Veturilo na Zielonej Bia³o³êce to kompromitacja
24 kwietnia 2024
Na wschodniej Bia³o³êce jest tylko jedna stacja Veturilo. Dla terenów zamieszka³ych przez blisko 70 tysiêcy mieszkañców jest to zdecydowanie za ma³o. Jest pomys³, aby to zmieniæ.
O tym, ¿e Bia³o³êka jest jedn± z najbardziej poszkodowanych dzielnic Warszawy z powodu braku podstawowej infrastruktury, nikogo specjalnie nie trzeba przekonywaæ. Wystarczy spojrzeæ na sieæ Veturilo. Najwiêcej stacji, bo a¿ 60 jest w ¦ródmie¶ciu. Na drugim miejscu, z 35 stacjami, jest Wola, a na trzecim, z 26 stacjami Praga Po³udnie. £±cznie w ca³ym mie¶cie jest ich równo 300. Bardzo s³abo na tym tle wygl±da rozleg³a obszarowo Bia³o³êka - ma zaledwie 8 stacji.
Skromne Veturilo na Bia³o³êce
W wiêkszo¶ci przypadków stacje Veturilo na Bia³o³êce pokrywaj± siê z dotychczasowym kszta³tem systemu. Znale¼æ je mo¿na przy bia³o³êckim ratuszu, przy Marywilskiej (P+R ¯erañ), na rogu Modliñskiej i ¯erañskiej, przeciêciu My¶liborskiej z al. Kukliñskiego, Ordonówny i ¦wiatowida, Skarbka z Gór i Berensona, ¦wiatowida i Mehoffera, ¦widerskiej i ¦wiêtos³awskiego. Jest te¿ stacja sponsorowana obok centrum handlowego Marywilska 44.
W ubieg³ym roku bia³o³êcka radna Danuta Zaleska poprosi³a o informacje na temat mo¿liwo¶ci uruchomienia dodatkowych stacji Veturilo na Bia³o³êce. Jak przypomnia³a, w ramach konsultacji spo³ecznych przeprowadzonych jesieni± 2019 roku mieszkañcy Bia³o³êki zg³osili a¿ 32 lokalizacje, w tym cztery na Tarchominie, dwie na Nowodworach, trzy na Kêpie Tarchomiñskiej, sze¶æ na ¯eraniu (m.in. park ¯erañski i pêtla ¯erañ FSO), 12 na wschodniej Bia³o³êce (m.in. na pêtlach autobusowych Grodzisk i Augustów, skrzy¿owaniach Skarbka z Gór i Derby, Zdziarskiej i Verdiego oraz Odlewniczej i Annopol, przy liceum na Ostródzkiej i przy podstawówce na Hemara) oraz piêæ w Choszczówce i Henrykowie (m.in. PKP P³udy i PKP Choszczówka oraz park Henrykowski).
Wiêcej rowerów ratusz nie sfinansuje
Koszt uruchomienia jednej stacji Veturilo wyniós³by w ka¿dym kolejnym roku (a¿ do 2028) ponad 50 tys. z³. W latach 2023-2028 dzielnica musia³aby posiadaæ zarezerwowane 307 tys. z³ w wieloletniej prognozie finansowej na tylko jedn± stacjê. Bia³o³êckiego samorz±du na to nie staæ. Do¶æ niespodziewanie nadziej± na poprawê sytuacji mo¿e okazaæ siê bud¿et obywatelski na 2025 rok. W jednym z projektów oszacowanych na 300 tys. z³, nowy radny Sebastian Gut zaproponowa³ ustawienie trzech stacji wypo¿yczania rowerów miejskich na wschodniej Bia³o³êce w rejonie ulicy G³êbockiej (przy szkole nr 356, w rejonie skrzy¿owania z Sieczn±, na pêtli Grodzisk). Projekt przewiduje sfinansowanie dzia³alno¶ci trzech stacji przez ca³y rok.
Bud¿et obywatelski pomo¿e Veturilo?
- Na wschodniej Bia³o³êce, licz±cej blisko 70 tys. mieszkañców, jest tylko jedna stacja Veturilo, w rejonie ulicy Berensona. Na wysoko¶ci Szko³y Podstawowej nr 356 i przy pêtli autobusowej Grodzisk wyznaczone zosta³y dodatkowe strefy zwrotu rowerów. Jednak pozostawienie na nich jedno¶ladu wi±¿e siê z dodatkow± op³at± w wysoko¶ci 15 z³, co jest nieop³acalne. W praktyce nie ma te¿ mo¿liwo¶ci wypo¿yczenia, bo kto¶ wcze¶niej musi pozostawiæ rower, co z uwagi na koszty dzieje siê bardzo rzadko. Wzd³u¿ ulicy G³êbockiej znajduj± siê du¿e osiedla mieszkaniowe, jest te¿ droga rowerowa maj±ca po³±czenia z trasami wzd³u¿ S8 oraz w kierunku Targówka. Mo¿liwo¶æ wypo¿yczenia roweru miejskiego bêdzie zdrow±, ekologiczn± i czêsto szybsz± alternatyw± dotarcia do punktów handlowych i us³ugowych zlokalizowanych w najbli¿szej okolicy, miejsc rekreacyjnych tj. lasek na Bródnie czy park Bródnowski, stacji metra przy Kondratowicza, galerii i sklepów w Centrum Handlowym Atrium Targówek, HomePark Targówek i Factory Annopol - argumentuje celowo¶æ realizacji tego projektu Sebastian Gut.
DB