REKLAMA

Inwestycje

O co chodzi z tramwajem na Derby?

Przekrój poprzeczny koncepcji przebudowy Św. Wincentego, z uwidocznioną rezerwą dla tramwaju, z konsultacji społecznych w 2009 r.


O co chodzi z tramwajem na Derby?

Jak można było przeczytać w poprzednim numerze "Echa", rada Targówka, w opinii do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulic Głębockiej i Malborskiej, wystąpiła o usunięcie tzw. rezerwy terenu pod trasę tramwajową wzdłuż ulicy Św. Wincentego i Głębockiej, która miała prowadzić na wschodnią Białołękę, w stronę osiedli Derby. Nowe połączenie miałoby być przedłużeniem działającej od wielu lat linii przy cmentarzu Bródnowskim.

REKLAMA
Tak stanowczo wypowiedziana opinia bardzo nas zaskoczyła. Zwłaszcza, że nie była w żaden sposób konsultowana z nami. Sprzeciw Targówka nie jest jednak czymś nowym. Pomysł budowy linii tramwajowej z Bródna na Zieloną Białołękę zaprezentowałem sześć lat temu. Gdy zostałem radnym, na początku 2007 roku przygotowałem uchwałę rady dzielnicy Białołęka, która inicjowała tę inwestycję. Szukając sprzymierzeńców, poszliśmy z tym dokumentem na Targówek. Ku naszemu zdumieniu, już wtedy nie uzyskaliśmy poparcia.

Dlaczego przez Bródno?

Linie tramwajowe buduje się wtedy, gdy to się opłaca, czyli aby przewoziły bardzo dużą liczbę pasażerów. Proponowana przez nas trasa ma przebiegać przez tereny na Bródnie i Białołęce, w bliskiej przyszłości gęsto zabudowane wielkimi osiedlami mieszkaniowymi. Nie trzeba być ekspertem, aby wiedzieć, że ekologiczny transport szynowy jest jedynym rozwiązaniem, które zapewnia sprawne przewiezienie dziesiątków tysięcy mieszkańców. Alternatywą pozostanie korzystanie z autobusów, które stoją w korkach i zanieczyszczają środowisko.

Za kilka lat, na Bródno dotrze metro. Jak mają się do niego dostać pasażerowie z Białołęki?

Racje Targówka

Władze Targówka przedstawiają kilka argumentów uzasadniających swój sprzeciw.

Stwierdzają, że na budowę linii tramwajowej nie ma pieniędzy. Można się z tym oczywiście zgodzić. Obecna dyskusja nad projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie jest jednak decydowaniem o podziale pieniędzy na najbliższe inwestycje. To tylko pozostawienie takiej rezerwy terenu, aby kiedyś można było wybudować tam tory. Nic na tym się nie traci.

Słychać też opinie, że w pasie drogowym ul. Św. Wincentego nie ma miejsca na linię tramwajową. Nie jest to jednak prawda. Na rysunku powyżej znajdziecie Państwo przekrój tej ulicy z uwidocznioną rezerwą pod tramwaj. Rysunek pochodzi z dokumentacji konsultacji społecznych w sprawie przebudowy tej ulicy, przeprowadzanych przez miasto w 2009 roku.

Twierdzi się także, że w budowanym obecnie wielkim węźle drogowym, na skrzyżowaniu Trasy Toruńskiej i ul. Głębockiej, zapomniano o miejscu na wiadukt dla tramwaju. Spójrzcie Państwo na następną mapkę. Pochodzi ona ze Studium Trasy Olszynki Grochowskiej, przygotowanym w 2008 roku przez Biuro Planowania Rozwoju Warszawy. Widać na niej propozycję lokalizacji "przejścia" tramwaju nad Trasą Toruńską wraz z jednym z przystanków.

Tramwajem od ul. Annopol?

Zarząd Targówka sugeruje, że najlepszym rozwiązaniem dla nas byłoby połączenie Zielonej Białołęki z linią tramwajową, która biegnie w ul. Annopol. Nie jest to jednak dobry pomysł. Dlaczego? Ponieważ tam nie ma miejsca na nowe tory i konieczne byłoby wyburzanie domów. Żaden z poprzednich, aktualnych i będących w projektowaniu planów miejscowych nie przewidywały takiej linii tramwajowej. Na początek trzeba by rozpocząć trwający wiele lat proces ich zmiany. Co powiemy osiedlającym się tam ludziom, którzy na budowę domów często wzięli kredyty na całe życie? Można się spodziewać wielkich protestów, a w ich efekcie gigantycznych odszkodowań.

Teren pod ewentualną trasę pomiędzy Annopolem a Głębocką jest w rękach prywatnych i trzeba by go przymusowo wykupić, co będzie bardzo dużo kosztowało. Ziemia pod ul. Św. Wincentego i Głębocką należy już do miasta.

Poza tym, tramwaj jechałby kilka kilometrów przez tereny o zabudowie jednorodzinnej. Trasa przez Bródno zapewni znacznie więcej pasażerów.

P+R przy Trasie Toruńskiej

Dyskutując o tramwaju, wspominamy jedynie o jego lokalnym znaczeniu - dla Targówka i Białołęki. Sadzę jednak, że trzeba na to spojrzeć szerzej. Za kilka miesięcy skończy się przebudowa Trasy Toruńskiej do standardu drogi ekspresowej (S8). W bliskiej przyszłości będzie to główna brama wjazdowa do naszego miasta dla mieszkańców wschodnich i północnych okolic Warszawy. Przystanek tramwaju przy tej trasie, to możliwość zlokalizowania w tym miejscu węzła przesiadkowego dla nich. Tutaj zostawią samochody na parkingu park & ride i przesiądą się do tramwaju, a dalej do II linii metra.

To ponaddzielnicowe, strategiczne dla całego miasta znaczenie, jest kolejnym argumentem za tym, aby nasza linia tramwajowa powstała.

Więcej informacji na temat tramwaju na Zieloną Białołękę, znajdziecie na www.roszak.eu.

Waldemar Roszak

wieloletni radny dzielnicy Białołęka


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Białołęka

O co chodzi z tramwajem na Derby?

Lokalizacja wiaduktu tramwajowego nad Trasą Toruńską i przystanku przy rondzie na Głębockiej, na mapie studium Trasy Olszynki Grochowskiej wykonanym w 2008 r. przez Biuro Planowania Rozwoju Warszawy.








21.03.2012 18:06 #Prorok
Panie radny,
Zdecyduj się Pan, czy chcesz tego tramwaju szybko, czy nie, tzn. przestań mamić ludzi metrem.
23.03.2012 09:56 waldek_roszak
#Prorok napisał(a) 21.03.2012 18:06

Panie radny,
Zdecyduj się Pan, czy chcesz tego tramwaju szybko, czy nie, tzn. przestań mamić ludzi metrem.
@Proroku, dziś nikt nie zna odpowiedzi na na pytanie "Co lepsze dla ZB: metro czy tramwaj?"

Dlatego trzeba zakończyć medialne dyskusje i przekazać sprawę w ręce specjalistów. Należy sprawdzić wszystkie warianty i wybrać optymalny. Na poniedziałkowej sesji RD przegłosowaliśmy specjalną uchwałę (mojego autorstwa), w której wnioskujemy o wykonanie Studium z analizą porównawczą wariantów przebiegu końcowego odcinka metra. Widzę, że interesujesz się tą sprawą, więc przeczytaj. Znajdziesz ją TUTAJ

Looknij też @Proroku do aktualnego wydania "papierowego" Echa. Za kilka dni powinien być też na www. Znajdziesz tam mój artykuł, który własnie opisuje tą tematykę.
wpis modyfikowany 1 raz, 23.03.2012 09:57 

Dodawanie nowych wpisów wymaga zalogowania się (po uprzedniej rejestracji).




REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA


więcej
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Nauka
 Francuski mini-grupy Tarchomin Kameralna szkoła językowa na Tarchominie - Białołęce zaprasza na zajęcia z francuskiego w mini- grupach. Zajęcia dla: * dorosłych; * młodzieży; * dzieci. Pracujemy w mini-grupach, w ofercie także posiadamy zajęcia indywidualne PRESTIGE - szyte na miarę. To, co nas wyróżnia to kameralne grupy i duża efektywność zajęć. Zapraszamy do nauki z nami! Cherry School Tarchomin www.cherryschool.pl

GIEŁDA SĄSIADÓW - TANIO KUPIĘ
 GOTÓWKA NATYCHMIAST OD RĘKI CO KUPUJEMY? *ROCZNIKI 1997-2017 *WSZYSTKIE MODELE I MARKI *AUTA NADAJĄCE SIĘ DO DALSZEJ ODSPRZEDAŻY *NOWSZE I ZADBANE *STARSZE DO REMONTU *FLOTY OD FIRM *LEKKO USZKODZONE DO NAPRAWY *AUTA Z KIEROWNICĄ PO PRAWEJ STRONIE TZW ANGLIKI (Skup Anglików) CENA DO 25,000 zł UWAGA! -NIE KUPUJEMY AUT NA ZŁOM I ROZBIÓRKĘ -NIE SKUPUJEMY AUT DOSTAWCZYCH Chcesz jeszcze dziś sprzedać swój wóz? Nie czekaj dłużej Zadzwoń! tel. 698-737-227 SZYBKI DOJAZD UMOWA KUPNA-SPRZEDAŻY OD RĘKI

Kupię samochód
 AAA AUTO SKUP WARSZAWA - Tel 880 - 163 - 880

Dam pracę
 Firma zatrudni Panów do sprzątania zamkniętych osiedli mieszkaniowych na terenie Białołęki 603-924-842


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych

Najnowsze wydanie

© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
regeneracja wtryskiwaczy warszawa   •   regeneracja wtrysków mazowieckie