REKLAMA

Białołęka

inwestycje »

 

Najbardziej idiotyczny wiadukt na świecie zbudowany. Kosztował 12 milionów

  20 grudnia 2023

alt='Najbardziej idiotyczny wiadukt na świecie zbudowany. Kosztował 12 milionów'
źródło: ZDM

Zakończyły się wszystkie prace związane z przebudową wiaduktu na ul. Marywilskiej na odcinku między Smugową a Kupiecką na Białołęce. Co się zmieniło nad pozostałościami nieczynnej od lat bocznicy kolejowej?

REKLAMA

Remont wiaduktu rozpoczął się na początku września 2022 roku. Konstrukcja była przewidziana w całości do rozbiórki i odbudowy. Wykonawca chciał jednak utrzymać ruch na połowie obiektu do czasu odbudowy jego drugiej części i przywrócenia na niej ruchu. Priorytety Trzaskowskiego zmorą mieszkańców Białołęki Priorytety Trzaskowskiego zmorą mieszkańców Białołęki
Białołęka w ciągu 17 lat podwoiła liczbę mieszkańców, z 74 tysięcy w 2005 roku do ponad 156 tys. w roku 2022 i należy założyć, że liczba ta będzie nadal dynamicznie rosła. Mieszkańcy od dawna domagają się podstawowych inwestycji. W odpowiedzi dowiadują się, że w wyludniającym się Śródmieściu powstanie "wypasiony", ogromny dom kultury. Za wielkie pieniądze.
Jednak 22 października ubiegłego roku w trakcie rozbiórki doszło do katastrofy budowlanej, którą Zarząd Dróg Miejskich nazywa "niekontrolowanym przemieszczeniem się podpory". Decyzją Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego wiadukt został zamknięty i rozpoczęło się wyburzanie wschodniej części konstrukcji. Zakończyło się ono w grudniu i od tego momentu rozpoczęła się odbudowa wiaduktu.

Walka z zimą i czasem na Marywilskiej

Większość kluczowych prac, głównie konstrukcyjnych, prowadzonych było zimą. Konstrukcja wiaduktu powstała jednak w błyskawicznym tempie, bo do marca br., czyli w trzy zimowe miesiące. Jednak przygotowanie obiektu do wprowadzenia ruchu wahadłowego wymagało wykonania niezbędnych prac, tj. betonowej nawierzchni i ramp najazdowych. Zachodnia część wiaduktu została otwarta w kwietniu. Od tego czasu na nowym obiekcie obowiązywał ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną. W czerwcu kierowcy mogli korzystać już z całej jego szerokości. Przez kolejne pół roku trwały ostatnie prace związane z infrastrukturą elektryczną zakończone odbiorami końcowymi.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Dla pieszych i rowerzystów

Na wiadukt wrócili piesi, którzy mogą korzystać z nowego chodnika. Do ich dyspozycji są też dwie zebry - przy połączeniu obu jezdni Marywilskiej i na drugim krańcu wiaduktu. Przy tym drugim działa sygnalizacja świetlna wyposażona w urządzenie automatycznie wykrywające pieszych i rowerzystów oczekujących na zielone światło. Po obu stronach przeprawy w pełni przejezdne są również drogi dla rowerów.

- Wcześniej nie było możliwości, aby w pełni udostępnić przestrzeń dla pieszych i rowerzystów. Wynikało to z trwających prac związanych z siecią elektryczną - wyjaśnia ZDM. Na samym wiadukcie jest również jaśniej - stare, betonowe latarnie z nieefektywnymi oprawami sodowymi, zostały zastąpione przez konstrukcje aluminiowe wyposażone w wydajne i energooszczędne oprawy.

REKLAMA

Czy wiadukt na Marywilskiej był w ogóle potrzebny?

Kapitalny remont, a właściwie budowa wiaduktu od nowa kosztowała ponad 12 mln zł. Czy było warto? Tak drogiej inwestycji w ogóle nie trzeba było przeprowadzać. Wystarczyło zasypać "wąwóz", w którym przed laty funkcjonowała bocznica kolejowa, zaś na zasypanym fragmencie zbudować ulicę. Żaden pociąg nie jeździł tędy od lat (pisaliśmy o tym już w 2007 roku), a tory na długim odcinku dawno temu rozebrali złomiarze. PKP PLK od kilkunastu lat sugerowało miastu wystąpienie do wojewody z wnioskiem o komunalizację działek pod wiaduktem Marywilskiej. ZDM był jednak głuchy na te argumenty i postanowił zbudować wiadukt nad pustą przestrzenią. Na ostatniej sesji Rada Warszawy wyraziła zgodę na kolejny kredyt dla ratusza na łatanie budżetu miasta - 2,8 mld zł. Zadłużenie stolicy przekroczyło 8 miliardów. Wiadukt na Marywilskiej jest istotną cegiełką tego długu.

MB

.
 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (20)

# best of the best

20.12.2023 13:05

Ale jak widzimy na obrazku, zbudowali schody, żeby każdy wyborca mógł zejść na dół, skręcić w lewo i po około 50 metrach na własne oczy przekonać się, że Warszawa nie ma dobrego gospodarza.

# Madbutcher

20.12.2023 13:23

Trzeba będzie zrobić tak samo, jak w przypadku III linii metra i stacji Stadion - odbudować ten tor i puścić tam jakąś kolej, żeby nie było, że urzędasy przez własną nieudolność zmarnowały ponad 12 baniek z pieniędzy podatników.

 Taltos2

20.12.2023 16:15

A może go wykorzystać dla linii tramwajowej - przedłużyć z Annopolu przez bocznicę i most kolejowy nad Kanałem Żerańskim, przy CH i nowych osiedlach, a potem do Modlińskiej. Nowa zajezdnia zyskałaby alternatywny wyjazd, a Białołęka by się bardziej scaliła

REKLAMA

# Xarel

20.12.2023 16:21

Taltos2 napisał 20.12.2023 16:15
A może go wykorzystać dla linii tramwajowej - przedłużyć z Annopolu przez bocznicę i most kolejowy nad Kanałem Żerańskim, przy CH i nowych osiedlach, a potem do Modlińskiej. Nowa zajezdnia zyskałaby alternatywny wyjazd, a Białołęka by się bardziej scaliła

Po pierwsze to się nie uda, bo znaczna część starej bocznicy to działki prywatne. Po drugie: jak, którędy, po co i jakim kosztem chcesz poprowadzić tę linię tramwajową?

# alojzy bompka

20.12.2023 16:40

radi i rzadzacy miastem nie odpowiadaja prawnie z urzedu za marnotrawienie pieniedzy z danin! a powinni wtedy na pewne miasto bylo by zarzadzane w sposob gospodarny!

# Sapiński

20.12.2023 18:21

Nareszcie ktoś się merytorycznie wziął za ratusz Warszawy, bo ten wszechobecny w mediach zachwyt nad Trzaskowskim jest nie do strawienia.

REKLAMA

# Bobi2

21.12.2023 13:28

Podobno Rafał lubi tu przyjachac, zejść po schodach, pomyśleć, .....

# Bobi2

21.12.2023 13:29

Szkoda tylko że nie myśli o Warszawie

# Asesor

30.12.2023 09:35

Dziennikarze mogliby mieć jednak jakieś pojęcie o tym, czym jest infrastruktura strategiczna.

REKLAMA

# Wow!

30.12.2023 11:14

#Asesor napisał(a) 30.12.2023 09:35
Dziennikarze mogliby mieć jednak jakieś pojęcie o tym, czym jest infrastruktura strategiczna.
Chodzi o ten urwany tor, rozebrany 13 lat temu przez zlomiarzy? Masz racje. To kwintesencja polskiej infrastruktury strategicznej

# Berek

30.12.2023 15:29

Skoro budowano wiadukt za 12 mln to mogli od razu zbudować przejścia dla pieszych I rowerzystów pod drogą a nie namalowanie pasów przed i za wiaduktem.... to jakaś patologia na polskich drogach, ostatnio było o wybudowanym przejeździe pod torami w jakimś mieście, gdzie zaraz za wyjazdem spod torów ktoś namalowal pasy..... taki projekt nie powinien nigdy powstać

# wowek

30.12.2023 16:44

Jeszcze głupszy, kosztowny i niepotrzebny most pieszy na Wiśle, za tą cenę można by zrobić kolejny przejazd przez Wisłę

REKLAMA

# bozan

31.12.2023 11:21

Ta "istotna cegiełka", to 0,0015 długu.

# rudyfilip

31.12.2023 11:35

Po torach będzie jeździł tramwaj jest bocznica przygotowana pod nowe osiedle.

# Waldek

31.12.2023 11:49

Na nowy rok pomysły dla bufetowej ekipy, a nie teraz Rafi - nowy pałac kultury, wybiegi dla zwierząt w metrze, kładka po Wiśle do Kazimierza, chodniki do chodzenia tyłem lub do tyłu, ogrodzenie Żoliborza gdyż już otworzył się na ludzi, likwidacja kanalizacji, kolektor słońca z Dubaju

REKLAMA

# czarne jest białe

31.12.2023 11:55

#bozan napisał(a) 31.12.2023 11:21
Ta "istotna cegiełka", to 0,0015 długu.
To w sposób oczywisty usprawiedliwia rażącą niegospodarność

# Waldek

31.12.2023 12:33

Ustawa o finansach publicznych. Racjonalność wydatków. Zamiast zrobić most na którym może być ścieżka robimy tylko ścieżkę. Żenada. Życzę władzom żeby w nowym roku przeczytali jakąś książkę o zarządzaniu miastem i o jego krwiobiegu którego koniecznym elementem są mosty gdy rzeka miasto rozdziela

# Paweł

31.12.2023 14:49

Popatrzcie jak most południowy odblokował most siekierkowski. Most Grota jest najbardziej obciążonym mostem w Polsce. Był projekt mostu Krasińskiego ale mieszkańcom Żoliborzu nie pasował. Zamiast jest kładka na Powiślu
Zobaczcie w ilu miejsca jest połączona Praga Południe i Północ- w 3. Ogólnie patrząc Praga nie ma i westycji poprawiających komfort mieszkańcow . Z wyjątkiem metra.

REKLAMA

# Lolek

02.01.2024 16:39

Nareszcie

# Lolek

02.01.2024 16:39

https://klubmykobiety.pl/
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe