Na Lucerny rowerzyści poczują się pewniej. Kiedy początek zmian?
14 maja 2024
Zmiany nie nastąpią prędko. Dopiero poznaliśmy wykonawcę projektu trasy rowerowej wzdłuż ul. Lucerny. Inwestycja obejmie całą ulicę - blisko dwa kilometry od Traktu Lubelskiego do ul. Patriotów. Ma pojawić się też nowy mostek nad kanałem Nowe Ujście, który obecnie jest zbyt wąski.
Ulica Lucerny łączy dwie ważne wawerskie arterie - Trakt Lubelski i ul. Patriotów. Jej przedłużenie w postaci ul. Kadetów łączy się z Wałem Miedzeszyńskim. Stanowi także drogę zbiorczą dla odchodzących od niej licznych pomniejszych ulic. Mimo ważnej roli, brakuje przy niej drogi rowerowej. Zarząd Dróg Miejskich chce to zmienić.
Kiedy dokumentacja projektowa?
W marcu poznaliśmy chętnych na zaprojektowanie trasy rowerowej wzdłuż ul. Lucerny. Zgłosiło się dwóch oferentów. Po przyjrzeniu się obu ofertom ZDM wybrał firmę, która zaprojektuje nową trasę za niecałe 660 tys. zł. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 16 miesięcy na wykonanie tego zadania.
Na Lucerny rowerzyści poczują się pewniej
Inwestycja obejmie całą ul. Lucerny. W ten sposób sieć tras rowerowych w Wawrze wydłuży się o mniej więcej 1,7 km. Zgodnie ze wstępną koncepcją na odcinku od ul. Patriotów do Węglarskiej droga rowerowa będzie oddzielona od chodnika. Natomiast dalej do Traktu Lubelskiego, w celu ograniczenia wycinki drzew, powstanie ciąg pieszo-rowerowy. Cała trasa ma łączyć się z przejazdem rowerowym na skrzyżowaniu Traktu Lubelskiego z ulicami Lucerny i Kadetów oraz projektowaną trasą rowerową przy skrzyżowaniu ulic Lucerny i Mrówczej. W ramach przygotowanej zawczasu koncepcji zaproponowano również budowę zatoki autobusowej przy przystanku Lucerny 04 (zaraz za Traktem Lubelskim w kierunku ul. Patriotów) wraz z wiatą oraz oddzielnym chodnikiem.
Mostek nad kanałem Nowe Ujście do zmiany
Zaproponowano również nowy most nad kanałem Nowe Ujście. Obiekt ma umożliwić rozdzielenie ruchu rowerowego i pieszego. Te zmiany drogowcy zapowiadali już pod koniec grudnia, przy okazji wprowadzenia tam zmienionej organizacji ruchu, czyli lokalnego zwężenia, które jednocześnie wymusiło przestrzeganie przez kierowców prędkości i stworzyło więcej przestrzeni dla pieszych. Niestety, nie było to idealne rozwiązanie. Prowadziło bowiem do sytuacji mocno niebezpiecznych, kiedy wymijały się tu dwa samochody. Projektant będzie miał za zadanie zaproponować nowy, bezpieczny obiekt, po którym zostanie poprowadzona droga rowerowa.
MB