REKLAMA

Białołęka

Komunikacja

 

500 podpisów za przebudową stacji Żerań

  21 lipca 2016

alt='500 podpisów za przebudową stacji Żerań'
źródło: Wikimedia Commons / Action Direct

Kilka lat po remoncie stacja kolejowa potrzebuje... kolejnego remontu. Jej projektanci nie wzięli pod uwagę istnienia niepełnosprawnych, rodziców z małymi dziećmi i osób z dużymi bagażami.

REKLAMA

Warszawskie media i dzielnicowi radni zainteresowali się problemem, o którym piszemy od siedmiu lat: stacja Żerań jest niedostosowana dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na łamach naszego "Echa Białołęckiego" opisywaliśmy tę sprawę już w 2009 roku, gdy stacja była remontowana. Notorycznie psujące się i niewygodne podnośniki, zamontowane na schodach, trudno uznać za udogodnienie dla osób z niepełnosprawnościami, prowadzących wózki dziecięce czy wracających z lotniska z bagażem.

"Po co zakupują tabory"

- Po co ZTM i PKP zakupują nowe tabory przystosowane dla osób niepełnosprawnych, wózków z małymi dziećmi, z wyznaczonymi strefami do przewożenia rowerów oraz bagaży, skoro nie stwarzają odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej skorzystanie z tych dóbr? - pyta na Facebooku radny Marcin Korowaj.

Radny myli fakty. Zarząd Transportu Miejskiego i PKP nie są właścicielami pociągów (ZTM układa trasy dla komunikacji miejskiej, zaś PKP zajmuje się właściwie tylko sprzedażą ziemi i nadzorem nad spółkami kolejowymi, np. nad PKP Polskie Linie Kolejowe) i nie mają nic wspólnego ze stacją Żerań. Kursujące przez nią pociągi należą spółek Szybka Kolej Miejska i Koleje Mazowieckie. Przewoźnicy są zobowiązani do pomocy w dostaniu się na stację i do pociągu osobom mającym trudności z poruszaniem się, ale należy poprosić o pomoc co najmniej 24 godziny przed odjazdem pociągu.

Kup bilet

Kowal zawinił, Cygana powiesili

Wczoraj dziennikarze kilku redakcji lokalnych nagłośnili wypowiedź jednego z pracowników ZTM-u: na pytanie mieszkanki Żerania "Jak dostać się na peron z wózkiem dziecięcym?" odpowiedział "Proponujemy poprosić o pomoc innych pasażerów". Najwyraźniej wszyscy zapomnieli (albo nie wiedzieli tego nigdy), że ZTM jest na stacjach SKM-ki nie gospodarzem, lecz gościem.

- Za infrastrukturę kolejową odpowiada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, nie ZTM - przypomina Magdalena Potocka, rzeczniczka ZTM. - Dostrzegamy problem ograniczonej dostępności infrastruktury dla osób z niepełnosprawnościami, podróżujących z dziećmi w wózkach lub większym bagażem. Wielokrotnie poruszaliśmy ten temat podczas spotkań z zarządcą infrastruktury.

- Obecnie na przystanku jedna platforma jest sprawna, natomiast druga po dewastacji jest serwisowana i do niedzieli będzie naprawiona - dodaje Karol Jakubowski z PKP PLK. - Analizujemy techniczne możliwości wprowadzenia zmian w sposobie bezpiecznego i wygodnego dotarcia osób niepełnosprawnych na perony przystanku Żerań.

REKLAMA

Kolejarze wolno się uczą

Aż trudno uwierzyć, że modernizując w XXI wieku stację kolejową nie zbudowano na niej normalnych wind, umożliwiających dotarcie na perony i przystanki autobusowe. Trwające i planowane przez PKP PLK remonty na szczęście są już oparte na projektach, które uwzględniają potrzeby wszystkich pasażerów. Tak jest na trasie Warszawa - Czachówek, tak będzie też na linii z Ochoty na Pragę czy z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego.

- Obecnie wszystkie modernizowane stacje i przystanki są przystosowywane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz matek z dziećmi w wózkach - mówi Karol Jakubowski. - Wyciągamy wnioski z przeprowadzanych prac i zależy nam na montażu urządzeń wandaloodpornych i do obsługi zarówno niepełnosprawnych, jak i opiekunów z dziećmi w wózkach.

Mieszkańcy Żerania zebrali już 500 podpisów pod petycją o modernizację stacji, ale w obecnej sytuacji trudno oczekiwać dużych zmian. PKP PLK ma już zaplanowane poważne inwestycje (włącznie z budową nowych stacji), które zostaną przeprowadzone w najbliższych latach i sfinansowane z dotacji unijnych. Niestety, remont stacji Żerań przeprowadzono o dziesięć lat za wcześnie, w czasie, kiedy kolejarze nie słuchali dziennikarzy i pasażerów.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Komentarze (2)

# -nie ta strona?

21.07.2016 17:30

-przede wszystkim przedłużyć perony na Choszczówce i innych stacjach w kierunku Legionowa-aby pasażerowie mogli podróżować w normalnych składach pociągów -nie skróconych ze względu na krótkie perony.prosimy tylko nie korzystać z tz.rozwiązań "kompaktowych"PKP tz w przypadku Legionowa - pupa urzędnika przysłonięta dyplomatką za zardzewiałym blaszakiem zwanym przez PKP dworcem - Legionowianie sami wybudowali sobie dworzec na miarę swoich aspiracji.-ale peronów sami przedłużać nie będą bo nie są do tego uprawnieni-prosimy więc o wyjątkowo "nie kompaktowe" rozwiązanie problemu przez PKP I kolejne też "niekompaktowe" dla Żerania.

# lutek

23.07.2016 17:59

wprowadzić ekrany na trasie kolei
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024