Trasa Olszynki Grochowskiej w 2050 roku. "Tabelka prawdy" ratusza
24 maja 2021
Planowana jako komunikacyjny kręgosłup prawobrzeżnej Warszawy trasa może powstać w połowie stulecia. Drogowcy przyznali to przy okazji... zapowiedzi zwężenia Al. Jerozolimskich.
W czwartek 20 maja warszawski ratusz zapowiedział rewolucyjne zmiany na jednej z głównych ulic Warszawy. Przy okazji przebudowy tunelu kolejowego znikną ronda Dmowskiego i de Gaulle'a, zaś na odcinku między Marszałkowską a Nowym Światem Aleje Jerozolimskie zostaną zwężone. Kierowcy będą mieć do dyspozycji jeden pas ruchu w każdym kierunku. Co ma to wspólnego z trasą Olszynki Grochowskiej?
Trasa Olszynki Grochowskiej - termin
Zarząd Dróg Miejskich ogłosił już przetarg na nowe Al. Jerozolimskie, a wśród załączników dla potencjalnych projektantów znalazł się prawdziwy cymes: tabela pt. "Inwestycje uwzględnione w modelu prognostycznym - menadżerze scenariuszy". Znajdują się w niej realne terminy budowy wielu ulic i linii tramwajowych, w tym trasy Olszynki Grochowskiej.
Z szacunków urzędników wynika, że w pierwszej kolejności mógłby powstać prowizoryczny odcinek od ronda Jesiennych Liści do Berensona na Białołęce. Przy okazji budowy linii tramwajowej zostałaby zbudowana także ulica o jednej jezdni, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Termin realizacji oszacowano na rok 2030.
Docelowa trasa Olszynki Grochowskiej powstałaby dopiero w połowie stulecia. Urzędnicy rozbijają jej realizację na trzy etapy: od Wału Miedzeszyńskiego do trasy mostu Na Zaporze, do Trasy Toruńskiej (S8), do trasy mostu Skłodowskiej-Curie i do drogi wojewódzkiej nr 632. Dla wszystkich czterech za realistyczną datę zakończenia prac przyjęto rok 2050.
Trasa Olszynki Grochowskiej - przebieg
- Trasa Olszynki Grochowskiej jest jednym z ważniejszych elementów planowanego układu drogowo-ulicznego Warszawy i elementem planowanej Warszawskiej Obwodnicy Miejskiej jako łącznik pomiędzy trasami Siekierkowską, Toruńską i mostu Północnego - pisze stowarzyszenie SISKOM.
Na południowym odcinku trasa Olszynki Grochowskiej ma połączyć się z południową obwodnicą Warszawy (S2) i Wałem Miedzeszyńskim. Tym samym będzie stanowić drogowy kręgosłup prawobrzeżnej części miasta, odciążając z ruchu tranzytowego Wał Miedzeszyński, Patriotów, Wybrzeże Helskie, Jagiellońską i Modlińską.
(dg)