Metro w drodze na Bródno. P+R zamiast bazaru?
28 września 2018
Budowa ostatniego odcinka II linii podziemnej kolei może ruszać. 28 września podpisano umowę z firmami Astaldi i Gülermak, które zbudują stacje pod Kondratowicza.
Budowa metra na Targówku Mieszkaniowym przebiega bardzo sprawnie i wszystko wskazuje na to, że pierwsi pasażerowie skorzystają z niego już wiosną przyszłego roku. Równolegle trwają przygotowania do budowy kolejnego, już ostatniego odcinka II linii na prawym brzegu Wisły. Do końca 2021 roku zbudowane zostaną stacje Zacisze (pod Figara w pobliżu skrzyżowania z Rolanda), Kondratowicza (przy skrzyżowaniu Malborskiej i Kondratowicza) oraz Bródno (przy skrzyżowaniu Kondratowicza i Rembielińskiej).
P+R Trocka: nad pętlą czy zamiast parkingu dla mieszkańców?
Prace nad parkingiem przesiadkowym przy Trockiej ruszyły. Zdaniem niektórych jego budowa to "pomysł z piekła rodem".
Wydrążona zostanie również podziemna hala torów odstawczych za ostatnią stacją, trzy wentylatornie i oczywiście tunele.
Bródno powita "metrowiczów"
Choć druga linia metra nie będzie mieć tak atrakcyjnego dla pasażerów przebiegu, jak pierwsza, mieszkańcy Bródna z pewnością mogą spodziewać się gości z Białołęki i okolicznych miast, zainteresowanych przesiadką. Dla osób dojeżdżających na daleką Wolę i Bemowo zysk czasowy będzie na tyle duży, że opłacalne będzie zostawienie samochodu przy Kondratowicza i przesiadka na tory.
Największy w Warszawie P+R Młociny ma dziś prawie 1500 miejsc, rozrzuconych na dużej przestrzeni wokół stacji i pętli tramwajowo-autobusowej. Na Bródnie nie ma tyle miejsca i nie powinno być aż takiego zainteresowania. Załóżmy, że każdego ranka w okolicę stacji przyjedzie 200-300 samochodów, a w nich 260-390 osób. Biorąc pod uwagę, że jeden pociąg metra zabiera półtora tysiąca pasażerów, pod ziemią będzie to zupełnie nieodczuwalne. Na powierzchni będzie jednak oznaczać prawdziwą "inwazję".
W tym kontekście dziwi fakt, że po kapitalnym remoncie linii tramwajowej na Annopol i Bródno ratusz nie zdecydował się zaplanować parkingu P+R właśnie przy niej. Mógłby on powstać przy trasie S8 albo dalej w głębi Białołęki. Kierowcy przesiadaliby się wówczas do tramwajów, które - co najwyraźniej nie dotarło jeszcze do warszawiaków - mają czas przejazdu do centrum porównywalny z planowanym metrem.
Parking w miejscu bazaru
W pobliżu skrzyżowania Kondratowicza z Rembielińską jest tylko jedno miejsce, w którym mógłby powstać parking P+R dla osób przesiadających się do metra.
- Jakiekolwiek rozwiązania realizowane w przyszłości muszą uwzględniać obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - przypomina Michał Grobelny z Zarządu Transportu Miejskiego. - W dokumencie tym mamy zapis o obiekcie parkingowym P+R o maksymalnej wysokości 12 m oraz o dwóch lokalizacjach: tam, gdzie znajduje się bazar i za kościołem. Mogłoby tam powstać w sumie co najmniej 500 miejsc parkingowych.
Podczas konsultacji z mieszkańcami Bródna w sprawie przyszłości Kondratowicza padła prośba, by nie likwidować bazaru. Rozwiązaniem kompromisowym mogłaby być budowa obiektu, w którym dolne kondygnacje zajmowałyby stoiska handlowe a górne - miejsca parkingowe. Czy dałoby się go zaprojektować tak, by nie oszpecił okolicy? Trudno powiedzieć. Na razie to luźna propozycja.
- Póki co nie prowadzimy prac przygotowawczych dla wskazanej lokalizacji - mówi Grobelny.
(dg)
.