Obwodnica Pragi wciąż tylko na planszach
dzisiaj, 11:59
Zakorkowana prawobrzeżna Warszawa od kilkudziesięciu lat czeka na obwodnicę prowadzącą z ronda Wiatraczna na Targówek. Choć wydano już na nią grube miliony, to wciąż nie została wbita pierwsza łopata.
Czas mija, a obietnice dotyczące budowy wschodniego odcinka obwodnicy śródmiejskiej (obwodnicy Pragi) wciąż pozostają niezrealizowane. Przed każdymi wyborami politycy powracają do tego tematu, zapowiadając szybkie rozpoczęcie prac.
- W 2025 roku domkniemy budowę obwodnicy śródmiejskiej: do ruchu oddamy odcinek z ronda Wiatraczna do ronda Żaba - deklarował Rafał Trzaskowski podczas swojej pierwszej kampanii wyborczej.
Obwodnicy Pragi nie będzie. Ważniejsze Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Jedna z najpilniejszych inwestycji transportowych w Warszawie znów się opóźnia. Muzeum Sztuki Nowoczesnej okazało się ważniejsze.
Trwa jego druga kadencja, a na placu budowy nie wbito nawet symbolicznej pierwszej łopaty.
Kierowcy nie mają wątpliwości: taka trasa znacząco ułatwiłaby życie mieszkańcom prawobrzeżnej Warszawy. Wystarczy spróbować przejechać z ronda Wiatraczna ulicami Grochowską i Targową w stronę Targówka - korki w tym rejonie są codziennością, a przejazd bywa trudny nawet dla pojazdów uprzywilejowanych.
Niezrealizowane plany sprzed dekad
Koncepcja obwodnicy śródmiejskiej powstała już w latach 60. XX wieku. Z myślą o niej przebudowano Towarową, Okopową i Słomińskiego oraz zbudowano Trasę Łazienkowską. Później jednak - wraz z rozrastającą się zabudową - plany odłożono na półkę.
Do tematu wrócono pod koniec lat 90., a w 2017 roku odbyły się konsultacje w sprawie odcinka z ronda Wiatraczna do ul. Radzymińskiej. Zakładano m.in. budowę 800-metrowego wiaduktu z trzema pasami w każdym kierunku, przebudowę Zabranieckiej oraz ograniczenie dojazdu z mniejszych ulic. Ostatecznie jednak inwestycja nie wyszła poza fazę planów.
Obwodnica Pragi - podział na etapy
W ubiegłym roku miasto ogłosiło, że obwodnica Pragi będzie realizowana w trzech etapach: od ronda Wiatraczna do Radzymińskiej (bez tunelu), od Radzymińskiej do ronda Żaba, tunel pod rondem Wiatraczna.
W budżecie miasta zarezerwowano ponad 5,6 mln zł. Dla odcinka Radzymińska - rondo Żaba podpisano umowę na przygotowanie koncepcji i uzyskanie decyzji środowiskowej (koszt prawie 2 mln zł, termin lipiec 2026).
Gorzej wygląda sytuacja z projektem dla odcinka Wiatraczna - Radzymińska. Miasto zabezpieczyło 5,2 mln zł, tymczasem najniższa oferta w przetargu opiewała na blisko 10 mln zł, a najwyższa - 20 mln zł. Urzędnicy liczą, że brakujące pieniądze przyzna Rada Warszawy.
- Wystąpiliśmy o zwiększenie środków. Decyzja powinna zapaść na najbliższej sesji rady miasta, 16 października - wyjaśnia Magdalena Wysocka ze Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta.
Miliony na dokumentację, efektów brak
Radny miejski Damian Kowalczyk zwraca uwagę, że przez blisko dwie dekady miasto wielokrotnie zamawiało dokumentację i koncepcje dla tej inwestycji. - Tunel pod rondem Wiatraczna, wcześniej uznawany za kluczowy element obwodnicy Pragi, został odsunięty na trzeci etap inwestycji - podkreśla w interpelacji.
Z odpowiedzi wiceprezydenta Tomasza Menciny wynika, że od 2006 do 2025 roku Warszawa wydała na przygotowania do budowy obwodnicy śródmiejskiej po prawej stronie Wisły aż 12,2 mln zł. Tymczasem mieszkańcy wciąż mogą oglądać tylko korki i makiety planowanej trasy. W ostatnich latach priorytetem Rafała Trzaskowskiego stało się tzw. Nowe Centrum Warszawy, krytykowane przez kierowców, bo kojarzy im się głównie ze zwężaniem ulic. Ratusz przeznaczył na ten cel setki milionów złotych . Nowe ulice w stolicy nie powstają właściwie wcale.
DB
.