REKLAMA

Komunikacja

Czas na tramwaj na Derby. W pół godziny do centrum

Czas na tramwaj na Derby. W pół godziny do centrum

Linia tramwajowa na Głębockiej i Wincentego to najpilniejsza inwestycja dla wschodniej Białołęki. Jak mogłaby wyglądać?

REKLAMA

Rozłóżmy mapę Warszawy i narysujmy prostą linię, łączącą ścisłe centrum - skrzyżowanie Świętokrzyskiej z Marszałkowską - z Głębocką na wysokości os. Derby. Okaże się, że linia taka biegnie przez przystanek tramwajowy przy Zamku Królewskim, Nową Pragę i okolice ronda Żaba, a następnie niemal ociera się o ciąg Wincentego-Głębocka. Właśnie taką trasą powinny pojechać tramwaje ze Śródmieścia na Zieloną Białołękę. Niestety wszystko wskazuje na to, że będą kursować dookoła cmentarza Bródnowskiego, ulicami Matki Teresy i Odrowąża. Byłoby to fatalne rozwiązanie.

W pół godziny do centrum

"Czwórka" jedzie ze skrzyżowania Świętokrzyskiej z Marszałkowską na rondo Żaba 17 minut. Załóżmy, że na nowym torowisku tramwaje miałyby taką samą prędkość, jak na projektowanej linii na Gocław - 25 km/h, licząc łącznie z postojami na przystankach. Wzdłuż Wincentego to aż o kilometr mniej, niż trasa dookoła cmentarza. Dzięki prostemu przebiegowi tramwaj miałby bardzo atrakcyjny czas dojazdu do węzłów przesiadkowych i ścisłego centrum. 5,6 km km od pętli "Os. Derby" do ronda Żaba mógłby pokonać w 13-14 min, do Dworca Wileńskiego dojeżdżałby w 20-21 min, zaś do skrzyżowania Marszałkowskiej ze Świętokrzyską - 30-31 min. Dookoła cmentarza tramwaj jechałby dłużej o ok. 3 minuty. Mało? To 1/10 całej drogi do centrum.

Gdyby obok urzędu dzielnicy Targówek powstała nakładka torowa, umożliwiająca zawracanie tramwajów dwukierunkowych, Derby i Lewandów mogłyby obsługiwać dwie linie: dowożąca do metra i długa, jadąca do Śródmieścia i dalej. "Stado" autobusów E-7 i 527 można wtedy przesunąć na inne linie.

Targówek też zyskuje

Gdyby tramwaje pojechały prosto przez Wincentego, Targówek Mieszkaniowy nie odczułby zabierania autobusów pod pretekstem otwarcia linii metra. Wręcz przeciwnie, osiedle byłoby obsługiwane przez dwa podobnie wygodne środki transportu. Najbardziej zyskaliby pasażerowie z zachodniej części Targówka Mieszkaniowego i nowych osiedli, powstających na polu dawnego PGR "Bródno". Tramwaj mógłby zastąpić też linię 500 na obleganym odcinku z Wincentego do Arkadii. Ronda Żaba i Starzyńskiego pokonałby niezależnie od korków. Wreszcie skończyłby się wieloletni problem z dojazdem na cmentarz Bródnowski w okolicy Wszystkich Świętych.

Tymczasem samorząd Targówka widzi receptę na korki na rondzie Żaba w budowie drugiej jezdni Wincentego. Gdyby powstała, ulga trwałaby może kilka miesięcy, może nawet rok. Później skrzyżowanie znowu zapchałoby się autami, próbującymi dostać się do Śródmieścia, zaś mieszkańcy osiedli na dawnym polu PGR świętowaliby "dni pieszego pasażera", chodząc na stację metra albo do... tramwaju na rondzie Żaba.

Rada Warszawy prawdopodobnie przyzna pieniądze na budowę linii tramwajowej na Derby już w przyszłym miesiącu. Wybór ostatecznego wariantu przebiegu linii jeszcze przed nami.

Dominik Gadomski


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Białołęka







28.02.2017 20:58 Meggg
Czyżby było trzeba dociagnac tramwaj deweloperom na pole PGRu? No faktycznie piekna wizja. Juz widze jak sie ludzie pomieszcza. Ciekawi mnie tez jak dłuższa trasa może być szybsza. Ale bedzie sajgon
01.03.2017 10:38 Taltos2
Do meggg:
Po pierwsze, nie deweloperom, ale ludziom, którzy tam zamieszkają. Po drugie, która trasa jest dłuższa? Po trzecie, jesli powstanie Most Krasińskiego, to obie trasy będą tak samo potrzebne. Na dziś ciągnięcie tramwaju wzdłuż Budowlanej ma tylko sens w sensie krótszego dojazdu do nowej zajezdni na Annopolu. Dla pasażerów (i z ZB, i z Targówka) znacznie lepszy jest wariant wzdłuż św. Wincentego. Zwłaszcza, że metro jakiś idi... odgiął na Zacisze.
01.03.2017 11:03 Borr
Autor wyraźnie pisze, że jest krótsza i szybsza przynajmniej o 3 minuty.
01.03.2017 11:45 Meggg
Jezeli wierzycie we wszystko co jest pisane na tym portalu no to zapytam.
Gdzie jest metro na Zieloną Białołękę?
Gdzie jest metro na Tarchomin?
Gdzie jest tramwaj na Modlińskiej?
Tramwaj na ZB też sie łapie bo zaczal sie temat w 2010, mamy 2017 a ledwo jest ruszony
Głębocka w 2016 też gdzies sie zgubiła?
01.03.2017 15:27 Taltos2
Akurat która trasa jest krótsza to nie kwestia wiary, wystarczy spojrzeć na mapę Warszawy...
A kto Pani obiecał Metro na ZB? Proszę wskazać oficjalny dokument miasta, który mówi o M na ZB?

Dodawanie nowych wpisów wymaga zalogowania się (po uprzedniej rejestracji).




REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA


więcej
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
regeneracja wtryskiwaczy warszawa   •   regeneracja wtrysków mazowieckie