Aleje Jerozolimskie do zwężenia. Umowa podpisana
25 listopada 2021
Drogowcy wydadzą aż 2,4 mln zł na projekt przebudowy ulicy od wjazdu na most Poniatowskiego do al. Jana Pawła II.
ZDM podpisał właśnie umowę z katowicką firmą Meritum Projekt. Nowy wygląd Al. Jerozolimskich będzie znany dopiero za dwa i pół roku, ale dokumentacja dla odcinka od Poznańskiej do Nowego Światu powinna być gotowa wcześniej, w marcu 2023 roku.
Ratusz projektuje zwężenie Alej Jerozolimskich. Dlaczego już teraz?
Ratusz zapłaci aż 2,4 mln zł za projekt przebudowy ulicy na odcinku od al. Jana Pawła II do mostu Poniatowskiego. Dokumenty przeleżą w szafie tyle czasu, że z pewnością trzeba będzie dopłacić za ich aktualizację.
Nowe Jerozolimskie
Warszawski ratusz zapewnia, że projekt nowej przestrzeni na dwukilometrowym odcinku od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle'a i dalej do wjazdu na wiadukt mostu Poniatowskiego powstanie w ścisłej koordynacji z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Kolejarze planują przebudowę tunelu pod Al. Jerozolimskimi oraz budowę stacji przy Nowym Świecie, ale historia uczy, że ich współpraca z samorządem układa się fatalnie. Przykładowo na pograniczu Pragi i Targówka trwa budowa stacji, której lokalizacja nie zapewnia pasażerom wygodnej przesiadki a w okolicy brakuje nawet chodników.
- Dziś Al. Jerozolimskie to m.in. wąskie przystanki tramwajowe, niewygodne przesiadki, duże odległości między przejściami dla pieszych i do kolei podmiejskiej, a także wąskie chodniki - pisze warszawski ratusz. - Remont linii średnicowej to niepowtarzalna okazja, by to kompleksowo naprawić. Spora część tych niedogodności zniknie dzięki likwidacji rond Dmowskiego i de Gaulle'a. Zamiast nich powstaną zwyczajne skrzyżowania, co pozwoli zwiększyć przestrzeń dla pieszych i poprawić przesiadki. Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone. Na obu skrzyżowaniach powstanie komplet naziemnych przejść. Nowe zebry powstaną również na wysokości Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości Domu Partii (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka.
Zwężą Al. Jerozolimskie
Po przebudowie kierowcy będą mieć do dyspozycji tylko jeden pas ruchu w każdym kierunku. Obok powstaną buspasy, miejsca parkingowe, drogi rowerowe i szpalery drzew, a chodniki będą zdecydowanie szersze, niż dziś.
- Taki układ jest zgodny z przekrojem ulicy na moście Poniatowskiego i ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - pisze urząd miasta. - Dzięki niemu Al. Jerozolimskie staną się wygodniejsze dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, choć oczywiście priorytet będzie miała komunikacja tramwajowa i autobusowa.
Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK biegnący przez centrum Warszawy odcinek Al. Jerozolimskich zostanie rozkopany w roku 2024.
(dg)
Chcesz wiedzieć więcej o Warszawie, decyzjach samorządu stolicy i swojej dzielnicy? Zapisz się na newsletter..