REKLAMA

Inwestycje

Most Na Zaporze - czy warto wracać do starych planów?

Most połaczyłczyłby Wawer z Wilanowem


Most Na Zaporze - czy warto wracać do starych planów?

Jeszcze kilka lat temu most Na Zaporze był obecny w wypowiedziach urzędników, planach miastach i oczekiwaniach mieszkańców. Tymczasem wszystko wskazuje na to, że tej lokalnej przeprawy przez Wisłę nigdy nie będzie.

REKLAMA
Od lat część Wawra jest pewnego rodzaju obszarem tranzytowym dla kierujących się w stronę centrum mieszkańców rejonów położonych na wschód i południe dzielnicy. W godzinach szczytu na głównych drogach dzielnicy ruch jest olbrzymi, a problemy komunikacyjne spotęgowała w ostatnim czasie niedostępność mostu Łazienkowskiego. Wydostanie się w kierunku ścisłego centrum Warszawy jest możliwe jedynie przez most Siekierkowski, który już teraz jest najbardziej obciążonym mostem w Warszawie, przy średniej liczbie pojazdów na dobę przekraczającej 110 tysięcy. A problemów może być jeszcze więcej.

- Dodatkowy wzrost ruchu tranzytowego w Wawrze nastąpi po budowie ul. Dzieci Polskich oraz po oddaniu do użytku tunelu pod przejazdem kolejowym w ciągu ulic Żegańska - Zwoleńska. Kierowcy zmierzający do centrum Warszawy po zachodniej stronie Wisły, którzy poruszać się będą ciągiem komunikacyjnym ul. Dzieci Polskich - Żegańska - Zwoleńska, utkną jednak wtedy w korkach w ulicy Zwoleńskiej, Trakt Lubelski i Wał Miedzeszyński. Duże zaniepokojenie mieszkańców budzi fakt, iż dwupasmowa trasa od strony Wesołej zakończy się na wąskiej Zwoleńskiej, przez co rozjeżdżane będą lokalne uliczki osiedli Międzylesie i Zerzeń - ocenia radny Rafał Czerwonka. Według niego, rozwiązaniem problemów z przejazdem na zachodnią stronę Wisły mogłaby być budowa tzw. trasy i mostu Na Zaporze", czyli planowanej ulicy Nowo-Zwoleńskiej oraz planowanego od lat 80-tych ubiegłego wieku mostu łączącego Wawer z Wilanowem.

Studium wykonalności trasy i mostu na odcinku od ul. Augustówka do ul. Mrówczej, powstałe w 2007 roku na zlecenie stołecznego Biura Drogownictwa i Komunikacji, określiło tę inwestycję, jako "efektywną ekonomicznie nawet dla skrajnie pesymistycznych wartości parametrów takich jak wielkość ruchu, koszty inwestycyjne, współczynnik redukcji wypadków". Wawer zyska w najbliższych latach nowy most, bowiem powstanie on w ramach Południowej Obwodnicy Warszawy (POW). Trwa właśnie postępowanie przetargowe, wybrane zostały firmy, wniesiono odwołania do przetargu i miejmy nadzieję, że niedługo nastąpi podpisanie umów na projekt i realizację poszczególnych odcinków POW. Co to oznacza? Inwestycja ta jest potrzebna i efektywna ekonomicznie nawet przy wysokich cenach gruntów, kosztach budowy i niższych niż zakładano prognozach ruchu. Jeszcze do niedawna były to nawet w miarę konkretne zapowiedzi - budowa miała ruszyć w 2015 roku. Zapytaliśmy władze miasta, co z tą wyczekiwaną przez osiedle Zerzeń inwestycją?

- W obecnie obowiązującej Wieloletniej Prognozie Finansowej nie figuruje budowa mostu Na Zaporze. To czy będzie on budowany zależy od możliwości finansowych miasta - informuje Tomasz Kunert ze stołecznego ratusza. Dodaje też, że Wawer zyska w najbliższych latach nowy most, bowiem powstanie on w ramach Południowej Obwodnicy Warszawy (POW). - Trwa właśnie postępowanie przetargowe, wybrane zostały firmy, wniesiono odwołania do przetargu i miejmy nadzieję, że niedługo nastąpi podpisanie umów na projekt i realizację poszczególnych odcinków POW - dodaje.

Rafał Czerwonka twierdzi, że mimo to warto powrócić do rozmów o pomyśle sprzed lat. - Wielu mieszkańców zmierza codziennie z Wawra do "Mordoru" na Domaniewskiej i z powrotem - taki most byłby idealny dla takiego kierunku - uważa radny.

Czy trasa nadal potrzebna?

Specjaliści ze Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji podkreślają, że inwestycja to nie tylko przeprawa przez Wisłę. Kluczową sprawą pozostają dojazdy: tzw. trasa mostu Na Zaporze od skrzyżowania Powsińska/Augustówka do tunelu w ciągu Zwoleńska - Żegańska. W 2007 r. kosz całości był szacowany na ponad 560 mln zł. Co więcej, jest to inwestycja zawierająca w sobie jeden z dłuższych obiektów mostowych w Polsce, bo mierzący blisko 1403 m - długość ta wynika z konieczności przekroczenia Wisły w obszarze zalewowym.

- Należy zdać sobie sprawę, iż liczba potrzeb inwestycyjnych jest w Warszawie ogromna. Dość łatwo można powiedzieć, że brak tej czy innej inwestycji w planach miasta na najbliższe lata jest zły. Władze miasta w pierwszej kolejności skupiły się na budowie II linii metra, rozwoju transportu szynowego i zamykaniu ciągów obwodowych. Mając na uwadze relatywne niedługie oddanie do użytku całej POW wraz z mostem (planowane na 2020 r.), wydaje się, że istotne jest zakończenie już teraz trwających inwestycji umożliwiających zwiększenie przewozów w komunikacji zbiorowej i stopniowe ograniczanie potrzeby wjazdu komunikacją indywidualną do centrum miasta - uważa Łukasz Oleszczuk z SISKOM.

AS


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Wawer









12.10.2015 11:32 #miłośnik_motyk
Od ostatniego mostu na północy (Most Marii Skłodowskiej-Curie) do północnych granic miasta jest niecałe 5 km, a most posiada przeprawę tramwajową.

Od ostatniego mostu na południe (Most Siekierkowski) do granic miasta jest 10 km, a ostatnia przeprawa tramwajowa jest kolejne 5 km dalej.

Południowa Obwodnica Warszawy nie odbierze ruchu z Wawra do Centrum bo będzie nieatrakcyjna. Odbierze jedynie tranzyt na zachód, ale ten w Wawrze jest niewielki.

Oto dlaczego powinien powstać Most na Zaporze.
12.10.2015 14:50 #sama
Most na Zaporze - z linią tramwajową łączącą Wawer i nowobudowaną trasę tramwajową w Wilanowie. Do takiej inwestycji trzeba dalekowzrocznej wizji komunikacji miejskiej godnej zarządzających europejską stolicą. A teraz - 1/4 miasta w porównaniu do pozostałych części jest białą plamą. Mosty buduje się głownie tam, gdzie ich nie brakuje...
12.10.2015 19:10 #sokołowski
W warszawie brakuje wielu przepraw przez Wisłę. Alternatywa dla mostu na planowanej trasie POW jest istniejący w planach słynny most na Zaporze. Moja ulubiona pani Hania nie da na te inwestycję bo jak głosi plotka most na trasie POW zupełnie wystarczy. Ato nieprawda, tylko pani Hania i jej świta wmawiają ludziom bzdurne "prawdy". Most na Zaporze jest jak najbardziej potrzebny. Pani Haniu, zdobądź się na tę inwestycję bez obietnic wyborczych i bzdurnych "prawd".
12.10.2015 20:39 #babaga
a czy w ogole na POW planowane sa autobusy? bo chodnik i sciezka rowerowa beda, ale zeby sie nie okazalo ze beda to najszybsze ciagi komunikacyjne na Wilanow dla ludzi bez wlasnych samochodow, bo komumikacja miejska z przesiadkami bedzie baaaaaardzo naokolo i baaaardzo dlugo.
ps. rowniez kibicuje mostowi na zaporze!
13.10.2015 10:17 #sokołowski
#babaga napisał(a) 12.10.2015 20:39

a czy w ogole na POW planowane sa autobusy?
na POW planowana jest wycinka lasów.

#babaga napisał(a) 12.10.2015 20:39

ps. rowniez kibicuje mostowi na zaporze!
popieram

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

Jak chcesz autoryzować ten wpis?



nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 



REKLAMA


więcej

Dodaj samodzielnie on-line

Najczęściej czytane

REKLAMA
REKLAMA

Ostatnio na forum

więcej na forum Wawer

nasi przedsiębiorcy


Czytaj także


Warto wiedzieć


Kronika policyjna


Artykuł sponsorowany


Najnowsze wydanie

© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
regeneracja wtryskiwaczy warszawa   •   regeneracja wtrysków mazowieckie