REKLAMA

Białołęka

inwestycje »

 

Najbardziej idiotyczny wiadukt na świecie zbudowany. Kosztował 12 milionów

  20 grudnia 2023

alt='Najbardziej idiotyczny wiadukt na świecie zbudowany. Kosztował 12 milionów'
źródło: ZDM

Zakończyły się wszystkie prace związane z przebudową wiaduktu na ul. Marywilskiej na odcinku między Smugową a Kupiecką na Białołęce. Co się zmieniło nad pozostałościami nieczynnej od lat bocznicy kolejowej?

REKLAMA

Remont wiaduktu rozpoczął się na początku września 2022 roku. Konstrukcja była przewidziana w całości do rozbiórki i odbudowy. Wykonawca chciał jednak utrzymać ruch na połowie obiektu do czasu odbudowy jego drugiej części i przywrócenia na niej ruchu. Priorytety Trzaskowskiego zmorą mieszkańców Białołęki Priorytety Trzaskowskiego zmorą mieszkańców Białołęki
Białołęka w ciągu 17 lat podwoiła liczbę mieszkańców, z 74 tysięcy w 2005 roku do ponad 156 tys. w roku 2022 i należy założyć, że liczba ta będzie nadal dynamicznie rosła. Mieszkańcy od dawna domagają się podstawowych inwestycji. W odpowiedzi dowiadują się, że w wyludniającym się Śródmieściu powstanie "wypasiony", ogromny dom kultury. Za wielkie pieniądze.
Jednak 22 października ubiegłego roku w trakcie rozbiórki doszło do katastrofy budowlanej, którą Zarząd Dróg Miejskich nazywa "niekontrolowanym przemieszczeniem się podpory". Decyzją Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego wiadukt został zamknięty i rozpoczęło się wyburzanie wschodniej części konstrukcji. Zakończyło się ono w grudniu i od tego momentu rozpoczęła się odbudowa wiaduktu.

Walka z zimą i czasem na Marywilskiej

Większość kluczowych prac, głównie konstrukcyjnych, prowadzonych było zimą. Konstrukcja wiaduktu powstała jednak w błyskawicznym tempie, bo do marca br., czyli w trzy zimowe miesiące. Jednak przygotowanie obiektu do wprowadzenia ruchu wahadłowego wymagało wykonania niezbędnych prac, tj. betonowej nawierzchni i ramp najazdowych. Zachodnia część wiaduktu została otwarta w kwietniu. Od tego czasu na nowym obiekcie obowiązywał ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną. W czerwcu kierowcy mogli korzystać już z całej jego szerokości. Przez kolejne pół roku trwały ostatnie prace związane z infrastrukturą elektryczną zakończone odbiorami końcowymi.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Dla pieszych i rowerzystów

Na wiadukt wrócili piesi, którzy mogą korzystać z nowego chodnika. Do ich dyspozycji są też dwie zebry - przy połączeniu obu jezdni Marywilskiej i na drugim krańcu wiaduktu. Przy tym drugim działa sygnalizacja świetlna wyposażona w urządzenie automatycznie wykrywające pieszych i rowerzystów oczekujących na zielone światło. Po obu stronach przeprawy w pełni przejezdne są również drogi dla rowerów.

- Wcześniej nie było możliwości, aby w pełni udostępnić przestrzeń dla pieszych i rowerzystów. Wynikało to z trwających prac związanych z siecią elektryczną - wyjaśnia ZDM. Na samym wiadukcie jest również jaśniej - stare, betonowe latarnie z nieefektywnymi oprawami sodowymi, zostały zastąpione przez konstrukcje aluminiowe wyposażone w wydajne i energooszczędne oprawy.

REKLAMA

Czy wiadukt na Marywilskiej był w ogóle potrzebny?

Kapitalny remont, a właściwie budowa wiaduktu od nowa kosztowała ponad 12 mln zł. Czy było warto? Tak drogiej inwestycji w ogóle nie trzeba było przeprowadzać. Wystarczyło zasypać "wąwóz", w którym przed laty funkcjonowała bocznica kolejowa, zaś na zasypanym fragmencie zbudować ulicę. Żaden pociąg nie jeździł tędy od lat (pisaliśmy o tym już w 2007 roku), a tory na długim odcinku dawno temu rozebrali złomiarze. PKP PLK od kilkunastu lat sugerowało miastu wystąpienie do wojewody z wnioskiem o komunalizację działek pod wiaduktem Marywilskiej. ZDM był jednak głuchy na te argumenty i postanowił zbudować wiadukt nad pustą przestrzenią. Na ostatniej sesji Rada Warszawy wyraziła zgodę na kolejny kredyt dla ratusza na łatanie budżetu miasta - 2,8 mld zł. Zadłużenie stolicy przekroczyło 8 miliardów. Wiadukt na Marywilskiej jest istotną cegiełką tego długu.

MB

.
 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (20)

# best of the best

20.12.2023 13:05

Ale jak widzimy na obrazku, zbudowali schody, żeby każdy wyborca mógł zejść na dół, skręcić w lewo i po około 50 metrach na własne oczy przekonać się, że Warszawa nie ma dobrego gospodarza.

# Madbutcher

20.12.2023 13:23

Trzeba będzie zrobić tak samo, jak w przypadku III linii metra i stacji Stadion - odbudować ten tor i puścić tam jakąś kolej, żeby nie było, że urzędasy przez własną nieudolność zmarnowały ponad 12 baniek z pieniędzy podatników.

 Taltos2

20.12.2023 16:15

A może go wykorzystać dla linii tramwajowej - przedłużyć z Annopolu przez bocznicę i most kolejowy nad Kanałem Żerańskim, przy CH i nowych osiedlach, a potem do Modlińskiej. Nowa zajezdnia zyskałaby alternatywny wyjazd, a Białołęka by się bardziej scaliła

REKLAMA

# Xarel

20.12.2023 16:21

Taltos2 napisał 20.12.2023 16:15
A może go wykorzystać dla linii tramwajowej - przedłużyć z Annopolu przez bocznicę i most kolejowy nad Kanałem Żerańskim, przy CH i nowych osiedlach, a potem do Modlińskiej. Nowa zajezdnia zyskałaby alternatywny wyjazd, a Białołęka by się bardziej scaliła

Po pierwsze to się nie uda, bo znaczna część starej bocznicy to działki prywatne. Po drugie: jak, którędy, po co i jakim kosztem chcesz poprowadzić tę linię tramwajową?

# alojzy bompka

20.12.2023 16:40

radi i rzadzacy miastem nie odpowiadaja prawnie z urzedu za marnotrawienie pieniedzy z danin! a powinni wtedy na pewne miasto bylo by zarzadzane w sposob gospodarny!

# Sapiński

20.12.2023 18:21

Nareszcie ktoś się merytorycznie wziął za ratusz Warszawy, bo ten wszechobecny w mediach zachwyt nad Trzaskowskim jest nie do strawienia.

REKLAMA

# Bobi2

21.12.2023 13:28

Podobno Rafał lubi tu przyjachac, zejść po schodach, pomyśleć, .....

# Bobi2

21.12.2023 13:29

Szkoda tylko że nie myśli o Warszawie

# Asesor

30.12.2023 09:35

Dziennikarze mogliby mieć jednak jakieś pojęcie o tym, czym jest infrastruktura strategiczna.

REKLAMA

# Wow!

30.12.2023 11:14

#Asesor napisał(a) 30.12.2023 09:35
Dziennikarze mogliby mieć jednak jakieś pojęcie o tym, czym jest infrastruktura strategiczna.
Chodzi o ten urwany tor, rozebrany 13 lat temu przez zlomiarzy? Masz racje. To kwintesencja polskiej infrastruktury strategicznej

# Berek

30.12.2023 15:29

Skoro budowano wiadukt za 12 mln to mogli od razu zbudować przejścia dla pieszych I rowerzystów pod drogą a nie namalowanie pasów przed i za wiaduktem.... to jakaś patologia na polskich drogach, ostatnio było o wybudowanym przejeździe pod torami w jakimś mieście, gdzie zaraz za wyjazdem spod torów ktoś namalowal pasy..... taki projekt nie powinien nigdy powstać

# wowek

30.12.2023 16:44

Jeszcze głupszy, kosztowny i niepotrzebny most pieszy na Wiśle, za tą cenę można by zrobić kolejny przejazd przez Wisłę

REKLAMA

# bozan

31.12.2023 11:21

Ta "istotna cegiełka", to 0,0015 długu.

# rudyfilip

31.12.2023 11:35

Po torach będzie jeździł tramwaj jest bocznica przygotowana pod nowe osiedle.

# Waldek

31.12.2023 11:49

Na nowy rok pomysły dla bufetowej ekipy, a nie teraz Rafi - nowy pałac kultury, wybiegi dla zwierząt w metrze, kładka po Wiśle do Kazimierza, chodniki do chodzenia tyłem lub do tyłu, ogrodzenie Żoliborza gdyż już otworzył się na ludzi, likwidacja kanalizacji, kolektor słońca z Dubaju

REKLAMA

# czarne jest białe

31.12.2023 11:55

#bozan napisał(a) 31.12.2023 11:21
Ta "istotna cegiełka", to 0,0015 długu.
To w sposób oczywisty usprawiedliwia rażącą niegospodarność

# Waldek

31.12.2023 12:33

Ustawa o finansach publicznych. Racjonalność wydatków. Zamiast zrobić most na którym może być ścieżka robimy tylko ścieżkę. Żenada. Życzę władzom żeby w nowym roku przeczytali jakąś książkę o zarządzaniu miastem i o jego krwiobiegu którego koniecznym elementem są mosty gdy rzeka miasto rozdziela

# Paweł

31.12.2023 14:49

Popatrzcie jak most południowy odblokował most siekierkowski. Most Grota jest najbardziej obciążonym mostem w Polsce. Był projekt mostu Krasińskiego ale mieszkańcom Żoliborzu nie pasował. Zamiast jest kładka na Powiślu
Zobaczcie w ilu miejsca jest połączona Praga Południe i Północ- w 3. Ogólnie patrząc Praga nie ma i westycji poprawiających komfort mieszkańcow . Z wyjątkiem metra.

REKLAMA

# Lolek

02.01.2024 16:39

Nareszcie

# Lolek

02.01.2024 16:39

https://klubmykobiety.pl/
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe