REKLAMA

Białołęka

absurdy »

 

Warszawy nie stać na drogę rowerową? O asfalcie można zapomnieć

  13 października 2021

alt='Warszawy nie stać na drogę rowerową? O asfalcie można zapomnieć'
Granica Warszawy i gminy Nieporęt. Fot. Sebastian Gut

Rowerzyści nie mogą liczyć na normalną trasę nawet na krótkim odcinku nad brzegiem Kanału Żerańskiego. Tymczasem tuż za granicą miasta zaczyna się prawdziwa velostrada.

REKLAMA

Ścieżka na wschodnim brzegu Kanału Żerańskiego to jedna z kilku tras, oznaczonych na warszawskiej mapie rowerowej jako... "inne". Jeśli nie liczyć krótkiego asfaltowego odcinka między Warzelniczą a Zdziarską, mamy tam do dyspozycji szutrową nawierzchnię, niewygodną dla rowerów na miejskich oponach oraz praktycznie nieprzejezdną dla osób na wózkach i hulajnogach.

Prowizorka zostaje

- Urząd Dzielnicy Białołęka planuje wybudować infrastrukturę pieszo-rowerową nad Kanałem Żerańskim nie zachowując spójności z odcinkiem powstałym po stronie gminy Nieporęt, wbrew wytycznym i standardom dla systemu rowerowego, a także dyskryminując osoby niepełnosprawne oraz innych użytkowników, niż rowerzyści - krytykuje Sebastian Gut ze stowarzyszenia Razem dla Białołęki. - Trasa wzdłuż kanału powinna stanowić główną arterię rowerową łączącą Warszawę z jednym z ulubionych miejsc wypoczynku warszawiaków - Zalewem Zegrzyńskim. Wygodna asfaltowa nawierzchnia, rozdzielenie ruchu rowerowego od pieszego powinny zachęcać do korzystania z roweru.

Białołęcki ratusz zamierza przeznaczyć 150 tys. zł na wyrównanie bitej drogi na odcinku od mostu w ciągu ul. Kobiałka do granicy miasta. Jak przypomina Sebastian Gut, zgodnie z przyjętymi przez warszawski samorząd standardami, trasy rowerowe powinny być asfaltowe. Samorządowcy nie chcą jednak myśleć o wylaniu asfaltu nad brzegiem Kanału Żerańskiego, zbudowanego w latach 1935-1953 kosztem ogromnej połaci lasów. Tymczasem sąsiednia gmina Nieporęt nie miała żadnych oporów przed budową drogi rowerowej godnej Holandii czy Danii, bardzo wygodnej dla rowerzystów, hulajnogistów i rolkarzy. Prace kosztowały 10 mln zł i zakończyły się w ubiegłym roku.

Zapraszamy na zakupy

Na asfalt nie liczmy

- Ten około 450-metrowy fragment to przedłużenie ścieżki biegnącej na południe po drugiej stronie kanału, którą wraz z Zarządem Dróg Miejskich wykonaliśmy w 2019 roku właśnie z kruszywa - mówi Marzena Gawkowska, rzeczniczka białołęckiego ratusza. - Wtedy była to realizacja projektu zgłoszonego przez mieszkańca w ramach budżetu obywatelskiego. Dobrze sprawująca się trzeci rok ścieżka musiała mieć naturalny charakter, bo przebiega przez tereny leśne i taki wymóg postawiły Lasy Miejskie. Zgodnie z wytycznymi ścieżka miała nie wywierać negatywnego wpływu na las i mieć w pełni chłonną nawierzchnię. Asfalt nie spełnia tego wymogu.

Na utwardzenie ścieżki przy granicy z gminą Nieporęt urząd dzielnicy ma zapewnione 150 tys. zł. W tym roku powinno rozpocząć się projektowanie, a na przyszły zaplanowano realizację. Według wyliczeń urzędników budowa w standardzie nieporęckim, z 3-metrową drogą rowerową i 2-metrowym chodnikiem, kosztowałaby w Warszawie co najmniej milion.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (15)

# klara27

13.10.2021 20:07

brak słów...

# Fiodor

14.10.2021 08:23

Jadąc przez Białołękę do Nieporętu widzimy coraz gorszą infrastrukturę, grogi gruntowe, domy tylko z własnymi ujęciami wody, bez gazu (nie mówiąc o kanalizacji). Po czym znaczek, że wyjeżdżamy z Warszawy i już metr dalej wszystko jest. Tak się mieszka w Stolicy.

 drugastrona

14.10.2021 10:17

Trasa w gminie Nieporęt robi wrażenie. Byłem tam z tydzień temu na spacerze. Sporo pieszych, sporo rowerzystów - pierwsza klasa. Ławeczki, kosze na śmieci, bliżej samego Nieporętu też rabatki z kwiatami. Całe szczęście, że do niej Lasy Miejskie się nie wtrącały i jest asfaltowa.

REKLAMA

# Radna Pisiura

14.10.2021 10:50

Warszawy nie stać bo właśnie trwa Nowy (ROZK) Ład Polski
Samorządy są grabione na potęgę

# Lokals

14.10.2021 11:31

Mili Forumowicze!
Jeździłem tą ścieżką wielokrotnie. Moim zdaniem szutrowa nawierzchnia w zupełności spełnia swoje zadanie (o ile nawierzchnia byłaby utrzymywana w odpowiednim stanie - wyrównywana i utwardzana, w zależności od potrzeby). Osobiście uważam, że o wiele przyjemniej jeździć ścieżką szutrową niż po asfalcie.
Zapewne, jest ona mniej przyjazna dla rolek czy hulajnóg, ale nie sądzę, by osoby jadące na wycieczkę nad Zalew wybierały akurat wrotki czy hulajnogę. Wyasfaltowanie zmniejszy zdolność do wchłaniania wody i zwiększy amplitudę temperatur w/przy gruncie. To może mieć znaczenie dla lokalnych zbiorowisk przyrodniczych, i tak już ciężko doświadczonych przez budowę gazociągu (np. ułatwiając ekspansję szkodliwych gatunków inwazyjnych).
Natomiast nie od rzeczy byłoby wydzielenie osobnej ścieżki dla spacerowiczów.
Z pozdrowieniami,

# aaaala

14.10.2021 13:37

#Lokals napisał(a) 14.10.2021 11:31
Mili Forumowicze!
Wyasfaltowanie zmniejszy zdolność do wchłaniania wody i zwiększy amplitudę temperatur w/przy gruncie. To może mieć znaczenie dla lokalnych zbiorowisk przyrodniczych, i tak już ciężko doświadczonych przez budowę gazociągu (np. ułatwiając ekspansję szkodliwych gatunków inwazyjnych).

Zaraz, czy my na pewno mówimy o pasku szerokości 1,5 do 2 metrów? Czy o zabetonowaniu w jednym miejscu powierzchni boiska piłkarskiego?
Nie jestem ekspertem, ale mam wrażenie, że wyasfaltowanie takiej wstążki nie ma ZNACZĄCEGO wpływu na hydrologię i klimat, a zwłaszcza "amplitudę temperatur w/przy gruncie"...

REKLAMA

# Mamona

14.10.2021 14:37

#Radna Pisiura napisał(a) 14.10.2021 10:50
Warszawy nie stać bo właśnie trwa Nowy (ROZK) Ład Polski
Samorządy są grabione na potęgę
Znasz takie powiedzenie, że złej baletnicy i rąbek u spódnicy przeszkadza? Na początek obniżcie sobie wysokość "prowizji" od przetargów i juz na niejedną ścieżkę starczy :).

# Radna Pisiura

14.10.2021 15:15

#Mamona
#Radna Pisiura napisał(a) 14.10.2021 10:50
Warszawy nie stać bo właśnie trwa Nowy (ROZK) Ład Polski
Samorządy są grabione na potęgę
Znasz takie powiedzenie, że złej baletnicy i rąbek u spódnicy przeszkadza? Na początek obniżcie sobie wysokość "prowizji" od przetargów i juz na niejedną ścieżkę starczy :).
Jak zwykle : "Wina Donalda"

# Lokals

14.10.2021 19:10

#aaaala napisał(a) 14.10.2021 13:37

Zaraz, czy my na pewno mówimy o pasku szerokości 1,5 do 2 metrów? Czy o zabetonowaniu w jednym miejscu powierzchni boiska piłkarskiego?
Nie jestem ekspertem, ale mam wrażenie, że wyasfaltowanie takiej wstążki nie ma ZNACZĄCEGO wpływu na hydrologię i klimat, a zwłaszcza "amplitudę temperatur w/przy gruncie"...

W powyższej notce jest mowa o kosztach "wybetonowania" ścieżek o łącznej szerokości 5 m. Ścieżka wzdłuż Kanału ma kilka kilometrów długości, i w większości ma szutrową nawierzchnię. Łatwo policzyć, że wyasfaltowana powierzchnia byłaby jednak większa od powierzchni boiska piłkarskiego (nie rozważam tu, na ile racjonalne byłoby wyasfaltowanie ścieżki na 450 m odcinku przy granicy z Nieporętem, i pozostawienie pozostałego odcinka w postaci szutrowej).
W literaturze fachowej jest wiele prac o wpływie pokrywania terenu asfaltem na mikroklimat. Już kilkuprocentowa zmiana formy porycia terenu (taka, jak położenie chodnika) robi różnicę.
Z pozdrowieniami,
Lokals

REKLAMA

# Seba Gut

14.10.2021 20:46

Odcinek od Kobiałki do granicy z Nieporętem znajduje się po zachodniej stronie Kanału Żerańskiego. Ciężko więc zgodzić się ze stwierdzeniem, że jest to przedłużenie szutrowej ścieżki ciągnącej się po wschodnim brzegu. Szczególnie, że dostanie się do niego wymaga pokonania asfaltowej nawierzchni na moście oraz utwardzonego trelinką zjazdu w ulicę Długorzeczną, również o nawierzchni asfaltowej.
Sytuacja wygląda tak, że od północy mamy 8km asfaltowej ścieżki biegnącej z Nieporętu, a od południa trelinkę oraz asfalt. I pomiędzy tak utwardzone nawierzchnie Dzielnica planuje wcisnąć 450m szutru.
Podobnie, kolejny argument o konieczności zachowania naturalnego przebiegu z uwagi na teren leśny nie ma tutaj racji bytu. Inwestycja bowiem będzie realizowana na działce nr 56/1, która składa się z następujących użytków:
- terenów rekreacyjno-wypoczynkowych (oznaczenie BZ),
- gruntów zadrzewionych i zakrzewionych (LZ).
Żaden fragment nie jest oznaczony jako teren leśny (LS) i nie wymaga uzgodnień z Lasami Miejskimi.
Podkreślenia wymaga także fakt, iż Gaz System realizując gazociąg z Żerania do Rembelszczyzny dokonał już wycinki. Obecnie, co widać na zdjęciach, w miejscu, w którym ma przebiegać infrastruktura pieszo-rowerowa nie ma żadnych drzew ani nawet krzaków. Nasadzenia zastępcze, jakie wykonała spółka Gaz System, zostały wykonane tak, aby pozostawić niezbędną przestrzeń pod przedłużenie infrastruktury z Nieporętu.
Ponadto, jak wygląda nawierzchnia szutrowa można przekonać się po każdym większym deszczu - w koleinach i zagłębieniach tworzą się kałuże, nawierzchnia jest tak mocno nasiąknięta wodą iż stawia znaczne opory toczenia. Widać to szczególnie w śladzie ulicy Białołęckiej na odcinku od ulicy Zdziarskiej do Kobiałki.
Jak możemy przeczytać w opisie projektu "BI-CYKLO Białołęcka CYKLOstrada - na rower i spacer nad Kanałem Żerańskim się nada" pomysłodawca sugerował, iż docelowo trasa powinna mieć utwardzoną nawierzchnię - "W kolejnych latach możliwe będzie stopniowe utwardzanie i wymiana nawierzchni na bitumiczną lub inną, określoną przez władze Warszawy dla tego rodzaju tras."
Zgodnie bowiem ze standardami projektowymi i wykonawczymi dla systemu rowerowego w m. st. Warszawie infrastruktura powinna zapewniać:
- wygodę i dostępność dla wszystkich użytkowników, co spełnia tylko nawierzchnia asfaltowa,
- bezpieczeństwo użytkowników, co zapewnia separacja ruchu pieszego (chodnik) i rowerowego (asfalt),
- ciągłość infrastruktury, czyli przedłużenie w standardzie w jakim wykonał to Nieporęt.
Popatrzcie na załączone zdjęcie i zastanówcie się, jak będzie wglądało przedłużenie urywającego się asfaltu i chodnika w postaci jednego ciągu szutrowego?
Czy taka nagła zmiana nawierzchni będzie bezpieczna dla użytkowników?

# Seba Gut

16.10.2021 14:05

#Lokals napisał(a) 14.10.2021 19:10
W powyższej notce jest mowa o kosztach "wybetonowania" ścieżek o łącznej szerokości 5 m. Ścieżka wzdłuż Kanału ma kilka kilometrów długości, i w większości ma szutrową nawierzchnię. Łatwo policzyć, że wyasfaltowana powierzchnia byłaby jednak większa od powierzchni boiska piłkarskiego (nie rozważam tu, na ile racjonalne byłoby wyasfaltowanie ścieżki na 450 m odcinku przy granicy z Nieporętem, i pozostawienie pozostałego odcinka w postaci szutrowej).
W literaturze fachowej jest wiele prac o wpływie pokrywania terenu asfaltem na mikroklimat. Już kilkuprocentowa zmiana formy porycia terenu (taka, jak położenie chodnika) robi różnicę.
Z pozdrowieniami,
Lokals
Tutaj jest mowa o infrastrukturze na odcinku ok. 500m. Nie jest to ostatni pas zieleni pośród betonu blokowisk. Wokół mamy mnóstwo zieleni, jest też woda. Wpływ utwardzenia tego odcinka na środowisko będzie znikomy.
Pozdrawiam

# Bolo

18.10.2021 11:41

Hostel interwencyjny dla osób LGBTQI+ jest bardziej potrzebny. Dziękujemy mieszkańcy Białołęki

REKLAMA

# noxia

18.10.2021 13:01

#Bolo napisał(a) 18.10.2021 11:41
Hostel interwencyjny dla osób LGBTQI+ jest bardziej potrzebny. Dziękujemy mieszkańcy Białołęki

Bo jest. Dla dzieciaków z tzw. porządnych katolickich rodzin, które są wyrzucane na bruk lub szykanowane z powodu swojej orientacji.

# Adamsssssssss

19.10.2021 21:18

Nieporęt na tą drogę wydał 10 mln! Wow, chyba złote podkłady dawali pod to

# Seba Gut

19.10.2021 22:10

#Adamsssssssss napisał(a) 19.10.2021 21:18
Nieporęt na tą drogę wydał 10 mln! Wow, chyba złote podkłady dawali pod to
10mln za 8km trasy. Wychodzi 1.25mln za 1km.
Urzędnicy z Białołęki twierdzą zaś, że brakujący odcinek 450m będzie kosztował ponad 1mln!
Pytanie więc, kto tu chce robić złote podkłady?

REKLAMA

więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024