzeby ulatwiające życie mieszkancom chociazby większy dostęp do sluzby zdrowia.
Bo teraz to spaliny na Sokratesa czy w Alejach Jerozolimskich nie wciskają się do mieszkań, lecz w cudowny sposób je omijają?

REKLAMA

# Leon

24.10.2021 21:10

Nic dziwnego ze PIS ma już 40% poparcia.

# Leon

24.10.2021 21:13

#Dziadek parkingowy napisał(a) 24.10.2021 17:17
Bo teraz to spaliny na Sokratesa czy w Alejach Jerozolimskich nie wciskają się do mieszkań, lecz w cudowny sposób je omijają?
Najwięcej toksycznych spalin samochody emitują na wolnych obrotach czyli w korku + zwiększona emisja przez ciągłe ruszanie i hamowanie.

# Solo

25.10.2021 07:47

#Marian napisał(a) 23.10.2021 22:26
A jaką propozycję mają leawcy z ratusza na przejazd przez Warszawę? Warszawa nie ma żadnej ulicy wschod zachód łaczącej dzielnice. Mam nadzieję że wyborcy przejrzą w końcu na oczy.
Ja już wolę aferzystów z PIS niż PO, której chore pomysly dotykają mnie bezpośrednio.

A trasa Łazienkowska?

REKLAMA

# Solo

25.10.2021 07:49

#wkurzony na pomysly napisał(a) 24.10.2021 13:35
To prawda to sa chore pomysly z tym zwęzaniem jezdni szczegolnie na glownych ulicach, tak samo jak na Wawrzyszewie ulica Sokratesa jest w trakcie zwęzania i co bedzie jak dojdzie do większej tragedii sluzby ratownicze juz stoją w korkach nie bedą mialy jak przejezdzać bo nie ma jak zjechać na bok - był to szalony pomysl zeby zwęzić tą ulicę, gratulacje bo spaliny bedą wciskać się do tych mieszkań przy ulicy. Pomyslodawcę tych projektow nagrodzić mieszkaniem wsrod spalin. W Warszawie sa inne potrzeby ulatwiające życie mieszkancom chociazby większy dostęp do sluzby zdrowia.

pokaż mi jedną dwu lub więcej pasmową ulicę, która nie stoi w korku i gdzie służby nie mają problemu z przejechaniem? Czas start....

# Caracale

25.10.2021 08:02

Swoją drogą ładnie wygląda ten nowy projekt Al. Jerozolimskich. A przebudowa Sokratesa chyba będzie miało opóźnienie.
Do Warszawy za dużo wjeżdża samochodów, konieczne są zwężenia wylotówek z Warszawy.
Dla troli z tego forum: w Warszawie już nigdy nie będzie rządził pis.

# Marian

25.10.2021 08:34

#Solo napisał(a) 25.10.2021 07:47

A trasa Łazienkowska?
Chodzi ci o tę zwężoną uliczkę z całodobowym buspasem?
TŁ pełniła swoją funkcję przed zwężeniem.
Teraz nie ma nic.

REKLAMA

# Leon

25.10.2021 08:36

#Caracale napisał(a) 25.10.2021 08:02
Swoją drogą ładnie wygląda ten nowy projekt Al. Jerozolimskich. A przebudowa Sokratesa chyba będzie miało opóźnienie.
Do Warszawy za dużo wjeżdża samochodów, konieczne są zwężenia wylotówek z Warszawy.
Dla troli z tego forum: w Warszawie już nigdy nie będzie rządził pis.
Ciekawe skąd takie korki w niedzielę wieczorem?
To chyba nie przyjezdni ja robią tylko wsiowe warsiawiaki łod łojców wracajom.

# fefe

25.10.2021 11:30

Dramat Warszawy polega na tym, że sporo ulic, które miały powstawać po prostu wypadło z planów inwestycyjnych (trana N-S, trasa olszynki grochowskiej, itp) a te ulice które są dodatkowo próbuje się zwężać. Jednocześnie prawie w ogóle nie jest rozwijana komunikacja typu pociąg, metro, tramwaj, czyli w miarę bezkolizyjna. Powoduje to że zamiast się skracać - z biegiem lat dojazd do pracy wydłuża się. Dodatkowo brak alternatywnych tras dojazdowych powoduje, że w razie wypadku dojazd wydłuża się 2-krotnie. Z całym szacunkiem to nie są dobre rozwiązania i na siłę wdraża się jeszcze gorsze.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy