Tramwajem na Stegny i do Wilanowa. Ruszyły poszukiwania wykonawcy
10 września 2021
Największą tramwajowa inwestycję w Warszawie można uznać za rozpoczętą. 10 września ogłoszono przetarg na budowę 8-kilometrowego odcinka torów.
Nowa trasa tramwajowa połączy Śródmieście z Sielcami, Stegnami i Wilanowem. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w latach 2022-2023 czeka nas budowa torowiska na Goworka, Spacerowej, Belwederskiej, Jana III Sobieskiego i w al. Rzeczypospolitej oraz pętli na wysokości Branickiego.
Tramwaj na Stegny
- Dla trasy zaplanowano dwie odnogi - zapowiada warszawski ratusz. - Pierwsza z nich będzie biegła wzdłuż Gagarina aż do Czerniakowskiej. To oddzielny projekt, który Tramwaje Warszawskie prowadzą wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji. W ramach umowy, która obejmie projektowanie i prace budowlane, powstaną tory zakończone terminalem o długości około kilometra. Druga planowana odnoga, o długości około 800 metrów, będzie zbudowana wzdłuż św. Bonifacego i poprowadzi aż do pętli autobusowej Stegny.
Torowisko na skarpie
Częścią inwestycji będzie budowa ostrego podjazdu torowiska na Spacerowej, gdzie tramwaje pokonają różnicę 22 metrów wysokości. Nachylenie toru wyniesie w tym miejscu 3,5%. Co ciekawe, szyny na Spacerowej nie będą niczym nowym. W XIX wieku kursowały tam tramwaje konne, na początku ubiegłego stulecia zastąpione koleją zębatą. Z kolei w latach 1957-1973 na Spacerowej istniała tradycyjna linia tramwajowa, zlikwidowana w czasach dynamicznego rozwoju motoryzacji.
(dg)