Wiadukt Marywilskiej otwarty. Na razie ruch wahadłowy
7 kwietnia 2023
Zarząd Dróg Miejskich wreszcie wpuścił samochody i autobusy na nowy wiadukt Marywilskiej przerzucony nad pustą przestrzenią w miejscu zlikwidowanej bocznicy kolejowej. Na razie ruch odbywa się wahadłowo.
Remont wiaduktu rozpoczął się we wrześniu i miał być prowadzony "pod ruchem". W październiku na placu budowy doszło do katastrofy budowlanej, którą warszawski ratusz formalnie nazywa "niekontrolowanym przemieszczenia się podpory". Decyzją Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego wiadukt został zamknięty i rozpoczęło się wyburzanie wschodniej części konstrukcji.
Parkuj i Jedź Żerań - inwestycyjna porażka
Parking P+R Żerań cieszy się znikomym zainteresowaniem posiadaczy aut jako punkt przesiadkowy do pociągów SKM i Kolei Mazowieckich. W czym tkwi porażka tej inwestycji za ponad 11 mln złotych?
Zakończyło się ono w grudniu i od tego momentu rozpoczęła się odbudowa wiaduktu.
Wiadukt Marywilskiej przejezdny
- Gdy byłem w grudniu na Marywilskiej, budowa nowego wiaduktu dopiero się zaczynała. Dziś jest niemal gotowy. To ważna wiadomość dla mieszkańców Białołęki. Dziś wiaduktem przejechali pierwsi kierowcy, na razie w ruchu wahadłowym. Pełen ruch powinien tu wrócić w wakacje - mówi prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Wykonawca miał przed sobą spore wyzwanie, bo większość kluczowych prac, głównie konstrukcyjnych, prowadzonych było zimą. Niskie temperatury zmniejszały tempo prac betoniarskich. Prace utrudniał też padający i roztapiający się śnieg. Woda zamarzała w wykopach, przez co nie można było zasypywać fundamentów i rozpocząć budowy nasypu drogowego.
Prace na Marywilskiej
Gdy pogoda się poprawiła, rozpoczęło się osuszanie wykopów i oczyszczanie zbrojenia. Następnie przyszedł czas na betonowanie płyty głównej. W trakcie zastygania betonu, prowadzone były prace ziemne, aby jak najszybciej puścić ruch po obiekcie.
"Podsumowując: konstrukcja wiaduktu powstała w błyskawicznym tempie, bo do marca bieżącego roku, czyli w trzy zimowe miesiące. Jednak przygotowanie obiektu do wprowadzenia ruchu wahadłowego wymagało jeszcze wykonania niezbędnych prac, tj. betonowej nawierzchni i ramp najazdowych" - zachwala urząd miasta.
Ruch wahadłowy
Teraz zachodnia część wiaduktu jest już odbudowana. W piątek 7 kwietnia, została udostępniona kierowcom. Na razie na nowym obiekcie obowiązuje ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną. Nie ma ograniczeń tonażowych, co jest pozytywną zmianą w stosunku do stanu sprzed rozpoczęcia prac. Wcześniej, ze względu na zły stan techniczny przeprawy, na wiadukt nie mogły wjeżdżać ciężkie pojazdy z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej.
Piesi i rowerzyści nadal będą korzystać z tymczasowego chodnika. Taka organizacja ruchu potrwa do czerwca, kiedy ma być oddana do użytku także druga część wiaduktu. Mieszkańcy Choszczówki i Białołęki Dworskiej odzyskali połączenie ze stacją metra Bródno. Na stałe trasy wróciły autobusy linii 176 i N64. Zlikwidowana została zastępcza linia Z76 oraz kursy nocne linii 133.
(jok)
.